Miten vetokoukun painot ylöspäin?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa '4x4', aloittaja lucifer74, 17.8.2006.

  1. lucifer74

    lucifer74 Gearhead

    Pikappia myydessä tuli eteen että nykyisessä rek otteessa ei ole koukusta mitään mainintaa ja ålandin aikaisessa on jarrullisen kärryn paino 2000kg ,eli liian vähän. Kun toi on neliveto ja tahtoo 3500kg otteelle..

    A-katsastuksen heppu lojolta ei suostu kirjoittamaan sanelun mukaan, eli dokumenttia tarttis. Mistä? :oops:
     
  2. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    En nyt ole ihan varma mutta eikös noi painorajat ole nykyään historiaa??
     
  3. noniin

    noniin 1st gear

    Tjaa-a, itse laitoin juuri Metroautoon Astrosta kyselyn päälle josko niiltä saisi jotain dokumenttia.. 455kg ei paljoa naurata nelivetoisessa astraalissa. :eek:

    Noniin
     
  4. lucifer74

    lucifer74 Gearhead

    Ei ainakaan lohjan a-katsastuksessa?

    MIten niin historiaa?? :eek:
     
  5. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Noi vetopainothan oli joskus maahantuojan maksimipainoja kullekkin autolle ja noita ei vissiin enää ole käytössä, en ole kyllä varma?? Kysyin kerran konttorilta mitä mun Stepparilla saa vetää niin vastaus oli että niin paljon kuin uskaltaa kunhan ei ylitä autotyypille sallittua :rotfl: . Ratsiaankin tuli joskus ajettua sellainen pikkasen vajaat 3tonnia perseessä ja hyvää matkaa vain toivotettiin 8) .
     
  6. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Jos otteessa ei lue mitään niin mennään vanha kaavan mukaan eli henkilöauto omapainon verran, paku kokonaispainon verran ja nelikko 1,5 kertaa omapaino vai miten se meni. Ja otteessa ei tarvi lukea koukusta mitään vaikka sellainen olisikin eli konttorin ukot voi haistaa......
     
  7. lucifer74

    lucifer74 Gearhead

    2170kg x 1,5 = 3255kg.. Melkein riittää..

    Mistäs ton sais printattuu et on 1,5 x omamassa?
     
  8. pas2

    pas2 Gearhead

    Jos otteessa ei lue mitään, saa letukan pikkarilla vetää melkeen mitä vaan, jos ollu uutena / kats. vaatimusaikana koukku, saattaa lukea otteessa esim. max. 750 kg jarrullisena jolloin toimii rajoittavana tekijänä eikä saa laillisesti nostaa lukuja.
     
  9. lucifer74

    lucifer74 Gearhead

    PS:comista katsurin vastaus eli hyvä ettei lue mitään, saa soveltaa 1,5 x omamassa -sääntöä.

    ..tosin valmistajan ilmottamat luvut voipi vähentää massaa, kun niitä en vielä tiedä..
     
  10. Tuukka

    Tuukka 1st gear

    Eli saako mun vanilla vetää kokonaispainon verran kun otteessa ei lue mitään?
     
  11. noniin

    noniin 1st gear

    Ja Metroautosta kertoivat, että omaan Astroon 4x4 ei saa jarruttoman kärryn painoa 455kg mitenkään isommaksi ( jarrullista saa vetää 2720kg). Eli sitten vedetään sokkona tai vaihdetaan kärryihin jarrulliset akselit... :mad:

    Noniin
     
  12. laundrybros

    laundrybros Gearhead

    Mulla oli keväällä sellainen tapaus että halusin korottaa -89 Dakotan otteeseen merkittyä vetopainoa, otteessa luki 1000kg, sama lukema mikä oli jo edesmenneessä puskurikoukussa. Nykyinen koukku on itsetehty eikä siinä ole mitään merkintöjä.

    Soitin AKEen ja pyysin tyyppikoodin perusteella tietoja valmistajan asettamista ehdoista vetopainon suhteen. Nämä tiedot löytyvät AKEn kannassa olevasta tyyppikatsastustodistuksesta. Mun autolle ei ole ko. todistuksessa ole määritelty mitään lisäehtoja joten menin konttorille (Hakuninmaa). Konttorilla ensimmäinen este oli nihkeä kassarouva joka tylysti ilmoitti että kyseessä on muutoskatsastus, ei käy aikaa varaamatta. Aikani korostin että kyseessä on VIRHEELLISTEN REKISTERITIETOJEN KORJAUS 8) jonka jälkeen rouva luovutti ja haki takahuoneesta asiaatuntevamman henkilön.

    Tämä katsastaja olikin sitten loistavasti perilla asioista, aikansa LTJ:tä kahlattuaan totesi ettei otteessa oleville vetopainomerkinnöille ole perustetta ja ne pitää poistaa. Tämä aiheutti seuraavan esteen, konttorin tietojärjestelmä ei meinannut tulostaa uutta otetta hinnalla nolla. Lopulta se kuitenkin onnistui ja nykyisessä otteessa ei ole _mitään_ merkintöjä vetopainoista eli sovelletaan tuota kokonaispaino x 1.5 (vai oliko se 2).

    Nyt saa siis vetää periaatteessa 3500kg, lakikirja tosin sanoo jotakuinkin että "Perävaunua vetävän ajoneuvon tehon ja ominaisuuksien tulee olla riittävät suhteutettuna vedettävään massaan" tjsp. Tämä ratkaistaan viime kädessä palaverissa tienposkessa tai sitten oikeusistuimessa.
     
  13. Mano

    Mano 1st gear

    Pakulla kokonaispainon verran, esim. mun Dodge Caravanilla 2290 kg. On muuten myytävänä myydään-osastolla..... (ei oo nelikko)
     
  14. laundrybros

    laundrybros Gearhead

    Mutta mites vetomassat kun sovelletaan -89 voimassaolleita määräyksiä, 1.5 vai 2x vetoauton kokonaispaino 4x4 paketti- ja henkilöautolle? Edelleen käsittääkseni pätee kuitenkin max 3500kg.
     
  15. Viipo

    Viipo 1st gear

    asettaakohan sitten jeepin 258 omat rajoituksensa tuon vetomassan suhteen, kun -91 hiacellakin saa vetää 2000kg, mutta mulla on wakioneekerissä 1500kg... vai voiskohan nuo painot käydä poistattamassa? Tutulla on kuitenkin samoja ikiä oleva cherokee presiis samanlaisella koukulla, ja jolla on vedetty niitä sirkuksen helevetin isoja trailereita... niin, ja 258 siinäkin on ollu alumperin.
     
  16. ford59

    ford59 1st gear

    Usa autoissa monesti lukemat ilman lisävarusteena tulevia towing paggage varusteita. Esim. -87 Mercuryllä ei muistaakseni saanut vetää edes 750kg ilman niitä.(otteessa siltin 1500kg) Paggage 1 = lisälauhdutin laatikkoon, 2=isompi syyläri+lauhdutin. 3= lisälauhdutin+isompi syyläri+ isompi kone (351) +tiheämpi perä+ jäykemmät takajouset ja sillä saa vetää jo jäähallia ilman katsomoa! En muista painoja, mutta ainakin auton paino tuplana.
    Wagoneerissa törmäsin joskus tehtaan max. suositukseen joka oli n. 6000kg!!!
    Näitä ei kyllä sovjetfinlandiassa voi hyödyntää, ainakaan ilman AKEn poikkeuslupaa?
     
  17. joope

    joope Gearhead

    Ainakin mun -79 Cherokeessa on 2200kg jarrullinen, ja 258 siinäkin on.
    6000 kuulostaa aika utopistiselta, taitaa olla kilot ja paunat menneet sekaisin jossain kohtaa?
     
  18. Tero.Rutanen

    Tero.Rutanen Gearhead

    Mitenkähän suhtautuvat kun Buikin farkussa on hävinnyt vetokoukun tiedot näiden uusimpien rek.otteiden vaihtuessa. Nykyään kai vetokoukun tyyppikilvessä lukee mitä saa laittaa, eli jos hommaan 2800kilosen koukun ja antaa mennä vaan... Muistaakseen farkku painoi n.2800 kiloa kokonaismassa. Edellisessä farkussa paino oli otteessa 1850. Siis jarrullisena. Minkään painoista jarrutonta kärryä en laita autoon, karmeita kokemuksia...
     
  19. talonmiehen vapaapäivä

    talonmiehen vapaapäivä Double Gearhead

    Ton 6000kg mullekin sanottiin konttorilta -76 wagoon valmistajan suosittelemaksi max vetopainoksi, ei tosin inssi suostunut laittaan kun 3500kg. Moottorikoko ei vaikuta, 258 tossakin on alunperin ollut.
     
  20. Tero.Rutanen

    Tero.Rutanen Gearhead

    Tossa perävaunuluokassa on 3500kg:n raja. Vaikka olisi 26tonnin k-auto ja 500heppainen kone, niin vetokuulalla kytkettynä sallii suomessa vain 3500kg.

    Eri asia voisi olla jotkut vasikkakidat yms. missä keskiakseliperävaunun iasapainoa sallitaan enemmän. Tosin sitten tulee varmaan jo katsastuksesta yhdistelmä katsastus=rahaa palaa(jarrusovitus ajot ym.) ja kitavero. Parempi tyytyä 3,5 tonniin, ja onhan sekin aikamoinen puntti talviliukkailla.

    Suorastaan ihme että noi vaununvakuutukset ja käyttökulut on pysyneet noin alhaisina, kun kaikesta muusta saa maksaa ittensä kipeäksi.
     

Kerro tästä muillekin!