Kestääkö akku lohkolämmitintä?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Nokileka, 3.2.2007.

  1. liippari

    liippari 3rd gear

    Hitsinhitsi. Mulle kans tuommonen.
    Sehän olis helppo kytkeä muuntajalla lohkolämppärin sisähaarasta.

    Laitoin tuonne http://www.padheaters.com/ kyselyn mitä maksais 6.2d vaniin lämmitin.
     
  2. liippari

    liippari 3rd gear

    Nyt tuli vastaus ameriikasta:

    The model 50/12 measures 3” x 3”, produces 50 watts, draws 6.7A and requires a smooth flat surface on the side or bottom of the oil pan for installation.

    The model 125/12 measures 4” x 4”, produces 125 watts, draws 12.0A and requires a smooth flat surface on the side or bottom of the oil pan for installation.

    The model 250/12 measures 5” x 5”, produces 250 watts, draws 20.0A and requires a smooth flat surface on the side or bottom of the oil pan for installation.

    Pricing

    Model 50/12 Oil Pan Heater $55.00 USD

    Model 125/12 Oil Pan Heater $65.00 USD

    Model 250/12 Oil Pan Heater $75.00 USD

    Shipping starts at $7.50 but this cost is dependant upon quantity ordered &.delivery method
     
  3. SamiL

    SamiL Gearhead

    Huomioi kuitenkin, että jo tuo pieninkin vaatii melkein kahden nyrkin kokoisen muuntajan.
     
  4. Doe

    Doe 1st gear

    Kyllä tuo webasto tai vastaava polttoainelämmitin on kätevä, mutta kyllä se akkua syö. nyrkkisääntönä pidetään että sen aikaa mitä käytät pitäis ajaa sama aika. Ja tavan akkuhan ei tuossa pitkään kestä itellä joku syväpurkausta kestävä exide ja kauppias epäili että vuoden kestää tota rumbaa nyt on menossa kolmas talvi ja aika heikossa hapessa alkaa olla. Itellä nykyään lyhyt työmatka eikä' siinä pahemmin akku lataannut niin ratkaisuna ollut c-tek laturi joka on suoraan kytketty akkuun eli aina kun virtasta tarjolla auto piuhan nokkaan eli samat kujeet kuin lohkonkin kanssa.
     
  5. ana57

    ana57 1st gear

    Moottorin lämmitys akulla, hieno idea mutta taitaa loppua potku akusta. Jos tavoitteena on lämmittää moottori 40 astetta ympäristöä lämpimämmäksi tarvitaan energiaa (moottorin paino 120 kg, rautaa) 2200 kJ, 100 Ah:n akussa 25 asteen pakkasessa on virtaa n. 50 Ah, eli energiaa 2200 kJ. Lämmitettäessä moottoria se säteilee energiaa taivalle, jos keskimääräinen lämpötilaero (ulkoilmaan) on 20 astetta, lämmitys kestää 30 min tuo säteily on 720 kJ, tarvitaan n. 70 Ah:n akku, koska pakkanen vie osansa (n. puolet) akusta lopputuloksena 150 Ah:n akku. Lämmitykseen tarvittiin yhtensä 2200 kJ + 720 kJ = 2900 kJ, aikaa puoli tuntia, lämmittimen teho on 1.6 kW.
    Jos onnistumme lämmittämään pelkän öljyn (5 kiloa) riittää 20 Ah:n akku ja 250 W:n lämmitin. Todellisuus lienee noiden kahden lopputuleman välissä.
    50 wattinen lämmitin nostaa moottorin lämpötilaa n. 2,5 astetta.
     
  6. kojo

    kojo Gearhead

    taitaa olla niin ettei moottorin lämmitys ilman verkkovirtaa oo käytännössä järkevää kuin jonkun sortin polttoainelämmittimellä...

    Mutta mitä tohon verkkovirralla lämmittämiseen tulee niin monesti oon aatellu just tota et veden lisäks ois kiva kun öljykin ois lämpösempää kiertoon mennessään, eikä akkujen lämmityskään sähköllä oo huoo idea, akku antaa paremmin virtaa lämpimänä ja myöskin latautuu helpommin lämpimänä, eli jos tuolta joku meinaa jotain tilata niin saa vinkata mulle niin pistän heti harkintaan pari öljypohjan lämmitysmattoa (toinen moottoriin ja toinen öljypohjaan) ja molempien akkujenkin alle vois tällää ne akkulämmittimet.. tietty näiden hintakin pitäs selvittää..
     
  7. RB-440

    RB-440 1st gear

    Tuli tossa aikanaan mieleen, että jospa ostaiskin sellaisen kellariin tai porstuaan tarkoitetun pakkasvahdin ja niittaisi sen konepellin alle. Peitto pellin päälle ja siellähän muhisi jossain +1 - +5 asteen lämpötilassa koko hökötys?
     
  8. Jza

    Jza Double Gearhead

    Mikähän ihmeen vaikeus siinä muuten on, ettei parin tonnin polttoainelämmittimeen ole yksikään valmistaja viitsinyt rakentaa muutaman kympin laturia mukaan. Edes sen kokoista, että se härvilä toimisi sisäsiittoisesti käyntiin lähdettyään. :eek:
     
  9. PauliP

    PauliP 1st gear

    Kunnollinen akku ja laturi, hyväkuntoinen startti ja kaapelit liittimineen, kunnolla ja oikein toimivava hehkusysteemi, säännöllisesti vaihdettu polttoainesuodatin ja mahdollisesti polttoainejärjestelmän vedenpoisto tarvittaessa ja talvella puolisynteettiset tai täyssynteettiset öljyt (jos moottori ne hyväksyy = rullanostajat).

    Ei pitäisi olla ongelmia normaalipakkasilla. Tietysi lämmin moottori kuluu vähemmän, mutta sitten webasto yms. jos ei lämmityspaikkaa ole aamukäynnistyksiin. Jos on tällaiset pakkaset, niin voihan sitä käydä vaikka ruokatunnilla vähän konetta käyttämässä.

    Noilla pärjää aika pitkälle.
     
  10. SportVan-75

    SportVan-75 3rd gear

    Lyijyakun ikä

    Hyvä muistaa että
    NORMI L Y I J Y A K K U E I K E S T Ä S Y V Ä P U R K U J A montaa kertaa, jo ensimmäinen syväpurku lyhentää ikää(sulfidoituu).
    Normi lyijyakku kestää tosipitkään jos se pidetään aina täynnä ja ainoastaan 20% kapasiteetista käytetään... kaikki yli 20% vajeet jättävät jälkensä, lyijyn pinta sulfidoituu sitä enemmän mitä syvempi purku.

    PuhelinYhtiöiden yms varasähköAkuissa tuo sulfidoitumisraja on yli 30%, mutta ne eivät sovellu ajoneuvoihin.
     
  11. Aako

    Aako 1st gear

    Niin, että sähkömoottorilla pyörität laturia? Onneksi olkoon! Olet keksinyt ikiliikkujan! Ei taida vieläkään kyetä hyötysuhdetta nostamaan yli 1/1, Kun ei ihan siihen yhteenkään päästä.
     
  12. hannux

    hannux 1st gear

    Ei tarvitse pyörittää laturia, mutta eikö bensiini/diesel-käyttöiseen lämmittimeen olis mahdollista saada 12-14 volttia tuottavaa kapistusta joka latais akkua? Puhalluskaasut pyörittäs pientä generaattoria esim, olis joku polttokenno tms haitekki joka tuottas sitä sähköö.
    Kait sitä on tyydyttävä lataamaan verkkovirrasta akkua sillon tällön vaan.
     
  13. RB-440

    RB-440 1st gear

    Luulenpa, että helpointa ja halvinta on varustaa auto eeberi-tarkoitukseen sopivalla akulla tai akuilla ja pitää vaan muistaa mennä käynnistään se sitten kun se on lämminnyt.
     
  14. mpjaprotopaja

    mpjaprotopaja 1st gear

    Mikäli tuntuu et lämmitin imee akun tyhjäks, siihen on helppo lääke. Nyppää sen auton puhaltajalle menevän piuhan irti.
    Itellä vanissa eber 5000w, jonka käyttö on 37W eli n. 3A, joten pienelläkin akulla vielä 5 tunnin hehkutuksen jälkeen kuuluis auton startata, varsinkin kun koneen lämpö on jo kymmeniä asteita. ELi ei se lämmitin sitä akkua syö tyhjäks, aineskaan eber, webastosta en tiiä mitään.
    Itellä 180A akku joten akun kestoon ei voi sanoo mitään muuta kun ja että, kestää ja toimii.
     
  15. Vemppu

    Vemppu 1st gear

    Totuuden sanoja. Auton puhallin sitä akkua rassaa.

    Sitten on erikseen nämä ilmalämmittimet (puhaltimet) jotka eivät vie virtaa juuri nimeksikään mutta eivät muuta lämmitäkään kuin sisäilmaa. Niitähän kestää pitää tuntikaupalla tulilla ilman ongelmia.
     
  16. O.J.

    O.J. 3rd gear

    Mut Optiman kuiva-akkujen hinnathan ovat laskeneet oikein urakalla... Ja eivätkös nuo ole ns. syväpurkausakkuja. Ja jo 50Ah Redtopissa on CCA muistaakseni n.850A... Käyttölämpötila ominaisuuksiin vaikuttamatta luvataan +40...-40 .. Pitäisi puhaltimellekin hönkää riittää...
     
  17. Mopar

    Mopar Gearhead

    Juman keka, tuo panheater olis oiva peli kilpurin öljyn lämmitykseen. Nyt kun vaipatkin tulee pakollisiksi, sillehän olis siellä oiva pesä :rotfl:
     
  18. Mopar

    Mopar Gearhead

    No tää on vähän of topic, mutta kysyin hieman hintoja tuolta pan heatersilta:
    Pricing

    Model 16 Oil Pan Heater $65.00 USD

    Model 40 Oil Pan Heater $90.00 USD

    Model FH-50 Filter Heater $65.00 USD



    Shipping cost is dependant upon the method used.



    For your convenience we accept Visa & Master Card.
     

Kerro tästä muillekin!