minkä tehoinen on opel record e:n 2:0 ruisku?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja elitemansikka, 5.11.2006.

  1. Juho81

    Juho81 1st gear


    Niinpäniin, valitettavasti Suomen viranomaiset ei hyväksy pienten virityspajojen tekemiä erikoismallela...

    Esim Manta A 2800TE joka oli 2.8L suoralla kutosella ja samoin tuo Manta A 1.9Turbo, joka on muistaakseni May-virityspajan tekemä.
     
  2. coupe 74

    coupe 74 1st gear

    Hey, et sä tartte kun teholapun jossa ei mene yli 20% (oliko se 20%?) yli mallisarjan tehokkaimmasta! Ahtimen mä laittaisin, lähellä oli etten laittanutkin, onneks möin auton ennen sitä :rotfl:

    Tuossa kannen/lohkon höyläyshommassa kannattaa tsekata venttiilien ja mäntien väli! Mulla oli 2,2e kansi 2,0 koneessa ja joku ns rallinokka, joutu vähän koneistamaan mäntään (imu)venataskua. 2,2 kannessa olikin isommat venat, eli 2,0 kannella ei tuota ropleemaa niin herkästi tule.

    Nuo vit*n L ruiskut on ihan hanurista virikäytössä, siis jos meinaat sen saada johonkin kulkemaan. Joko pidät vakiona tai heität sillä ilmamäärämittarilla sorsaa ja joku muu boksi tilalle (Esim mapista lukeva tms)
     
  3. Jarmo Y

    Jarmo Y 1st gear

    2.2 kannen jos laittaa vapariin, niin pattipäämännät on oltava, palotila kannessa on senverran iso. 2.2 on 45/40 venoilla, 1.9/2.0 kannet 42/37 venoilla, ventt.varsi näissä 9 mm, painavat, K-linen asennuksella ohjuriin voikin sitten käyttää esim: Chevy sb venttiileitä, joissa ohuempi varsi.

    Isolohko 6-Bemarin ilmamäärämittari on avara, se on hyvä virityskäytössä näihin nelosiin.

    Turbo kiinni vain ja teholapun kanssa konttorille :D

    Yhellä kaverilla on suora 6.nen turbolla ja välijäähdyttimellä laillisesti B-mallin Mantassa, aika hurja peli on.

    Yhen tutun piskuinen Lancia Y 10, 1000 cc vakiokoneella, puristussuhde madallettu, kantta viilailtu, turbolla terästettynä, kulki varttimailin 14.3/155. Erikoista on se, että koneessa on vakio ykskurkkuinen kaasari, sisäkurkun halkaisija on vain 22 mm!!!
    Tehopenkissä mitattiin koneesta 0.85 bar ahdoilla 109 hv, varttimailille ruuvasi vähän lisää, 1.5 bar. 8) , näyttää mun sporttiselle Audi S2.lle takavaloja kiihdytyksessä :oops:

    Opelin kone kestää kyllä vakiona turbon, jos ei ahda mahdottomia, ja säädöt on kohdallaan, tehoa ja varsinkin vääntöä tulee siltikin enemmän kuin vaparin suhteellisen rajulla virittämisellä katukäyttöön.
    Opeliin toimivan, tehokkaan turbokoneen tekeminen katukäyttöön on lastenleikkiä, eikä tule edes kalliiksi.

    Ilo ilman turboa on teeskentelyä :D
     
  4. cmro85

    cmro85 Gearhead

    minulla oli hetken tuollainen turbo a-manta. kone oli 2.2l johon vaihdettu 2.0l kampi. ja ahdin kiinni. katsastettu ilman muutoksia. tuo 2.0l viritys on aika turhaa sillä todellakin pikkumuutoksella ei kulku juuri parane. hieman radikaalimpia osia käyttämällä muutokset tuntuu mm. huonona ajettavuutena kaupungissa heikon tyhjäkäynnin takia joka menee varsinkin ruiskussa helposti kuralle. aikoinaan tilasin omaan b-asconaan irmscher 2.2 alakerran ja vääntö parani huomattavasti verrattuna 2,0l koneeseen. muutoksia tein mm. 45 weberit. portattu kansi 12:1 rutulla. aihiosta hiottu 316ast. ja 12.5 nostoinen nokka. kulku parani mutta käytännöllisyys oli vähän heikonlainen sillä veto alkoi 3000rpm kohdalta ja vaihdot tein 7500-8000 kohdalla. turbolla oisin saanut saman tehon ja enemmänkin ilman kaupunkiominaisuuksien menettämistä helpommalla ja varmasti halvemmalla. pakoputkistosta että todellakin ainakin oma laite toimi pienemmällä putkella joka oli 2" ja loppupätkä 2.5". panhardin joutuu muuttamaan eli tekemään mutkan joka hyväksyttiin omassa autossa myös konttorilla ja ei kolissut putki mihinkään.
     
  5. elitemansikka

    elitemansikka 1st gear

    hmmm... voishan se turbo olla asiaa.... :odroll:
    siihen 2 tuumainen putkisto, kevennetty/tasapainotettu vauhtipyörä,
    kunnon ilmansuodatin, ja sitten bensan painetta lisää... :rotfl:
    mahtaakohan vakio sisuskalut turbon kestää? ja mistä vehkeestä sen ottaa?
    putkisto vois olla semmoinen että ensin 2 tuumasta perälle asti josta haarottuu kahteen 2,5tuumaseen ja siitä pöntöille :poff:

    mitähän vielä... noista pääsis varmaan alle 400€ kun itte tekee...
     
  6. coupe 74

    coupe 74 1st gear

    Jos mä en olis tullu järkiini ja myyny opelia :rotfl: pois niin oisin heittäny ruiskun pakosarjalta koneenkorvan ali putken eteen ja siihen pikkunen urpo("Auto" oli b manta). Mekaspruitta ohjaamaan ja välijäähdytin.

    Ruttu olis ollu sopiva ahtokäyttöä silmälläpitäen (2.2 kansi 2.0 alakerta) vaparille aaaivanliian löysät.

    Laatikoita ja periä paukku ihan riittävästi vaparinakin, mitä sitten ahdettuna :lol:
     
  7. coupe 74

    coupe 74 1st gear

    Pelkä bensanpaineen nosto ei varmastikkaan riitä, soosia pitää saada lisää! Muuten käy kolinat :poff:
     
  8. cmro85

    cmro85 Gearhead

    mahlen opelin männät ovat yllättävän lujat. uskon että kestää alle 1bar paineen loistavasti. itse sain kanget mutkille mutta johtui korkeista kierroksista mutta en usko että on pakko vaihtaa noitakaan. kansia on monenlaisia ja voisi hommata tuohon vain 2.2l kannen jolla rutut jää jonnekkin 8.5:1 huiteille. jos käyttää ahtoja korkeintaan 0.5-0,7 bar niin ruiskukaan ei hirveitä muutoksia tarvitse. mutta megaruuta olisi toimivin ratkaisu ja edullinen. pakosarjana kannattaa käyttää omaa ruiskun sarjaa josta vetää putket ahtimelle. itse suosisin ahtimeksi volvon mitsun ahdinta 16t tai 19t joka toimii pikkupaineillakin mainiosti. cooleriksi joku kiinanversio hintansa takia. vauhtipyörää en keventäisi vaan satsaisin asetelmaan joka on noissa aika surkea. ei muutakuin vasaralla possu paskaksi ja ostamaan nippeleitä... :D
     
  9. Juho81

    Juho81 1st gear

    Näinhän se menee.


    A-Mantan tehokkain versio on 1.9E, mutta se eroaa pieniltä osin 1.9S:stä.


    L-Jetronicista saa ihan kelvollisen "turbo"ruiskun. Mutta yli 1bar paineille sitä ei tahdo saada säädettyä.


    Vakio alakerta kestää nippa nappa sen 1bar, jos tosiaa se ei nakuta yhtään. Männät romahtavat öljyrengasurien alta.


    2.3L TurboVolvon männät, lohkon poraus 1mm ylikokoon, Saabin kiertokanget kavennetulla alasilmällä, 2.2E kansi, Elring-kynsitiiviste. Näillä rojuilla kevyesti yli 300hv ilman ongelmia. Ja halvalla.
     
  10. elitemansikka

    elitemansikka 1st gear

    enpä tiedä :eek:
    en nyt ihan noin radikaalia viritystä noin alkuun...
    jos pääsis alkuperäisillä nippeleillä mahdollisimman pitkälle...
    nokkaa vois hioa vähän, ja joku pikkuinen turbo...
    ruiskua en viittis kyllä sääteleen mennä...
    -kylläpä on hankalaa :D
    virit tarttis olla sitä luokkaa että mitä itte voi viilapenkis taiteilla :poff:
    eikös joku pikku subarun turbo ole kans hyvä?
     
  11. Jarmo Y

    Jarmo Y 1st gear

    Mieluummin nokka vakiona turbon kanssa, jos vain vähän aikoo virittää, solmu putkeen vain vakiopakosarjan kanssa, josta vedät putken turbolle, koneenkorvan alta koukkaat putken, itsellänikin oli joskus sellainen B mallin Mantassa , isolla turbolla ja 1.7 bar ahdoilla kulki hienosti.

    Saabin tai Volvon turboja löytyy varmasti edullisesti joilla pärjää hyvin, ruiskua on pakko säätää turbolle, lisäsuuttimiakin voi joutua käyttämään. Säädettävän bensanpaineensäätimen kannattaa ostaa.
    Pakoputkisto myös isommaksi.


    Jos saat auton joskus siihen malliin että on ajokunnossa turbon kanssa niin ajele Lapualle päin, säädetään seokset ym. tehopenkissä erittäin edulliseen hintaan, syystä että nähdään millaisia tuloksia syntyy kun koneeseen laitetaan vain turbo, sitä voi sitten verrata perinteiseen viritykseen, nähdään miten paljon kätevämpää se onkaan turbolla tehdä. :D
    Pihassa on juuri yksi B Ascona, Äffäläinen, 45 tuplat, peltisarja, nokka, kansi, eli normaali perinteinen viritys, penkissä mittasin siitä 151 hv, 180 nm. :D jätti auton pihaan ja sanoi että taio siihen vähintään 30 hv lisää.

    Erittäin kätevä laajakaistalambra seosmittari on käytössä, seoskäyrä tallentuu tietokoneelle, samoin teho, vääntö, ja ahtopainekäyrät. Tulossa on myös bensanpaineen tallennus.
     
  12. elitemansikka

    elitemansikka 1st gear

    kylläpä tuota harkita voi :D
     
  13. elitemansikka

    elitemansikka 1st gear

    oho... taidanpa tyytyä pelkkään nokkaakseliin näin aluks... + jotain muuta sälää... ei taida viittiä vielä turbottaa.. sit vasta kun oikein kunnon männät ja semmöset löytää... :oops: rahat ei oikein vielä riitä :rotfl:
     
  14. jus57

    jus57 Gearhead

    ooppeli lippu

    Ois Ooppeli miehille tallin seinälle tai lippu tankoon rekvisiittaa.
    1,5x3m iso Opel lippu. maahantuojan virallinen ja alkuperäinen keltainen jossa keskellä opel logo 1kpl. nopeimmalle hinta vain 30€
    0400-658507
     
  15. Juho81

    Juho81 1st gear

    Re: ooppeli lippu



    Onks toi pudotettu tangosta yöaikaan? :rotfl:
     
  16. jus57

    jus57 Gearhead

    lippu

    Eiku päivällä :lol:
     
  17. sutinen

    sutinen Gearhead

    Vauhti pyörän kevennys

    Kevennä vauhti pyörystä 2 kg pois, lisää kierros herkyttää opelissa kummasti. Ilman sitä kevennystä se reakoi kaasuun huonosti.

    Mekaaninen nokka ja nostajat ja tietysti astelukua ja nostoja lisää.

    Kannesta 1,5 milliä pois. Jos ei ennen madallettu.

    Katso opel clubin sivut, siellä cih viri ohjeita ja paljon tavaratekin kaupan.

    Kansihan se opelin huonoin lenkki, sen koneistus vaan maksaa maltaita.
    Osta käytetty jos joltakin ralli miehiltä semmoisen saat hankittu.
    Sittenhän se jo jotekin tottelee kaasua ja saattaa jopa rengaskin vinkua tai sitten kytkin. Ite virittelin konetta ja seuraavaksi piti kytkin laitella , mutta se siitä 8)
     
  18. Rüsselsheim

    Rüsselsheim 1st gear

    Juu kiitoksia vaan Kimelle, koneen kuljetuksesta kyllä se 2.4 CIH vääntää pikkasen toiselalailla kun 2 litranen.
     
  19. coupe64

    coupe64 1st gear

    sivusta seuranneena kun tuo ahdin homma on kovin suosittua. sitten kun joku oikeasti haluaa cih koneesta ottaan tehoa irti niin että toimii ja kestää. kannattaa varata ainakin se kymppitonni euroina sen koneen tekemiseen.
    ja laittaa oikea ruisku ei mitään jetronic ratkaisuja
     
  20. street and race

    street and race Gearhead

    Olikos tämä se punainen mad max ascona?? Joka omistajan vaihdon jälkeen kulkeutui talon seinään?
     

Kerro tästä muillekin!