Huvittavimmat jutut katsastuskonttorilta?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja Matador71, 27.1.2004.

  1. Chevellecoupe64

    Chevellecoupe64 1st gear

    Lukkooo

    Joo.Eiköhän se "normaali levy lukko luista kurveissakin???Joten kestää se jarrudynonkin.
    Joskus -83 kuljettiin kaverin (Valiantti katukiihdytteliä Kaartinen)Datsun tonnilla talvis aikaan työ matkat,siin oli meillä kempin lukko kun eihän sillä olis ees kotipihalta alamäkeen päässy kevyt peränen ku oli,tuli sit katsastuksen vuoro,inssi jarrutteli siinä takapäätä,katteli samaa puuta olevia mittareita.....pojat pe...e mitä h....tiä työ ootte tehny...ei tällaisia patentteja saa mennä tekemään.Mut ku....myöku...ajateltii ku...se iso mäkiku...ääh.vikalista mukaan ja romikselle hakemaan tasauspyörästöö.
     
  2. Aatu

    Aatu 3rd gear

    Tänään sattui kyllä erikoisin tilanne.. Menin tekemään omistajanvaihdosta, mutta suureksi ongelmaksi muodostui luovarin päiväyksen vuosiluvun "epätarkkuus" eli vuosiluku oli kirjattamisen jälkeen vahvistettu, koska kynä oli huono... Selvää siitä sai täydellisesti, mutta numerojen viivat olivat liian paksut. :lol: Olisi pitänyt hakea myyjältä selvitys vuosiluvusta. Tai uusi luovari. Luulis jokaisen tietävän, että mikä vuosi on! No toisella konttorilla asiaan ei otettu mitään kantaa ja paperit saatiin..... 8)
     
  3. stw307

    stw307 1st gear

    Oli komia hellepäivä kun tallilta läksin just kuntoon katsottua autoa leimaamaan... No, eipä tuosta vikaa löytyny, runkonumero vaan oli hukassa. Sisällä hallissa joku >40 C lämmintä ja inssi makoili kuuman 307n päällä numeroa etsien... Minä siihen fiksuna että "Tarkeneeko siellä?" :oops: No katsuri ulos koneruumasta ja auto TOISEN kerran nosturille. Vikalistaan tuli se numero ja hapero kallarin kumi :eek: ja etupyörän laakeri... Hylky tietysti. Omaa älykkyyttäni ankarasti manaten takas tallille, sikakittiä kumeihin, pyörä irti ja sokka pois kruunusta ja varttikierros kiinni, sitte teräsharjaa ja maalia runkonumeroon. Alta tunnin olin taas takas ja leima tuli. "Lämmitetty" inssi oli onneks toisen auton kimpussa, pyöritti päätään muttei mitään sanonu.

    Bensavania kun katsastin, inssi katto konetta alta ja kysy että onko tosiaan 5,7 litraa... Vastas siihen samantien itse, aivan sama vaiks ois 8 litraa, emmä näistä jenkeistä mitään tajua. Minä siihen että savusta ja voimasta päätellen Mersun 300Dee ja sitte revettiin molemmat...! :lol:

    Erästä kinneriä katsuri katteli ja katteli ja mutisi omiaan ja teki merkintöjä papereihin ja mä näin mielessäni taalojen lentävän lompakostani korjaamon sedän taskuun... Sitte tyly komento "Aja alas se nosturilta!" Työtä käskettyä, ulos autosta ja inssi ojentaa lappukasan ja tuumii "Tervetuloa uudelleen!" mulle tuli varmaan meetrin penis otsaan ja ukko lisäs "...ens vuonna!" ja hihitteli siinä mun ilmettä. Tosi kiva käytännön pila... :mad:
     
  4. hoppa69

    hoppa69 3rd gear

    opelin jarrut

    Oli joskus opiskeluaikana C ascona ja leimalle oli jarrut erinomaiset, tosin muutama pikku vika muualla ja hylsy, no lähin ajaan konttorilta, pääsin n 500m ja tuli äkki jarrutus, kauhea pamaus ja auto rupes kääntyyn poikittain. Oli repsikan puolen jarrulevy revennyt irti..... testeri oli näyttänyt jarrujen olevan ok. Onneksi ei sit sattunut muuta.
     
  5. J-M Partanen

    J-M Partanen 1st gear

    Sama homma oli taannoin kun ostettiin auto ja emannus oli laittanut vahingossa edellisen kuukauden luovariin. Eikun takaisin myyjän luo.
     
  6. Tomaso

    Tomaso 3rd gear

    Sama täällä. Luovariin tuli päiväyksen kohdalle väärä kuukausi joka sutattiin ja viereen kirjoitettiin oikea. Ei kelvannut konttorilla vaan piti hankkia uusi. Ottivat sen sutatunkin version talteen. Täysin ymmärrettävää kuitenkin.
     
  7. jeremies

    jeremies 1st gear

    Camaron entisöinnin jälkeen vein kärryn asemalle.
    Inssi tuli pihalle ja nosti konepellin ylös ja kysäisi montako olet näitä rakentanut ja sitten tokaisi "varmaan osaat ajaa tällä paremmin kuin minä".
    Sitten heitettiin pieni kruisailulenkki ja katsastusmies istui vieressä.
    Jotenkin tilanne nauratti kauheasti.
    Siinä oli koko katsastus ja leima tuli.
    Suurin osa auton kulutusosista oli uutta ja ois tyhmepikin nähnyt että turhaa kopistella ja väännellä niveliä rautoilla.Sinänsä mukava ja asiallinen käytös.
     
  8. juhnis

    juhnis 3rd gear

    Palataan 90-luvun taitteeseen jolloin piilofarmarit työllistivät urakalla näitä rimpuloihin tottuneita herrakatsastusmiehiä.
    Pontiac oli uudenveroinen ostaessani sen 1989 ja kyllä se yleinen asenne oli lievästi sanottuna kateellinen ja ihmettelevä, että tommoinen auto, nuorella jannulla!!!
    Muutaman vuoden kuluttua menin sitä taas katsastamaan Hervantaan, ilmeisesti liian huolettomalla asenteella kun ratin taakse tuli jäyhä, puhumaton suomalainen katsastusmies. Minä sanoin päivää, katsastusmies ei.
    Ja kas auton automaattivaihteen valitsimen kumilankanäyttö oli lakannut toimimasta siinä syksyllä. Ajattelin korjata sitten joskus. Ei haitanne ajoa?
    Niinpä tää puhumaton urpo laittaa vaihdetta silmään ja toteaa: näyttö ei toimi.
    Minä vastaan rauhallisesti: ei niin , mutta kyllähän sen vaihteen tietää mikä on käytössä, jne, eihän kaikissa manuaaleissakaan ole mitään näytt......
    OOKSÄÄSITÄMIELTÄETTÄSENEITARVITOIMIA??????????????
    ukolta lensi sylki ja mulla meinas kastua housut kyllä siis suomalainenkin osaa ilmaista itseään?
    Ja samalla rupes kirjoittamaan sitä kauheeta vikaa rekisteriotteeseen!!!!!!
    Itse katsastus meni siinä pelon ja hiljaisuuden vallitessa, eipä mitään kun auto oli huippukuntoinen, mut sanaakaan ei tietenkään enää vaihdettu.
    Monena muunakin kertaan silloin alkuaikoina oli kaikkea ihmeellistä "vikaa" , mm. yhtenä vuonna "ruskeaa valoa" kun alaparkit paloi kokoajan, setä sanoi siihen :älä sitten ajele tällä kaupungilla! jne...
    Mut näin parinkymmenen jenkkivuoden joukossa on jokunen kehukin jos laite on ollut ikäisekseen hyvän oloinen. 8)
     
  9. kapa

    kapa 3rd gear

    samanlainen kokemus mullakin, eli katsuri sano mulle että aja sää vaan (sen jälkeen kun olin alkanu selittään että vaihdekaavio ei pidä paikkaansa koska olin vaihtanu laatikon eri vehkeestä. caddy-olds)
    ja niin mä sitten jarruttelin auton rullilla ja pikku lenkin jälkeen ajoin auton halliin ja katsastus jatku normaalin kuvion mukaan. :rotfl:
     
  10. 500

    500 3rd gear

    :D ja ahvenanmalla ei juurikaan välitetä katastuksista..kelpaa poliisille et on tieliikenne kunnossa..ei lähe kilvet tms.
     
  11. Hyvis

    Hyvis 1st gear

    Tämän takia oli pakko rekisteröityä... Eilen kävin konttorilla siirtämässä lauantaina ostettua Capricea omiin nimiin. Noh, vaimokkeelta kysyttäessä päivä oli sunnuntai, joten lappuun tuli 22. päivä.
    Myyjän kanssa kun tajuttiin virhe, niin vedettiin ykkönen kakkosen päälle. Eilen sitten konttoritädin mielestä tässä oli liikaa tulkinnanvaraa, ei voi siirtää. "Kun veronsiirtopäivä voi olla toisen mielestä sitä ja tätä ja kaikkee"... Sanoin, et eikö sitä nyt perkele voi laittaa sitä 21. päivää, miehän siinä takkiin saisin, jos joku. Ei voinu. Nyt sit postittamaan ilmoitusosaa ympäri Suomea ja hankkimaan todistusnimmareita edelliseltä omistajalta... Ymmärtäisin, jos olisi ollut isompi ero päivämäärissä, mutta kun pienen inhimillisen virheen takia ihmistä kiusataan, ei vaan mee jakeluun. :mad:
     
  12. PerttiA

    PerttiA 1st gear

    Juu, tuon päivämäärän suhteen ovat hyvinkin kireäpipoisia...

    Sitä ei saa missään tapauksessa mennä korjaamaan, vaan jos tulee virhe, niin tulee tehdä luovari oikealla päivämäärällä ja tarvittavin allekirjoituksin.

    Itsekin olen yhden auton kanssa joutunut nimikirjoituksia pyytämään toiselta puolelta suomea, kun tuli vuosiluvun kanssa, alkuvuodesta tyypillinen virhe :odroll:

    Sen jälkeen on yleensä jätetty päivämäärä pois, ellei myyjä ole sitä välttämättä paperiin halunnut.
     
  13. -KH-

    -KH- 1st gear

    huvittavat jutut katsastuskonttorilta

    Yks vanha mestari isäntä vei autonsa katsastukseen ja oli vasta laittanut priima kuntoon. Katsastus mies oli koputellut/hakannut pohjaa ja helmoja ja koitti löytää jotain vikaa vanhasta autosta.

    Auton omistajaa kyrsi ku vasta massattu helmat ja pohja ja katsastus virkailija tökkii pinnan pilalle. Siihen oli auton omistaja ottanut meisselin käteensä ja lyönyt auton katosta läpi ja sanonut virkailijalle "että menee se tästäkin läpi ku tarpeeksi kovaa lyö" :rotfl: :rotfl:
     
  14. Make.S

    Make.S Gearhead

    Re: huvittavat jutut katsastuskonttorilta

    Viimeksi lyotiin kirves konepeltiin vai olikse kuonahakku takakonttiin vai asennusrauta oveen pystyyn,urbaanilegendaa. :wink:
     
  15. rrauta

    rrauta 3rd gear

    urbaanilegendaa kyllä...mutta on tossa osa totuuttakin, tiedän suunnilleen noin käyneen joskus -70 luvulla. :rotfl: :rotfl: :rotfl:
     
  16. duster73

    duster73 Gearhead

    Joo,tuskin tuo nyt ihan tyhjästä on tullu.tosin tuota kyllä tuntuu kuulevan ympäri suomea.
     
  17. mopari78

    mopari78 1st gear

    konttori ja yks kypsyny moparisti

    yleensä tuolla konttorilla saa aina tapella kun ne vaatii lippuja ja lappuja kun eivät poloset ymmärrä amerikan autoista paskan vertaa ja jos jokin asia pitäis todistaa niin eipä ne viihti kattoa koneelta netistä jotain oikku seikkaa vaan nipottavat ihan ku niillä ei elämässä olis muuta tekemistä kuin olla hankalia. niiden tehtävähän on neuvoa ja kertoa jos jokin rakentelu tai muutos vaatii jotain. ihan kuin niiden elämä olis vittuilua varten. kirves mukana ku konttorille menee jos tulee mussutusta niiltä. moni konttori menettäny ainaki musta asiakkaan kun onneksi on paikkoja joissa palvelu pelaa ja ei hakata autoa pilalle.
     
  18. hevisevi

    hevisevi Gearhead

    Aikanaan Ruotsissa asuessani katsastin jenkkiä : pakokaasujen häkäpitoisuus selvästi yli rajan , inssi otti ruuvarin taskusta ja sääti kohdalleen.
     
  19. -80 luvun lopulla kun katsastin amerikan autoa , ensimmäiset sanat katsastusinssin suusta olivat : tälläisistä autoista on vain pelkkää harmia.
    Normaalivikoja löytyi , mutta kummallisin oli se , että ratissa ei ole valmistajan nimeä.
    Uusintanäytössä äijä vielä jupisi ratista , mutta löi leiman kuitenkin.
     
  20. PerttiA

    PerttiA 1st gear

    Re: konttori ja yks kypsyny moparisti

    Ei muuten ole konttorin väen tehtävä hommata niitä tietyissä tilanteissa tarvittavia lippuja ja lappuja, eikä hakea netistä mitään oikkuseikkoja, oli sitten kyse missä hyvänsä valmistetusta vehkeestä...
    Niien tehtävä on vain tarkistaa, että auto on lakien ja asetusten mukaisessa, tieliikenteeseen kelpaavassa kunnossa, ja katsoa että jos muutoksia autoon on tehty, niin ne muutokset on myös tehty lakien ja asetusten määrittelemissä rajoissa.

    Apua ja neuvojakin voivat antaa, mutta tässäkin kohtaa on hyvä muistaa vanha sananlasku, "Niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan..."
     

Kerro tästä muillekin!