Carinan kuumuva laturi.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja Kuupakko, 8.9.2006.

  1. Kuupakko

    Kuupakko 1st gear

    Kuuluukohan tämä aihe näille sivuille; en tiedä, mutta kokeillaan.
    Ongelmana on puolisoni Toyota Carina 1.6GLI ´91.
    Tämä tarina alkaa siitä kun vaihdoin "uuden" laturin koska siinä alkoi laakerit ääntämään. Vaihdoin tilalle hyväkuntoisen(?) vähän käytetyn laturin. Se kesti ajaa n. 100km ja sitten se paloi. Sen jälkeen kokosin irto-osista yhden lisää ja viskasin paikoilleen, sama homma jälleen.
    Nyt minulla on ihan uusi laturi ja akku paikoillaan. Kun auto pyörii n.10-15min niin laturi kuumuu tosi kuumaksi, ei kärsi kädellä koskettaa. Arvelen että jos lähden ajamaan, niin se olis taas joku sata kilsaa ja poks!?
    Mitähän minä nyt keksisin? Ammattimiehetkin on ihmeissään. Jos jollakin olis jotain vinkkiä kyseiseen ongelmaan niin olisin todella mielissäni...
    :D
     
  2. buick8791

    buick8791 1st gear

    Miten on latausjännitteet? jos oletetaan että laturi ja jännitteensäädin ovat ok, niin sitten autossas on maadoitusongelma; huonot kaapelit tai liitokset hapettuneet; laturi, kone, akungengät jne. Samoin + puolen asiat; kontaktiongelmat, murtumat johdoissa, oikosulkua jossakin.

    Ite mittaisin tai testauttaisin ensin laturin ihan penkissä säätimen kanssa. Jos ok, niin sitten sähköjohtojen kimppuun.

    Akkuhan sulla oli uusi ja kunnossa....

    Jossakin on nyt kurmaa paljon ja laturi työskentelee rankasti.
     
  3. mke77

    mke77 Gearhead

    siin on varmaan semmonen pyöreä liitin persiis missä on nastat:ING , L ,S... eikö? katoppa tuleeko s-nastan sähkö kokoajan? jos näin, ni irrota tämä liiin ja kokeile lämpeekö vielä!!
     
  4. Kuupakko

    Kuupakko 1st gear

    Jännitteet on n. 14,3V. Häviötä laturin ja akun välillä vain 0,05V.
    Kaikki maadoitukset on puhdistettu ja tarkistettu.
    Myös akunkengät on kunnossa ja virta kulkee.
    Vedin laturilta suoran virtajohdon akulle vielä omienkin lisäksi, ei mitään vaikutusta. Onko tämä jo mystistä??
    Ja vielä; kun akunkenkiä rapsuttaa napoihin niin ei räpsi juuri ollenkaan, eikös tämä viittaisi siihen että oikosulkua ei ole?
     
  5. buick8791

    buick8791 1st gear

    Nyt on vaikeeta, jos asiat on tsekattu.....

    Paljonko se työntää virtaa, kun se on autossa kiinni?
    Tsekkaa vielä akun kunto, vaikka onkin uusi.

    Niin mä tarkoitin noilla oikkariasioilla myös laturiin tulevia muita piuhoja kuin akusta tulevia. Mutta ne on sitte tsekattu nuo L, S ja IG- napoihin tuleva tavara auton johdotuksesta.

    Niin se laturi on vissiin sitte käynyt penkissä?
     
  6. Kuupakko

    Kuupakko 1st gear

    En ole vielä kehannu lähtee tuonne sateeseen kokeilemaan tuota juttua, mutta kyselenpä tässä joutessaan taas tyhmiä.
    Mikä tuo s-napa on? Mistä tulee/minne menee?
     
  7. Kuupakko

    Kuupakko 1st gear

    Se on se n. 14,3V.
    Akkua en uskalla epäillä koska se on aivan uusi ja entinenkin oli kunnossa mittauksien perusteella. Edellisellä akulla oli samat ongelmat.
     
  8. rrauta

    rrauta 3rd gear

    kyllä se laturi ihan normaalistikin kuumenee niin paljon ettei kättä kestä pitää. mutta jos kovin sen kestävyys epäilyttää niin latausrele uusiksi.
    rele saattaa jossakin kohtaa jäädä jumiin ja se voi käydä laturinkin päälle.
     
  9. TS

    TS 1st gear

    Aikanaan kun itellä oli tojoloota, ni siinä oli vähän samanlainen vika...
    Laturi latas hienosti mutta,se latas sen siihen laturin runkoon.Pitkää siivua jos ajaa ni voipi sulaa koko laturi.
     
  10. poitsu3

    poitsu3 Gearhead

    kaverilla samanlainen tarina.
    kottero jätti käynnistymättä hetken seisottuaan.
    kaveri luuli laturin hajonneen ja purkavan n 2v. vanhaa akkua ja vaihtoi laturin.
    jäi taas tienpäälle eli vika oli akussa, jonka jälkeen osti uuden akun.
    edelleen virrat kateissa muutaman tunnin seisonnan jälkeen jolloin mittailtiin uutta akkua ja todettiin sen olevan viallinen.
     
  11. buick8791

    buick8791 1st gear

    Eikä kun virtaa, ei jännitettä. Koeponnista akku joka tapauksessa ja laturi penkkiin, sähköliikeessä. Tosta voisi aloittaa. Sitten johdot ja liittimet. Remmihän ei luista(kuumentaa pyörää ja sitä kautta laakereita ja laturia)?

    Mitä tavaraa tulee S, L ja IGN- napoihin? Ei tässä voi olla mystiikkaa ellei koko juttu ole feikki.
     
  12. mke77

    mke77 Gearhead

    se on semmonen "täys lataus" nasta eli jos/kun on 75a laturi ni laturi ei lataa sitä 75a:peeria jos tähän nastaan ei tule (12v)/(auton järjestelmä)-jännitettä

    eli huoletta johto irti töpsölistä ja ajelet muutaman päiän kunhan ett käytä kaikkia auton sähkö vermeitä yht aikaa...

    ett on ne nipponit varmaan turvannu laturin/virtakaapelin elin iän sillä, ett kun on talvi ja kylvä:ensin sahataan akku kuivaks ja het kun autolähtee käymään ni kaik penkin/takalasin/tuulilasin-lämmittimet/puhaltimet täysille ja pihalle tupakille

    laturi ei meinaa lataa kun hetken päästä täydet, kun laittaa käymään!!!!

    . .......muistaakseni corollan laturi tuuppa 55a:peeria ja ilman s-nastan sähköä 30a:peeria ja camyn 75a:peerinen 45a:peeria kun on ja on ja on...
     
  13. Kuupakko

    Kuupakko 1st gear

    Pystyykö virtalukon pohja vaikuttaa tähän mitenkään?
     
  14. Kuupakko

    Kuupakko 1st gear


    Eli mikä tämän S johdon todellinen tarkoitus on?
    Jos ihan suomen kielellä vois tulkata :oops:
    Ja jos nyt ihan oikeen ymmärsin niin että tämä S johto otetaan kokonaan pois ja vika häviää sillä??
     
  15. mke77

    mke77 Gearhead

    en nyt kylmiltään lähde lupaamaan mut vois kuvitella ett tauti tulis s-nastankautta! eli laturi lataa kokoajan täydellä virralla!!

    kokeile nyt ens irrottaa s-nastaan menevä johto ja ajele ja kokeile onko vielä laturi kuuma...

    taudin korjaukseen en osaa neuvoa mistä se sen lataus määrän haistaa mut vois olla joku rele/laatikko kojelauda alla! ylensä niihin kytketään paljon kuluttavat laitteet(ihan niinkun ennen vanhaan ulkopuolisen lataus säätimen "lataus-tolppaan")ajovalot(harvakseltaan maailmalla on ajovalo pakkoa päivällä) ja läppärin puhallin ja varmaan takalasin/penkin lämmittimet???


    mut joka tapauksessa laturin pitäis lataa jonkin verran(n.60% luvatusta ulos anto tehosta) vaikka ei s-nastaa ole kytketty!!!
     
  16. buick8791

    buick8791 1st gear

    Moi,

    Toyota-miehet korjatkoot, mutta tässä yksi tototuus:

    S on referenssijännite, eli sen mukaan laturi työntää lisää tai vähemmän

    L tulee latauksen merkkivalolta

    IGN tulee virtalukolta
     
  17. Kuupakko

    Kuupakko 1st gear

    KIITOS! Tätä tietoa minä vähän olinkin vailla. :wink:
     
  18. Kuupakko

    Kuupakko 1st gear

    NYT PELAA! :wink:
    Vaikkakin se mahdollinen vika jäikin löytymättä, asia on nyt kunnossa, suuret kiitokset kaikille apua/vinkkejä antaneille. :D :D
     

Kerro tästä muillekin!