Moottorinohjausjärjestelmät

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Turbosaabman, 16.4.2002.

  1. Turbosaabman

    Turbosaabman 1st gear

    Kertokaas vähän kokemuksistanne te, joilla on autossanne Haltech, Hestec tms. ohjausjärjestelmä! Kuinka helppoja käytännössä säätää, miten on vastannut odotuksia jne...

    Ja mitä on itse kunkin ruisku/sytkäboksin ja kaiken oheislaitteiston osat ja asennus tulleet kaikkiaan maksamaan?
     
  2. Anonymous

    Anonymous Guest

    kuule turposaappi. Tohon on mahdotonta vastata koska ohjainlaiteitta on maleiltaan niin monta . Esim Eroja hestechin ja Halltechin välliä in moniakin mm Hestechiä ei ainakaan ennen voinut säätä ns ajon aikana. ja Olkoonkin kuinka kotimainen ja rallipaavojen suosiossa on hyvä muistaa että Halltechiä on käytössä mm F1ssä..

    Ota yhteyttä maahantuojiin ja dyno operaatoreihin niin saat monenlaista näkökantaa miten toimivat.tärkeintä on ensiksi itselle selvittää MITÄ TARVITSEE
     
  3. Anonymous

    Anonymous Guest

    No eiköhän kysyjällä ollut juuri tarkoituksenaan selvittää itselleen mitä tarvitsee kyselemällä kokemuksia täältä. Eli ei muutakuin vastailemaan :)
     
  4. Turbosaabman

    Turbosaabman 1st gear

    Nimenomaan...
    Olen hankkinut tietoa ympäriinsä, ja tiedän melko tarkkaan mitä tarvitsen. Ongelmana on taas kerran se informaation ristiriitaisuus ja se, että mitään puolueetonta tietoa eri järjestelmien paremmuudesta eri osa-alueilla ei tahdo löytyä. Vastailkaa ihmeessä, jos vain jostakin järjestelmästä on kokemuksia!
    Tarvitsen siis suorasytytyksen, jossa on myös ahtopaineen mukaan täysin säädettävä sytkäkartta. Sitten olisi oltava ruiskunohjain, joka kykenee riittävän nopeisiin reaktioihin jotta esim. ilmaan puhaltavan dump valven käyttö on mahdollista. Järjestelmässä on myös oltava nopea tehonsäätömahdollisuus (esim. ahtopaineen muutoksin, mutta manuaalinen säätöventtiilikin käy)
    Vesiruiskun ohjain on oltava ja lisäksi mahdollisimman monta haluttuun toimintoon ohjelmoitavaa kanavaa, jotta ei laajennuskapasiteetti lopu myöhemmin kesken.
    Muuten järjestelmän pitäisi olla riittävän laaja ja sopeutumiskykyinen 2 litraiselle high-output turbomoottorille, jota ahdetaan isolla hybridiahtimella n.2 barin paineilla.
     
  5. Anonymous

    Anonymous Guest

    minulla on ollut hestec noin vuoden (volvo)
    eikä siitä ole mitään huonoa sanottavaa....niin...no köyhälle kaikki on kallista, hintaa kertyi noin 11 000mk täydellinen sarja suorasytkällä ...ilman polttoaine pumppua ja regulaattoria
    se boksi maksaa jotain 6000+suuttimet+anturit+puola+sytytysvahvistin...jne kannettava tietokone on myös hyvä olla
    haltech vs hestec en ota kantaa....hesteckkiä voi säätää ajon aikana (kaukosäätimellä) ...mikäli siihen on tarvetta. missähän formula ykkösessä on haltech ???jos on, niin tuskin ainakaan ihan kaupan hyllyltä....
     
  6. Turbosaabman

    Turbosaabman 1st gear

    Entäs jos laitteiston asennuksenkin teettää ammattilaisella? En oikein luota omiin taitoihini näin tarkkuutta vaativassa hommassa... Paljonko mahtaa kustannuksia kertyä? Firmat eivät ymmärrettävistä syistä ole antaneet mitään selviä hintahaarukoita tähänkään asiaan.

    Ja millainen on tuo kaukosäädin? Mikrolla ei siis voi Hestec:iä säätää ajon aikana/moottori käynnissä?
     
  7. Slas

    Slas Gearhead

    Jos moottorinohjaus ja sen kanssa pulaaminen noin teknisenä ratkaisuna kiinnostaa enemmän kuin rahan kantaminen suoraan viripajalle, löytyy osoitteen http://www.diy-efi.org/ takaa varsin runsaasti materiaalia tutustuttavaksi.
     
  8. Anonymous

    Anonymous Guest

    en osaa arvioida asennuksen hintaa liikkeessä mutta jos asennutat sen liikkeessä tee se sellaisessa paikassa joka on tehnyt asennuksia ennenkin....minulta meni parin viikon illat asennukseen...suurin työ oli hall-anturien asennus...lähinnä kunnollisen telineen valmistus...minulle tuli 2kappaletta antureita yksi 51 astetta ennen ykk toinen 20 astetta jälkeen viimeisen sytytyksen,
    miksi säätöjä pitäisi tehdä pc.llä ajon aikana???
    uskoisin että se säätöjen muuttaminen on tahallaan estetty ajon aikana...
     
  9. prostreet

    prostreet 1st gear

    tsekkaa http://www.dastek.co.za

    Unichip säädettävä "väliboxi" oman ruiskun ja suutinten väliin

    hyvä vaihtoehto autoihin jossa on jo ruiskuboxi esim L-Jetronic tai sytkä+ruiskuboxi esim Motronic tehtaalta

    GTI-magazine 2/2002 s 36 on lisätietoa suomeksi

    --------


    myös sytkän (vaikka olisi erillinen ruiskusta) voi ajaa sen kautta ja ennakoita muuttaa

    tehtaan suurella vaivalla tekemän tyhjäkäynti, kylmärikastus jne jäävät voimaan ja säätäjä keskittyä lähinnä muuttamaan power-puolta sytkää ja ruiskutusaikoja

    myydään ainoastaan asennetttuna ja jarrupenkissä säädettynä h vapariin 600-750e ja turboon 820-1000e (sis alv 22%)
    em hinnat jos oma suutinkoko

    ------

    suorasytkää siinä ei mukana tule vaan se siis muokkaa tehtaan osien antamaa tietoa matkalla, esim ruiskutusaikaa +-50%

    suorasytkän voisit ehkä soveltaa uudemmasta autosta?

    ------

    Unichipin saa mm
    ST-Motors
    Toijalan Autosähkö
    PV-Motors
    Pro&Street

    terv. Pete

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: prostreet 2002-04-19 12:19 ]</font>
     
  10. Turbosaabman

    Turbosaabman 1st gear

    Mulla on K-Jetronic, joten vaihtoon menee koko hoito. Millään lisäruiskulla tms. pelaaminen ei taida kannattaa, kun lähes kaikki sytytyksen ja ruiskun komponentit pitää kuitenkin vaihtaa ennenkuin alkaa toiminta olemaan riittävän hallittua hirmutehoille. Ajon aikana säätäminen nopeuttaisi hienosäätöä huomattavasti - tällä tavoin saisi esim. nakutusanturin ja seosmittarin kanssa tehtyä säädöt aika hyvin "lennossa". Muutenhan täytyy aina ajaa/testata minkä jälkeen taas säätää ja sitten kokeilla uudestaan.
     
  11. Anonymous

    Anonymous Guest

    säädin omasta hestecistä seokset lambdan avulla...se on aika helppoa.. ei sitä tarvitse rassata kovin montaa kertaa

    hestecissä tiedonkeruu päälle ...ja hanaa,
    sitten katselemaan seoksen muodostusta eri kierros/kuormitus alueilla ...kun huomaa kohdan missä seos tippuu laihalle siihen voi laittaa merkin,,, kun on käynyt koko vedon läpi siirrytään seos arvoihin nyt sieltä kartastolta löytyy ne "laihat" kohdat taas niillä kuormitus alueilla mitä oli aiemmin merkattu,,,ja ei muutakuin käyrää hieman ylöspäin...nakutus anturia minulla ei ole enkä sitä tarvitsekaan
     
  12. prostreet

    prostreet 1st gear

    Unichippiä voi myös käyttää sytkän muuttamiseen myös mekaanisen K-jetronicin kanssa sekä ohjaamaan lisäruiskua (sähköistä)

    mutta siis täysin säädettävistä kun sellaista havittelet:

    Haltechia kehuvat asiakkaat helpoksi säätää
     
  13. 454SS

    454SS 3rd gear

    Mulla on Haltech ja vaikka se on tullut maksamaan omaisuuden ja vaatii edelleen muutoksia, niin missään nimessä en rupea vaihtamaan sitä kaasariin. Asentamisessa on omat ongelmansa, mutta liike josta ruiskun ostaa on luultavasti aina valmis neuvomaan. Säätäminen vaikuttaa aluksi vaikealta, mutta kun pääsee laitteeseen kunnolla kiinni, niin muutoksia on helppo tehdä. Viimeisten säätöjen hakeminen vaatiikin sitten kokemusta paitsi laitteistosta, myös viritetyistä moottoreista yleensä.
     

Kerro tästä muillekin!