Dana 60 ???

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa '4x4', aloittaja Karva, 5.2.2006.

  1. Karva

    Karva Gearhead

    Nuota, olis kysymistä ???


    Jotta mikä siinä nyt on niin ihmeellistä, tuossa tanan 60:ssä kun niitä kehuvat, ja mikä ero on HD versiolla tavallisen K30 GM perustaisen kanssa, vai ovatko samaa tavaraa, käsittääkkeni se ero on lähinnä vetareissa, olko niitä ny 42 vai 56 boorisia tai jotain, myyvät ny semmoista K30 GM Dana 60 ja mikä helv, sekin nyt on, no semmosta olis kuitennii tarjolla etu ja taka-akselille ...

    Kuis tuo jeep alla olevat, eikö ne ole ainakin noissa HD jeepeissä näitä danan 44 versioita etupäässä ja takapäässä, oliko siellä AMC oma vai joku muu, kehuvat kuitenkin kestäviksi :poff:

    Niin ja mitkä on ne Mopar akselit, olis tarjolla -78 ramcharger pic-up versiota, siinä on ilmeisesti alla on, 44 dana edessä, chrysler 91/4 takana vaiko, ne moppen omat perät, tekeekö niillä mitään.


    :lol: :oops:

    Ai miksikö kysellään typeriä, kun nyt olis jeeppi wagoneer ja moppe - alustaa tyrkyllä, jommasta kummasta olis tarkoitus tehdä hienoa, eli tietenkin paras mahdollinen 4x4 alusta jokapäiväiseen käyttöön ja mettään yksin-tein, niin kymysys kuuluu kuinka, pitääkö sinne laittaa saman tein Dana 60 akselit ???
     
  2. JanneB

    JanneB Gearhead

  3. Karva

    Karva Gearhead

    Kattos perhanaa ....


    Jep, eli nyt on lähtökohta hoidettu, ja se näyttäs olevan -78 Ramcharger W100 pic-up, jossa etuperä Dana 44 ja takana moppen oma 9-vartti, no kun näitä off-road persoonia kuuntelee ja kattelee touhuja, haukkuvat koko laitteen pystyyn ... :poff:

    Mikä noissa on heikkoa, näin rodi - miehelle nuo näyttää lähinnä kuorma-auto tavaralle, eli kymysys kuuluu kannattaako vaihtaa tilalle Dana 60 akselit, ne sais nyt etullisesti ...

    Autolla olis tarkoitus ajella maaseudun lisksi joskus mettässä, tai lähinnä metsä teitä, ja väittävät jotta nämä ei kestä, mutta kun ei jaksa uskoa, jopa mondeo kestää, mikä noissa niin heikkoa sitten on ???

    :lol:
     
  4. JanneB

    JanneB Gearhead

    Painavan jenkin alla toi Dana44 alkaa olla heikko kun mennään 35" isompaan. Saa sen rikki pienemmilläkin renkailla, käyttötapa ratkaisee.
    Olkatappien virkaa hoitavat raidetangonpäät ovat kulutustavaraa isoilla renkailla, jos paljon ajaa ja varsinkin maastoa. Sitten tietenkin vetareiden nivelet. Tuppaa sylkäisemään kupit ulos ja sitten vääntyy sekä sisä- että ulkovetarin korvat ennenkuin huomaa mitään.

    Toi moparin oma 9-vartti on kyllä vahva akseli. Lukkojen saatavuus on vähän heikompi.

    Jos pidät tuon etuakselin niin vaihdat samantien uudet ristikot/nivelet etuvetareihin ja hitsillä pienet pisteet kupin reunoihin jotteivät ne pääse pyörähtämään. Pyörähtäminen taitaa olla syy siihen että lukkorenkaat ponkaisevat paikoiltaan ja sitten kuppi lähtee.

    Jos halvalla saa niin osta pois, kai sussa sen verran Sulo Viléniä on.
    Sitten pitää vanteetkin olla vähintään 16" kun jarrusatulat muuten hankaavat vannetta.
     
  5. garagektc

    garagektc Gearhead

    Ittellä on Fordin E350 Quadravan jossa 44 edessä. Ensimmäisen pyöränlaakerikorjauksen yhteydessä kyllä lähinnä huvitti tuo osien koko. Autossa on vielä dieseli keulalla, eli ylipainoa kyllä riittää, joten aivan alamittainen heebeli on kyseessä.
    Olen itsekin enemmän ja yleensä vähemmän aktiivisesti etsinyt 60 akselia, mutta tällä hetkellä täytyy varoa tuota olemassaolevaa.
    Onneksi auto on tätä haavaa projektina joten eiköhän se sen kestä.

    Ongelmia tuli kun mentiin metsään. Alla oli 33 MudTerrainit. Siitä touhusta jäi muistoksi sulanut pyöränlaakeri, katkennut vetari ja murentunut napalukko...
    Eikä muuten sitten osuttu mihinkään ja öljyä oli.

    Ajotapaakin yritin aluksi syytellä, mutta kun tolla ei voi ladata mäkiin sillai tunteella. On niin etupainoinen että pyrkii vaan läpi, eli kohtuu rauhassa joutuu päästämään etupään ensin nousulle ja sitten kaikki irti. Joka ei muuten oo hirveesti, kone on vapaasti hengittävä 6,9.
     
  6. temmitimoin

    temmitimoin 1st gear

    dana 44 jästä

    löytyykös sulta danan 44 etuperään 4.09 välitystä iteltä on mennyt paskaks ja tarvisin uuden välityksen tai vaikka koko hanurin
     
  7. impala67

    impala67 Double Gearhead

    höpöhöpö, ellet tosissas rääkkää laitetta sudittelemalla hiekkaisilla kallioilla, normaalissa offiajossa metsäautoteillä et luultavasti saa periä rikki. järki käteen ja ryömimällä eteenpäin ilman hirmu kaasutteluja jos jumittaa johonkin.

    wagoneereissa on dana44 edessä ja takana, ja vaikka ne painaa vain 2 tonnia tyhjänä niin kyllä ne normaali rääkkiä kestää. offikilpailut on asia erikseen.
    pidä huoli että perissä on öljyä ja että huohotusreikä pysyy puhtaana. sen tukkeutuminen on varmaan suurin syy peräöljyjen vuotamiseen - ja perien rikkoutumiseen?
     
  8. temmitimoin

    temmitimoin 1st gear

    on ollu tapana ajella sinne mihin muilla ei ole asiaa. ja niitä osia vaan välillä antautuu
     
  9. lucifer74

    lucifer74 Gearhead

    Kyllä toi dana44 kuminpolttoa kestää..

    Tossa tosin käryää 38,5x15x15 Chevyn 10-bolt aksulalla, joka tosin on yhtä heikko kuin dana44.

    [​IMG]

    Kun muistaa että pyörät on suorassa kun tällää lapun lattiaan niin ei ne nivelet mihinkään hajoo.

    Olin ihan varma että tosta pikupista rivahtaa ainakin kuskinpuolen ristikko, kun on ihan väljä, mutta ei. Sääliä ei tällä reissulla tunnettu, laatikko lämpes ja kärys hiukka..
     
  10. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Tollanen 10bolt etuakseli hajoaa kyllä jos on pitoa ja voimaa. Tossa pikapissa ei liene kumpaakaan. Varovasti ajelemalla pärjää kyllä heikoillakin akselelilla.

    Miksköhän ne on tehtaalla laittanu esim k30 pikappiinkin D60/14Bolt yhistelmän, jos pikkuperilläkin pärjäis?
     
  11. 4x4_76

    4x4_76 1st gear

    Kantavuuden takia.
     
  12. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Eli isot navat kymppipulttisiin ja 454 pellin alle ja traileria vetämään tai muuhun raskaaseen käyttöön ja kestää?
     
  13. Rytari

    Rytari Gearhead

    mistä sä sen vähän sat siihen laatikon käryyn... en edes perälautaa erottanut takana tullessa kun niitä mäkiä nousit :) ja jossei tossa ollutkaan pitoja niin tehoja vähän tuntu olevan
     
  14. hpotteri

    hpotteri 1st gear

    Ei toi kalliolla kumin polttaminen oikeen vakuuta kestävyyden mittana.

    Kuvasta ei nää että oldsin maukkaasti hemittävä vai oliko se naukuva v8
    roiskii oljyä kokoajan renkaalle.
     
  15. hpotteri

    hpotteri 1st gear

    Se on totta että pyörät suorassa on vaikee rikkoa sitä niveltä kun vetari antautuu ensin..
     
  16. lucifer74

    lucifer74 Gearhead

    Siis vuosiko ölppää ihan oikeesti? Autoa kun pesin tossa pariviikko takaperin niin huomasin öljynputsarissa reiän..

    Oli etukardaani jossain kohtaa kolauttanut yhden primääriputken ja öljynsuodattimen lyttyyn!

    Oli taas tuuria matkassa kun ei tullut konerikkoa.

    Tossa oldsin 350 koneessa pitäs olla karvan vajaa 300 kaakkia, mutta en tiedä paljonko pyörille tulee luistavan lootan läpi.

    Välitykset on aivan kelvottomat mettään, menee liian lujaa. Toki tomaatilla voi kikkailla mutta rajansa silläkin.
     
  17. anttikristus

    anttikristus Gearhead

    Ihan teoriassa kiinnostais sellainen, että mikä akseli minkäkin painoisessa vehkeessä mahdollistaa vielä hyvän ajettavuuden maantiellä? Eli jos akseli on liian raskas auton painoon nähden, niin akseli tuppaa varmaan pompottelemaan ikävästi..

    Lähinnä GM:n pikapit diisselillä kiinnostaa. Luulisi, että keula painaa sen verran, että eteen voisi D60:n melkein yhtä hyvin laittaa puolitonniseen kuin 1-tonniseenkin..vai mitä mieltä olette? Kyllähän se tosin pirun raskas möykky on tuo akseli..
    1/2-tonniseen taakse FF14-bolt ja dana 70 ainakin lienevät ihan liian raskaita, meniskö sinnekin D60 vai olisiko järkevämpää tyytyä GM:n 12-pulttiseen?
     
  18. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Ehkä mahdollista teoriassa jos mentäis äärimmäisyyksiin noissa painoissa, muttei käytännössä mitään väliä. Onhan noita D60 akseleita takana kevyissäkin henkilöautoissa eikä ne mitään ponpottele. Ja pikapin keula paljon painavampi ku jonku A/B-bodyn perä. Kunnon iskarit vaan paikalleen.
     
  19. CJ-57

    CJ-57 Gearhead

    GM:ltä löytyy myös semi floater 14-pulttinen, 9,5" lautaspyörällä. Ja jos sellasen onnistuu löytään 6-pulttisilla vetareilla (ollu joissakin 2500 pick-upeissa) niin se sopii mm. blazeriin suoraan ja pulttijakokin säilyy. Useimmiten kyllä kasi pulttisilla vetareilla noi.
     
  20. hpotteri

    hpotteri 1st gear


    Noh, onhan noita tehty ja en oo kuullu että kukaan olis valittanu että akseli pomppii, ja jos pompompomppimista on esiintyny ni ei se siitä akselin painosta oo kiinni..

    son eri juttu jos on niin dole että ajelee niillä mehuttomilla tripla ranchoilla ni kaikkihan pomppii.
     

Kerro tästä muillekin!