Jenkkimaasturi on ekoteko

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja Jake Hammer, 29.1.2007.

  1. Jake Hammer

    Jake Hammer Gearhead

  2. triniemi

    triniemi Gearhead

    No onhan toi nyt selvä asia mutta miten siitä valtakunnallisessa mediassa kirjoitetaan :eek:
     
  3. jvaisane

    jvaisane 1st gear

    Heh, huomasin että jollain puna-viherpuolueen palstalla ollaan tästä tutkimuksesta nyreinä, kun se ottaa huomioon oikean energiankulutuksen (autonvalmistuksessa syntyvän kuormituksen, auton tutkimus- ja kehitystyön viemän energian ja jopa työntekijöiden työmatkojen energiankulutuksen) eikä vain perinteistä bensiininkulutusta.

    Tutkimus on "pätemätön" koska se ei sovi ideologiaan. :rotfl:
     
  4. RB-440

    RB-440 1st gear

    Oli muutenkin aika hyviä juttuja Hesarissa. Tuo Hybridijuttu pisti silmään positiivisena ja sähkömarkkinatkin sai mukavasti satikutia. Hyvää vastapainoa viime viikon autoverohysterialle.

    Tosin ihmettelen vaan, että missä nyt on kaikki jutut kasvihuoneilmiöstä :rotfl:
     
  5. mke77

    mke77 Gearhead

    menee muten samaan kastiin kun pariviikkoa aikaan mot:ssa oli muovikassi vs. paperikassi ni paperikassi vaikka tehdään kierrätys matskusta ni kuormittaa silti luontoa kokoprosessin aikana vaivaset 10kertasesti muovikassin verraten :eek: mut kyl se näin taitaa ollakkin kun kaik jätepaperin kuskaukset/lipeäkylvyt/massan kuskaukset laskee yhteen ni onhan siin pa-kustsannuksia/saastetta niissä siirroissa!!

    eli tee ekoteko ja osta pussikaljaa eikä mäyräkoiraa :D :D
     
  6. heikkisj

    heikkisj Gearhead

    Hetkinen, eikös Hesarin jutut yht´äkkiä olekaan asiattomia kuten yleensä??
     
  7. Putte

    Putte 1st gear

    Vihreät ei osaa ajatella sitä pitkäikäisyyttä, se kun on niin lyhytikäinen muotivillitys. Taitaa kannattajat olla juuri ja juuri aikuisikään päässeitä valtaosiltaan. Kannattajien vaihtuvuus on valtava, kun äänestäjät siirtyvät opiskelun jälkeen työelämään, he usein siirtyvät "oikeiden" puolueiden äänestäjiksi ja uudet äänestäjät tulevat jälleen untuvikoista, joilla ei vielä ole kokemusta tosielämästä. Siksi vihreät haluavat kierrättää kaiken muunkin mahdollisimman nopeasti ja pitkäikäiset ratkaisut eivät sovi.

    Muille puolueille taas pitkäikäisyys on kaupallisin perustein huono. Jos kaikki kestää ja vielä todetaan, että kestävän vanhan tuotteen käyttö on ekologista, kärsii kaupankäynti ja teollisuus eli kulutushysteria on saatava päälle tavalla tai toisella. Vasemmisto muodollisesti puolustaa työpaikkoja ja oikeisto kaupankäynnin vilkastumista. Molempia haetaan sillä, että tavaraa tehdään ja myydään mahdollisimman paljon ja kun uusia tuotteita markkinoidaan puhtaampina ja luontoystävällisempinä kuin vanhoja, niin markkinat pyörivät ja kaikki ovat tyytyväisiä.

    Niin ja RKP:lle on ihan sama mitä tapahtuu, kunhan se tapahtuu sekä Suomen että Ruotsin kielellä, millään muulla ei ole väliä.

    Koita siinä sitten politikoille puhua kestävästä kehityksestä järjen sanoja.
     
  8. -JJH-

    -JJH- Gearhead

    No itse en tuota tutkimusta ihan purematta niele, etenkin kun tutkimuksen tekijä ei taida olla aivan riippumaton taho ja siten tutkimuksen tieteellisyyden kanssa on vähän niin ja näin...

    -JJ-
     
  9. impala67

    impala67 Double Gearhead

    vahinko että tutkimus on tehty vähän huolimattomasti, tuossa olisi hyvä pohja tutkimuslähtökohdaksi, ottaa huomioon uuden auton valmistaminen kunnolla. Tuo työntekijöiden työssäkäynti ja auton kehitystyön ottaminen "rasitteeksi" on vähän huono perustelu ekologisuuden vähentämiseksi... mutta mukavaa että vanha "sotajeeppi" päihittää hybridit edes jossain ekologiataulukossa!
     
  10. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Ei tota tutkimusta tietenkään kannata nielaista mutta viherpiiperrykset kyllä vai :odroll: . Eihän tota tarvii kuin pikkasen miettiä niin jo hokaa että raudasta tehty hylsy vie pitkän päälle voiton kaikista muovihimmeleistä!! Koska noita moottoroituja tupperwaaralaisia rupesi tulemaan markkinoille?? Montako niitä ensimmäisiä on vielä liikkeellä?? Taviksen ottalohkoon on uponnut vain se mitä näkyy talvella putken päästä!!
     
  11. RB-440

    RB-440 1st gear

    Mä olen kanssa sitä mieltä, ettei tuohon tieteellisyyteen tarvi tässä yhteydessä niin kauheesti kiinnittää huomiota, kun ei nuo viherpiipertäjätkään tunnu vaivautuvan kovin tieteellistä analyysiä tekemään joka asiasta, mutta juttua ja vero- ja lakiehdotusta tulee silti kuin lapin kapasta.

    Hassuahan tossa hössötyksessä on se, että kierrätys, energian ja luonnonvarojen säästäminen ja kestävä kehitys lausutaan aina samassa lauseessa, vaikka kierrättäminenkin edellyttää vanhan tavaran hävittämistä uuden tieltä. Joskushan kierrättäminenkin voi olla ihan paikallaan, muttei kuitenkaan mikään automaattinen avain onneen.

    Parhaimmillaan tuo Jeeppi vs Hybridi juttu on hyvä keskustelunavaus siitä, ettei kaikki ole niin mustavalkoista kuin miltä näyttää. Jos nimittäin luontoa koitetaan pelastaa, niin pitää katsoa vähän nokkaansa pitemmälle ja pelkästään kertakäyttötavaraa kierrättämällä ei välttämättä pelasteta luontoa, vaan pilataan loputkin.
     
  12. Chevy ´53

    Chevy ´53 Gearhead

  13. HEMI

    HEMI 1st gear

    Tämänkin tutkimuksen tuloksen tiesi jokainen täällä jo ajat sitten :wink:
    Mutta hyvä että asiaa tuodaan julki...että ne vähän höpsömmätkin pipertäjät honaa miten homma oikeesti menee.
     
  14. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    No, eihän toi ehkä nyt ihan realistinen tutkimus ole, mutta on siinä asian tynkääkin, joihin on kiinnitetty liian vähän huomiota.
     
  15. -JJH-

    -JJH- Gearhead

    Ei niitäkään :) Mun mielestä tarttis suhtautua hyvällä lähdekritiikillä joka läpäreeseen, tuki se sitten omaa mielipidettä tai ei. Itse suhtaudun hieman skeptiseti tuohon mainittiin tutkimukseen, johtuen tahosta, joka teki tutkimuksen. Mutta samalla suhtaudun hyvin skeptisesti niihin papereihin, jotka vastaavasti julistavat hybridi-härpäkkeet maailmanpelastajiksi.

    Ei pojat, vaikka viherpiipertäjät propagandallaan koettavatkin jyrätä, niin pidemmän päälle se tulee ottamaan niskalenkin, joka oikeasti voi perustella näkemyksensä oikeasti, ilman tuulesta temmattuja haista-paska-tutkimuksia.

    Tämän vuoksi haluaisin nähdä aiheesta uuden riippumattomamman tutkimuksen. Yhden tiedän, mutta sillä on joku vuosi jo ikää. Taitaa se pdf-muodossa löytyä koneeltanikin jostain ja tämän tutkimuksen teki MIT ja johtopäätökset olivat vähän samaa suuntaa antavia kyllä. Tässä mielessä uskon tuohon CNW:n tutkimukseen myös; eli siihen kohtaan, että hybridit eivät ole niin jumalallisia kuin annetaan ymmärtää, ja citymaasturit eivät tapa kaikkea elämää niin kuin uskotaan. Mutta noin raju ero, no ehkä, tai sitten ehkä ei.

    -JJ-
     
  16. RB-440

    RB-440 1st gear

    Tämmöset tutkimukset kuitenkin vaikuttaa yleiseen mielipiteeseen. Niin kauan kuin politiikkaa tehdään siten kuin nykyään tehdään, on ihan hyvä saada kaiken konsensuksen ja yhden totuuden kansakunnan yhteisten äänien väliin vähän perusteltuja soraääniäkin. Ne rutinat voivat saada monetkin ihmiset ajattelemaan asioita ja voi olla, että sen avulla saadaan ostettua aikaa tehdä jotain todella järkeviä ja puolueettomiakin tutkimuksiakin.

    Realiteetti on kuitenkin sellainen, että päivänpolitiikassa koko kansaan vaikuttavat päätökset tehdään sen tiedon valossa, jota kulloinkin tosimpana tarjoillaan ja jos siinä jää hiomaan omia selvityksiään liian täydellisiksi, voipi käydä niin, ettei ehdi niitä edes esittää ennen kuin päätökset on nuijittu pöytään ja muutoksen aikaan saaminen on vaikeeta siinä vaiheessa kun yleisesti hyväksytty totuus on tehty normaaliksi käytännöksi.
     
  17. Tweety

    Tweety 1st gear

    Alkaa jotenkin tuntua siltä, että koko asiassa on pohjalla myös se, ettei vaan Eurooppa saastuta, eihän nyt sillä mitään väliä ole mitä kauko-idän autotehtaiden piipusta tulee, sehän on siellä kaukana... Muistelisin nimittäin jostain lukeneeni, että yhden uuden auton rakentaminen saastuttaa enemmän kuin vanha auto koko elinaikanaan(~30vuotta).
     
  18. Mano

    Mano 1st gear

    Täällä rekkajonojen kupeessa asuvana voi kyllä huomata miten uusi auto saastuttaa. Yhden ryssänrekan kyytiin menee 4 maasturia, johan ne perhana kulkis pienemmillä päästöillä omilla koneillaan ? ja ton rekan pitää ajaa tyhjänä pietarista Kotkaan !
    Jonkun väittämän mukaan ryssänrekkojen ei tartte edes päästömääräyksiä täyttää, miten lie totuus ?
     
  19. Putte

    Putte 1st gear

    Tuskin tarvitsee ryssän päästöistä välittää ja suomalaiset ei uskalla määrätä niille mitään pakkoa hoitaa Suomessa tapahtuva liikenne meillä noudatettavien lakien mukaisilla autoilla, mutta meikäläisten kalustolle vaaditaan siellä vaikka mitä ylimääräistä, jonka puutteesta on helppo rahastaa. Pitäisi meidänkin rahastaa näitä ryssän rekkoja samalla mitalla kuin ne rahastaa meikäläisiä.
     
  20. mke77

    mke77 Gearhead

    nin siis kyl se varmaan pitkälti totta se hesarin tutkimus mut jahka niin hypriidejä on tehty 1miljoona ja enampi ni sit varmaan menee puntit tasan!!

    onhan se sama vanhojen katti-autojen kanssa!! eli 91eteenpin kun kattien teho ja niitten siottelu oli mitä oli.... niistähn tulee kylmänä kun käyvät laihallla valtavasti hiilimonoksiidia mikä syö hapen ilmasta ja kun näitä "kylmänä" käyviä autoja on 25asteen pakkasessa 20kpl:llää vierekkäin ni onko se ekoteko :eek:

    mut jahka se hypriidi kehittyy/valmistusmäärät kasvaa ja 15v vanhat katti kikottimet rupee poistumaan ni rupee olee jotain hyötyäkin

    onhan se raaka tosiasia ett ei roomaakaan vuodessa rakennettu!!

    ja varma olen ett mun oma lahna tuottaa vähemmän päästöjä vuotta kohden kuin kylän ykskään 700/900-sarjan volvo mitä tosa kulkee nytkin edestakas kylänraittia!!

    kaik on niin suhteellist....varsinkin benssmiini kulut :-?
     

Kerro tästä muillekin!