Ruostumattoman teräksen kiillotus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja typewriter, 8.12.2006.

  1. laakkius

    laakkius Gearhead

    Aika taas on kortilla... :(
     
  2. blazer

    blazer 1st gear

    katso googlella elektrolyyttinen kiilloitus. itse käytin lisävalotelineen kiiloituksessa ja maksoi 70€
     
  3. Wäiski

    Wäiski Gearhead

    Jos se on suora putki, niin sorviinhan se pitää laittaa pyörimään ja hiomanauhalla kiillotaa. Viimeistely lumppulaikalla. Ei metrisessä pätkässä kauan nokka tuhise ja hiki virtaa.
     
  4. Eyetech

    Eyetech Gearhead

    Missä muuten käytit?
     
  5. Karva

    Karva Gearhead

    Millä se Lakesteel sitten kiillottelee, onko siulla tärykiillotus kone vaiko elektrolyyttinen kiillotus apparaatti, mitä lientä tai mömmöjä käytät kun kerran joka päivä killotat ???

    Missäs käytit ja kuinka tuo tarkkaan ottaen tapahtuu, minkälainen se laitteisto oikein on ???

    Ihan vaan sen takia jotta olis tarkootus aikaan saata tuollaanen oma näkemys tärykiillotus konehesta, jolla pärjää talli-olosuhteissa, mutta tuo elekroni kikana kävi myös kiinnostaan ... :lol:
     
  6. BRC1

    BRC1 Gearhead

    Jos putki on ihan normaali "sileetä" ei sitä tarvitse välttämättä millään hiomapapereillä pyyhkiä .Omat sarjat lumputin ensin harjassa ja sitten rättilaikalla rosterille tarkoitetulla vahalla.

    [​IMG]
     
  7. BBC

    BBC Guest

    RST

    Näin se menee kuten BRC1 sanoi.
    Jos kuitenkin naarmuja, lestinjälkiä jne, ensiksi viilaa, fiiperilaikkaa,
    vesihiontaa ja sitten lumputusta niin paljon kuin sielu sietää.

    Itsellä yksi lumputuslaikka 50-luvun AEG rautarunkoisessa porakoneessa, josta ei tuu savut pihalle vaikka vähän painaa enemmän ja toinen lattialla seisovassa vanhassa penkkihiomakoneessa.

    Hyvä jälki = helevetisti tunteja.
    Jos esim. Alumiini-imusarjan kiilloittaa on 30-40h minimi tai sitten on pirun hyvät vehkeet ja kova ammattitaito.

    Aulis
     
  8. sherif

    sherif Gearhead

  9. laakkius

    laakkius Gearhead

    Niinkun jo kirjoitinkin, lumppulaikalla, omatekoinen kiillotuskone lumpulle, ei sen kummempaa. Omat kiinteet vahat alumiinille, rosterille, karkeesta hienoon.
    Elektrolyyttinen kiillotus vaatii tasalaatuisen pinnan, hiomajäljet paljastuu helposti käsittelyn jälkeen. Itse en pidä tuota pintaa riittävänä, toisille se riittää...
     
  10. blazer

    blazer 1st gear

    Tuolla www.kromatek.fi ja tuli hyvä ja helposti. Rst tehdaspinnasta tulee peilikiiltävä. osa kiiloittuu joka puolelta samallalailla. pakokaasutkin virtaa kivasti kiilotetussa putkessa :D
     
  11. BRC1

    BRC1 Gearhead

    Mä voin pienet pätkät ym rst nappelit kiilloitella jos ei muuten homma etene.Yyveetä vaan jos tarvetta.
     
  12. *smuige*

    *smuige* 1st gear

    varo sorvissa

    Sorvissa hiomanauhan kanssa kiillottelussa sitten TOSI TARKKANA JA VARUILLAAN.
    On aika vaarallista hommaa jos imaisee nauhan kappaleen ympärille ja samantien sormet - käsi - ?? mukaan. Antaa periksi pehmytkudoksesta ennenkuin nivelet irtoaa! :-?

    Ei hanskoja. Hihat käärittynä. Ja kravatti pois!
    ÄLÄ KIERRÄ hiomanauhaa kappaleen ympäri, vaan ainoastaan paina nauhaa ns. vasenkätisellä otteella kappaletta vasten. (vas käsi itsesi puolella, oikea käsi johteiden yli toisella puolella - nauha välissä)

    Sitten jos palikka on ruustukissa kiinni, niin silloin nauha ympäri ja edestakaisin hinkutusta.
     
  13. BRC1

    BRC1 Gearhead

    Re: varo sorvissa

    EN LÄHTIS SORVISSA PELLEILEMÄÄN HIOMANAUHOJEN KANSSA
     
  14. mercakungen

    mercakungen Gearhead

    Re: varo sorvissa

    EN LÄHTIS SORVISSA PELLEILEMÄÄN HIOMANAUHOJEN KANSSA [/quote]


    Joo, kyseessähän on kielletty työmenetelmä. Korvaavaa menetelmää ei vain ole tullut vastaan. Ammattikoulussa opetettiin aikoinaan nauhan "oikea" käyttö. Nykyään sitä ei saa opettaa. Pitää todellakin tietää, mitä on tekemässä, eikä vain luulla.

    Tekussa luokallani oli tyttö, joka oli käyttänyt hiomanauhaa sorvissa pitäen molempia päitä yhdessä kädessä.
    Seuraus:
    Tytöltä irtosi oikea käsi kyynärpäästä, vasemman käden sormet sekä puoli päänahkaa. Kaikki irto-osat saatiin kiinnitettyä ja toimimaan jotenkuten mutta hyvää ja kaunista lopputuloksesta ei tullut.

    Tämä ei ollut mikään urbaani legenda vaan tosielämää. Aina silloin tällöin törmään "ammattijätkiin", jotka käyttävät nauhaa väärin sorvissa. Kerron tämän jutun heille ja jotkut jopa ottavat neuvosta opikseen...

    Matti Äyräväinen
     
  15. Wäiski

    Wäiski Gearhead

    Sorvi on kyllä kieltämättä hengenvaarallinen vekoitin väärin tai huolimattomasti käytettynä. Ekana tulee pakasta avain otsaan ja sitten pyöritään hihoista+rukkasista kiinni sorvattavassa kappaleessa...

    ...Eli myös sorvia on käsiteltävä samoin kuin kipeetä (|)a, varovasti.
     

Kerro tästä muillekin!