Autometerin jännitemittari häröilee

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja Erkkios, 21.12.2006.

  1. Erkkios

    Erkkios 1st gear

    Cobalt sarjan mittari näyttää mitä sattuu. Mittarin pitäisi virtojen kytkemisen jälkeä näyttää nollaa (kalibrointi) ja näyttää sen jälkeen todellista arvoa. Mittari ei kuitenkaan palaa nollaan vaan jää jonnekkin 12v tietämille ja nousee yli 18 volttiin yleismittarin näyttäessä 12.75v... Akunkuorman lisääminen vaikuttaa jännitteen (moottori seis) pudotukseen jolloin mittari reagoi ihan normaalisti. Voisiko olla mahdollista ettei kalibrointi jostain syystä onnistu?
     
  2. Belvedereman

    Belvedereman 1st gear

    Änkeän tähän samaan kirjoittelemaan, asensin eilen sport comp sarjan volttimittarin ja kytkennät meni kyllä taatusti oikein. Ihmettelen vaan kun pistää virrat päälle niin se näyttää vain jotain 10 volttia kun samaan aikaan mittailin hieman hiipuneelta akulta 12,25 volttia yleismittarilla. Tokihan noissa johdoissa voi olla jännitehäviötä mutta edellinen joku 8-9 vuotta vanha Equusin halpismittari tais näyttää isompia lukemia virrat päällä, ei käynnissä. Käynnissä ollessa tuo nykyinen Autometer näyttää hieman vajaa 14 volttia, en käynyt mittaamassa nyt akulta jännitettä samaan aikaan mutta ennen se on ollut maks jotain 14,8 voltin luokkaa eli ei näytä enää kuin maks voltin liian vähän. No kyllähän tuollakin pärjäilee, olisin vaan hieman enemmän odottanut sentään tuon hintaiselta mittarilta, Gigantin telkkumainoksen mukaan samalla rahalla sais jo Nokian halpiskännykän...
     
  3. buick8791

    buick8791 1st gear

    Pistä se sport comp:in mittari kiinni suoraan akun napoihin ja vertaa jännitelukemia yleimittarin näyttämään samata paikasta(yleismittarisi näyttää varmaan suurinpiirtein oikein?). Jos heitot ovat edelleen tuota luokkaa, niin mittari takasi kauppaan, jos on takuussa. Jos näyttämät ovat nyt noin samat, niin olet ottanut mittarille jännitteen paikasta, jossa on jännitehäviöitä(ketjussa akku-tuo piste). Myös maapuolen pitää olla kunnossa.
     
  4. Belvedereman

    Belvedereman 1st gear

    Vois kyllä tosiaan kokeilla tilapäisesti kytkeä suoraan akulle se mittari. Voin hyvinkin uskoa että noissa johdotuksissa on häviöitä, kuitenkin 38 vuotta vanha auto. Johdot ja vermeet on hankittu ja suunnitelmissa on vetää uutta siistimpää ja järjestellisempää johdotusta jälkikäteen lisätyille sähkölaitteille ja tuolloin tulisi johto myös akulta tuolle mittarille mutta kuten arvata saattaa niin projektin toteutuminen kaipaa enää vaan sitä motivaatiota...
     
  5. Rubberduck

    Rubberduck 1st gear

    Osta mekaaninen volttimittari, se näyttää varmasti oikein... :D

    Luulisi, että volttimitari ei pane pahakseen ohuistakaan johdoista, eihän siellä virtaa kulje juuri yhtään.
     
  6. buick8791

    buick8791 1st gear

    Just, ei pane pahakseen ohuista johdoista ei, oli sitten analogi- tai digimittari. Saa olla ihan vaikka "paukkulankaa".Virhenäyttämän syynä voi siis olla jännitehäviö auton omissa piuhoissa syystä tai toisesta, siis siinä pisteessä, mihin mittari on kytketty. Sen häviön aiheuttaman "kuorman" voi aiheuttaa moni muukin asia kuin liian ohut johto.

    Eli johdon mitoitus sinänsä ok, kunhan vain on esim. virtalukon sähköpohjan kärjet kunnossa tai mittarille otettu maadoitus ok, maadoitus akun navasta koriin, runkoon ok aina siihen pisteeseen saakka, johon mittari on maadoitettu jne.
     
  7. Erkkios

    Erkkios 1st gear

    Lisää outoja juttuja tapahtuu cobalt mittarin kanssa. Jos mittari on kiinnikojelaudassa (tai kojelaudan alla) se ei kalibroi nollaan ja näyttää päin persetta. Jos mittarin ottaa pois kojelaudasta niin se kalibroituu nollaan ja alkaa näyttämään lukemaa mikä on yhden voltin liikaa!! Mitähän perkelettä se oikeen sekoilee??? Maadoitus on kunnossa ja kokeiltu kahdella eri akulla yleismittari apuna mutta tulos on aina samanlainen, 1v liikaa.

    Voiko se olla niin herkkä että ottaisi ilmassa leijuvasta (kojelaudan sähkövermeistä) magneettisuudesta häikkää? Siinä ei kuitenkaan mielestäni ole mitään järkeä näin pienillä jännitteillä.

    Heti kun saan koko sepustuksen käännettyä amerikaksi niin pistän s-postia autometerille.

    Edit. Lisäksi siinä on himmeemmät valot (ledit) kuin muissa samansarjan mittareissa siinä vieressä...
     
  8. buick8791

    buick8791 1st gear

    Kyllä ohjeissa pitäisi olla maininta herkkyydestä sähkömagneettiselle kentälle ja sen mukaan asennuspaikan valintaohje. Mutta joteski tuntuu, että kun tuo 1V jännite-ero on paikasta riippumaton(jos virhe on Auto-Meterissä) ja johdotus on varmasti kunnossa, niin mittarissa on vikaa. En tosin tunne tuota Cobalt- sarjaa ja sen "ominaisuuksia".
     
  9. vitoni

    vitoni 1st gear

    Itellä kans autometerin mittarit ja nimenomaan volttimittari temppuili.(näytti voltit olevan 10-18 välissä,riippuen oliko auto käynnissä) Vika oli niinkin pieni kuin huonot maat. :oops:
     
  10. Erkkios

    Erkkios 1st gear

    Mittari lähti tänään Us-Partsille tutkittavaksi, saa nähdä mitä saavat selville vai saavatko mitään.
     

Kerro tästä muillekin!