305 konetta tekemässä

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja chevy 4ever, 26.12.2006.

  1. IROC-Z

    IROC-Z Gearhead

    pakko lyödä oma lusikka tähän juttuun..
    itsellä 305 projekti menossa,081 centerbolt-kansilla(std port) joita ei ole mitattu,mutta kaverin 305:n kannet kaivettiin viime keväänä (187 swirl port) ja ne virtasi VAKIONA reilu 300hp .500 nostolla,että ei ne nyt ihan paskat ole... pikku porttauksen jälkeen 392hp
     
  2. Toukka

    Toukka 1st gear

    Lisäkysymys... :eek:

    Aloittelevana harrastelijana haluan varmistaa seuraavan asian : sopiihan allaolevan linkin palikat myös 305:een?? Linkissä mainittu 302/327/350 koneet? Tuollaista olen ajatellut omaan 305:een, onko kokemuksia/kommentteja, vai pitäisikö suosia Edelbrockin sarjaa EDL-2098 (lyökää osanumerohakuun)??? :odroll:

    Yleensä kokemuksia Summitin toiminnasta, dollarin kurssi on nykyään niin suotuista, että dollarihinta USA:ssa = sama Euromäärä Suomeen toimitettuna/verot maksettuina (noin nyrkkisääntönä) EI PAHA! :D
     
  3. kime2

    kime2 Gearhead

    Kaikin puolin muuten sopii,paitsi että venttiilit ei sovi aukenemaan johtuen 305:n pienestä porauksesta,mutta sylinterin yläpäätähän voi työstää sen verran että venttiilit mahtunee avautumaan koska on noita rpm-kansia kuitenkin laitettu 305-koneisiin!
     
  4. Mopo305

    Mopo305 1st gear

    No pitää vetää pikkasen takasin,pako puolelle kyllä menee ainakin 1.60 ehkä 1,65,JOS ei käytetä hirveitä nostoja
     
  5. Mopo305

    Mopo305 1st gear

    Nuo 2.02 imuventtiilit ei mee,tai menee niin pienellä nostolla,että sillä koneella ei sitte tee mitään,ei taida ne kolotkaan auttaa,itellä tehty nuo kolot,ja tuntui esken kun kahtelin niin ei tuntuis onnistuvan.
     
  6. Anti-Midas

    Anti-Midas Gearhead

    305

    Omat 305 mottiset autoni, väleissä on ollut paljon muitakin konekokoja eri letukoissa. kutosia 194, 250 ja 292. kaseja 283, 2 kpl 327, 2 kpl 350 ja 454. Voi olla etten muistanut kaikkia.

    Vuonna 1989 tai 90 ajoin Hangossa El Camino SS 1987:lla (NNC-2, kenellä nyt?)16,7s/134 km/h. Maantiekulutus 10L/100km, kaupunki 15L/100km.
    Kone oli täysin vakio sisältä ja noin 100tkm ajettu. täysin Tietokone-ohjattu Q-jet, jossa toisiopuolen neulat rikkaammat, K&N, tuplaulostulopönttö ja TH200-4R B&M strip-kitillä, 3,08:1 lukolla.
    Suti paikaltaan hyvin 225/50-16 nakeilla. Ajoin vuodessa jotain 30000km tällä. Konekoodi oli H eli LG-4 150hv.

    1990-1 ajoin Alastarossa 1989 Firebird 305 TBI:llä 15,84s/140km/h.
    K&NE1500 ja pienempi kansi ,termari, alivetohihnapyörät, Flowmasterpönttö, 3,73:1 ja TH700-R4. Kulutti maantiellä 9L/100km, kaupunki 14L/100km. Tämäkin suti kevyesti 245/50-16 nakeilla. Ajoin 2 vuodessa 65000tkm tällä. Koodi E Lo-3 170hv

    1997-8 oli 48-letukassa 78 malibun 305, performer+carter 600+pitkät peltisarjat orgiskoneessa TH350 ja 2,56:1. Ei testattu muuten kuin ajossa. Ei mennyt 350TBI pikappi eikä TBI Caprice ohi. Kulutteli 13-15L paikkeilla.
    Jaksoi burnata hikisesti jarrulla korkeilla 215/75-15. 13000tkm

    2005 oli -85 C10 vanhemman mallin Summit-Q-Jetilla, Th350 ja 3,08:1 235/75-15. Toimi ok, kulutti tosi rauhallisessa ajossa yli 17L/100. Ei puhettakaan tehokkuudesta, kone oli jo remontin tarpeessa. Tää oli vain muutaman kuukauden ja 5000km. H-kone

    Nyt on 1990 C1500 pitkälava 305TBI Th400 3,08:1 ja korkeat 265/75-15 nakit. K&N, katista taakse yksi 2,5" putki pienellä Cherry Bomb-pöntöllä. Kulku ok, ääni loistava =kuuluu koko ajan eikä ole häiritsevä. Kuluttaa noin 15L/100km työmatkaväylillä, ei paljoa vaihtelua.
    Tästä autosta tykkään kuin hullu puurosta, nyt ajettu 166000tkm, joista minä 44000. Saatanpa laittaa tähän TFS3030005 tai 3030006 alukannet, jonkun tosimiedon Crane hydrollerin ja pako-Y: pako-T:n tilalle. Tehotavoite +100hv eikä yhtään litraa lisää kulutusta. Koodi E kone 170hv

    Vaihtoehto viritykselle saattaa olla auton vaihto pitkähytti lyhytlava C1500 1996 Vortec 5000 230hv ja siihen avarampi hengitys.
     
  7. chevy 4ever

    chevy 4ever 1st gear

    kumpi nokka parempi tähän tarkoitukseen edeli 7102 vai edeli 2102? siis kannet "siistitään" alkup. imusarja ja Q-jet 17058204...?
     
  8. kime2

    kime2 Gearhead

    Jos vakiokannet ja imusarja niin ehdottomasti tuo 2102 eli performer-nokka!
     
  9. Mopo305

    Mopo305 1st gear

    Crane 113941
     
  10. Anti-Midas

    Anti-Midas Gearhead

    305

    Vielä voisin lisätä, että vasta vuonna 87 tulleet keskipulttikoppaiset 305 kannet ovat niitä, joissa imukanavalla on yritetty tehdä pyörrettä virtaukseen. Ne toimivat jopa hyvin käyttöautossa tyhjäkäynnistä noin 3000 rundiin ja jotenkuten 4000 saakka. Ei toimi, kun konetta yrittää kierrättää ylemmäs. Monessa automaattivakiovehkeessä huomaa vedon heikkenevän ennen vaihtoa isommalla pykälälle. Vaihtopisteet täyskaasulla voi muuttaa alemmas laatikon keskipakosäätäjää muuttamalla. (Löysempiä jousia tai lisää painoa) Näin vakio 305 pysyy parhaalla väännöllään eli 4000 isompaa silmään niin seuraavan vaihteen alku vetää hyvin.
    Eli jos pitää tehdä alavääntökone pitkälle välitykselle ja vakioturbiinille, niin 87-up ei mahdottomat.
    86 ja vanhemmista tavallisista saa pieneen koneeseen ihan yleistoimivia ja 96 uudemmat Vortecit ovat hyviä vakioina. 80-90 taitteen Corvette vakiokannet sopivat myös, 58cc 1,94/1,50 venat.
    87-up henkilöautoiisa on hyd.rullanokka, mutta pakuissa laahaava.
    90 5-v. manual TPI monipisteruiskucamaroissa on vakiona "kirein" nokka ja 230 hv. ja alle 15s./n. 150km/h 1/4-mile. Siis täysin vakio.
     
  11. chevy 4ever

    chevy 4ever 1st gear

    millainen merkitys tolla kanavien "kiillotuksella" on? parantaako virtauksia?
     
  12. VooDoo

    VooDoo Gearhead

    pelkällä kiilotuksella ei oikestaan hyödy mitään.
     
  13. kime2

    kime2 Gearhead

    Nuo letukkojen vakiokannet on niin rypyläistä valua et jos ne meinaa kiillottaa ni niitä "joutuu" samalla pikkasen porttaamaankin ja silloin apua on varmasti,etenkin hyvän venttiilityön kera!
     
  14. KKOSKINEN

    KKOSKINEN Gearhead

    Mulla on Camarossa nyt 305 Marine moottori (Penta). Käytännössä laahuri trukkikone TBI kansilla. Tehdas ilmoittaa huipputehon kierrosluvuksi kakskurkkuisena 4400 ja nelireikäisenä 4600 rpm. Omaani on muutettu seuraavasti: Jakaja tietsikka HEI MAP ohjauksella, Nokka Crane 256 Z, Lyhyet pellisarjat, 3" putki ja katti ja läpinäkyvä vaimennin. Kaasari on 600 Carter ja imari letukan oma nelireikäinen. Just tänään kokeilin pakkoykkösellä
    ja kiekat heilahtaa 5500:n ilman että veto tuntuis pahasti katoavan. Yllätyin itekkin moisesta. Kaasari on tehtaan suuttimilla ja jakajaa en ole edes tainnut avata mulla oloaikana. Vakio TPI ei vedä noin ylös.

    Kaikki keskinaulakannet ei ole noita Swirl Porteja, TBIit vain.
     
  15. WTF

    WTF Gearhead

  16. KKOSKINEN

    KKOSKINEN Gearhead

    Dynotin tän lähes samalla kokoonpanolla. 181 hp ja 348 Nm. En ota kantaa siihen, onko paljon vai vähän, mutta tehokayrä on 4000-4900 oikeestaan suora. Mitään romahdusta tehossa ei tapahtunut.
     
  17. ceevu

    ceevu Gearhead

    Hivene yllätyin kun tota töykee kakkosta ei mollattu ton enempää. Kyseessä on kuitenkin yks surkeimmista imareista katu 305kymppiseen. alavääntö on goodbai ja sitä nyt ei oo muutenkaan ko malmikasassa tuhlattavaks. vaikka olis kuin viikonloppu lelu niin silti. enkä ihmettele että vastaavasti lähelle 500pollee tulee 4satkusta.siihenhän se on tehty, tuottamaan hevosia ja 400 vääntää jo luonnostaan jotenkin;) Ilmeisesti kuitenkin järki voitti ja imari pysyy dp:nä joista vakiokin on jo ihan hyvä.
     
  18. 68corvette

    68corvette Gearhead

  19. ACC

    ACC Gearhead

    Hulluna pitää itse kokeilla rakentaa pikkumootorista 305 porattu 0.30...!
    Alakerta tasapainotettu hyper männät puristus 9.5:1
    Tuli tilattu Trickflown pikkulohko kannet, Crane rullakeinut 1.6, compcamsin nokka 268ah-14 + nostajat ja crome moly työntötangot, imusarjana tulee TPI:n portattu imusarja SLP runnerit ja portattu plenum, bbk 2x52 mm läppärunko ja Accelin 24l/hr suuttimet holley:n säädettävä bensapaine regulattori ja hooker headers.. mootori ohjataan Megasquirtilla....
    Aika näyttää mitä tästä tulee :D
     

Kerro tästä muillekin!