jeepin etupyöränlaakeri

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa '4x4', aloittaja cb125twin, 17.12.2006.

  1. cb125twin

    cb125twin Double Gearhead

    mitä maksaa jeep wagoneer 73 etupyöränlaakeri? Löytyykö jotain halpaa tarvikelaakeria?

    ehjä ojanpuolen napalukko systeemi kiinnostais. Etupyörä karkasi juurmutineen...
     
  2. cb125twin

    cb125twin Double Gearhead

    dana 30 etuperä kyseessä. minkä kokoinen laakeri pitäisi olla?

    oisko räjäytyskuvaa missään?
     
  3. FA18

    FA18 3rd gear

  4. impala67

    impala67 Double Gearhead

    eikös wagossa ole dana44 edessä ja takana? mulla ainakin oli.

    siihen saa ihan vauhtikaupasta perus laakereita, ei mielestäni olleet (aikoinaan) edes kalliita... mutta toisaalta siitä on 10 vuotta kun niitä tuli vaihdeltua.
     
  5. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    Vaihtoehdot etuakseleissa on: 63-73 Spicer (Dana) 44-1F tai 72-73 Spicer 27F!!!

    Ei ole Dana 30 ennenkuin -84 ja uudemmat (pikku Cherokee) tai sitten CJ -puolelta löytyy, mutta sekin vasta -74 ja uudemmat!!!
     
  6. cb125twin

    cb125twin Double Gearhead

    ei löydy vauhtiputkasta kuin ulompi laakeri. mitäs eroa siinä sisemmässä on?

    ei ajeta kun hitaalla alueella eli kevyempikin (patentti) ratkasu kelpais
     
  7. Karva

    Karva Gearhead

    Nuossa Danan 44 :ssa on hauska laakeri jota et tahdo löytää, kyllä sen saa n, satasen hintaan, fin-am, racers place jne, kunhan kysyy, ja ebay löytyy myös ...

    Mutta, kun se on 52mm leviä ihan tavallinen rullalaakeri, sen voi korvata kahdella vastakkaisella kartiorulla laakerilla, joiden väliin tulee holkki.
     
  8. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    Missä sulla on etupyöränlaakerissa 52mm leveä rullalaakeri???????

    Etupyöränlaakeri on kartiorullalaakeri x 2 !!!!
     
  9. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    No kumpi akseli kyseessä? Aijoo tuossa 27F:ssä onkin sisempi ja ulompi sama laakeri!!! Ei oo näköjään tukussakaan!!!
     
  10. Karva

    Karva Gearhead

    Muistaakseni se sisin rulla-laakeri on leveydeltään 52mm, mene ja tiedä, sama pää kesät talvet, ota ja pura dana 44 mallia -78 ja löydät sen jarrulevyn sisäpuolelta, kyllä se tehdas on sen sinne männy piilotteleen, suurin osa kolkkaavista etuperistä korjataan päin helv, pari on nyt oman vessan takia tullut hankittua ja nähtyä lisää risoja paskoja, eli net ulommat normaalit laakerit, joita saa joka jumalan speedshopista, vaihdetaan ja kiristetään se niin jotta soi, sillä saattaa päästä läpi katsastuksesta.

    Normaali käytössä sinne ei tarvi sitä leviää runkolaakeria vaihtaa, eikä koko etuperää aukasta niin pitkälle, mutta siinä tapauksessa kyllä kun perä on suomi tapaan, vuosia ollut surkialla hoidolla, heikolla öljynvaihdolla, rasvauksella jne, siis normi tyhjäpäällä, se menee kymmenien vuosien takomisen aikana takuulla rikki, yhden auton ostin joka oli ko, laakerin takia jäänyt katsastamatta, siinä ei ollut edes tajuttu mistä on väljä, ja vaihdettu laakeria sekä kiristetty kaikki sönder ...

    Pyörän navassa on sitten normaalit kartiorulla-laakerit ihan kuin kaikissa muissakin, normaaliin tapaan sisempä ja ulompa, se jarrulevyjen sisäpuolella oleva 52mm runko laakeri on ns, etu-perän tukilaakeri.

    Kannataaskos ensin ottaa ko, dana 44 etu-perän kuva esiin ennen kuin alkaa aukoon foorumilla, tai joskus perusteellisesti ihan itte, korjata yksi tuollaanen ... :poff:

    Minne asti tai missä vessoissa se oli käytössä, ei ole varmaa, eikä ihan heti selvinnyt moinen, mutta myöhemmissä malleissa ei ko, leviää rullalaakeria ole enään käytössä, eikä näemmä jeepin versiossa, se kun on tämä järjetön rakenne jäänyt heikoimmaksi lenkiksi.

    Yhtä kaikki sen voi korvata, tai no ... omaan vessaan meinaasin ostaa moiset uudet, hinta vaan hätkäytti, ja olishan sen saanut ebayn kautta, vaan miksi, siihen löytyy samoilla kehä-mitoilla oleva, laakeri-luettelon vakio kartiorulla laakeri, joka kestää noin suurin piirtein samat kuin tuon kokoinen vakio rullalaakeri, eli summa summarum kaksi kartiorullaa laakeri liikeestä samoilla kehä-mitoilla, mitä se nyt oli niiden leveys, oliskos ollut joku 20mm, no jos 2 kpl tekee 40mm leveyttä ei hyvä, sitä paitti kartiorulla-laakerit tarvii laittaa vastapäin, ja holkille riittävästi kiristys varaa, eli puuttuva 12mm ei riitä, eikä jaksa muistaa kuin paljoa sinne jätettiin lisää, mutta oliskos joku 15mm väliholkki oikean mittainen, se kun hajettiin kokeilemalla, jotta saadaan sopiva kiristys vara, toimii ja pelaa, kestää saman jos ei paemmin kuin org, ja maksaa muutaman kympin, auto oli ajossa ...

    Se tukilaakerin ja purku sekä kasaus, levyjarrujen levyjen purkamisen sekä kasaamisen kanssa, on sitten muuten kerrassaan rasittavaa, rakenne on aivan käsittämättän kamala, ja teettää useamman kuin yhden olusen verran töitä .... onnea !!!

    Auto on Dodge 4x4 -78 perus pic-up, Dana44 + 8 1/4 eikä pitääs olla ainut mailmassa, näitä on muitakin, Dana on perus 44 ei mikään erikois versio saati HD, vanhempa 44 etu-perä on fiksumpa, siinä ei ole jarrulevyt tuolla tapaan väärällä puolella, mikä lie sen oikea tyyppimerkintä, ei ole tähän hätään laittaa moista, kiittäkää lujasti onneanne jotta se ei ole tuo malli ... :lol:
     
  11. cb125twin

    cb125twin Double Gearhead

    5-pulttivanne eli onko se väkisin sit 27

    mittailin että taitais olla silti se laakeri sisä ulko 41.3 / 73.4 niinku vauhtiputkassa sanottiin ja siellä on olakkeet navassa sisällä...
     
  12. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    KARVA: Jos puhuttais oikeilla nimikkeillä!!! Pyöränlaakeri on pyöränlaakeri (kartiorullalaakeri x 2)!! Jeepin Dana 44 on vähän eri osilla kasattu kuin vastaava Dodge, ei ole tuota 52 milliä leveää laakeria ollenkaan (ainakin luettelo antaa ihan eri laakerinumerot ja stefa numerot)!!! Niin että älä Dodge-mies yleistä!!! Eikä herneitä nenään, kun ei täälläkään oteta!!!

    cb125twin: jos sisempi laakeri on isompi kooltaan (sekä ulkopuolelta että sisäpuolelta) kuin ulompi, kyseessä sitten Dana 44 (pulttijako molemmissa versioissa sama) !! Ulompi laakeri ihan standardi kamaa (löytyy mistä vaan), mutta se sisempi tosiaan vaikeampi löytää, yritetäänkö hankkia???
     
  13. cb125twin

    cb125twin Double Gearhead

    mä käyn kattoon yhen purku - etuperän millanen napa siinä on ja katotaan sit sitä tilausta :odroll:
     
  14. Karva

    Karva Gearhead

    No kun kerrankin saadaan, tai taas vaihteeksi kunnon keskustelua aikaan ...

    Ei muuten ole, eri osilla kasattu kuin Dodge, siis tuota samaa versiota Dana44, joka on allekirjailleen autosa versioitu, löytyy myös Jeepin alta, tiedän yhden jossa sama akseli alla, vuosimalli taitaas olla -76, ja se on pic-up, oliskos wagoneer, eli ei ole pelkästään mopar:in erikoisuus, samaa on kuulemma jossain Ford:issa myös alla.

    Mutta mikä tämän perän oikea malli-nimike on, sitä ei ole löytynyt mistään, se on Dana 44 - jotain ???

    Eikös ne perus dana:t mäne -25/27, -28, -30, -35, -41, -44, -60, ja -70, sitten oliko niin jotta on vielä se ainakin Ford Dana50, ja yksi omituinen Dana 44-IF, mikä tämän Dodge mallin oikea tyyppi on, siihen löytyy muuten niitä laakereita Ebayn kautta, niitä on aina välillä siellä myynnissä.

    Paras tuntomerkkin on se kun jarru - levy on ikäänkuin navan väärällä puolella, se ei siis lähde pois kun ottaa pyörän ja pultit auki, niin kuin normaalissa autossa, vaan napa on jarru-levyn ulkopuolella ... :lol:
     
  15. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    Useamman Jeepin akselin (75-80) purkaneena en ole ikinä nähnyt 52 mm leveää rullalaakeria!! Ainoa rullalaakeri mitä noissa on ollut on ollut se spindlen neulalaakeri, joka tukee vetoakselia!! Ja senkin mitat on 41 x 16 mm!!

    Kaikissa noissa jarrulevy on navan takana!! Tehtaankaan kirja vuodelta -78 ei tunne tuollaista rullalaakeria!!!
     
  16. Karva

    Karva Gearhead

    No hyvä :eek:

    Hämmästys on suuri, mutta voiskos ollut käynnyt niin notta tätä on ihan suomi tapaan korjattu ihan ja itte, ja jossain vaiheessa sinne on saatu tuollaanen rullalaakeri aikaan, sääli mutta ei etuperän korjaamisesta tullut otettua kuvia, se tosin pannaan vielä kerran uusiksi ja vahvistetaan, takuulla otetaan kuvia ....

    Kuten edellä, mitoista en ole varma, yhä sama pää kesät talvet, muistaakseni se oli 52mm leviä, voip tosin olla jotta on kapiampa, ei tuo 41 X 16 kuulosta yhtään pahalle, eli näemmä samasta laakerista tässä nyt on kyse, näinköhän olis jotta sitä ols sorvattu suoremmaksi jos org laakeri on ottaanna oiretta, on näemmä ollut nätillä käytöllä ja fiksulla pidolla tämäkin .... :cry:

    Ainoa rullalaakeri mitä noissa on ollut on ollut se spindlen neulalaakeri, joka tukee vetoakselia, tämä soittaa kelloja, mutta kyllä se oli kaikkia muuta kuin neulalaakeri, ihan tavallinen rullalaakeri se ol, joka myös kertoo mahdollisesta muutoksesta ja aiemmasta korjauksesta, nyt tämä alkaa selvitä.

    Ja kaikissa on siis jarrulevy navan takana, no joka tapauksessa rakenne on kerrassaan kamala korjata, mikä se semmoonen dana44 on jossa se jarrulevy lähtee normaalisti irti, sellaanenkin tuli vastaan wagoneerin alta, oliskos ollunna jokin -72 mallinen tekele, korotettu jne, eli mistä vuosimallista se dana 44 vaihtuu, entäs kuinka montaa versiota on danan 44 :sta ollut ylipäätänsä olemassa, miten ne vuosimallit menee, oliko netin syöverissä jokin hyvä ....

    Sitten semmoinen kymysys notta kuis, tuollaasen vahvistaminen, jos siihen hitsataan tuubiputkien päälle diakonaalit, casen ylä- ja ala - laidasta päähän asti, siten jotta spindlen päädyssä, se ei lisää juuri tuubin paksuutta, eli kevennys reijitetyt tukitangot, latikat jne, kyllä te tiedätte, perinteiseen tapaan, samalla se kiinnitys kohta jolla tulee lehtijouseen kiinni hivenen korotettuna, eli oliskos noin 2cm korotusta siihen väliin hyvä tai sopiva ratkaisu. Taka-akselille sama laulu, sais pari senttiä lisää tuostakin välistä, ja hyvän näköiset vahvistetut akselit, tämä on kuitenkin bulevardi tykki ...
     
  17. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    Levyjarrut on noin vanhassa ollu optiona, tuskin on Suomeen tuotu (optio oli kalliimpaa)!! Levyjarrut tuli vakioiksi vasta -74 tai -75 (muistelisin että -75)!! Senkin jälkeen rummut oli optiona (mutta tuskinpa tuotu niitäkään sitten enään Suomeen (kun SE optio on sitten taas kalliimpi))!!

    Eli tuskin on ollut -72:sen oma perä, jolloin se voi olla sitten mistä vaan peräisin!!

    Dana 44 etuperää eri versioita löytyy:
    *JEEPIT, 44-1F (3 +5 eri versiota, vuosimallieroja), 44-8F,
    *GM, 44-5F, 44-8F, 44-6CFHD, 44-6F,
    *MOPAR, 44-3F, 44-3CF, 44F-BJ, 44-3CFHD,
    *FORD, 44, 44-7F (3 versiota), 44-1F, 44-6E, 44-6F, 44-6CFHD, 44-6CF, 44-9F, 44-IFS, 44-IFS-HD,

    Eli oliskos helposti laskien 16 erilaista laitosta!!!! + tuossa ei ole kaikki samalla koodilla olevat erilaiset (ei jaksanut käydä niitä läpi sen enempää!!!)!!!
     
  18. CJ-57

    CJ-57 Gearhead

    Dodgessa on kumma (ja kallis) laakerointi siinä D44 versiossa joka on jatkuvalla nelivedolla (NP 203 jakis) varustettu. Niissä on 4,5" pulttijako ja kun napalukollisissa malleissa on 5,5" jako.
     
  19. cb125twin

    cb125twin Double Gearhead

    Miten se vetari irtoaa siitä navasta?

    nimim. ulkoremonttia -12 asteessa...
     
  20. cb125twin

    cb125twin Double Gearhead

    Irrotin olkatapit ja ristikko näkyvissä, seekerirengas irrotettu.... Pitääkö lyödä se napalukon pikkuratas siitä ulospäin?
     

Kerro tästä muillekin!