Harraste-ajoneuvot kokonaan verovapaiksi!

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja ohc205, 2.12.2006.

  1. Eyetech

    Eyetech Gearhead

    Jos perheessä on vain yksi auto, nykykäytännöllä maksetaan siitä autosta. Ehdottamallasi systeemillä maksettaisiin korteista, eli tuplaten nykyiseen tai esim. allaolevan mukaan....

    "Jaahas, tänään otan hieman kuppia, soitappa vaimo AKE:een, että sinä ajat huomenna. Ilmoita samalla, että minä en aja"

    "Eipä tullut otettuakaan sitä kuppia. Paas vaimo soittaen AKE:een, että et sinä tarttekkaan korttia, mutta minä taas tartten"

    :rotfl:
    Vai?
     
  2. Putte

    Putte 1st gear

    Eikä korjaannu niin kauan kun demarit ja keskustalaiset saavat hoitaa päätöntä talouspolitiikkaansa tukiaisverkostoineen.
     
  3. mcmies

    mcmies Gearhead

    En nyt tahtoisi viisastella, mutta moottoriajoneuvojen käytösta kannettiin vuosittain veroa leimaverolain nojalla jo 1920-luvulla. Vuonna 1929 säädettiin laki moottoriajoneuvoverosta, jonka määräytymisperusteena oli mm. ajoneuvon paino. Väliaikaisena? Kyllä: laki säädettiin vuosittain joka kerran uudelleen ainakin vuoteen 1938 saakka. Sittemminkin käyttömaksuja on ollut erinimisinä ja vähän erilaisina voimassa vähän väliä. Niin että ei se vuoden 1994 ajoneuvoverouudistus kovin paljoa uutta tuonut, vaikka sitä hallituksen esityksessäkin perusteltiin autoveron tuoton alenemisella... :odroll:

    Oikeudenmukaisuuskysymykset ovat sitten asia erikseen. En mitenkään halua puolustella saman asian verottamista moneen kertaan, päinvastoin. Silti ennustan, että siihen tämä järjestelmä menee. Jos autoveroa alennetaan ja käyttömaksua korotetaan, korotus koskee myös niitä autoja, joista on jo autovero maksettu. :poff:

    Käyttöautoista harrasteautoihin: harrastajilla voi kuitenkin olla sanansa sanottavana tässä leikissä edellyttäen, että rintama on yhtenäinen ja esitykset perusteltuja. Auton iällä on merkitystä. Kuinka monella on käyttiksenä vähintään 30 vuotta vanha auto? Entä paljonko niillä keskimäärin ajetaan vuosittain?
     
  4. Arto65FB

    Arto65FB 1st gear

    Vaan onhan meillä esimerkki edellisestä autoveron alentamisesta. Käyttömaksu oli 200mk vähemmän vanhoilta enemmän verotetuilta.
     
  5. ohc205

    ohc205 1st gear

  6. ohc205

    ohc205 1st gear

  7. Ismoskosmos

    Ismoskosmos Double Gearhead

    Nimet toki laitettu.
     
  8. jorkki107

    jorkki107 Gearhead

    Re: adressi

    no en varmaan laita nimeä. :mad:

    meikäläisen lippalakki korollakin ois "HARRASTE" ajoneuvo. :rotfl: :rotfl: :rotfl: :rotfl:
     
  9. spinout

    spinout Gearhead

    Yhtä tyhjän kanssa tommoiset nettiadressit :wc: vaikka ajatus olisi hyvä. Pistäisin tohon ikärajaksi 30 vuotta, jos se olis vähän realistisempaa..
     
  10. Ahis

    Ahis Gearhead

    Samaa mieltä, 80-87 vuosimallin autoja paljon vielä käyttöautoina.
     
  11. J-M Partanen

    J-M Partanen 1st gear

    Itse olin kanssa samaa mieltä. Eli vaikka kaikki verot bensan/dieselin hintaan. Mutta jouduin kääntämään kelkan kun fakta on että suomi rullaa kumipyörillä ja esim. rekka-auto ala ei yksinkertaisesti toimisi jos maksettaisiin vielä enempin polttoaineesta. Toki silloin esim. autojen dieselveroa ei pitäisi olla, mutta jos ajaa paljon kilometrejä niin kannattaa ennen maksaa se muutama dona veroa ja ajaa halvemmalla löpöllä 24/7 kuin maksaa joka litrasta kalliisti.

    Näin olen itse ymmärtänyt.
     
  12. Putte

    Putte 1st gear

    Polttoaineverotaakkaa ei enää pysty millään korottamaan, joten on keksittävä uusia tapoja kerätä lisää rahaa autoilusta ja se vaatii myös uusia veronimikkeitä kuten esimerkiksi tievero, rengasvero, tuulilasivero ja avoautoihin kangaskattovero ja muihin pelkästään kattovero. Verokaatoa ei autoiluun kuitenkaan Suomessa koskaan tule. Aina kun joku on saatu kelattua tappiinsa, tilalle keksitään jokin uusi veronimike, joka tulee vanhojen verojen rinnalle.
     
  13. PauliP

    PauliP 1st gear

    Kerätkööt perkele veroja ihan miten lystää, mutta joku roti se olla pitää.

    Jos meidän perheessä on rekisterissä kuusi harrasteautoa, ja ajelemme niistä muutamalla kerrallaan, niin nyt nämä kusipäät on keksineet että pitää maksaa jotain 10,50 €/krt kun niitä otetaan liikenteeseen ja poistetaan liikenteestä. Siinä sitä on taas uusi veronluonteinen maksu jolle ei voi mitään muuta kuin purnata kavereiden kanssa.

    Ja sitten tämä oikein harrastajien kapitalistikaveri Ben SyskoMoskovitz selvitti jokun aika sitten Ladakerho kokouksesta kertovassa ohjelmassa että kovan veron tarkoitus on poistaa liikenteestä kaikki vanhat autot!!!

    Tämä siksi että päästään pois EU:n köyhälistöhäpeälistalta, siinähän suomalaislla on todella vanha autokanta, ja kymmeniä vuosia vanhat harrasteautot nostavat autokannan keski-ikää huomattavasti. Ja sitten Berlusconi ja Chirac nauravat suomalaislle poliitikoille kun eivät saa kansaa ostamaan Fiiatteja ja Renaultteja vanhojen jenkkilotjien tilalle :mad:
     
  14. overlap

    overlap 1st gear

    Sitäpaitsi vanha jenkkilotja kestää tulevaisuudessakin kauemmin,kuin 10 uutta Fiatin,tai rellun kertakäyttöautoa.Ja noihin kertakäyttöautoihin voi laskea lähes kaikki ns.uudet autot.Uusien autojen kulutuskestävyys on nimittäin mielestäni erittäin heikko.
     
  15. PauliP

    PauliP 1st gear

    Ja jos joku ajaa 80-luvun alun jenkkifarmarilla, niin se on ympäristöteko parhaimmillaan.

    Samana aikana olisi käytetty kolme kertakäyttökikotinta loppuun. Uuden auton valmistaminen vaikka kierrätysmuovista saastuttaa luontoa huomattavasti enemmän kuin vanhemmalla ajaminen ja sen ylläpito. Näin on. :argue:
     
  16. Putte

    Putte 1st gear

    Ja se piilofarkku on valtiolle erittäin tuottoisa. Siinä kun kertakäyttökikotinta voidaan verottaa vain vähän aikaa, niin jenkkifarkkua voidaan rahastaa ikuisesti. On se hienoa tuntea itsensä valtion tukipylvääksi.
     
  17. cb125twin

    cb125twin Double Gearhead

    paljonko kohtuuhyvässä hoidossa olleilla piilofarmareilla on mittarissa parhaimmillaan ennen kuin romu-ukko tulee pihaan?

    Onko omakohtaisia veikkaus-kokemuksia?
     
  18. Ahis

    Ahis Gearhead

    Ens vuonnahan tuo maksu nousee vielä muutaman euron... muistaakseni olisi 13€.
     
  19. PauliP

    PauliP 1st gear

    Meidän perheessä on vaan huonosti pidettyjä ja paljonajettuja käyttöharrastepelejä, kilometreistä ei ole aavistustakaan. Aika harvassa on ne sukisukit tai renaultit jotka tuonikäisinä tarjoaa omistajalleen luotettavaa ja mukavaa kyytiä. Onhan niitäkin tietysti ja sekin on positiivinen ympäristöteko jos sellaisella ajelee. :D
     
  20. GMC 6000

    GMC 6000 Gearhead

    Uskaltaako täälä enää edes mainita, että ajelen -81 Capricella, joka on nykyään 8 paikkainen henkilö-auto, eikä siitä ole vielä tähän päivään mennessä maksettu autoveroa :rotfl: .

    Miten pian postilaatikkoon ilmestyy autoverolappu, tai AKE:n sedät tulee vierailulle? :eek:
     

Kerro tästä muillekin!