Volvon kovia laatikoita rodiin?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Rod & Kustom.', aloittaja frosty, 2.12.2006.

  1. frosty

    frosty 1st gear

    Onkohan kellään kokemusta tai tietoa tai linkkivinkkiä muiden väkisinvaihdettavien laatikoiden A-fordiin asentamisesta kuin 3-lovisten 30-40 luvun fordien lootat ja munciet?

    Mielessä tällähetkellä väh. 4-lovinen ja koneeksi tuloillaan (lussu) csb.

    Huhun mukaan ruattalaiset ovat asennelleet volvon lootia omiinsa? Olisivat melko edukkaita ja muistaakseni melko pieniä.

    seb.
     
  2. jorke

    jorke Gearhead

    Tuossa aikasempaa keskustelua asiasta, kylläkin lättäpään perään mut kuitenkin:

    http://www.overdrive.fi/forum/viewtopic ... aatikko%2A
     
  3. Karva

    Karva Gearhead

    Kouvola EM-Power ja loota kestää mitä tahansa, yrityksen pyörittäjä ja moninkertainen ralli - ja rata - guru Mr Mylläri, tietää kaiken nuosta, ja sitä kautta saa osaa, vihjettä sekä tietoa, rata ja ralli puolen autoissa niitä prepataan useille sadoille heposille, pitääs siis onnistua muillekkin ....
     
  4. Leafhill

    Leafhill Gearhead

    Volvo Amatson ja 140-sarjasta löytyy sopivan pieniä "m40" 4 vaiht. laatikoita. Kytkinkoppa on irrotettava ja vaihdekeppi suoraan laatikon päällä ('72 saakka). Myös ylivaihde versiota löytyy (m41), jossa saman loodan perään on liitetty englantilainen Laycock, sähkönapilla.
    Bangerin tai Lättiksen perään sovittaminen, vaatii kytkinakselin ja kytkinkopan muuttamista, sekä putkikardaanin ristikko hässäkän keksimistä.
     
  5. Rodman

    Rodman Gearhead

    Omasta mielestäni volen laatikot ovat väkisinvaihdettavia, vaihdot hitaita ja raskas vaihteensiirto kepistä.

    Hyvänä puolena on kyllä pieni koko ja helppo korjata itsekkin, lisäksi helppo sovittaa muihin kytkinkoppiin.

    Laittaisin kyllä ajettavaan autoon mukavamman laatikon...Volvoja ollut itselläni 6 kpl erilaisia ja kaikki paitsi PV joka oli pitkällä kepillä olivaty raskaita vaihtaa.

    T Rodman
     
  6. faikku66

    faikku66 Double Gearhead

    Kyllähän Volvon lootat kestäviä ja edullisia.Ei noi minusta kyl mitään väkisinvaihdettavia ole.Ja toisaalta jos johonkin vanhaan "huussiin" tollasen laittaa ni ei kai se pitäs haitata.Ajotuntuma sit vähän kun "ennen vanhaan" :rotfl: .Ite kyl laittaisin varmaan jonkun synkronoimattoman lootan ja ihan piruuttaan :poff: .
     
  7. kasipallo

    kasipallo Gearhead

    aman ja 142:n laatikko on pieni noin kaljapäkin(6) kokonen ja kytkin koppa neljällä pultilla kiinni.ja aika jämäkkä laatikko noin pieneks.öljytilavuus vaan on aika pieni joten ei ehkä asuntovaunua vetämään :rotfl: mut sai mun amassa länkyä ihan tuelta ja kesti.nii ja sen kepin voi vaihtaa lyhyeks sillä kannella jossa on vaan tanko taaemmas ja normi kannessa on keppi suoraan päällä.ja sit siihen metrinen keppi mut elä laita painavaa kepinpäätä kun kolmonen ei sit pysy pesässä :D nii se siis m40 eli neljä vaihteinen mut löytyy myös 3 vaihtenen sama rasia vanhemmissa.m41 ylivaihde sit maksaa varmaan hunajaa siis toimiva mut amaan yleensä ylivaihde tehtiin tonninkopalla vinokoneen 5 vaihteisesta laatikosta.m40Nlöytyy duetista,amasta,142.vanhat 242:t jossa b20 ja pv... nii ja pyhimyksestä
     
  8. frosty

    frosty 1st gear

    No tätä tiatoohan tuli mukavasti. Pitänee hieman käydä mittailemassa.
    -thanx-

    seb.
     
  9. Lepakko

    Lepakko Gearhead

    Mikä jottei M46? Saatavuus hyvä, sähköloikkarilaatikko tämäkin, matka-ajossa hyvä.
     
  10. Puli-Song

    Puli-Song Gearhead

    M46 vaihteiston pää-akselin laakeri on kytkinkopassa, joten jos otat sen (pultattavan) kytkinkopan pois, niin joudut koneistaa adapteriin laakeripesän. Se taas on aika tarkka sen kohdistuksen kanssa. M40 taas sopii vaikka mihin (naapurin ukolla ko laatikko toimii metallisorvin vaihteistona).

    Tietty jos rodiin laittaa Volvon vinokoneen, nin sithän tos M46:ssa ei oo onkelmaa.

    PS. Volvon (3v) vaihdekaavio on sama, kuin 30-luvun Fordeissa.
     
  11. kasipallo

    kasipallo Gearhead

    nii tuota ei tullu heti mieleen meinasin panna et h laatikko.mut sehän kävis aika hienosti ja ois vähän pitemmät vaihtovälit
     
  12. stoneland alley

    stoneland alley Gearhead

    itellä on tuommonen ammun laatikko rampsussa.Käykö m46 laatikon loikkari ammun laatikkoon?
     
  13. Väne

    Väne Gearhead

    Ei se m45/46 kytkinakselin laakeri ole kytkinkopassa tuleepahan vaan laatikon päätystä ulos muutaman millin ja tarvii syvennyksen kytkinkoppaan ja alunperinkin niissä on shimmejä kopan ja laakerin ulkokoolin välissä joilla säädetään päittäisvälys..
    Sivuakselin laakeri on laatikon päädyn tasossa
     
  14. Puli-Song

    Puli-Song Gearhead

    Tsori! Muistelin joo väärin - hyvä, että korjasit. :oops:
     
  15. jenkkijuuso

    jenkkijuuso Gearhead

    Mulla olis koht puoleen jouten tuommonen 240 volvon 4vaihteinen kun omaan käyttö vessaan tuloo sen tilalle uusi moottori ja 5vaihteinen lodju.
    Sitä en osaa sanoa onko tarpeeksi pieni moiseen projektiin, muttei ole kalliskaan viidestä kympistä alaspäin, joka päiväisestä ajosta.
    Olettaen että saan tuon swapin tehtyä.
     
  16. Leafhill

    Leafhill Gearhead

    Käy.... mutta vaihteiston pääakselia pitää jatkaa m46:sen akselilla. Ylivaihdelaatikoissa kun on yhteinen pääakseli laatikolla ja ylivaihteella, ja lootien välissä adapteri. Sama juttu myös Amatsonin omassa m41 yliv.loodassa, eli pääakseli ja adapteri pitää löytyä ylivaihde-laatikon lisäksi.
     
  17. raisu37

    raisu37 1st gear

    Volen askit kestää sen 30 kiloa vääntöä kohtuudella, mutta sen jälkeen ongelmat alkaa. Sivuakselin laakerit ovat niin hennot ja sivuakselin halkaisijakin käy rajalliseksi. Kilpurissa on todettu laakerien käyttöiäksi 10 sprinttiä (~50km) kun pannu vääntää 35 kiloa....

    Tämä kannattaa huomioida, jos sattuu lättäpää tai siirräänäinen vääntämään kohtuudella..
     
  18. Erkkios

    Erkkios 1st gear

    Riippuu tietty minkälaisia vääntöjä laatikon pitäisi kestää mutta en missään nimessä laittais m40/41 laatikkoa. Niitä on rikottu alle 200hv neloskoneissakin. Vastaava parempi vaihtoehto on m45 joka on myös 4-vaihteinen ja valurauta runkoinen ja kestää lähemmäs 400Nm. Ne ei maksa juuri mitään, muutamia kymppejä jos sitäkään. Ylivaihteinen m46 on myös potentiaalinen vaihtoehto. Ylivaihdetta lukuun ottamatta sama kuin m45. Maksaa hieman enemmän (50e-150e) muttei tolkuttomasti. Kovalla vitosella oleva m47 on hivenen heikompi mutta kevyempi ja alumiini runkoinen. Niitä on muutamaa erimallia ja oleellisin ero taitaa olla mittarinvaijerin lähdöllä tai ilman. Hinnat taas hunajaa (150e-400e)verrattuna m45:seen.
     
  19. RockHQ

    RockHQ 3rd gear

    Hyvin osui, mä haluan 250€ tollasesta m47 askista(ja kaupan päälle saa vielä 240 kardaanin+ kannakkeen+b200 käytetyn kykän josta voi tsuumailla levyä rodiin)

    Niin tämä on se mittarivaijerin lähdöllä varustettu versio, 200-sarjan dieselin perästä, alunperin?

    Yv:tä vaan, jos kiinnostaa.
     
  20. mke77

    mke77 Gearhead

    out off topic! mut en viittiny alottaa uutta topiccia!

    borgwagnerin(toyota/volvo) automaattien numeroita:

    03-70??

    03-71??

    mitäköhn eroa!! ois kiva tietää ennen kun rupeen punnertaa paikkaaas!!

    koetin guuglettaa mut ei oikein natsannut...

    kiitos jo etukäteen!
     

Kerro tästä muillekin!