Autometerin pyrometrin asennus ongelma

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja Erkkios, 24.11.2006.

  1. Erkkios

    Erkkios 1st gear

    Mulla on tossa tommonen pyrometri ja en täysin pysty ymmärtämään minne kohtaan pakosarjaa-/putkea anturi tulisi asentaa. Ohjeissa kerrotaan ensin että: for non-turbo engines, install the probe 1-2 inches from the cylinder head. Tosta saisi sen käsityksen että anturi tulee heti pakosarjaan yhden sylinterin jälkeen jolloin yhdellä mittarilla voidaan mitata vain yhden sylinterin pakokaasujen lämpöä, siitä tuskin on mitään hyötyä?

    Myöhemmin ohjeissa sanotaan: drill a 7/16" diameter hole about 6" down from the junction of the exhaust pipe to manifold junction. Tästä taas ymmärtäisin että tulisi jonnekkin kollektorin seudulle jossa olisi jo paljon enemmän järkeä. Ohjeissa myös mainitaan että esim turbo koneissa pakokaasut saattavat jäähtyä yli 200F jos anturin asentaa turbon jälkeen, vapareissa jäähtyminen on tuskin niin rajua pienempien pakopaineiden takia?

    Mittari on Autometerin Cobalt sarjaa.
     
  2. buick8791

    buick8791 1st gear

    Turbokoneissa sen asennuspaikka lienee putkessa, joka tulee ahtimelle.
     
  3. buick8791

    buick8791 1st gear

    Nii, ja sitten vielä, että tarkoittaakohan tuo pari tuumaa pakosarjan laipasta sitä, että noin se kait tehdään, kun tuo anturi on kiinni jokaisessa primääriputkessa. Jos käyttää vain yhtä, niin onko silloin paljon muita mahdollisuuksia, kuin kollektorin lähelle. Eli mittaa V- koneissa vain sitä lämpötilaa, mikä on tuossa tuossa kollektorissa. Tai jos on yhdysputki pakosarjojen välillä ja siis pakoputkilähtöjä on yksi, niin anturi kiinni pakoputkeen lähelle laippaa..
     
  4. Joe Hunt

    Joe Hunt Double Gearhead

    Mikä kone sulla sitten on? Vapari vai ahdistettu, kyllä se riittää yhdestä pisteestäkin mittaus, jos sulla on plenum-tyyppinen imusarja. Homma tietty muuttuu jos jokaiselle sylinterille on oma "ruokinta".Voihan sitä laittaa
    anturin paikan joka sylinterille erikseenkin ja vaihtaa vain sen anturin paikkaa...
     
  5. Erkkios

    Erkkios 1st gear

    4 sylinterinen vaparikone mallia Volvo. Tuplilla se on tulossa. Sitä just meinasin että jos jostain syystä joku sylinteri alkaa käymään laihalla tms. niin todennäköisemmin sen huomaisi jos se mittaa kaikkia pyttyjä eikä vain yhtä satunnaista. Noista kaasareista kun ei ikinä tiedä, ne pitäs heivaa kaikki metsään...
     
  6. Joe Hunt

    Joe Hunt Double Gearhead

    laitat anturille paikan joka pytylle ja sitten kun kone on valmis,niin
    dynoon säädättämään se paikoilleen.Siellä niitä palotietoja voi tutkia sylinteri kerrallaan. Oma koneeni (vaikka onkin individual runnereilla) säädettiin yhdellä lambdalla, oli asennettu kollektorin jälkeen pakoputkeen.
    Ei ne kaasuttimien säädöt nyt yhtäkkiä mihinkään "katoa"!
     
  7. Erkkios

    Erkkios 1st gear

    On vaan hankala sitten tulpata ne antureiden ylimääräiset reiät, se anturi kun tulee kartionmallisella holkilla ja klemmarilla kiinni. Muutenkin on aika ahdasta. Taidan tyytyä sijoittamaan sen heti kollektorin jälkeen johonkin sopivaan paikkaan...
     
  8. Mussemaan

    Mussemaan 3rd gear

    4 anturia pakosarjaan ja kojelautaan vaihtokytkin?
     
  9. Erkkios

    Erkkios 1st gear

    Voi olla hiukka hankala totteuttaa. Nyt anturin tuli 4. sylinterille heti kannen jälkeen, saa ainakin yhdestä pytystä realistista arvoa..
     
  10. MJF

    MJF Double Gearhead

    Millä tuommonen Autometerin anturi testataan? Oma mittari kun ei näytä mitään lukemia.
     
  11. Erkkios

    Erkkios 1st gear

    Aika hyvä kysymys, saa nähdä miten oma toimii kun sais koneen joskus käyntiin.. 8)
     

Kerro tästä muillekin!