Alakerran tasapainoitus?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja martti-66, 12.12.2006.

  1. martti-66

    martti-66 3rd gear

    kerrtokaapa tasapainoituksen hyödyt moottorissa?
    työnalla 360:n katukäyttöön eli kannattaako vai
    onko se vain tarpeellista kisakoneissa?
    :odroll: :odroll: :odroll:
     
  2. coupe 74

    coupe 74 1st gear

    Mitä enempi rundia niin sitä tärkeempää, värinät särkee paikkoja..
     
  3. kime2

    kime2 Gearhead

    Kyllähän se käy nätimmästi painotettuna ja laakerit kestää paremmin kun se painoissaan siellä pyörii eikä ota isompia värinöitä.
    Eihän siitä kyllä hinnan lisäksi mitään haittaa ole!!
     
  4. poku

    poku 1st gear

    omassa coronetissa 360 hp takokampuralla jonka öljykanavat laakereille avattiin, männät ja kiertokanget tein saman painoisiksi samoin yläkerran kehrää kuin kissa ja on toiminut kymmenen vuotta olen sitä mieltä että kampura on tehtaan jäljiltä aika kuosissa.hepoja 300.
     
  5. Dusteriduu

    Dusteriduu Gearhead

    Jos männät ja veivit on vaihtuneet alkuperäisistä kevyempiin, kampuran vastapainoista pitäisi ottaa vastaava paino pois.
    Alakerran tasapainotus ei mahdottomia maksa, jos verrataan koko moottorirempan budjettiin.
     
  6. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Tehtaan painotuksen tarkkuus on luokkaa, "lisätään yks kivi, pikkasen värisee vielä". Ite oon sitä mieltä, että kaikki jenkkimoottorit on remontin yhteydessä hyvä puntittaa. tehtaallahan homma käytännössä tapahtuu niin, että kampurat tasapainotetaan jollekin about tietylle bob weightille, jota en tosin muista missään nähneeni. Kasausvaiheessa sitten leivotaan männät ja veivit kiinni, jotka joko on liki tota painoa, tai sitten ei. Suurin ero, mitä ite oon nähnyt yhden moottorin sisällä vaikkapa kiertokangen painoissa, on ollut moaprin 440 motissa 70 grammaa. Parinkymmenen geamman heitot on ihan jokapäiväsiä. Moparperformancen moottorikirjan mukaan "kampiakselit on tasapainoitettu tehtaalla, jos käytetään tehdaspainosia osia on tasapainoituksen tarkkuus riittävä". Ite soisin kyllä aavistuksen pienemmät toleranssit, ja käyn kaikki omat mottini ton suhteen läpi.
     
  7. kime2

    kime2 Gearhead

    Täysin vipottajan kanssa samaa mieltä,vakiokoneissa heitot on huomattavia johtuen toleransseista(tai niiden suuruudesta/puutteesta?)!
    Dusteriduu tuossa kirjoitti et ei mahdottomia maksa,jos verrataan moottorirempan koko budjettiin ja se on ihan totta kun täältä lähetettynäkin särötarkastuksineen selviää alle 300e!
     
  8. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Pelkkä kampuran puntitus maksaa vissiin alun toistasataa. Männät ja tapit on yleensä suht tarkkoja jo paketista, veivejä joutnee muokkaamaan, ja niiden ylä/alapäiden puntittaminen on kotikonstein usein aika hankalaa. Jos veivit vaatii muutenkin kunnostusta, ni sitä helposti rupee miettimään uusien "weight matched" veivien ostoa. Mut jos ite tekee, ni päivässä noi oheisosat painottaa ja puleeraa helposti.
     
  9. sutinen

    sutinen Gearhead

    Kannattaa ehdottomasti tasapainottaa. Virittelin aikoinani mopen 440 koneen. Tasapainoitin alakerran ja turbiinin. Tasapainottivat sen kampuran ja värinänvaimentimen kanssa. Kesti antaa kenkää kunnolla ja ei pettänyt mikään lenkki. Ehdotan vielä että uusit kovemmat pultit veiveille ja kampiakselillekin. Veivistä se yleensä ensin pultti pettää. Veivi oikenee ja sitten se kattelee lohkosta tai kannesta ulos. Eipä paljon sitten enää naurata, tulee kallis lasku.

    Pultit ei ilmeiseti ole hyvin kalliita ja veivit tietty kannattas uusia tai tarkistaa niitten kunto. Riippu tietysti paljon käyttö ja teho tarpeesta.
    Katu käyttöön suosittelinsin hookerin hearsit kisa/katu pakosarjoja hengittää todella hyvin ja ei mene tehot hukkaan.
     
  10. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Pultit ja alakerran studit maksaa alle sata euroo. Vaihdon yhteydessä on pesät koneistettava, koska ne usein muuttaa muotoaan uusilla pulteilla ja momenteilla. Menee tasapainotuksineen äkkiä sen hintaseks, että tulee edullisemmaks ostaa uudet veivit, jotka on uusilla pulteilla ja puntissa riittävällä tarkkuudella jo valmiiks.
     
  11. herrakani

    herrakani 1st gear

    Ketkäs muut tasapainottaa kaseja kun R-koneistus ja se GT motor-mikälie? Kysyin tos parilta etelähämäläiseltä kiskalta niin molemmat oli et kysyppä R-koneistuksesta keravalta, ne tekee kilpamoottoreita siellä.

    Ite kun olis tarkoitus rakentaa käyttiksen maamoottori, kierrättää max 4000 rpm saaressa työmatkoja maantiellä alamäki molempiin suuntiin.
     
  12. BDF

    BDF 1st gear

    lahden kansityö tekee myös
     
  13. Tahavo

    Tahavo 1st gear

    Minä vein juuri R-koneistukseen tasapainotukseen. Saas nähä loppuuko yli kymmenen vuoden tärinät.
    Pari kysymystä edellä olleisiin kirjoituksiin: jos vaihtaa vahvemmat kk ja rk pultit, niin pitääkö siinäkin tosiaan jotain koneistella? Olisiko turbiini pitänyt samassa paketissa tasapainottaa kuin kampiakseli dampereineen?
     
  14. martti-66

    martti-66 3rd gear

    mulla taspainotettiin just viimeviikolla alakerta(GT-MOTORSISSA) ja
    turbiini piti olla mukana.turbiini oli uusi ja siihen jouduttiin lisäämään
    painoa n.70g.johtuu ilmeisesti mopen dampperista joka on epäkesko.
    (en tiiä,oikaskaa jos oon väärässä)
     
  15. 4Wheeler

    4Wheeler 3rd gear

    Mulle aikoinaan ohjeistivat nimenomaan että turbiini ja vetolevy ehdottomasti mukaan muuten voi tulla isoakin painon lisäämistä. Kyseessä oli 360:n ehkä johtui juuri siitä.
     
  16. kime2

    kime2 Gearhead

    Eiköhän tärinät lopu,ainakin tuo siellä viimeksi meiltä käynyt alakerta tuntuu pyörivän hyvin värinöittä :D
    Ei rk pulttien takia,mikäli et sitten jotain ihan huimia(isompia) pultteja haaveile!
    Veivien pesät tahtoo mennä soikeiksi hieman kun niihin vaihtaa vahvemmat pultit ja olishan vanhojen veivien alapesät muutenkin hyvä koneistuttaa mittoihinsa!
     

Kerro tästä muillekin!