-52 Ford choppaus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Rod & Kustom.', aloittaja Poro-Jussi, 16.6.2003.

  1. Poro-Jussi

    Poro-Jussi 1st gear

    Mopo on valmis ja seuraavaksi pitäs alkaa katteleen autoa kuntoon. Auto on -52 Customline 4 ovinen ja 4 oviseksi myös jää.

    Onko joukossa moista autoa silpunneita? Uudessa kasissa oli pikku kuva mustasta 54 joka oli kans jätetty 4-oviseksi. Mua kiinnostaa toteutustavan valinta eli pitäskö:

    1. Jatkaa kattoa keskitolpan edestä ja jättää takatolpat alkup. kulmaan. Tässä katto jää aika pitkäksi niin kuin myös takaoven ikkuna. Jääkö näyttään venäläiseltä taxilta?

    2. Siirtää kattoa eteenpäin ja kallistaa takatolppia. Tulis linjakkaampi katon takaosa mutta vaarana on tommosessa töppöperäsessä laatikkoautossa, että takalasin seutu ja perä ei sovi yhteen. Kaareva takalasi aiheuttaa kans päänvaivaa... ainakin mulle. Takatolpastakaan en haluis kauheen paksua.

    3. Tossa kasissa olleessa näytti äkkiseltään, että ois tuotu koko kattoa eteenpäin kokonaisena eikä ehkä kallistettu yhtään takaa. Ehkä jopa onnistuttu leikkaamalla pienentään takalasi. Voi olla myös että oon väärässä. Tietääkö joku ko autosta?

    Mites muuten noitten ikkunoitten kanssa. Jos ei onnistu leikata niin minkälainen malli pitää lasifirmalle olla? Mistäs noita ikkunan tiivisteitä järjestyy?

    Mistä kohdasta lasia sen kotkeus mitataan. Se oli keskeltä 420 mm joten onkos se max siivu sitten ~67 mm luokkaa? Jos edestä otetaan vaikka 50-60mm ja takaa 80-90mm niin onkos siitä mitään sääntöjä eli saako sitä ottaa takaa enempi. Etupenkin kohdalta oli kattoon noin 1110 mm. Mites sitä tilaa ukolle pitää jättää...

    Nyt kaikki viisaat raottakaa salaisuuksien verhoa. Kiire ei oo mutta kai sitä kohta sahataan. Pitää enste vähän korjailla ovia ja muutamia muita paikkoja harsia kasaan.
     
  2. Eyetech

    Eyetech Gearhead

    Ensiksi, kurkkaappa tuolta Overdriven "Kori" osiosta, siellä on keskusteluja enemmänkin aiheesta.

    Äkkiseltään tekisin noista mainitsemistasi, vaihtoehdolla 2.
    Kannattaa muistaa, että samasta autosta saa täysin erinnäköisen, riippuen tavasta miten sen tekee.
    Huolellinen suunnittelu palkitsee itsensä varsinaisen työn suorittamisessa.

    Choppaustarinaa ja kuvaa on ainakin Eyeball Productsin sivuilla
    - Project Blue-Eye
    - Arkisto -- Pontiac -52 projekti
     
  3. Forvolet

    Forvolet 1st gear

    Et sattumalta oo Turusta Fordia ostanu?

    Kyllä se tuulilasin korkeus keskeltä mitataan. Taisi aikaisemmissa topiceissakin olla mainittu tuo etutolppien kallistusmahdollisuus. Lainkin puitteista moisen teon voi hillitysti tehdä. Näin saa katon etuosan matalemmaksi. Takatolpistahan saa ottaakin reilummin... Mielestäni sämpylään sopiikin coupetyyppinen takaa-enemmän-choppaus.

    Jos ei kovin paljoa choppaa, voi takalasin irrottaa n. 5 cm peltiä ympärillään ja istuttaa hiukan loivempaan kulmaan uudestaan. Ko. mallin kaarevuus asettaa kyllä rajoituksia moiselle toimenpiteelle. Kyllähän laminoitua lasia voi leikata ja on näin tehtykin, jopa tuulilasille. Aina leikkaus ei onnistu, vaan lasi saattaa rikkoontua.

    Vammalassa ainakin on tuon mallinen farmari joutunut choppauksen kohteeksi, mutta siinähän ongelmat ovat hyvin erilaisia. Olen kuullut paristakin vaiheessa olevasta tuon ikäisestä Fordin choppausprojektista. En muista moniko ovisia ovat. Tarvittaessa voin pistää puskaradion laulamaan...
     
  4. Poro-Jussi

    Poro-Jussi 1st gear

    Turustapa hyvinkin. Nyt se ois menossa työn alle. Kuvat + juttu löytyy http://www.paalupaikka.com/reindeershit ja sieltä muuta paskaa ja Jussin Ford. trkotus on samoilla sivuilla seurailla tän Fordinkin vaiheita. Jos sais vaikka jonkun kommenttipalstankin siihen... Mopo on muutes myytävänä ja kuva löytyy http://www.hdcf.fi se on se -86 fxr
     
  5. B 50

    B 50 Gearhead

    Itse kattopellin silppuuminen on aina kovatöinen homma. Tämmöset töppö-peräset näyttää mun mielestä paremmalta,kun siirtää katon kokonaisena eteenpäin,lisää takaluukun ja takalasin väliin sopivan suikaleen ja kevyt takalasin kallistus. Takaa saa laikata yli 16%:n. Penkistä pitää jäädä 85cm kattoon 10cm selkänojasta mitattuna. Älä koita leikata sekurit-lasia,laminoidun leikkussa on kyllä tovoa. Rälläkkää ja hiekkapuhallusta oon kokeillu.Molemmilla tavoilla kyllä lasi pienenee.
     
  6. Forvolet

    Forvolet 1st gear

    Minä oon muuten se lyhyt, paksu, puhdashiuksinen kaveri, joka oli paikalla vinoilemassa, kun autoa kiinnitettiin trailerille... Hyvä, että into Fordin rakenteluun on säilynyt. Toivottavasti lähettämistäni huonoista valokopioistakin on jotain hyötyä.
     
  7. Poro-Jussi

    Poro-Jussi 1st gear

    Vai puhdashiuksinen... no mekin sitten varmaan haistiin hyvälle ja apukuski oli selvä.

    Tänks niistä kopsuista. Kyllä niitä on tutkittu. Intoa on kunhan vaan taito riittää. Pienempiä pellin kilkkeitä on kyllä kyllä hitsuuteltu, mutta kamppeissa on aina ollu pari rengasta vähemmän.

    Jos jollakin on projektikuvia tommosen fordin silppuusta niin e-mailit toimii.
     
  8. Chevy ´53

    Chevy ´53 Gearhead

  9. Karva

    Karva Gearhead

    Rupeeko jo näyttään siltä jotta kuten joku jo aiemmin esitti ... takalasin kallistus, etutolpat pikkasen lyhyemmäksi tai pelkkä kallistus.

    Jotta tota kattoa tuodaan eteen päin toimii noissa kaksioviseksi muutetuissa mutta pelaako enään jos haluat ne takaovet toimiviksi, se jotta noi kenkälaatikot pitää kuten aiemmin on esitetty muuttaa niin että katon takapää jää alemmaksi kuin etunen, tulee sivukuvasta parempi ja näyttää sulavammalta.

    Melkein tekisin itte niin että kallistaisin etulasia pikkusen ja lyhentäisin etutolppia sentin - pari, sitten taka tolpat lyhentäisin melkein tuplat etuseen verrattuna ja kallistaisin takalasia tarvittavan määrän jotta takalasi ja paksin kansi yms, peräalue näyttää hyvälle, tarvittaessa, tai niitä nyt joka tapauksessa tarvii muotoilla, takatolpat sen ikkunan mukaisesti jotta paketti istuu kohdallaan.

    Takaovien aukkoja voi myös käsitellä mutta vaarana on jotta se takatolppa menee pöljän näköiseksi, ja takaovista tulee sen näköiset kuin ne ei kuuluis autoon, joka tapauksessa toi malli tai noi kaikki kenkälaatikot on julmetun hyvän näköisiä jos niiden choppaus on onnistuneesti tehty, hyvä siitä kuitenkin tulee, jos on malttia ...

    Yksi on kuitenkin varmaa, en itse menis muuttamaan katon pituutta, tosin tekisin siitä kaksiovisen ja sen jälkeen choppaus on paljon helpompaa, mittasuhteet kun istuu helpommin...
    :-o :-o :-o
     
  10. Forvolet

    Forvolet 1st gear

    Onneksi kyseessä ei ole varsinainen helmi (ei ole tarkoitus vinoilla), ettei tuossa niin kamalaa vahinkoa voi saada aikaan, vaikka pari kertaa leikkelee väärinkin.

    4 oviseksi jättäminen lisää kieltämättä kohtuullisesti vaikeusastetta. En montaa sämpylää äkkiseltäni muista esitellyn 4d:nä. Yksi mieleenpainuvimpia oli pinkki muistaakseni -53-54 Chevy ruotsista, esiteltiin ekoissa Suomen Wheelseissä. Se oli (ainakin silloin) hieno.

    ´53:n linkki on MUST, mutta shoeboxin erilainen katto ja varsinkin täysin erilainen takalasi & 4d:ksi jättäminen estänevät samantyylisen choppauksen?

    Tarvii vielä tonkia kotona kirjoja, jos jotain löytyisi.

    Kuten aiemminkin todettu: tee kattoon mahdollisimman vähän hitsaussaumoja. Tue kori hyvin ennen hitsausta. Lisää paikalleen jääviä jäykisteitä. Kuvaa saumat muutoskatsastusta varten. Pohjatöitä tehdessäsi, älä hio peltejä liian ohuiksi. Ja lopuksi: anna palaa.
     
  11. Poro-Jussi

    Poro-Jussi 1st gear

    No alkohan löytyä ukkoja jutturinkiin.

    4 ovisuus ja sivulle kaartuva takalasi tässä onkin se päänvaiva. Noin kaarevan takalasin kallistus ehkä pahin juttu. Ei vaan näytä mun päässä hyvältä. Vähän sitä joutuu varmasti kallistamaan. Vielä siitä uuden kasin pikku kuvasta... siinä oli tuotu kattoa kokonaisena eteenpäin silmämääräsesti jotain 6-7 cm. Takaoven ikkunakarmi ei lähteny oven reunasta vaan edempää. Tää oli yllättävän hyvän näkönen ainakin takaviistosta. Perä näytti pitemmältä ja takalasin ympäristö oli hyvä vaikka se ei mikään coupe linjanen todellakaan oo. Ei ovi/ikkunakarmikaan ollu hölmö ainakaan kun kahvoja ei ollu ollenkaan.

    Nyt ois ajatus että edestä ~4-5 cm takaa ~8cm kattoa kokonaisena eteenpäin ja ihan pieni kallistus jos lasi ei näytä hölmöltä. Siirretään vaikka ikkunan karmia ovessa...

    Autossa pitää olla 4 ovea. mulla on nääs lapsia!
     
  12. 4dFunClub

    4dFunClub 1st gear

    Uudessa kasissa ollut ´54 ei muuten ole mattamusta vaan mattavihreä, johon on ruiskutettu helmiäistä päälle, paitsi että se loppui kesken. Noo, väliväri kuulemma :grin:
     
  13. Kasi-Pasi

    Kasi-Pasi Gearhead

    Joo, Petun viisnelosen väri on taas yks niistä "ei siitä nyt ihan ton värinen pitäny tulla"-autoista, mut kuten mainittu, Hoppa ei oo vielä valmis. En nyt muista, millanen projektikuva taannoisessa Primerissa (Greasers ry-kerhoesittely) Foordista oli, mut jos saat läpyskän käsiisi, niin vilkase kertooko se mitään. Tarkemmin ei katon silpomisesta oo ollu juttua, mut ainakin takalasi on pilkkomatta kallistettu eteenpäin ja upotettu hieman koriin. Eiköhän faktatietoakin irtoa, kunhan äijää taas kulmilla näkyy...
     
  14. bbford

    bbford Gearhead

    Forvolet kirjoitti:
    Minä oon muuten se lyhyt, paksu, puhdashiuksinen kaveri....


    No huh huh!!!...
     
  15. Anonymous

    Anonymous Guest

    Käyppäs Jussi hakeen visioita MSC:n tallilta, Flash Gordon on laskeutunut pohjoiseen...
     
  16. Poro-Jussi

    Poro-Jussi 1st gear

    Pitääpä käydä vilkasemassa!

    Sen -54 kattohommasta ois mukava kuulla vähän faktatietoa. Se takalasi näytti kuvassa matalammalta kuin mulla. Takatolppa näytti kans suurinpiirtein saman paksuselta kuin mulla. Toisaalta se lasi kyllä oli enemmän kallellaan... Vaikeeta on pikkukuvasta verrata.
     
  17. Karva

    Karva Gearhead

    Kattelin siitä lehdykästä niitä kuvia ja jos se nyt on sama auto josta ol juttua, niin näyttäs jotta siinä oli tehty niin jotta etutolpat oli vain lyhennetty mutta ei kallistettu jolloin kattoa on joutunut tuomaan eteenpäin, no meikä tekis molemmat eli lyhentäisin pikkasen ja kallistaisin jolloin vaikutus olis suurempi pienemmällä choppauksella, tietty se kallistus on sellaisenaan ilkeä tehdä eli joutuu taasen lisään liuskan tolppien alapäähän jos meinaat saada koko lasihässäkän kallistumaan nätisti, voi olla pikkasen hankala viilellä ja muotoilla mutta jos onnistuu on lopputulos näyttävämpi kuin tavalinen choppaus, mikään ei ole niin vaikea tehdä kuin joka suuntaan kaarevalasiset ...

    Takatolppia oli ilmeisesti viilletty takatolpan yläpäästä, niin jotta se koko takatolppa ja ikkuna ympäristö oli sellaisenaan kallistettu, juuri näin tekisin itsekkin, lisäski koko laitos eli katto yms sitten kallistettu alemmaksi takaa kuin edestä eli takatolppia on tietty lyhennetty, ja kuten joku aiemmin esitti sinne takapaksin kannen lähelle rakenne uusiksi ja liuska väliin, noin tehden vaikuttas jotta se takatolppa näyttää suht org mutta on pirun paljon alempana ja samalla org tyyli pysyy siltä osin kuin se minun mielestäni pitää säilyttää eli se takatolppien ja takalokareiden välinen ero ja ne pokkaukset tarvii näyttää suht org ja takaovet saa toimiviksi...

    Tarviikohan tässä ruveta kohta ettiin jotain kenkälaatikko projektia, kyllä toi sen verran mielenkiintoa herättää.

    :-o :-o :-o

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: Karva 2003-06-17 14:22 ]</font>
     
  18. Poro-Jussi

    Poro-Jussi 1st gear

    No nyt alkaa meikäläinenkin pikkuhiljaa käsittään miten se on tehty!

    Täytyypä polttaa rauhan tupakki tai pari tallilla ja miettiä tarkoin näitä leikkauksia.

    -54 näyttää koko ajan vaan paremmalta ja paremmalta toteutus. Oispa parempia kuvia.
     
  19. Chevy ´53

    Chevy ´53 Gearhead

    Kustomharrastajille ehkä tuttu linkki, mutta ah aina niin upeaa katsottavaa, joten laitan näkyviin tämänkin.

    ps. Varaa aikaa ainakin tunti tämän linkin katseluun!
    http://www.ckdeluxemag.com/showcase/pos ... ion=browse

    Niin, ja onhan siellä niitä aiheena olevia shoeboxejakin...

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: Chevy ´53 2003-06-17 16:03 ]</font>
     
  20. JouniK

    JouniK Gearhead

    Jospa mäkin kerron miten mä ton choppaisin :wink:
    Sen verran on tullut kiharaa peltiä paukuteltua, että enää en enempää jaksais. Joten siis pitäisin katon ehjänä, katkoisin etutolppia vähemmän kuin takaa ja jos näyttää siltä, että alkuperäistä takalasia ei helpolla voi käytää, teettäisin sopivan. Jenkit on tehny kyllä silleekin, että ovat upottaneet alkup.kaarevan takalasin nurkat hattuhyllyn tason alapuolelle. Mutta tärkeintä on miltä se näyttää: testaa kuvankäsittelyohjelmalla, vedä saumat ensin heftiin ja tsiikaile riittävän etäältä.
    Ainiin yks hemmo Lahdesta on chopannut 4d 56 Fordin, laita yksit.viesi jos haluut puhnron..
     

Kerro tästä muillekin!