Hitsauksen kestävää koriliimaa, onko sitä?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Kori', aloittaja audiq, 26.11.2006.

  1. audiq

    audiq Gearhead

    Pitäisi Astroon vaihtaa helmapala (vas).

    Ongelma: Saumakohdan alla on palavaa vaahtomassaa/liimaa, jonka joudun poistamaan, mutta myöhemmin sinne ei voi enään liimaa laittaa.

    Kysymys: Onko olemassa tuohon sopivaa tavaraa, joka kestää hitsauksen, eikä siis myöskään pala?
    Peltien väli on reilu puoli senttiä ja tuo saumakohta on tankinkorkin alapuolella olevan listan alla.
     
  2. Cheyenne

    Cheyenne 1st gear

    Miksi sinne pitää saada liimaa?
    Eikös liene tarkoitus hitsata ne pellit?
     
  3. audiq

    audiq Gearhead

    Siellä on jäykistepelti takana, kun samassa kohtaa yhdistyy lattia ja kylki.
    Tuo jäykiste on liimalla kiinni, eikä sitä hitsaamallakaan saa kiinnitettyä, koska rakoa on liikaa.
    Helman sitten hitsaan kiinni, ihan katsastusmääräysten mukaisesti.
     
  4. audiq

    audiq Gearhead

    Eikös täällä kukaan ole käyttänyt liimamassoja, että osaisi antaa vähän vinkkiä?
     
  5. olds-36

    olds-36 1st gear

    Hitsauksen kestäviä liimoja ei tietääkseni ole mutta eikö sinne pääse verhoilun irroittamalla (hitsauksen jälkeen) ja laittaa saumatiivisteliima, sehän sielä nähtävästi alunperinkin on ollut. tai sitten voisit käyttää koriliimaa uuden pellin asennuksessa niin ei tartte hitsata eikä vetele ja voit liimata sen jäykisteen etukäteen. toivottavasti et ole leikannut yhtäsuurta aukkoa kuin uusi pala on, koska liimauksessa uusi pelti tarvitsee sen 0,5-1 cm kantatun pohjan mihin asennat sen. jos olet leikannut sen ison aukon voit vielä koittaa hepata sinne pellinsoirot taustalle johon sitten liimaat sen pellin.
     
  6. audiq

    audiq Gearhead

    Lattia on kylkilistan korkeudella (kylkilistan alle tulisi hitsisauma) ja lattiatason alapuolelle ei pääse laittamaan liimaa takapuolelta.

    Sisäverhoilun takaa näkyvät pellit ovat jo noin 5-10 senttiä korkeammalla kuin tuo tuleva hitsisauma, eli ainoa vaihtoehto jälkikäteen liimaamisessa on laikata sisähelma pois ja hitsata tuo ulkohelma ensin.
    Kun sisähelma ei muuten tarvitse juuri hitsailuja, niin en ehjää mielellään ala poistamaan ja takaisin hitsaamaan.

    Koriliima on ihan hyvä idea. Täytyy vakavasti miettiä, jos ei sopivaa hitsauskeinoa löydy. -Tottunut vaan hitsiin ja jäänyt liimat vähemmälle käytölle, niin vähän aristelen "uuden tekniikan" kokeilua hommassa, joka tuntuu aika haastavalle vanhoillakin konsteilla.
    Kun sama ongelma on oikomisen kanssa, jos hitsauksesta liikaa vetelee, kun taakse ei pääse.

    Se jäykistepelti on hitsattu päistä, B-pilarista ja taka-pyöräkaaresta, väli on tuolla liimamassalla.
     
  7. Eyetech

    Eyetech Gearhead

    Rakennekuvaskitsi selventäis homman ideointia
     
  8. audiq

    audiq Gearhead

    Yritin netistä jo aikaisemmin etsiä sopivaa kuvaa, mutta ei löytynyt.
    Täytyy tutkailla, jos saisi autosta otettua kuvia (lähinnä, miten siirrän ne nettiin) , niin oisihan se paljon selkeämpi.

    Muutamaan paikkaan soittelin ja ei ollut edes ideoita tarjota, "parhaimmat" liimat/massat kesti 50-astetta.

    Kiitoksia vastanneille mielenkiinnosta! Ilmoittelen kun on uutta tietoa, tai kuvia.
    Ja vinkkejä tietysti saa edelleen laittaa.
     
  9. *Telvis*

    *Telvis* 1st gear

    tossa kun puhuttiin että kantattu pelti pitäis on 0.5- 1cm niin se ei ihan riitä muistaakseni 3M liimaus ohjeissa puhutaan noin 30mm. eli pellit 30mm limittäin ja sinne liima väliin.
    ja siihen liima saumaan voi (muistaakseni) liiman ollessa vielä märkää hitsailla pisteitä, eli märkänä se liima kestäisi lämpöä. näin muistelisin.

    en ihan ymmärrä :oops: tota astron helman rakennetta. niissä pakuissa mitä olen tehnyt on kontin lattia liimattu kylkeen kiinni ihan korintiivistys liimalla, ja lattia on sitten ollut siinä se vahvike.
     
  10. delsol

    delsol 1st gear

    Kokeile tota...omissa rotiskoissa on pysynyt vähän liiankin hyvin---->
    Saa esim clas ohlson tavarataloista ja maksaa muistaakseni 7,90€
    http://www.tremco.fi/pdf/tuotteet/Sauma ... /PL400.pdf
     
  11. audiq

    audiq Gearhead

    ^ Ihan asiallisen oloista liimaa, kiitos vinkistä!

    Astron helmakuvat täältä (, neljä viimeistä kuvaa).
     
  12. olds-36

    olds-36 1st gear

     
  13. Eyetech

    Eyetech Gearhead

    Jos nyt rakenteen oikein ymmärsin, aika kinkkinen homma jos sen "liiman" sinne haluaa.
    Todennäköisesti se "liima" on siellä sen takia, että se tukevoittaa lattian kannatusta, eli ei ole pelkästään sen jäykisteen päiden hitsauksen varassa.

    Eräs vaihtoehto olisi tietenkin kantata sellainen Z-lista jonka laittaisi pisteillä kiinni tuohon jäykisteen reunaan ja toisen reunan sitten sen kylkisauman kohdalle.
    Ei sekään hyvä ole, päällekkäisiä peltejä lisää…
    Toinen vaihtoehto on se, että jättää liiman kokonaan pois. Probleemana siinä on se, että jäykisteen päissä olevat hitsit joutunevat kovemmalle rasitukselle ja jossakin vaiheessa todennäköisesti väsyvät.
    Kolmas vaihtoehto on se, että sisäpuolelta laikkaa aukon josta liiman pääsee pruuttaamaan, mutta ei siinäkään oikein ole järkeä tässä tapauksessa.

    Eräs, todennäköisesti jo kuolleena syntynyt ajatus olisi se, että yläpuolen sauman hitsaisi kiinni (ei siis vielä muualta) ja taivuttaisi kylkipeltiä niin, että alakautta pääsisi pruuttaamaan mössön sinne väliin.
    Epäilen kuitenkin, että peltiä joutuu taivuttamaan niin paljon, että se aiheuttaa ongelmia sen sauman kohdalla.
     
  14. Harri S

    Harri S Double Gearhead

    Jos nyt noita kuvia oikein tulkitsin, niin kannattaisiko tuon vahvikepellin reunaan hitsata kulmapeltisoiro, joka tukkisi rakoa ja samalla samalla tukevoittaisi saumaa.

    Kotelon sisään jäävään osaan suojaksi maalia pl. pintapeltiä vasten sen taakse tuleva pinta (huullos).

    Pintaplti hitsattaisiin sitten reunojen lisäksi kiinni tuohon soiron huullokseen pistehitseillä eli pieniä porattuja reikiä pintapeltiin soiron huulloksen kohdalle ja siitä migillä kiinni ja samalla reikä umpeen.

    Ruostesuojaus saumaan kotelonsuoja-aineella kotelon takaa porattujen massausreikien kautta, jotka lopuksi tietysti tulpattaisiin.
     
  15. audiq

    audiq Gearhead

    Hyviä ideoita tullut, suuri kiitos niistä!

    Ilmeisesti se liima kannattaa unohtaa ja hitsata tuo jäykiste kiinni ulkopeltiin niillä kulmapaloilla.

    Toiselle puolelle vaihdoin jo uuden helman ja hitsasin sen päät vastakkain, mutta kuinkahan paljon tämä puoli vetelee, kun en ennen ole hitsannut noin ylhäältä kylkeä ja noin pitkää palaa.
    Vai jätänkö sentin vanhaa alle ja vain päistä päät vastakkain.
    Eli listan alle jäävä osa päällekkäin ja ilman listaa oleva päät vastakkain, jotta pohjat vähemmällä kittailulla.
     
  16. Harri S

    Harri S Double Gearhead

    Pellit saumassa hieman päällekkäin. Parhaan saa, jos on käytössä pihdit / työkalu, millä peltiin saa pokattua pienen huulloksen ja kantin, joka samalla tukee saumaa.

    Hitsaus hefti kerrallaan muutaman sentin välein ja paineilmalla jäähdyttelyä. Uusi varvi heftejä jäähtymisen jälkeen jne. kunnes sauma täynnä.

    Maltti on valttia, ettei niillä viimeisillä hefteillä sitten "vetaise".
     
  17. Eyetech

    Eyetech Gearhead

    Asiasta on väännetty ennenkin kättä, mutta sanon kuitenkin (taas) oman mielipiteeni.

    Kaikki saumat mitkä ei ole tehtaalta tullessakaan pällekkäin, tulisi korjata päittäisliitoksin.
    ja 100% hitsauksella.
    Niinikään tuo paineilmalla jäähdyttely ei mielestäni auta mitään (ei aleta tästä sitten kinaamaan).

    Maltti on ehdottomasti valttia, hosumalla tulee susi.
     
  18. audiq

    audiq Gearhead

    ^^/^ Taitaa olla makuasioita... :D

    Ensisijaisesti suosisin itsekin päittäin hitsaamista, mutta vetely vähän hirvittää.
    Tässä on vielä muutama päivä aikaa miettiä, kumpaan tyyliin päätyy.
    Jos huomenna saisi taustat hitsailtua ja maalit kuivumaan, niin sunnuntaina pääsisi ulkohelman kimppuun.

    Tuohon massaukseen, niin pellit maalaan ennen hitsaamista (sisältä) ja koteloon tulee kotelosuoja, jonka haen paikallisesta ruosteenesto-liikkeestä, sen luulisi olevan "ammattikamaa".

    Kun ihmettelin syytä ruostumiselle, niin havaitsin, että taka-pyöräkoteloista pääsee vesi suoraan helman sisään ja se tietysti tuo myös mukanaan hiekkaa, ym, niin "maaperä" on valmis.
    Reikiä löysin pyöräkotelon alaosasta (tehtaan jäljiltä olevia vuotavia saumoja) , jossa ulkohelma tulee pyöräkoteloon. Siinä on hyvä taso, josta valuu vesi helmakotelon puolelle.
    Lisäksi lattian korkeudelle asti löytyy useita kanttien päistä vuotavia saumoja, joissa ei uutenakaan ole ollut mitään massaa tai liimaa.
    Nuo saumathan pitäisi tilkitä, muuten ei uudesta helmasta ole kauaa iloa. Nämä vuotokohdat siis vinkkinä niille, joilla sama homma edessä tai jotka haluavat estää lisätuhojen syntymisen.
     
  19. Mr. Horsepower

    Mr. Horsepower 1st gear

    heh...

    eikös esab... ja elga toimita hitsauksen kestävää koriliimaa :D
     
  20. olds-36

    olds-36 1st gear

    Onko se sitten koriliimaa vai jotain muuta liimaa, koska meille muutamat kauppurit jotka myyvät näitä korliimatuubeja jotka ovat tarkoitettu auton pintapeltien liimaukseen, eivät ole maininneet asiasta, mutta otetaan selvää. Aina voi oppia jotain uutta. Kävin kattelees tuon esabin sivuja, mutta ainakaan nyt ei osunu silmään tuollaista.
     

Kerro tästä muillekin!