Korin oikea suojaus?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Kori', aloittaja 251265, 8.9.2006.

  1. 251265

    251265 1st gear

    Kyselin tota alustansuojausta tekniikanmaailma-lehden "Ketoselta" ja hän antoi oman näkemyksensä asiasta:

    KYSYMYS: Yksi sanoo että pohjamassan sekaan kannattaa lisätä öljyä, koska kotelosuoja/massa-yhdiste päästää kosteuden läpi. Toinen naurahtaa ja sanoo ettei moinen öljyseos pysy pohjassa kauaa.. Kuinka on? Miten kannattaa pohja suojata??
    VASTAUS:

    Nuo puistokemistien seokset eivät ole mistään kotoisin. Kunnes joku pitävästi toisin todistaa, olen ehdottomasti sitä mieltä, että öljy ei kuulu auton alustaan. Se ei siellä pysy. Se uskomus öljyn suojauskykyyn on omituinen juttu, tarina elää, vaikka siinä ei olekaan mitään perää.

    Tai onhan se öljykin parempi kuin ei mitään, mutta jotenkin tuntuu tyhmältä käyttää väärää ainetta, kun oikeitakin olisi. Halvan hinnan eli ilmaisuuden takia jotkut ääliöt ruiskuttavat jäteöljyä autonsa pohjaan, vaikka paremman suojan saisi ostamalla halpakaupasta oikeaa ainetta kympillä tai parilla. Jos raha on noin vähissä, niin kyllä on surkeasti asiat.

    Jos auton pohjan ulkopinta on jo ruosteessa, mielestäni paras keino suojata sitä eli edes hieman hidastaa ruostumista on ensinnäkin puhdistaa pinta liasta ja irtoruosteesta vaikkapa teräsharjalla. Sitten pintaan ruiskutetaan ohuelti kotelosuojaa, sitä voisi haluttaessa vaikka hieman ohentaakin. Vaihtoehtoisesti voidaan käyttää hyvin runsaasti ohennettua paksumpaa alustansuojaa. Kun kerros on kuivunut, pintaan ruiskutetaan paksumpaa alustasuoja-ainetta. Se kestää kulutusta.

    Juju ohuen kotelosuojan ruiskutuksessa on se, että ohut aine tunkeutuu ruostekerrokseen. Sen avulla paksumpi aine sitoutuu paremmin kiinni. Jos ruiskutetaan vain kerros paksua ainetta, se jää varsin irtaimeksi kerrokseksi ruosteen pinnalle ja alkaa hilseillä pois.

    Ruosteenestoaineiden erikoisominaisuuksiin kuuluu nimenomaan kyky muodostaa pitävä kalvo, joka estää paitsi kosteuden ennen kaikkea ilman pääsyn suojaamattomaan peltiin. Tässä nämä aineet ovat ylivertaisia voiteluöljyihin verrattuna. Öljy huuhtoutuu pois pohjasta, kun ensimmäisen kerran ajetaan kunnon sadekelillä.

    Eli lähtökohta on, että ei laiteta kotelo- tai alustasuojaa moottoriin tai voimansiirtoon voiteluaineeksi, eikä voiteluainetta ruosteenestoksi peltipintoihin. Kuhunkin paikkaan sopivaa ainetta, se on perusperiaate. Sinappi on grillimakkaran kanssa hyvää, mutta kahvin mausteeksi se ei ainakaan minun mielestäni oikein sovi. :)
     
  2. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear

    Jep samoilla linjoilla olen ollut ja auto on kestänyt ympärivuotista ajoa hitsaamatta 16 vuotta . Kop kop.

    Ja hitsaamaan olen joutunut noita teräketjuöljyihmeitä. Yhdenkin lattiasta kaavin kilokaupalla öljy-vesi-ruostemoskaa.. Noi öljypelleilyt olivat järkeenkäypiä 30-60-luvuilla, kun ei ollut oikeita aineita..
     
  3. mke77

    mke77 Gearhead

    se öljy jutska on mun mielest semmonen ett aikanaan kun oikeen massatiin autoja sen öljyn tarkotus oli pehmentää sitä vanhaa massaa ett saatiin hyvä tartunta...

    eli kun auton pohjassa on alusta massaa(ei näitä nykypäivän uretaani vaahtoja mitä on alunperin pohjassa uudemman polven-autoissa) ni se pehmennätään ensin ruiskuttamalla pelkkää öljyä tai öljy/massa seosta,

    ei kovettuneeseen alusta massaan mikään ota kiinni kunnolla

    ite kun joskus harvakseltaan laitan pohjaan jotain muutakun peltiä ,mul on valmiina 10L pänikässä sekotus öljyä/massaa/koteloainetta ja sitä ruiskutellaan kovasten ja pysyy mukana eikä peseydy pois!!
     
  4. (iso)Arska

    (iso)Arska 3rd gear

    Oman furyn pohjassa on jotain öljymassa seosta (tai sinne päin). On semmonen vaseliinimainen töhnä mikä ei kovetu ja on ainaki mulla pysynyt ruosteettomana yli 2 vuotta. En tiedä milloin töhnä on pohjaan vedetty mutta hyvin tuntuu pysyvän. Tosin autola ei ajeta talvella mutta on kyllä seissyt talvet ulkosalla.
     
  5. pölhö

    pölhö 1st gear

    Unohtakaa jo tollaset teräketjuöljy-massa-vaseliini sekoitukset. miten olis vielä ripaus lokinpaskaa sekaan :poff:
     
  6. jupi

    jupi Gearhead

    Moottoriöljy on parempi kuin ei mitään ja paskakerroksen päälle vedettynä myös parempi kuin jäykkä alustamassa. Mutta miksei hommaa tekisi samantien kunnolla, sehan menee sunnilleen: hiekkapuhallus tai jos siihen ei ole mahdollisuutta niin teräsharja + fosforihappokäsittely+paljon kuumaa vettä - päälle tähän tarkoitetut maalit parina kerroksena - kuivatellaan talven yli ennen kayttöä ja sitten kotelosuojaa päälle ennen baanalle lähtöä.
     
  7. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear

    Kyllä se vanha massa pehmenee, kun pistää uutta massaruiskulla ohkaisesti. Uusi massahan onkin ohennettua min 30-40% tärpätillä. Kyllä se ohenne sen vanhan massan peremmin pehmentää kuin öljy sen tarttumisen ajaksi. Öljy pehmentää koko paskan pysyvästi ja lopulta voi jopa irrottaa koko massan. Tärpätti haihtuu taivaan kuuseen ja ohut tiukasti kiinni oleva massa jää..

    Ja massahan on suoja mekaanista kulutusta vastaan! Siis hiekkasuihkuja tms. vastaavia vastaan. Siinä pehmomömmöillä ei ole virkaa. Massa siis suojaa maalipintaa ja auttaa pitämään sen ehjänä..
     
  8. RB-440

    RB-440 1st gear

    Jaaha, ja mistäs lähtien tällä palstalla on vannottu TM toimituksen tietojen nimeen...

    Sanokaa vaan mitä sanotte, mutta öljyn ja kotelosuojan sekotusta roiskitaan auton pohjaan, koteloihin ja palkkeihin edelleen säännöllisin väliajoin, vaikka ruostesuojaporho kirjoittaisi pullonsa kylkeen mitä. Jos harrasteautolla ajaa vähän ja silloinkin pääosin kesällä, ei ne paljon öljyt sieltä mihinkään peseenny ja käyttöauton voi vaikka suojata vähän useammin kuin kerran 15 vuodessa. Ja jos 15-20 vuoden välein autosta pohjaa paikataan, niin sen voi oikeessa miesten autossa panna huonojen tiivisteiden läpi auton sisään vuotaneen veden tiliin, ruoste kun on yleensä mennyt sisältä ulospäin eikä tullut ulkoa sisäänpäin.

    Pääasia tossa pohjan suojaamisessa vaan on estää suojaamattoman raudan ja hapen suora avioliitto, ei kai sillä pitäisi olla naapurille väliä, miten kukin sen haluaa tehdä.

    Pahinta kumminkin autolle on seisominen, täysin suojaamattomatkin autot kestää kauemman, jos niillä ajetaan säännöllisesti ja kosteus kuivuu ja suola peseentyy edes joskus pois. Jos ei aja, voi vaikka öljytä, kestää se aina vähän kauemman, jos on edes jotain estettä pellin ja ulkoilman välissä.
     
  9. chevystw

    chevystw 1st gear

    Oli miten oli mutta näin on:

    Hitsasin muutama kuukaus takaperin vanhaa O**l omegaa, pohjaan oli vedetty öljyä ja massaa sekasin. Niin myös takakonttiin sisäpuolelle, mistä piti hitsata. Todella V*maista tavaraa putsata, suurimmat lähtee pois mutta pelti jää öljyiseksi. Öljy teki hitsaamisesta hankalaa ja tähän kun lisätään vielä vuotava tankki päällystettynä öljyllä :mad:

    Pidetään ne öljyt vaan siellä koneessa/laatikossa ja massat pohjassa.

    Eikä sitten palkokasveja sieraimeen :rotfl:
     
  10. buick8791

    buick8791 1st gear

    Mitä ihmettä Omegassa teki öljy takakontissa, siis sisäpuolella? Itelläkin ollut joskus Omega, jossa täydet verhoilut siellä kontissa, eikä se sisäpuolelta ollut ruostunut. Mahtoi olla p..ken kontti ja ilman verhoiluja. Käynyt varmaan merivesikylvyssä, tai sitten akkujen hautausmaa...
     
  11. VooDoo_

    VooDoo_ 1st gear

    joskus vedetty ensin spreivaseliinia koteloihin ihan ohuelti mikä valuu jokarööristä ja välistä pihalle (tunkeutuu hyvin joka väliin) sen jälkeen riittävästi kotelosuojaa niskaan, hyvin on toiminut.

    Pohjaan en käyttäis kuin maalia ja massaa. En öljyjä ja rasvoja.

    Koteloissa voisin jopa ehkä vähän just tyyliin vaseliinia (nestemäistä) käyttää, koska se tunkeutuu hyvin jokaväliin ja pitää kosteuden poissa. ja kotelosuojaa tietysti riittävästi päälle. (sen kun ei tarvi mekaanista kulutusta kestää)
     
  12. tst

    tst Gearhead

    Pohjasta ensin ainakin irtoava ruoste pois, jonka jälkeen ruiskutetaan ainakin sauma-ja ruostekohtiin kapillaarisesti tunkeutuva esikäsittelyaine Tectyl 558-amc ja annetaan kuivua.Sitten kauttaaltaan kotelosuoja-aine 210R ja kuivuttuaan 120 alustamassa niin voi rikkipitoiset jäteöljyt unohtaa.
    Ja jos oikein hyvän tekee niin vetää myös kaikki kotelot näillä ohuemmilla lasilinjasta alaspäin.
    Jos puhaltaa pohjan ihan puhtaaksi voi ennen käsittelyä ruiskuttaa epoksipohjamaalin,558:lle pitää kuitenkin jättää pääsy nollasaumoihin.
    Joissain jenkeissä oleva musta vaha pitää pestä pois ennen ruiskuttelua.
     
  13. slant six

    slant six Gearhead

    heräsi vaan kysymys :oops: miksi vain kesäisin ajossa olevaa autoa pitää näillä vaseliini-metodeilla suojata :odroll: ihan oikean ruostesuojauksen ymmärrän :-?
     
  14. RB-440

    RB-440 1st gear

    Ai että öljy ei suojaa ruosteelta? Mielenkiintoista... Mutta kesäharrasteauto suojataan ruosteelta vaikkapa öljyllä siksi, että sitä ei voi ottaa talveksi omaan sänkyyn nukkumaan, kun muija suuttuu, jos joutuu nukkumaan lattialla.

    Jos tässä vielä on jotain epäselvää, niin harvalla on lämmin ja ilmastoitu varasto kaikille autoille, vaan autoa voi joutua säilyttämään myös katoksessa tai ladossa, jossa ainut suoja on sateensuoja. Pahimmillaan vaunu huilii suoraan taivasalla.

    Autohan voi olla seisonnassa, kuskikin voi olla talviunilla, mutta ruoste ei lepää koskaan. Siksi myös kesäauto kannattaa suojataan ruostetta vastaan, se nimittäin kestää silleen vähän pitempään.

    Lisäksi öljyssä on se mukava ominaisuus, että jos alustassa haluaa tehdä jotain, öljyn voi helposti pestä pois liuottimella ja painepesurilla, ja homman jälkeen voi roiskia uuden töhnän.
     
  15. t11ker1

    t11ker1 1st gear

    Itselleni eräs hitsari neuvoi että parhaan kotelosuoja-aineen saa kun sotkee teräketjuöljyä ja vaseliinia keskenään, jolloin tulee parhaiten hitsauksen saumoihin imeytyvää sotkua, eli onko tässä nyt alottelijaa koijattu pahemman kerran, vai onko tässä jotain perää?
     
  16. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear

    :poff: Mahtavaa. Heitänkin tehtaan kotelosuoja-aineet mäkeen keran toi on ihan mahtavaa. Jännää että teräketjuöljyllä joka on suunniteltu teräketjun voiteluun ja vaseliinilla, joka on myös yleisvoiteluaine on noin maginen ruostesuojausteho. Minä kun olen ollut kuvitelmissa, että esim tehtaan kotelosuojassa on ruostumista ehkäiseviä ja hidastavia lisäaineita. Ja kyllähän se hitsashuokosistakin on läpi tullut ennen jähmettymistään.

    On varmaan suuri salaliitto, että autoja ei suuressa mitassa kotelosuojata erinomaisellla teräketjuöljyllä ja veseliinilla. Jos pikkaisen vielä pistäisi jäteöljyä cocktailiin, niin autojen ruostuminen loppuisi kokonaan!

    Mahtavaa tavaraa varmaan. Anna vaan palaa. Ei kotelosuoja-ainevalmistajat voi tietää sitä mitä rivihitsari tietää.
     
  17. Malibu'67

    Malibu'67 Gearhead

    Ja kun otetaan vielä huomioon, että se teräketjuöljy on tavallista puhdistettua jäteöljyä, niin ei tarvitse edes investoida siihen teräketjuöljyyn vaan laittaa suoraan jäteöljyä vaseliinin kanssa siihen sekoitukseen, niin hyvä tulee...
     
  18. t11ker1

    t11ker1 1st gear

    Miksi minusta tuntuu, että taidan jättää patenttiviritykset sikseen ja haen kaupasta oikeaa ruostesuojaa :odroll:
     
  19. LordMrFord

    LordMrFord Gearhead

    Luulisi, että tehtaalla on testattu myös teräketjuöljymössöä, kun aineita on kehitetty.

    Luulisin myös, että teräketjuöljyn nimeen vannova kaveri ei ole testannut speksien mukaista alustansuojausta.

    Testaamisella en meinaa tässä tapauksessa pelkkää pohjaan ruiskuttamista, vaan koko elinkaaren kestävää tutkimusta.
     
  20. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear

    Jep 16 v ympärivuotisessa ajossa oikealla massa ja kotelosuojasuojauksella säännöllisesti kulumat kerran kahteen vuoteen paikaten. Ei reiän reikää..

    Haluaisin nähdä jäteöljy/träketju/vaselini läträtyn yhtä monta vuotta loskassa ajetun auton, jota ei ole tarvinnut hitsata.
     

Kerro tästä muillekin!