Kone swappi 360 --> 318

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja AteV8, 27.8.2006.

  1. AteV8

    AteV8 Gearhead

    Kerrankin näin päin. :wink:

    Ehtiikö (kaksi tai kolme äijää) vaihtamaan Aspeniin 360:n tilalle 318:n parissa päivässä?

    Koneen korvaketta pitää kaiketi siirtää..? Mutta passaako vanha sellasenaan vai joutuuko tekemään kokonaan uuden?
    Turbaanihan pitää kans muistaa vaihtaa, mutta olikos vielä jotain muuta?

    Prkl, kaamee stressi vaik en tiiä vielä et ostanko edes koko Aspenia. :eek:
     
  2. Mopuristi

    Mopuristi Gearhead

    Kyllä sen korvan pitäisi käydä sellaisenaan, ehkä jotain prikka virityksiä johonkin väliin saattoi joutua laittamaan. Jos sulla on kone ja turbiini vieressä niin ei siinä vaihtohommassa yhtä päivää enempää mene vaikka tekisi yksin.
     
  3. AteV8

    AteV8 Gearhead

    Ok. Kiitoksia Mopuristi ja Swinkeri (yv). Sain stressiä taas aavistuksen vähemmälle.
    Prkl, muutenki jo liikaa tekemistä ja kiirettä, ni oli helpotus tietää notta ei pitäs tulla ongelmia...
     
  4. cuda69

    cuda69 Gearhead

    360 sen turbiinista pitää rälläköidä ne puntit poijes jos meinaat käyttää sen 360 turbiinin 318sen kanssa.
     
  5. 440Magnum

    440Magnum 1st gear

    Nyt ate on pakko kysästä että mitä sä nyt meinaat? :D
     
  6. Stance

    Stance Gearhead

    Aspeniin Dartin 318, ja Darttiin Aspenin 360? :D
     
  7. Tomaso

    Tomaso 3rd gear

    Moottorikiinnikkeiden sopivuus riippuu miltä vuodelta sun 318 on. Lohkoja tehtiin kolmella erilaisilla korvakkeilla. Viimeisissä (magnum) oli täysin samanlaiset korvakkeet kuin 360:ssä, joten silloin samat kiinnikkeet sopii kumpaankin. Ensimmäinen korvakkeiden muutos tuli jossain 70-luvun puolessa välissä (olisko ollut '73 samalla kun "laattakumikiinnikkeet" korvattiin "holkkikumikiinnikkeillä" tai '79 kun sb-koneissa tehtiin muitakin muutoksia?).

    Yleisesti ja ainakin Mopar alustakirjan mukaan korvakemallit jaetaan lohkojen mukaan niin että 273-318 korvakkeet eroaa 340-360 korvakkeista (joka ei siis 318 osalta pitäne täysin paikkansa). Kiinnikkeissä / korvakkeissa on eroja leveydessä ja alimmaisen kiinnityspultin paikassa.

    Moparin alustakirjassa on ristiriitaista tietoa. Yhdessä kohdassa kerrotaan vasemman puolen olevan samanlaisia ja oikean vaativan muutoksia (sivu 159, 9. painos) ja toisessa kohdassa päinvastoin (sivu 161). Itse muistelisin, ettei ainakaan 340:n vasen kiinnike sopinut 318 (vuodelta 1971) korvakkeeseen.

    Täytyykin mittailla korvakkeiden leveyksiä kun seuraavan kerran tallilla käyn.

    Tässä yhteydessä:
    korvake = kiinteä uloke kiinnitystä varten, esim. moottorin lohkossa valukorvakkeet, tai etupalkissa hitsatut moottorikorvakkeet.
    kiinnike = irrallinen kiinnityskappale jolla liitetään muita osia toisiinsa, esim. moottorin korvakkeen ja palkin korvakkeen väliin tuleva kiinnike.
     
  8. AteV8

    AteV8 Gearhead

    Juurikin näin. 8) Alkanut 20,6 varttimaili aika jo tuntua melko hitaalta... :oops:
    Mutta saas nyt nähdä miten käy autokaupoissa. Eli en lupaa mitään muuta ku sen että japsit lähtee ja tulee moparia (ja polkupyörä) tilalle.

    Valunumeroita:
    4104230 ´80-´83
    4006730 ´76-´79
    2536030 ´67-´75

    Se mun 318 lohko on noiden mukaan vuos mallia 80-83, mutta se oli kiinni 74 Dartissa... Ota tuosta nyt sit selvää.
     
  9. America

    America Gearhead

    Täytyy kuitenkin muistaa vanha kunnon murphyn laki, eli jotain menee kuitenkin pieleen (koputtaa päätä ATE:n puolesta :poff: ) .
    Ei vaineskaa, onnea mahdollisiin tuleviin vaihtohommiin..
     
  10. AteV8

    AteV8 Gearhead

    No pakkohan siinä on jotain pieleen mennä, koska kyseessä olis pikainen käyttöauton kunnostus. Eli se on sellaset pari viikkoo... :odroll:
     
  11. mopster

    mopster Gearhead

    Kannattaa olla varovainen. Ite ku tein tekniikka swappia niin suunnittelin tekeväni samalla parin viikon ajan pientä fiksailua kopalle kun tekniikka oli pois tieltä. No homma lähti snadisti lapasesta ja siinä menikin kolme vuotta :eek:
     

Kerro tästä muillekin!