GM G-bodyn takavakaaja

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja Dragonfly, 31.8.2006.

  1. Dragonfly

    Dragonfly 1st gear

    Kaveri tuossa soitteli ja kysyi olenko ikinä törmännyt moiseen ilmiöön, josta eräs harrastaja hänelle kertoi.
    Oire on kuulemma sellainen, että GM:n G-body, ja samoin tietysti A-bodykin,(Malibu, Chevelle, Cutlass, Regal, ym.) on hengenvaarallinen ajaa kovaa mutkissa, kun alkuperäinen takavakaaja kampeaa määrätyn kallistusasteen jälkeen taka-akselia väärään suuntaan. Kuulemma sitä kaarteen ulkoreunan puoleista rengasta irti maasta.
    Oire johtuu tuon kyseisen harrastajan mukaan kuulemma siitä, että vakaajan keskikohta osuu perämurikkaan tietyssä vaiheessa kallistusta ja alkaa sen johdosta kampeamaan perää päinvastaiseen suuntaan, kuin kallistuksen alussa.
    Oli kuulemma ajanut oman Buickinsa aidasta läpi mutkassa juuri tuosta syystä. :eek: :eek: :eek:

    Itse olin kyllä sitä mieltä, että ulosajo johtui ennemminkin ajajan kyvyistä ja liian suuresta nopeudesta, kuin epäloogisesta käyttäytyvästä vakaajasta.
    Takavakaajahan lisää auton yliohjautuvuutta, mutta tuskinpa se itsessään heittää auton holtittomasti ulos tieltä.

    Onkos kukaan muu lipsahtanut tieltä moisen syyn seurauksena ?
    Onko GM rakentanut hengenvaarallisen taka-akseliston tuennan ??
     
  2. GMC 6000

    GMC 6000 Gearhead

    Missähän baarissa ja missä kunnossa tämä "eräs harrastaja" on ollut? :eek:

    Itsellä oli aikoinaan G-korinen Olds diesel/HD alustalla ilman takavakaajaa. Auto oli hieman piristetyllä sbC-koneella aliohjautuva, vaikka keulassa oli 7/8 vakaaja, sisäkurvin takakulma tuntui nousevan taivaisiin. Löysin purkaamolta 5/8 takavakaajan, eikä laite sen asennuksen jälkeen enää vikuroinut mitenkään. Fysiikan lakeja kumoava vakaaja olisi hauska nähdä, omakohtaisesti en usko sellaista olevan, ei ainakaan oikein asennettuna.
     
  3. Dragonfly

    Dragonfly 1st gear

    Joo, itsekin epäilin tuon harrastajan kuntoa, mutta sääli kun kaveri sitten kuitenkin rakentelee autoaan noiden omien "tietämystensä" perusteella. Takavakaajan kuitenkin riipaisi pois autostaan ja ajo parani huomattavasti kuulemma. :eek:

    Aiemminkin kuullut saman hepun toilailuista.
    Moottorin pätkimistäkin yritti poistaa ajelemalla kilometritolkulla kaasu pohjassa odotellen vian poistumista. Ei voinut suosiolla tarkistaa kytkentöjä. Olivat kuulemma VARMASTI oikein, kun olivat omilta jäljiltä. Eivät sitten olleetkaan ok. :lol:
    Vaihteistonkin vaihto-ongelmien korjaantumista yritti samalla metodilla surkein tuloksin.
     
  4. GMC 6000

    GMC 6000 Gearhead

    No nythän mä hokasin! Tää heppu on tietysti epäillyt pidempään takavakaajan käytöstä ja nytkin piti vain katsoa nouseeko se ulkokurvin rengas ylös, eikä tajunnut katsoa tiehen.

    Takavakaajan asennus saa kyllä ensin tuntumaan ajamisen juuri siltä kuin heppu kertoo, mutta totuus on kuitenkin vain siinä ettei perä kierry enää samalla tavalla.
     
  5. buick8791

    buick8791 1st gear

    Ei ole tullut huomattua, että tilanne jotenkin muuttuis sanotaanko kesken kaarteen jotenkin radikaalisti ja äkkiä. Täytyypä heti kokeilla millä nopeudella auto lähtee käsistä kurvissa, vaikkapa motarin rampilla. Helppo homma mulle, kun kuski on huono ja renkaat jo kovahkot....
     
  6. GMC 6000

    GMC 6000 Gearhead

    Ei se takavakaaja vaikuta mitenkään negatiivisesti kaarrekäytökseen, vaan tarkoitin auton käytöstä ennen takavakaajan asennusta ja sen jälkeen. Takavakaaja estää ali-ohaavuutta ja siksi rattia pitää kääntää mutkassa hieman enemmän taka-akselin pysyessä asfaltilla paremmin.

    Meitä huonoja kuskeja huonoissa autoissa joissa on vielä huonot renkaat on yllättävän paljon. :rotfl:
     
  7. buick8791

    buick8791 1st gear

    Joo, noinhan se tekee. Omasta puolestani kommentoin oikeastaan tuota
    Dragonflyn viestin loppua "itsessään heittää auton holtittomasti ulos" , josta vain tuli mieleen, että vakaaja/tietty konstruktio alkaa ykskaks jotenkin sinkoamaan autoa ulos tieltä tietyissä autoissa. Tai miten sen nyt sanois....
     
  8. Chevellecoupe64

    Chevellecoupe64 1st gear

    Kiva

    Kiva kun nyt "mainostatte" asiasta.. :mad: On tullu kaarrettua moneen kurviin Letukalla(A-Body) jossa eessä 36,5mm/halk.ontto vakaaja+takana taxi capricen rautakanki vasemmasta alatukivarresta oikeeseen ja vieläpä omapatentti kiinnitys "välistä"peräakseliin,maksimi jäykkyyden aikaansaamiseksi.Olis varmaan pitäny mennä mettähallituksen puolelle jo monta kertaa mut kun se vaan okein säädettynä tykkää olla asvaltin päällå.On taas päästetty naapurin poijaat mopon ketjuja lyhentää????
     
  9. PauliP

    PauliP 1st gear

    Ostin Leinolta vaimon diesel HD-alustalla varustettuun '79 Cutlassiin vakaajat kun takaa puuttui. Myyjä nimenomaan painotti, että vaihdat sitten kaikki kerralla, etuvakaajan, etulisätuet (ne kolmiona olevat raudat) ja takavakaajan orkkis kiinnityksineen. Pitää kuulemma olla samaa sarjaa. Jos takavakaajan ja etuvakaajan paksuudet ei sovi toisiinsa, sattaa auto muuttua reilusti yliohjautuvaksi. Myyjän juttuja hetken kuunneltuani, uskoin asian.

    Eturautoja en vaihtanut, kun olivat täsmälleen samat kuin uudet. Ajo-ominaisuudet kyllä parani huomattavasti. Se alkuperäismallinen takavakaaja muuten lisää perän sivuttaistuentaa myöskin, sehän sitoo alatukivarret takapäistään samaan suuntaan.

    Miten voi muuten vakaaja ottaa kiinni perämurikkaan kun se on molemmista päistä kiinni alatukivarsissa jotka liikkuvat samansuuntaisesti? Silloinhan koko taka-akselin täytyisi taipua mutkalle ja hajota tuhannenpillunpäreiksi.
     
  10. PauliP

    PauliP 1st gear

    Olisikohan kaverilla mennyt ulkokaarre ja sisäkaarre sekaisin siinä vaiheessa kun karkasi laite käsistä?
    Eikös kaikki kallistuksenvakaajat pyri nostamaan sisäkaarteen puoleista rengasta irti maasta koriin nähden samaan korkeuteen kuin ulkokaarteen rengas? Tasapainoisten etu- ja takavakaajien tehtävänä on pitää kori suorassa ja säilyttää takarenkaiden pito. Eli jos liian löysä etuvakaaja päästää koria kallistumaan, niin liian jäykkä takavakaaja nostaa sisäkaarteen rengasta ylöspäin. Mutta jos etuvakaaja pitää auton suorassa ja takavakaaja on oikein mitoitettu niin koko auto painuu mutkassa tiukemmin maahan. Tämä siksi, että vakaajat pyrkivät pitämään renkaat yhtä korkealla korista molemmilla puolilla (siis periaatteessa).
     
  11. kole

    kole 3rd gear

    gm

    Sekös se PauliP haittas sitä sun g-koppasta viedä tässä taannoin. Kallistuksen vakaajahan se oli. Tosin mullakin melkein olis pitänyt olla se vakaaja itsella :oops:
     
  12. PauliP

    PauliP 1st gear

    Siis tarkoitat Kole varmaan että "viedä sitä sinun g-koppasta". En uskaltanut oikein kunnolla kokeilla kun pelkäsin että se ulkokurvin takarengas heittää sen auton mutkassa ulos :rotfl:

    Löytyihän tää kunniallinen selitys pelkuruudelle.
     
  13. kole

    kole 3rd gear

    gm

    Minä tiesin, et olis PauliP muuten sillen nössöillyt :D Olit kuullut että se saattaa vakaaja viedä miestä ja g-koppaista yhtä aikaa :rotfl:
    Voin kertoa että asensin just siihen vakaajan kriitiseen paikkaan sellaisen tuen että seuraavan kerran voit koettaa :poff:
     
  14. PauliP

    PauliP 1st gear

    No mutta sitten ei uskalla, myönnän.
     

Kerro tästä muillekin!