2-tahti koneen puristuksista??

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Rover v8, 3.2.2007.

  1. Rover v8

    Rover v8 Gearhead

    Kertokaapas arvon raati.
    Kun mulla on vm ~2002 2-tahti yamaha yz 250 crossi, ja netistä luin että tuossa pitäs olla 8,8puristussuhde. (luulin että se on 10:1, muttei ollutkaan)
    Ja mielessä on käynnyt että jos nostasin puristukset tuonne 10-10,5 hujakoille. Onko se liikaa 2-tahti bensalle/vehkeelle? Eikö öljy herkistä nakutus taipumusta bensan seassa?
    Vai onko ylipäätänsä crossissa mitään iloa tuosta puristussuhteen nostosta? Meneekö viimeset hevosetkin kuuseen sit?
    Ideana ois saada pientä lisä kiihtyvyyttä vaan, kun ei oikeen tunnu piisaavan vielä.. :eek:
    Pyttyä en viittis ite viilata. :rotfl:
     
  2. ahne

    ahne 1st gear

    Joissain crossikoneissa ainakin voi vaihtaa erikokoisia palotiloja.. riippuu olosuhteista kuinka kova se puristussuhde voi olla.
    Tuskin se kovin suurta lisäystä kestää.
    Viilaamalla saanee kyllä lisää tehoja ulos, mutta usein alakierroksilla hävitään sitten.
    Pakoputki vaikuttaa noissa sitten aikas paljon.
     
  3. Rover v8

    Rover v8 Gearhead

    Pyörä on harrastekäytössä, mutta ajetaan silti täysiä välillä.. :eek:
    Kattelin myös muun merkkisiä pyöriä, niin puristussuhde on likimain sama..
    Uudemmissa jammuissa on 9.0:1
    Pakoputkihan noissa vaikuttaa, mutta mikä on se oikean mallinen tuomaan parhaan tehon?
    Alhaalta tuo minusta vääntää riittävän hyvin verrattuna piikkiin, eli jos pientä alakierrosten hävikkiä tulis viilaamalla, niin ei se maata kaatais.
    Mutta kuka sitä viilaa? Ei oo pahemmin tullut rosseja viilattua..

    Mutta tuo puristusten nostaminen ois näin alkajaisina ihan mielenkiintonen asia..
     
  4. El kamina

    El kamina 3rd gear

    Non niin!!?? Nyt on kyllä semmonen puheen aihe jotta á vot!! Kaks-tahtikoneen viritys hän on taidetta jos joku...!? No itse pähkäilyyn? Normi bensoilla tuo p-suhde voi olla vissiinkin max tuolla 11kieppeillä!? Mutta kun sen nosto(laskeminen) tuonne ei ole tosiaan mikään taivas vaan pitää huomioida toimivuuden takia monta,monta muutakin asiaa esim. pakoputki...! jne... jne...! :eek:
    Nyky crossithan on tehtaalta joka aika hyvin suunniteltu(viritetty)!? No onhan ne tietekin tietyllä tavalla kompromissejä! Niin kuin kaks-tahti vehkeet aina...!?


    Mutta itse lähtisin kokeilemaan tuota tuossa vehkeessä(ei tuosta kokemusta) kannen tiivisteen vaihdolla!? Ohuemmaksi vain jos onnistuu!riippuu tietysti alkuperäisestä(malli, paksuus)! yleensä ovat aikapaksuja ja siten korvattavissa esim. ohuella kuparitiivisteellä (ainaskin vanhemmissa)! Kannataa ehottomasti hommata kirjallisuutta aiheesta... jos oikeasti kiinnostaa!! Kun ei näitä voi muutamalla sanalla selvittää! Kaikki vaikuttaa kaikeen on se periaate vissiinmästi! :p
    Ps. ''Saahan sitä kokeilla... :wink:
    :pinup:
     
  5. Rover v8

    Rover v8 Gearhead

    No tässä tulee lisähaasteena se että kyseisessä vehkeessä on kannen tiiviste toteutettu 2lla o-renkaalla. :eek:
    Ja ne o-rengas urat on vaan pytyssä onneksi.
    Eli sylinteriputken ja vesitilan välinen o-rengas, ja vesitilan ja ulkomaailman välinen o-rengas...
    Että kannen tiivisteen vaihto ei onnistu ohuempaan, eli ainut vaihtoehto että siivu pois kannesta tai pytystä. Tai hommata erinlainen mäntä, joka voi olla parasvaihtoehto pitemmän päälle.

    Tuosta puristussuhteesta vielä, että jossain ulkomaalisella foorumilla sanottiin että jos autossa menee moottoriöljyä bensan seassa pyttyyn poltettavaksi, niin se rupee nakuttamaan helpommin, (koska oktaaniluku heikkenis öljyn takia?) ja täten aattelin että jos 2-tahissa nostaa puristusta tuonne 10 pintaan niin se nakuttaa jo todella herkästi, sillä onhan tuossa viritys astetta aika kovasti (~52hv/250cc)
    Mutta 2-tahti öljy on kuitenkin vähän eria asia kuin normi 4-tahti moottori öljy. 2-tahti öljyhän on tarkotettu poltettavaksi..?
     
  6. lintta&romu

    lintta&romu Gearhead

    tuota nakutusta noissa KIREISSÄ crosseissa vähennetään pensan sekaan laitettavilla lisäaineilla esim tolueeni.
     
  7. BDF

    BDF 1st gear

    siis näistä crossi vehkeistä muutetaan puristus-suhdetta sillain et sylinterin alapään tiivisteen paksuutta muutetaan tai laitetaan monta tiivistettä päälekkäin kuten esim.ktm:ssä täytyy kuitenkin muistaa että noissa koneissa käytetään niinsanottua sguish-band palotilaa jonka välys mäntään pitää olla tietty jotta tuo toimii tämä palotilan muoto estää tehokkaasti nakutusta 10-11 puristeisissa koneissa.luulisin että jos tuo kone on crossikone niin siellä on tuo 10-11 puristus
     
  8. rrauta

    rrauta 3rd gear

    miten lasketaan 2-t koneen puristussuhde?
     
  9. DX

    DX Double Gearhead

    Tossa sylinterin alatiivisteen ohentamishommassa muuttuu myös hieman kanavien ajoitus ja väärään suuntaan kaiken lisäks, mut ei sillä ole juurikaan merkitystä. Jos tiivisteitä pinoo reilusti saa virtausta yläkiekoille paremmaks, mut sitten on vastassa puristusprobleema. Kannesta 1mm lastu veke.
     
  10. DX

    DX Double Gearhead

    Staattisesta puristuksesta yleensä puhuttiin kun meidän tallissa vielä mopoja viilattiin.
    Eli kok.iskusta saatu tilavuus/palotilavuus
    Dynaaminen ruttuhan lasketaan siitä kun pakoaukko sulkeutuu, mutta periaatteessa pitää ottaa huomioon mm. pakoraudan vastapaine ja sehän ei ole vakio kierrosten suhteen.

    Mulla ei ole enää muistissa miten noita lasketaan, helkkarin aikaavievää se ruutupaperilla kuitenkin oli, mut onnistuneesti viilattu/ajoitettu vakiopytty n.12/1 staattisilla puristuksilla ja siihen sovitettu omavalmiste putki ja imupuoli, niin meni Helkama Raisu melkein 80km/h, kakkosella keuli ja välitykset loppu ihan kesken. Äitee oli kiukkunen :rotfl:

    Nakutuksesta tuli mieleen jotain tämmöstä, saattoi jopa tepsiä:
    Suuttimen koolla oli hiukan merkitystä, parhaiten kun kone veti niin siitä suutin inan isommaksi. Kai se hiukan jäähdytti ja paloi hitaammin.

    Mitä pienemmäksi sai raon kannen ja männän välissä sylinterin kehällä, sitä vähäisempi nakutusherkkyys, perustuu muistaakseni siihen ettei paine pääse pienestä välistä niin nopeasti ja palamisnopeus alenee. Kannen muotohan on yleensä semmoisen sombreron mallinen ja meksikaani on mäntä. :poff:

    Ei täs oikeen mitään tullu, mut yritän herätellä muistinystyröitä.
    Aika toivotonta tuntuis olevan... :(
     
  11. Rover v8

    Rover v8 Gearhead

    Lohkon ja pytyn välinen tiiviste on aika ohut vakiona, että sen ohentamistakaan ei oikein pysty tehdä, ehkä muutaman kympin maksimissaan ja se ei auta paljoa.?

    Tuossa tietoja mopostani.. Puristussuhde 8,8:1, isku 72mm mäntä 64,5

    http://www.bikez.com/motorcycles/yamaha_yz_250_2002.php

    Palotila kannessa on puolipallo, ja mäntä on muistaakseni tasapäinen?
    Ja mäntä muistaakseni tuli juuri pytyn yläreunan tasalle??
    Jos tonne vaihtais pattipaisen männän? Sillähän sitä ruttua tulis lisää?
    Ois muutenkin pikkuhiljaa männän vaihdon aika. :D
     
  12. napa

    napa 3rd gear

    kuten tuolla aikaisemmin jo todettiin, 2-t koneen viritys on taidetta...

    tuota pattipää mäntää en suosittele, jos kerran sylinterin aukot on suunniteltu tasapäiselle männälle (omat kokemukset puoltavat tätä asiaa...) alaväännöt kyllä lisääntyivät, mutta kone kuoli täysin jossain 7000 rpm, kun tasapäisellä männällä kiersi yli 11 000 rpm :p

    en nyt ala sen kummemmin neuvomaan, mutta laitan linkin muutamiin hyviin 2-t koneen viritystä käsitteleviin juttuihin (kerännyt ne netistä parin viimeisen vuoden aikana ja osan tehnyt itse)

    2-t viritys juttuja

    kokeilin paritalvea sitten 80 cc suzuki pv:n koneesta mitä siitä saa irti 20 vuoden tauon jälkeen :p yllätti positiivisesti :wink:

    puristuksia tosin tuli aluksi niin paljon liikaa, että nakutti aina kun vaihtoi kolmoselle, mutta pienellä puristussuhteen laskemisella, eli n. 10:1 ->8.5:1 tehollista, kun se vakiona samassa koneessa taitaa olla n. 5:1 :odroll: (staattisena puristukset oli luokkaa 17:1 aluksi :p) loppui nakutus ja tuli tehojakin lisää...

    "vain" 18 mm kaasarilla ja omilla viilauksilla sain sen kulkemaan paremmin, mitä "klopit" yli suurilla kaasareilla ja useamman satasen maksavilla osilla.

    erityisesti huuhtelujen uudelleen muokkaus tuntui antavan tuolle paljon haukutulle "80 cc läppikselle" uuden elämän :eek:

    kannen muotoilu myös vaikuttaa aika ratkaisevasti nakutus herkkyyteen, käytin n. 0.4 mm paljealueen välystä (joka on kyllä jo riskirajalla) ja n. 40% paljealuetta.

    huuhteluihin en kyllä kehoita sattumaan näissä uusissa krosseissa, eikä se pakoaukon viilauskaan taida tehdä kuin hallaa, ellei todellakin tiedä mitä on tekemässä, vanhat mopot sen sijaan tykkäävät huonommankin viilarin kädenjäljestä...
     
  13. Arnie Cunnigham

    Arnie Cunnigham 1st gear

    Paappa lukien Esko Maunon kirjoittama Virittäjän Käsikirja - 2-tahti moottorit. Ja sen verta tosta puristussuhteesta et pakoputki,pakoaukko(ja näiden suhde, muodot, pakoaukon suuntaus) sekä yleisesti sylinterin täytös, vaikuttaa asiaan. Eli todellista puristussuhdetta on mahdoton määrittää, kun se vielä muuttuu kierrosten mukaan...

    Tosin kakstahti moottoris ei paljoakaan hyötyä saavuteta pienellä puristussuhteen nostolla. Kierrosherkkyyden kyllä saa tapettua!
     
  14. napa

    napa 3rd gear

    tuo oli varmaan vitsi suositella tuon esko maunun teoksia :odroll:

    ihan aikuisten oikeasti pysykää kaukana noista eskon raapustuksista, jos aiotte jotain muutoksia tehdä koneeseen...
     
  15. Malibu'67

    Malibu'67 Gearhead

    Japsivalmistajat muuten laskevat ton 2-tahtimoottorin puristussuhteen niin, että isku otetaan huomioon vasta siitä kohtaa ylöspäin, kun pakoaukko sulkeutuu.
    Jotkin muut valmistajat laskevat puristussuhteen ottaen koko iskunpituuden huomioon, joten niiden puristussuhteet on korkeammat paperilla, vaikkei niissä olisikaan mitään eroa...
     
  16. Arnie Cunnigham

    Arnie Cunnigham 1st gear

    niin no kylpä tuo Mauno jotain taitaa tietää... itse en kyl opuksesta löytänyt mitään uutta, tosin tuli luettua se vasta aika "myöhäisessä" vaiheessa. Mutta minkäänlaista virhettä en opuksesta löytänyt.
     
  17. napa

    napa 3rd gear

    ei siellä varmaan mitään kauheita virheitä ole, mutta yleensä jokainen yli 10 vuotias mopopoika tietää jo samat asiat muutenkin :argue: joskus vilkaisin kirjastossa kyseisen teoksen ja totesin, ettei tässä ole todellakaan mitään uutta (tuskin kenellekkään)

    varsinaisesta "virityksestä" siinä nyt ei hirveästi puhuta :odroll: esim. kuinka suunnitellaan 2-t koneen kaasunvaihto ym. ja mikä muutos vaikuttaa mihinkin asiaan...

    tiittasen kirjassa taas on viritystä käsitelty paljon laajemmin, eli perustellaan ja on kokemuspohjaista tietoa muutosten vaikutuksesta...
     
  18. Jambo

    Jambo 1st gear

    ....

    Ei sitten välityksiä kannattaisi mulkata rattaitten avulla jos kiihtyvyyttä halajat?

    :pinup:
     
  19. Rover v8

    Rover v8 Gearhead

    Re: ....

    No kyllä tuokin on käynnyt mielessä. Mutta kun ois tuo männän vaihdon aikakin eessä tulevaisuudessa, niin aattelin eka puristusten nostoa??
    Ja alla on suht uudet ketjut ja rattaat.. :eek:
     
  20. MONTTU

    MONTTU 3rd gear

    Kuulkaas herrat hyvät,

    YZ250 on kilpakone vaikka olisi muutaman vuoden vanhakin. Maksimiominaisuuksia on haettu jo tehtaalla. Tuolla pelillä taitava kuski olisi ottanut Suomen mestaruuden valmistumisvuonna ihan vakiona. Perusasia on se että milliä ei sorvata mistään, puhutaan kymmenesosista tai sadasosista.

    Palotilan paljealueilla oleva seos jää kuitenkin käytännössä tehokkaasti palamatta. On siis helppo nostaa tehoa pakottamalla tämä tavara palotilan maljaosaan. Tämä ei ole niinkään puristussuhdejuttu, tosin sekin nousee samalla.

    On siis yksi helppo ja melko turvallinen jippo: Homma jostain 20cm 2mm paksuista juotostinalankaa. Pujota ristiin kaksi Z-muotoon taitettua 10cm pätkää tulpan aukosta sisään niin että yksi langan pää on palotilan vasemmassa ja toinen oikeassa reunassa. Pyöräytä moottoria vaikka kiksistä. Mittaa lankojen litistyneiden päiden paksuus ( voi olle ettei edes litisty, paksumpi lanka voi olla tarpeen ). Todennäköisesti arvo on jotain 1,5-2mm. jos näin on voit surutta nakata alatiivisteellä kuikkaa ja liimata pytyn hyvällä tiivistemassalla paikalleen. Palotilan paljealue madaltuu n.0,4-0,5mm. Tarkista tinalangoilla uudestaan, 1-1,2mm on aikalailla minimi 250cc crossissa.

    Vaikka aukkojen ajoitus vähenee puolella millillä niin paljealueiden tilavuuden pieneneminen tuo keskialueen tosivoimaa mukavasti. 98E pensaa ja vähintään 3% hyvää 2-t öljya sanoi "asiantuntijat" mitä tahansa.

    Kuuntele kiliseekö (nakutus), jos kilisee pane naksua isompi pääsuutin ja/tai nosta neulaa.

    KYLLÄ LÄHTEE !!!

    Nimimerkilla 28 vuotta kakstahtareita.
     

Kerro tästä muillekin!