GM 10p. välitykset

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja Hemibee, 11.10.2006.

  1. Hemibee

    Hemibee Gearhead

    Tarkoitus olisi vaihtaa Buickin 10pulttiseen perään harvempi välitys, mutta mistä tiedän ostaa oikeanlaisen?
    Paikallinen vauhtikauppias sanoi ettei pysty toimittamaan harvempaa kuin 3.55, johtuen siitä että kyseessä on Buick, Pontiac, Olds-perä. Kaverilla olis myydä välitys mutta mistä selvitän käykö se Buickiini? Ko. välityksestä löytyi seuraavanlainen kirjain-numero yhdistelmä:
    125697017- 41GM K
     
  2. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Harvempaa?

    Kuinkas tiukka siinä sitten alunperin on? Farkussa olisi 2.73:1 välitys vissiinkin ja yksi sellainen perä irrallaan. Varmaan se ainakin laakereita tarvii.
     
  3. Hemibee

    Hemibee Gearhead

    Jaa empä tiiä kuinka tiheä, eli harva on mutta maantiellä ajettaessa kierroksia on paljon ja bensaa menee 8kympin vauhdissa 20l/100km.

    Toinen rengas maassa ja toista kaksi kierrosta pyöräytettyäni kardaani pyöri n.kolme kierrosta ja vartin. Onko se silloin 3.25:1 vai mitä? Tekeekö tuolla tiedolla mitään? Kopasta itsestään löysin seuraavanlaisia numeroita ja kirjaimia:
    L308
    9795082
    Selviääkö tuosta mikä perä ylipäätänsä on kyseessä?
     
  4. Blazer-83

    Blazer-83 1st gear

    Toi kaava tekee 1:1.625 :eek:

    Mut jos rengas tekee yhden täyden kierroksen siinä kun kardaani 3 ja vartti, niin sit 3.25:1 :odroll:
     
  5. GMC 6000

    GMC 6000 Gearhead


    Vetää vain yhdellä renkaalla, eikä autossa ole tasauspyörästöä? :eek:

    Varmin tapa on rullata autoa jonkin hallin tasaisella lattialla, kaverit työntää yksi on jarrulla sekä yksi laskee kardaanin kierrokset.
     
  6. Hemibee

    Hemibee Gearhead

    Kaivoin aiempia keskusteluita välityksen laskemisesta ja esim. tällainen pätkä löytyi:

    "Pyöritä rengasta,ja laske montako kierrosta kardaani menee ympäri renkaan yhden kierroksen aikana."

    "Yhden renkaan kahden kierroksen aikana tai kahden renkaan yhden kierroksen aikana."

    "Oletko koskaan kuullut tasauspyörästöstä? Jos toinen rengas on maassa, niin yksi rengas pyörii kaksi kertaa nopeammin kuin molemmat renkaat yhdessä. Eli juuri noinhan se menee."

    Nuitten perusteella mie välitystä rupesin selvittään, enkä tainnu päätyä minnekkään.
     
  7. Malibu'67

    Malibu'67 Gearhead

    Kyllä päädyit ihan oikeaan tulokseen eli se välitys on jotain 3.25:1 luokkaa
     
  8. PauliP

    PauliP 1st gear

    Auton merkit ei kerro kovin paljon välityksien yhteensopivuuksista, oleellinen tieto on vuosimalli, sitten voi lähteä haarukoimaan yhteensopivuuksia.

    Itse tilasin Richmondilta '68 Buickin 10-pulttiseen perään Oldsin välityksen, kun Buickiin ei ollut tarjolla välitystä. Ei sopinut lautaspyörän pultit, oli pienempihalkaisijaiset ruuvit kuin Buickissa, ei sopinut myöskään pinionihammaspyörän akselin sisempi laakeri, oli Buickissa paljon isompi. Monenmonien koneistuksien ja soviteholkkien tekemisen jälkeen jo lähes sopii.
     
  9. Blazer-83

    Blazer-83 1st gear


    Ai nii mulla oli koko takapää ylhäällä kun blazun lukkoperää pyörittelin.
    sillon kyl yks renkaan kierros on sen kolmisen kartaanijenkaa. Sori päisti mutkii muisti pätkii.
     

Kerro tästä muillekin!