Huonoimmin huollettavat

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja Tuplawee, 28.11.2006.

  1. Tuplawee

    Tuplawee Gearhead

    Ja tänne esimerkkejä siitä, kuinka vaikeaa on jonkin osan vaihto.

    -Välikoppaescortin ajovalopolttimon vaihto, irroita maski + mahdolliset lisävalot, että saa ajovalopolttimon vaihdettua.

    -Volvo 240 sarja, pura kojelauta lämmityslaitteen puhaltimen vaihtoa varten.

    - Nissan Almeran etuparkkipolttimot... :mad:

    -Honda Civicin ajovaloumpio.....
     
  2. alfadatsun

    alfadatsun 1st gear

    No jos jotain ikäviä osia,,,,,164 Alfan automaatti-ilmastoinnin askelmoottorivaihto.
    Näet moottorin,vaihtoon koko kojelauta pois :oops:
    164 TS ilmastoinnilla,näet lämmityslaitteen moottorin,poissaanti vaan on lievää tuskaa,saatikka sitten esim. kytkinlevynvaihto :mad:
     
  3. HRTP

    HRTP Gearhead

    no tähän kastiin kyllä kuulu myöskin 1.8 koneisen ford escortin(1993) vaihdelaatikon vaihto... näyttää helpommalta kuin mitä tosiasiassa on :mad:
    Pois sen kyllä saa lievää väkivaltaa käyttäen mutta takaisin laitto,voi hel..tti ei mahdu menemään samassa asennossa paikoilleen kuin missä tuli pois,kannake hankaa vastaan,sitten menee vasta paikoilleen kun saa laatikon kytkinakselille ja nuljauttaa askin kannakkeeseen...

    Viikon verran meni kun tallissa ilman nostureita sai vaihdettua laatikon,onneks ei ollut mun auto :rotfl:
     
  4. Jape105

    Jape105 Gearhead

    Helppo homma.. :D
    Kun tutkii asioita vähän..
     
  5. juhapih

    juhapih Double Gearhead

    pösö 604 V6 automaatti:
    -termostaatin vaihto, se on moottorin korvakkeen alla ja siinä tarvitaan vielä omat erikoistyökalunsa. Purettava on lisäksi muutakin...
    -vasen ajovalon polttimo. Ruiskun muoviboksi ja joku relelaatikko kiinni umpiossa. Kaikki purettava pois...
     
  6. Jza

    Jza Double Gearhead

    Riesa 2.3D Indenorin padalla. Mosa on lootassa kiinni muutamalla hassulla kuusiokolopultilla (muistaakseni huima kasimillinen avain siihen sopii) ja ylimmän pultin ja tulipellin välissä on joku ruhtinaallinen 3-5 senttiä tilaa, mistä pitäisi vääntää se systeemi auki mitä ihmellisimpien mutkavirveleiden kanssa.

    Tuli tuhottua monen monta avainta mutkalle ja räpylöissä on varmaan 10 arpea muistona siitä, että ei kannata halvalla, eikä edes keskihintaisella avaimella edes yrittää :poff:
     
  7. faulteroy

    faulteroy 1st gear

    yksi mikä ärsyttää/ihmetyttää on näiden uusien autojen XZN/torx-koloruuvit, kaipa näillä autovalmistajilla on joku syy, minkä takia ne on niihin siirtynyt...
     
  8. Anonymous

    Anonymous Guest

    v6-ooppelien pakosarjan irroitus...ranteessa on arpia vieläkin. 6 pulttia
    kesti 6t irrottaa-ja saman viel takasi laitto...
     
  9. SpedeX

    SpedeX 3rd gear

    Ne on noi poikittain olevat V-moottorit kaikista vittumaisimpia, teet melkein mitä vaan niille niin ei onnistu ennenkuin verta valuu ja perkeleitä lentelee...
    Noh eipä tossa pontijakissakaan ole paljoa tilaa koneen ja lokarin välissä... kuskin puolella vapaata taitaa olla max.5cm, repsikan puolella ei tainnu olla sitäkään...
     
  10. Fukov

    Fukov 3rd gear

    "vanhoissa" Jaguareissa on kuulemma myös aika herkkua sytytystulppien vaihto. ja vaihtovälikin ruhtinaalliset 15tkm.
     
  11. lisol

    lisol Gearhead

     
  12. HEPAC

    HEPAC 1st gear

    Audi S4:n bi-turbon turbojen vaihto. Joutuu irroittamaan koneen irtipois koko autosta jotta homma onnistuu :mad:
     
  13. Stance

    Stance Gearhead

    :eek:

    Vieläkö löytyy auto jossa joutuu moottorin irroittamaan tulppien vaihtoa varten?
     
  14. Buickustom

    Buickustom Gearhead

    Laitetaan tännekin: :)
    Buickissa pitää irrottaa eturengas että saa umpion irti sisäkautta.
    On muuten mukavaa säätää valojen korkeus :mad:
    No takarenkaan irrotus on kans puolentoista tunnin ohjelmanumero :)
    takapää ylös, fender skirt pois, vaan viis siipi mutteria :) iskari alapäästä irti, ilmat pois renkaasta ja sit mahtuu ulos :)
    Onneks ei oo tien päällä puhjennu :D
     
  15. impala67

    impala67 Double Gearhead

    dodge ramcharger etu ristinivel; pitää saada laikka irti- vanhemmiten umpiruostuneet. laikan sisässä 12-kulmainen 3/8 tuuman hylsylä avattava pikkupultti... reikä on just hikisesti pienimmän hylsyn ulkomitan kokoinen. ei ollut hauskaa.
     
  16. Chrysler 300m 3.5L.... jakopäänhihnan vaihtoa varten pura keulapeltejä aika lailla ja erittäin ahdasta. Ajovalopolttimen vaihtoa varten pitäis purkaa etupuskuri ,mutta onnistuin kikkailulla ja verisillä rystysillä sen sinne vaihtamaan...

    Opel 4l suora kutonen (irmscher , sama tilanne 3l dualram) tulppien vaihtamiseksi irroitat imusarjan ensin :lol: .

    Nää nyt tuli ekaks mieleen mitä omalle kohdalle sattunu.
     
  17. bbford

    bbford Gearhead

    Ford 5.0l monipisteruutta,imusarja irti että saa vaihdettua venankoppien tiivisteet. :D
     
  18. Fleetline

    Fleetline Gearhead

    Fiatin Bravo HGT jakohinnaa varten pitää irroittaa moottori..
    Mazda 3:n etupolttimoiden vaihto, puskuri irti..
     
  19. Luulija

    Luulija Gearhead

    Lada Samara, hammastangon irroitus syö miestä. 4 pulttia joissa mutterit. Ei kuulosta pahalta eihän? Ne pultit tulee läpi tulipellistä jonka takapuolelle on kannoistaan roiskaistu hitsillä kiinni. Niissä ei myöskään ole minkään valtakunnan pintakäsittelyä eli lähtevät takuuvarmasti pyörimään mukana kun yrittää muttereita auki. Sergei vetänyt ne tehtaalla jollain metrisellä varrella kiinni siinä vaiheessa kun moottori ei ole vielä ollut paikoillaan. Eli mutterit vaan mutterinraiskaajalla halki, säästyy paljolta.

    Misubishi Space Wagon Turbodiesel 80 luvun lopulta. Kaikki mahdolliset huoltotyöt konepellin alla öljyn lisäämistä ja venttiilien säätöä lukuunottamatta "suunniteltu" äärimmäisen hankaliksi. Konsernin ulkomitoiltaan suurin henkilöauton moottori sullottuna pienimpään konehuoneeseen, hyi! Kytkinremonttia en todellakaan lyhytpinnaiselle suosittele. Muistaakseni ohjetyöaika merkkiliikeessä tuolle hommalle 12,5h. :rotfl:

    Fiat Ducato TD samalta aikakaudelta. Älä koske, kierrä kaukaa. :mad:
    Olen noita vuosien takaisia kokemuksia yrittänyt unohtaa, mutta vieläkin näkee aiheesta silloin tällöin painajaisia. :wc:
     
  20. nyffikaakoo

    nyffikaakoo 1st gear

    Ford Tauruksen v6 kuskinpuoleisen kannentiivisteen vaihto joka taitaa olla yleisimpiä huoltotoimia siinä autossa, kuulemma on aika hankala.

    Kaikki poikittaiset v6 koneet kai samanlaisia mahdottomuuksia on. Jotenkin onnistui pitkittäinenkin 2,5 litranen v6 Volvosta näyttään aika epämiellyttävältä, öljynvaihdossa en meinannu saada kättä öljynsuodattimelle asti. Onneks vieressä oli vaan ilmastointilaitehuollossa Saksasta tänne raahattu v80 tuplaturbolla, aika pahalta näytti.

    Vanhemman Primeran imusarjantiiviste on inhottava vaihtaa, mutta onneks se on metallia eikä varmaan usein ole vaihtokohde.

    Saabeissa jakohihnan vaihdossa oli joku siiva semmossella kuusiokololla kiinni, että kannattaa varautua hyvillä työkaluilla, jos edellinen vaihtaja on vääntänyt portsaritiukkuuteen. Saabissa oli vaihteensiirtäjässä joku akryylipusla, joka meni herkästi ja oli hankala vaihtaa uusi.

    Oopelin Astrassa oli kans vaihteensiirtäjä, jos ei hankala korjata niin kallis ainakin, mutta pikakorjaus parilla nippusiteellä toimii kuulemma vuosia.

    Pikku-Volvossa (440-460) mittarivalojen vaihto hiukan hankalaksi tehty...

    Jossain kuulin juttua bemareiden bensatankista, mahtasko siirtopumppu olla semmoisessa paikassa että ei äkkiseltään pääse liki (muuta kuin takapenkin alle reiän tekemällä tms.).

    Jotenkin tuntuu että kun on pienin moottori ja suurin koppa, niin silloin on kaikki kohdallaan. Niistä ei hajookkaan mikään...

    Autoalan ammattilaiset varmaan tienaa sillä ylimääräisen palkkansa että tietää välttää noita karikoita ja neuvoo oikeassa kohdin naapurin osoitteen... :poff:
     

Kerro tästä muillekin!