sbc öljypumppu

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Ferguson, 17.1.2007.

  1. Ferguson

    Ferguson 1st gear

    Miä tarvitsee ottaa huomioon kun laittaa hi volume öljypumpun ja onko etes tarpeellinen lievästi piristettyyn koneeseen.
     
  2. kime2

    kime2 Gearhead

    Eipä oikeastaan mitään ja ei ole välttämätön lievästi piristetyssä koneessa!
     
  3. Tylsä Rautasaha

    Tylsä Rautasaha 3rd gear

    Laittaisin vähän isomman öljypohjan samalla.
     
  4. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Se mikä täytyy ottaa huomioon on se bakeliittinen venttiili öljynsuodattimen jalassa. Hi-volume pumpussa on myös korkeampi paine(yleensä) kuin vakiossa josta johtuu että tämä kyseinen venttiili on kokoajan auki ja suodattamaton öljy menee kiertoon->nopea kuluminen. Vakiopumpulla vois pärjätä vakiolaakerivälyksillä virityshommissa pitkällekin. Se sitten että koska tarvitaan jotain muita välyksiä kuin vakioita onkin parempi kysymys. Ja jos laittaa enemmän voluumia kiertoon niin tarvitaan sitä lisätilavuuttakin mielestäni, ainakin kasvaneilla kierroksilla. Tajuaakohan tästä kukaan mitään, no kunhan horisin. :eek:
     
  5. kime2

    kime2 Gearhead

    Pikkasen isompi öljypohjahan kyllä kannattaa asentaa mikäli sellainen vaan mahtuu?
    Tottahan tuo on mitä 4d sedan kirjoitti et paine pikkasen kasvaa kun volyymiä lisätään ja kanavien koko säilyy entisenlaisena,samoin kuin laakerivälykset!
    Mutta eipä nuo paineet koviksi vielä normaalilla hv-pumpulla(M55HV) kasva normivälyksilläkään.
     
  6. Ferguson

    Ferguson 1st gear

    Mitenkä ne kolme tulppaa siinä jakopäänrattaan takana mahtaako pysyä lyömällä paikallaan vai kannataako niihin yrittää värkätä kierteitä ja kierretulppia
     
  7. Henkseli

    Henkseli Gearhead

    Lyömällä paikalleen ja reikien reunoihin jollain astalolla lyöden vekit niin pysyy. Luki jossain korjausoppaassa.
     
  8. kime2

    kime2 Gearhead

    Ne on öljykanavien tulpat ja pysyy lyömällä,niin ne on sinne tarkoitettukin asentaa!
    Mut tiedän et joku on laittanut laakerilukitettakin väliin saadakseen muka mielenrauhan,kummaa porukkaa :oops:
     
  9. Qjet

    Qjet 1st gear

    Tuo korjausopas on David Vizardin How to rebuild your small-block chevy ja sen antamia ohjeita en ainakaan minä pysty asettamaan kyseenalaiseksi. Hyvin on noilla neuvoilla CSB:t nipussa pysyneet.
     
  10. Ylli

    Ylli Gearhead

    Kysyin aiemmin Mellingin technical supportista, että pitääkö tehdä jonkinlaisia muutoksia öljypumpun jalan by pass venttiiliin kun laittaa hivolume pumpun. Niin vastaus oli sieltä, että muutokset eivät ole tarpeen. En tiedä tuon venttiilin avautumispainetta, mutta se lienee isompi kuin hv-pumpun maksimi paine...
     
  11. C30943+R05

    C30943+R05 1st gear

    Ekaks:
    Hi-vol ja hi-press pumput vaatii hi-perf / heavy-duty käyttöakselin, eli sen,missä on alapäässä kiintee teräsholkki sen naurettavan muoviholkin tilalla

    Ja sit toiseks:
    Juu näinhän amerikanjimit kirjoissaan kertoo. Mutta miten VI**SSA se venttiili aukeis öljynpaineen noususta, kun se "mittaa" suodattiimen PAINEHÄVIÖTÄ??????????????????????????????????????
    Nouseehan se paine samalla tavalla siellä suodattimen jälkeenkin olevassa kanavassa, ellei suodatin ole tukossa. EI muuten kannata tukkii ainakaan, jos aikoo ajaa talvella!!! Ite törmäsin asiaan, kun oma harrastepeli sylkäsi öljyt 3 tai 4 kertaa lohkon ja suodattimen välistä samana talvena! Tutkittuni asiaa aikani, laitoin venttiilin takas toimintaan ja nyt on toiminu murheetta jo 5 vuotta.

    Eli: Käynnistys reilussa pakkasessa venttili tukittuna, kierrokset korkeella ryypyn takia, korkeahkot öljynpaineet, suodatin ei läpäise kunnolla pakkasen kangistamaa öljyä => suodatin tai tiiviste korkkaa :mad:
     
  12. DX

    DX Double Gearhead

    C30... sähän vastaat omassa tekstissä kysymykseesi, alkaahan se suodatin ahdistamaan jos virtausta lisätään painetta nostamalla.
     
  13. C30943+R05

    C30943+R05 1st gear

    Tottakai se saatanan suodatin ahdistaa, jos painetta tai virtausmäärää nostetaan TOLKUTTOMASTI, mutta tässä kai oli tarkoitus pysyä kohtuuden rajoissa, max paine korkeintaan joku 75-80psi, "normaali" hi-vol pumppu, järkevät laakerivälykset yms ja tietysti laadukas suodatin. Homman pointti oli se, että sen venttiilin tulpaaminen ei oo välttämättä oikea ratkaisu ympärivuotisessa käytössä :mad: :mad: :mad:
     
  14. Anonymous

    Anonymous Guest

    Lievästi piristettyyn koneeseen hyvä vaihtoehto olisi tehtaan GM:n hi perf koneiden replacement pumppu, noin niinkuin paineilleen ja hinnalleen.

    Mulla on Mellingin M55A (siis A on se juttu joka erottaa std sbc pumpusta) joka on -69 302 z28 ja -70 LT-1, L46 koneiden korvauspumppu.
    Käsittääkseni tuo on hi press pumppu. Kylkeen on stanssattu "96" jonka ymmärtäisin teoreettiseksi painehuipuksi. Käytännössä 10-40w öljyillä tuottaa about 70-75psi kylmänä.
     
  15. chevy 2

    chevy 2 Gearhead

    no tähänhän oleellisesti vaikuttaa millaisella oljyllä ajaa.eikö vain?
    täys-synteettinen pitää notkeutensa kovassa pakkasessa huomattavasti paremmin kuin vaikka 15w40 öljy.tollaanen 10w-40 alkaa olla 20-30ast pakkasessa aika styrkkaa kamaa niinkuin tervakertoimeltaan.
    voisinpa vaikka laittaa esimerkin 2:sta tekemästäni koneesta joissa tuo venttiili tulpattu:ympärivuotinen scottari 350bensa,plus 300hv virityksellä,10w40 kendall koneessa teki 10psi enemmän painetta kuin vastaava shell helix super.samalla viskositeetilla molemmat.niin kuumana kuin kylmänä.kylmänä kun ilman roikkaa sen sahas käyntiin +30ast pakkasessa niin paineet napsahti 1200-1500rpm lukemilla 60-80psi arvoihin.jos tuosta lähdet suoraan normaaliin liikenteeseen niin saattaa,HUOM saattaa tulla öljyt pihalle.mutta ikuna ei vaan tullut.jos maltaa edes 5min käyttää(tupakin verran) niin alkaa jo litkut lämpenemään ja ei hätää.
    toinen oli pelkkä kesä biili,350bensa +400hv 20w50 ralliöljyllä kesällä "kylmäkäynnistys"-paineet 60-70psi.2500-3000rpm oli yli 80psi.eikä tullut pihalle.ja ajoinpa sillä joskus -15ast pakkasellakin.nesteet veti syyläris jäihin mutta eipä tullu öljyt pihalle vaikka kiepit kävi yli 6tonnin ja paineet 100psi.ja molemmat oli rallimallin öljypumpulla.hv+hp.
    mutta sanoisin että normaali m55 pumppu ja riittää voitelu jos kierrokset ei ylitä 6500-7000.
    ja vakiopumppu ei ime pohjaa tyhjäksi niin helpolla kuin hv tai hp.varsinkin jos vakio öljypohja.
     
  16. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Kukin tekee miten itse näkee. Ajattelin ainoastaan kertoa kysesen vinkin, en pakottaa käyttämään. Mun mielestä suodattamaton öljy koneessa ei jokatapauksessa ole mikään hyvä juttu. Käyttökohteen mukaan harkintaa, ei kannata tulpata jos täyskaasu heti käytössä käyntiin lähdettyään.
     

Kerro tästä muillekin!