tampereen metsälimon raato

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja hiltula, 25.11.2006.

  1. hiltula

    hiltula 1st gear

    tietääkö kukaan vieläkö jossain tampereella päin metsässä vuosia maannut 50 limo chryslerin raato on olemassa.olisin kiinnostunut ostamaan.mobilisti 5/93 on kuva hökötyksestä.luuri 0407304647
     
  2. rusty rocket

    rusty rocket Gearhead

    Kyllähän tuo sysleri on vielä olemassa, tosin ei enään metsässä :D
     
  3. hiltula

    hiltula 1st gear

    voisiko mahdollisesti olla kaupan vai onko tarkoitus rakentaa siitä auto.omassani on jonkun verran osapuutteita.lähinnä laseja listoja ja kaikenlaista pikkunippeliä.niin ja perä +kardaani.
     
  4. juhapih

    juhapih Double Gearhead

    Onko kysymys siitä, mikä oli aikoinaan Ruoveden puolella Tampereen tien varressa??
     
  5. auburn

    auburn Gearhead

    Onko niitä useampiakin ? :eek:
    Mobilistissa 5/2005 oli myytävänä valokuvan kera -50 Chrysler 7-hengen limo
    metsäauto Urjalassa, Myyjä : Laakso 040-7336505
     
  6. hiltula

    hiltula 1st gear

    kyllä niitä kaksi eri autoa on tai oli urjalan auto on meinaan jo harkkoina rautavarastolla. sitten tietysti tää mun auto. sain ostettua urjalan autosta irroitettuja osia mutta paljon oli vielä mennytkin.eli näitä on ollut vähintään kolme.yhessä vanhassa mobilisti lehdessä on yksi jonka rekkari on ar-142 se voi olla joku näistä.
     
  7. juhapih

    juhapih Double Gearhead

    Ruoveden auto oli 60-luvulla kylätaksina ja maatui pitkään Juicen/Popedan vanhan keikkabussin kaverina. Kunnes kaverin kanssa piti hakea se yhtenä syksynä pois. Olikin samana kesänä lähtenyt jonkun matkaan.... Kerättiin tontilta 27 mallin Jordanin jämät. Bussikin lähti vielä työstettäväksi. Hyvin tyhjeni se paikka, kun isäntä ilmoitti, että kaivaa kaivurilla montun, jollei kelpaa kellekään!
     
  8. Tomaso

    Tomaso 3rd gear

    Minä myin muutama vuosi sitten 50-luvun alun Chrysler limon ovet Järvenpään suunnalle. Tuli pakollisena kylkiäisenä yhden moottorin mukana Jyväskylästä. Forssan pick nickissä kun ovia kaupittelin, niin ainakin 2 tyyppiä tuli kertomaan omistavansa auton johon ne sopisi. Eikös toi 7-passanger ollut ihan tehtaan tuotantomalli? Taka-ovet on neliskulmaiset ilman takalokarin "koloa". Johonkin autoon ne meni Jägessäkin....
     
  9. rusty rocket

    rusty rocket Gearhead

    Tuo oma limoni on alkujaan liikkunut käsitykseni mukaan tuolla lapin seudulla, aikaisemmat kilvet olivat L-alkuiset. Tämän hetkiset, taikka siis viimeisimmät "hänen" kilpensä ovat Hö kirjaimin varustetut 8) joten täällä hämeen perukoilla hän on liikehtinyt, ollut ainakin taksina Tampereella :D

    Ja kyseessä on tosiaan sama auto, joka löytyy köllöttelemästä tuosta Mobilistista 8)
     
  10. Tomaso

    Tomaso 3rd gear

    Etsin eilen erästä konserttitaltiointia 10-15 vuotta vanhalta VHS nauhaltani. En tietenkään ole kasettien etiketteihin kirjottanut nauhojen sisältöjä joten selaamaan. Yhdeltä nauhalta sattuikin sitten löytymään parin minuutin pätkä suomalaisesta elokuvasta, ilmeisesti Iskelmäkaruselli -nimisestä (näitä tehtiin kait useampia 60-luvulla). Kyseisessä kohtauksessa aina pirtsakka Pirkko Mannola luikauttaa käsittämättömän zubadun zuppadaa biisin sillä aikaa kun viisihenkisen bändin yksi jäsen vaihtaa tien viereen pysäköidyn keikka-auton rengasta. Siinä Mannola istuskelee konepellillä ja lokasuojan päällä, tanssahtelee bändin jäsenen kanssa ja..... Niin se auto. Se on Chrysler. Lokasuojassa lukee Windsor ja maskista ja takavaloista tunnistaisin vuosimalliksi 1949. Koppa on 4d pitkällä akselivälillä, eli siinä on "suorakulmaiset" kaapparitakaovet. Rekkari näkyy heikosti, ehkä AÖ-154.

    Tunnistusta varten selailin kirjaa 40 Years American Automobiles (Beekman House 1990). Siinä pitkien 8 paikkaisten mallien akseliväliksi kerrotaan 139,5" (muut 125,5"). Näitä malleja vuonna '49 oli Royal sdn 4d, Windsor sdn 4d ja Windsor limo. Lisäksi 145,5 tuuman akselivälillä tarjottiin Chrysler Crown Imperialia sekä sedan 4d:nä että limona. Kysymys kuuluu: miten limot erosivat sedaneista? Kun mm. akselivälit on samat, ovien lukumäärät on samat ja istuinpaikkojen määrät on samat. Mistä tuli aikaisemmin mainittu 7 paikkaisuus? Suomessa rekattiin vain 7 paikkaiseksi? Em. kirjassa ei ole aikakauden 1949-54 Mopareita 7 paikkaisia (Desotot ja Dodget on 8-9 paikkaisia).

    Ja millaisista malleista on ollut kyse tässä viestiketjussa? Eli siis oikeasta limosta vai muistakin pitkistä malleista. Ei noita 8-9 paikkaisia paljoa ole tehty, limoa vielä vähemmän.

    Ne minun ovet oli 8-9 paikkaisesta, koska takaovet oli suorakulmaiset kaapparit. Mukana tulleen takaluukun kaksi pick nickissä vieraillutta tunnisti Chryslerista kotoisin olevaksi (kumpikin halusi ostaa pelkän kahvan. Toinen jäi odottelemaan, että saisin kotona irrotettua jumittuneista ruuveista, toinen osti lopulta koko luukun). Lisäksi ovien mukana tuli early hemin osia myyjän mukaan samasta autosta, eli vuosimallin on täytynyt olla 52-54. Luukut oli täydellisiä verhoilua lukuunottamatta ja etuovessa taisi olla peilikin kiinni, mutta ymmärsin, että meni tarpeeseen kokeneelle isä&poika entisöintitiimille.
     
  11. hiltula

    hiltula 1st gear

    limusiini mallinimi tulee väliseinästä joka on kuljettajan selän takana,tätä ei kaikissa pitkissä malleissa ole ja ne eivät ole oikeasti limusiinejä.kaveri kertoi kun itsekkin ihmettelin tuota 7 miehen mallia että joskus ilmoitettiin vain paikat jotka tulivat kuljettajan lisäksi.koska onhan noita paikkoja 8.minun autoni on väliseinällinen limusiini valmistusmäärä oli vuonna 1950 kokonaista 174 kappaletta,1949 hulppeat 73 kipaletta.siis nimenomaan limusiini malleja royalina
     
  12. Tomaso

    Tomaso 3rd gear

    Minun lähteessä ei ole '49 Royalia limona (wgn 4d, 9p: 850 kpl; ja sdn 4d, 8p 185 kpl). Windsorina on limoja 73 kpl (sdn 4d, 8p: 373 kpl). Crow Imperial sdn 4d 8p on 40 kpl ja limo 45 kpl.

    Vuonna 1950 ei vieläkään ole Royaleja limona (sdn 4d 8p: 375 kpl). Windsorista löytyy limoja 174 ja sedaneita 763 kpl ja Crown Imperialeja vastaavsti 205 limoa ja 209 sedania.

    Vuonna 1951 Royal on poistunut mallivalikoimasta ja Windsor on halvin malli, tosin siitä löytyy myös Deluxe versio. Saratoga on vaihtanut lyhyempään akseliväliin. Aikasemmin kaikki mallit oli 131.5" akselivälillä, nyt samat kuin Windsorissa 125,5" ja 8p 139,5". Kirjassani '51 ja '52 tuotantomäärät on arvioitu, koska Chrysler ilmoitti ne yhdistettynä. Siis '51 tuotantomäärät ovat (sulkeissa '52): Windsor sdn 4d 8p 399 kpl (234), Windsor Deluxe sdn 4d 8p 720 kpl ja limo 152 kpl, Saratoga sdn 4d 8p 115 kpl (68), Crown Imperial sdn 4d 8p 227 kpl (133) ja limo 213 kpl (125). Ja kuten näkyy mallivalikoimaa vähennettiin vuodeksi 1952.

    Lähteeni on: 50 Years American Automobiles 1939 - 1989, Beekman House 1989. ISBN 0-517-68640-6. Tekijänä Consumer Guiden autotoimittajat. Kirjan tuotantomäärät sisältävät myös vientiin toimitettujen määrät.
     
  13. hla

    hla Gearhead


    Toi mullekin tuli mieleen. Onko ne tehtaan malleja vai jossain muualla jatkettuja. Luin joskus jostain ruotsalaislehdestä juttua, että noita oli aika paljon Ruotsissa maalaistakseina. Ainakin Plymoutheja, ei välttämättä Chryslereitä. Olisko ne siellä itse jatkettuja, vrt. Kekkosen NewYorkerit? :odroll: :eek:
     
  14. Tomaso

    Tomaso 3rd gear

    Tosiaan. Ruotsissahan on ollut Chryslerien kokoonpanoa, ainakin 60-luvun puolenvälin Valianttien osalta. Ruotsissa ne oli nimeltään Chrysler Valiant. Milloinkohan kokoonpano on alkanut? Olen muutaman kerran yrittänyt netistä löytää infoa, mutta ainoa tulos oli paikkakunnan nimi (jota en tietenkään enään muista). Ajattelin vain, jos Chryslereita olisi kokoonpantu Ruotsissa jo esim. '49-'54 vuosimallien osalta.

    Aikaisemmin mainitussa kirjassa kerrotaan "customeja" valmistaneen Chryslerin lisäksi Derham Pennsylvaniasta ja A. J. Miller Ohiosta. Valmistusmäärissä on siellä täällä 1-2 kpl alustoja (Chassis), hearseja ja ambulansseja. Pitkät mallit (139,5") on tullut jo vuonna 1942. Imperialclubin sivuilla oli ainakin yhdestä customista (Derham?) kuva, tehty mm. pienet takasivuikkunat peittämällä elokuvamogulille (MGM:n Mayers?).
     
  15. hla

    hla Gearhead

    Jossain Wheelsissa/Powerissa oli kuva Desoto Diplomatista, mikä oli Ruotsissa ANA:n tehtailla koottu eli on niitä ainakin 50-luvun loppupuolella kasattu siellä, miksei jo aikaisemminkin, en tiedä. Noi Kekkosen leijonakilpiset autot oli jatkanut tavallisista Yorkkereista Heinel(nimi ainakin sinnepäin) niminen paja Malmön seudulla.
     
  16. hiltula

    hiltula 1st gear

    sorry.painovirhe paholainen tarkoitin windsoria enkä royalia tai itseasiassa mulla ei oo vielä papereita mutta luulisin että on windsor.
     

Kerro tästä muillekin!