Damperin asennus SBC

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Spertsa, 27.9.2006.

  1. Spertsa

    Spertsa 1st gear

    Pitäisi saada uusi damperi paikoilleen jakopäänvaihdon jälkeen. Täältä olen lukenut että sinne johonkin väliin pitäisi laittaa kiila. En vaan tajua että mihin välin se tulee. Asennusohjeissa ei puhuta mitään kiilasta. Ja se kiila on ilmeisesti se puoliympyrän muotoinen metallipala joka tuli damperin mukana?
    Mikä tarkoitus tällä kiilalla on?
    Kone on 400 sbc:n kampiakselilla tehty 383.
     
  2. Lintta cruiser

    Lintta cruiser Gearhead

    akselissa on ura kiilalle kuin myös dampperin reijässä?!?!?

    Kiila on juuri se mitä arvelit...
     
  3. makke

    makke 1st gear

    No sen kiilan tarkoitus on toki estää se ettei damperi vaihda paikkaansa siinä kampuran päässä. Ei se muuhun vaikuta kuin siihen, että ajoitusmerkit ei enää jatkossa ole kohdallaan.
     
  4. Spertsa

    Spertsa 1st gear

    Aha, juu, eli se ei edes irronnut vanhaa damperia irrottaessa. Luulin että tuo on kampiakselissa kiinteästi. :oops:
    Entä mistä voisi johtua, että uusi damperi menee syvemmälle kuin vanha? Saman kokoisia ovat. Damperi ei mahdu pyörimään kun vaan ottaa tässä kuvassa nuolella osoitettuun kohtaan kiinni. Ei ajoitusmerkkilätkään vaan tuohon keskellä olevaan ulokkeeseen, jossa on joskus varmaan letku tai johto mennyt.
     
  5. Anonymous

    Anonymous Guest

    Eli yhdistelmä on 400:sen kampura ja 350:n dampperi ?

    Jos ei muusta ole kiinni niin uusi jakopään koppa tuohon tilalle.

    Veikkaan että siitä reiästä on mennyt letku bensapumpulta (paluuletku?)hiilikanisterille tai jotain vastaavaa saastevuosien high techiä ????
     
  6. Spertsa

    Spertsa 1st gear

    Damperi on myös 400:n.
    En ole itse rakentanut konetta.
     
  7. OL

    OL Gearhead

    kyllä sinne kampuran ja dampperin välissä on ura
    mihin kiila kuuluu jos sulla ei jakopään alarattaassakaan ole kiilaa niin
    jakopään koppa uudestaan auki! . jos et näe uraa niin pyöritä
    moottoria kunnes näet.
    sytytysajoitus / yläkuolokohdan dampperipleitin merkintä
    on vanhemmissa sivussa edestä n. klo1-2 , vm 78 ylöspäin klo 12
    putkenpätkä pleitissä on "tähtäys" reikä missä sytkä
    pitäs olla vakiona kun siitä tähtäilee..
     
  8. Spertsa

    Spertsa 1st gear

    Juu, se kiila vaan ei irronnut damperia ja ratasta irrottaessa, niin luulin että se on yhtä puuta kampiakselin kanssa. Pitää kuitenkin vielä ottaa koppa irti ja tarkistaa.
     
  9. Chevellecoupe64

    Chevellecoupe64 1st gear

    Dampperi

    Tarkista myös dampperin kunto,ettei kumin päällä oleva ulko osa oo lähteny liikkeelle,silloin ei sit pidä mitkään sytkä eikä yläkuolokohta merkit paikkaansa eli limpulla voi heittää vaikka anoppia :soosoo: Pikaisesti jos ajamaan pitää päästä otat rälläkällä ne pelti merkit kopasta veks ja teet ajoitus merkit vaikka tussilla koppaan.
    PS.Jos dampperis oli sit entinen,on mun tallis vähän ajettu 400 limppu(Org.GM) joutilaana.
     
  10. Spertsa

    Spertsa 1st gear

    Damperi on kyllä ihan uusi. Ajattelin vaihtaa senkin samalla kun sen kuitenkin joutuu pois ottamaan vaikka siinä ei mitään vikaa päällisin puolin ole. Mutta kun ei ole tietoa että kuinka vanha se on niin arvelin että parempi vaihtaa.
    Ja damperi ei ota kiinni ajoituslätkään vaan siihen letkunpidikkeeseen.
    Ihmetyttää tosiaan että miten se vanha damperi on mahtunut pyörimään, kun on kuitenkin ihan saman kokoinen kuin tuo uusikin. Olisikohan se uusi jakoketjun hammasratas sitten vähän kapeampi? Tuplaketju siellä oli ja tuplarolleri on uusikin.
     
  11. Buick55

    Buick55 Gearhead

    Dampperin asennus SBC:N

    Kuvassa oleva jakopään koppa on 305koneen,joten varmista että koneesi on myös se,muuten ajoitus on jonniin verran pielessä.350 koneen ajoitus merkki on enempi oikealla ja alempana.eikös 400:sen dampperi käy hiukka huonosti 305 tai 350 koneen päähän johtuen erilaisesta tasapainoituksesta,kuin myös vetolevy(starttikehä) erilainen?
     
  12. Buick55

    Buick55 Gearhead

    Dampperin asennus SBC:n

    Sori, en lukenut tuota jutun alkua kunnolla,muulta osin en tiedä mutta edelleen kuvan jakopään koppa on 305:sen!
     
  13. Spertsa

    Spertsa 1st gear

    Jakopäänkoppa vaihdettu ja nyt mahtuu pyörimään.
    Molemmat kiilat oli paikoillaan.
     
  14. Chevy ´53

    Chevy ´53 Gearhead

    Miten jakopään koppa tiivistetään akselin kaulalta? Jää rako tiivisteen kanssa.
     
  15. FCKTHDCK

    FCKTHDCK 1st gear

    Jos vaihdoit dampperin niin eikö mene tasapainotus vituiksi kun on toi 400 sen akseli tarkoitettu tasapainoitettavaksi ulkoisesti eli dampper ja vetolevy kiinni..?

    Eli jos vaihdat uuden dampperin niin kone ei enää ole tasapainossa?

    350 cid on taasen sisäisellä tasapainotuksella jolloin dampperi on 0 tasapainossa ja näin dampperi vaihdettavissa ilman uutta tasapainoitusta.
     
  16. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Mitäh? Se stefan vastapinta on siinä dampperissa.
     
  17. 55&64

    55&64 1st gear

    Jos 400:n damperin tilalle vaihtaa toisen 400:n damperin ei tasapainotus siitä mihinkään muutu. Pitää paikkansa, että 400 damperi ei ole 0 tasapainossa; selviää kyllä kun kattoo sinne sisäkehälle...
     
  18. Chevy ´53

    Chevy ´53 Gearhead


    Just no näin arvelinkin että on pakko olla, mulla ei nimittäin ole vielä dampperia vaan se odottelee kaupan hyllyllä! :rotfl: Kiitos vastauksesta!
     
  19. PauliP

    PauliP 1st gear

    Joku mulle sanoi että 383 stroukkimoottorit (siis se kiinalainen sarja) käyttää 350:sen dampperia, en kylläkään ole ihan varma. Jos on itse stroukattu kone, niin kai se PITÄÄ tasapainottaa ja dampperin mahdollinen tasapainopuntti (onko vai eikö ole) huomioda siinä hommassa.
     

Kerro tästä muillekin!