Dodge Ram 4x4 Cummins. FAQ sivulla 1.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja Mussemaan, 18.10.2004.

  1. jylppy

    jylppy Gearhead

    Minähän siihen duunasin semmosen hätähaalauksen ku pomppi pykälä pois päältä ku hölläs kaasusta. Eli ainakin ne haarukoitten laahusnailonit tuntuu kuluvan ja se hännän laakeriholkki yokelle oli melko ruvella. Mulla oli myös "output shaft" sieltä lootan takapäästä entinen. Oli laakeri syöny siihen 2 mm uran, oli himpun väljä. Niin ja tosiaan pääakselin neulaholkista oli 3 neulaa karannu... Ketju oli hiljattain uusittu. (luojan kiitos.)
    Tuolta Jamantistahan niitä palikoita löytyy suomenmaalta jos ei halua tilailla ameriikoista.
     
  2. jylppy

    jylppy Gearhead

    Kovasti vaikuttaa ainakin jouset vakiolta! Sehän toppaa sopansaanti kuin seinään tuossa... oliko veto lukko päällä vai mimmottis?
     
  3. ZxKimmo

    ZxKimmo Gearhead

    Onko tuolla oikeesti mitään merkitystä montako banaania jarrupenkki näyttää, ainakaan jos ei vertailla mitä oli "ennen ja jälkeen". Sehän on tärkeintä miten vehkeen kulkee ja toimii. Joskus sekin voi hävettää että on monta banaania, mutta homma ei toimi, tai kulje. :oops:
     
  4. sopuli

    sopuli 1st gear

    No heipä hei kaikki... jumaliste reilun viikon oon ollu pois ja täälä on 3 sivua syntyny lisää tekstiä...
    Mutta joo, kävin tossa ramilla töpselin päässä missä katottiin sitä turbiini
    lukon ongelmaa niin kone kerto että tieto menee läpi ja pitäis toimia.
    Eli siä olis itte turbiini valmis... :(
    Mutta uusiahan saa kaupasta... :D
    Ja mää tosiaan mainostin tossa aikasemmin että täälä pääsee kans saunaan jos ei sen kummempaa keksitä, järkätään sillon 24 päivä joku kokoontuminen ja ruisinki johonkin ja tullaan sen jälkeen pistään sauna tulille... :rotfl:
     
  5. resistor

    resistor 1st gear

    Perskuta rallaa, mä en pääsekään 24 päivä cruisaileen, talviloma pukkaa päälle ja suben nokka käännetään poispäin treeltä. Aamulla oli -31C pakkasta mutta iloisesti pyöritti. Tosin pari hehkusykliä annoin ennenkuin lähti.
     
  6. freeride

    freeride Gearhead

    mä oon kans yövuorossa sillon..no kerkee ehkä poikkeen,mut saunomiset taitaa jäädä.. :cry:
     
  7. TDItimppa

    TDItimppa 1st gear

    Kolmosella on tehty tuo veto. Lukosta ei oo varmuutta, ku en ite ollu ratissa vaan prokkola ite. Kiihytti sievästi kolmoselle ja polkas, lukko tuli mukaan varmaan jossain vaiheessa.

    systeemit toimii hyvin ja auto kulkee keveästi. Ei jää jalkoihin. Lähtökohta on itsellä tämä kun edelliset omistajat jenkeissä on tehnyt tälle sen mitä on tehty. Laatikko on vahvistettu täällä kotosuomessa.
     
  8. juice

    juice 3rd gear

    Lujilla on Rami kyllä nytten...aamulla pakkasta -34,2 !!, hyvin lähti käyntiin, mutta lämpeni kunnolla vasta lähes 20 km ajon jäläkeen ja ohjaus on kyllä meleko jäykkä. :-?
     
  9. juice

    juice 3rd gear

    Paljonko timppa otti tuo Prokkola tuosta dynotestistä , vois käyttää oman Ramin myös penkissä..............
     
  10. TDItimppa

    TDItimppa 1st gear

    55€ makso visiitti. Jos sulla on pitkällä lavalla rami nii kannattaa löysätä puskuri irti. Mahtuu kyllä paikallaanki sinne mut menee pirun ahtaaksi (ei ois kaleva mahtunu seinän ja puskurin väliin), varsinki jos on leveät kummit. Se penkki on vinosti ovellepäin et on vähä kikkailua saaha se sinne taipuun...
     
  11. rb

    rb Double Gearhead

    Pikkasen tuntu aamulla niinkun Dödsissä olisi ollut rata-alusta kun paikat oli vähän jäässä.

    Lämpeneminen on ongelma. Vaikka keula on täysi pahvia niin silti moottori ei saavuta täyttä lämpötilaa. Onko kukaan kokeillut ilman flektiä? Tyhmältä tuntuu sekin jos vebastoa täytyy pitää ajossa päällä että saa lämpömittarin edes jossain kohtaa kohoamaan...
     
  12. MasaYards

    MasaYards 1st gear

    Se on ihan normaalia varsinkin nykydieseleissä...mm MB ja BMW tehdasasenteisena juuri sen takia, että moottori saavuttaisi normaalin käyntilämpötilan
     
  13. Mäxä

    Mäxä 3rd gear

    :eek: ZIIIISUS! Piti kans aamusella solmia karvalakki leuan alta kiinni, melko hapokas keli, Tanpereella -33C, mitä ollenkaan olis ellei kasvihuoneilmiö lämmittäis... Mutt joo, 90 min Eberin huudattamisen jälkeen oli kuin (Juhani) Palmun alta olis lähtenyt, tosin gummipyörät pompotti kiitettävästi. Lämmöt tosiaan näillä keleillä pysyy lattiassa etenkin kun noukalla ei oo peittoa. No, luulenpa ett juhannukseks vähän lämpiää. Mutt se sauna olis melko bueno, 24. päivä kävis mullekin, ihme kyllä...
     
  14. resistor

    resistor 1st gear

    Ihme juttu mutta mulla on työmatka n.11km suuntaansa, mitään muuta lämmitintä mulla ei ole kuin öljypohjan lämmitin, niin näilläkin keleillä lämmöt nousee n.160F ennenkuin oon perillä, 120-140F on jo noin 3-4km jälkeen. Lämmintä tulee tulee kabiiniin ihan jees. Juttelin hommasta Mussemanin kanssakin pari päivää sitten, ainoat erot ovat, mulla on sähköflektit, lämppärin kennon lähtö on mulla siitä mistä yleensä lähtee se ohut kumiletkun pätkä (ohikierto) termarikoteloon ja ohikierto on taas vanhassa lämppärin lähdössä, mutta pääteltiin että tuskin se mitään lämpöihin vaikuttaa. Kolmas ero on se että mulla ei ole sitä laatikon lämmönvaihdin "pötkylää" turbon alla vaan käytän suben orkkis jäähdyttäjässä olevaa lämmövaihdinta. Mitään pahveja ei keulalla ole, silti lämpenee ihan ok, niin ja termari on sama mikä Mussemanillakin, vanhalla numerolla oleva T-stat, jolla lämpöjen pitäis vaeltaa ylös ja alas mutta mulla ei tee sitäkään, lämmöt nousee 180F ja siitä tippuu pari kertaa jonnekin 170-175F paikkeille ja sit tasaantuu. Ehkä se visko flekti on suurin syy kylmyyteen, pyöriihän se aina vähän mukana
     
  15. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Jos koneessa on termostaatti kunnossa ja lämppärin paluu menee koneeseen niin kyllä se pannu lämpiää samaan lämpötilaan kelillä kuin kelillä ilman mitään filttejä! Jopa mun 0.2 litraa pienempi kiisseli viskolla puhaltaa lämmintä muutaman kilsan ajon jälkeen. Kannattaa laittaa termarit kuntoon kun toi kylmällä koneella ajelu ei ole koneelle hirveän terveellistä!!
     
  16. Mussemaan

    Mussemaan 3rd gear

    Pitäis ja pitäis. Kyllä se ajoviima vaan jäähdyttää Rameissa pirusti. Ja kun vielä 440kg painavaan koneeseen on sitoutunut kylmää riittävästi niin pirun hidasta sitä on tasakaasuajolla lämmittää ilman viimaakin...kestää ja kestää...


    Vaihdoin juuri uuden termarin nro 3928499, sama kuin Resistorilla.
    Maksoi Machineryllä jotain 83e tiivisteineen... :eek:
    Tuloksena lämmöt nousee jonkin verran korkeammalle kuin vanhalla (alkuperäisellä?), nyt lämpöviisari kipuaa niin että mittarissa olevan lukeman "190" numero 1 peittyy lähes kokonaan. Se ykkösen yläväkänen jää näkyville. Lämmöt mittarissa jää siis alle puolenvälin.

    5kw eberi kun on päällä 40 min ja vielä ajon alkumatkallakin, kipuaa viisari tähän asentoon n. 25km ajon jälkeen 30C pakkasella.
    Kun kaasun nostaa ja rullaa esim risteykseen kääntymistä varten niin laskee selvästi, palautuu sitten taas ylös pikku hiljaa kun pääsee tasakaasulla ajamaan 90-100km/h.

    Mullakin on keula täysin tukossa, siis se konepellin maski.

    Toissapäivänä kun oli 28C kokeilin huvikseni ottaa kaikki lämmitysreservit käyttöön. Sähköllä koneen ja lootan öljypohjalämmittimet sekä lohkolämppäri päällä 2,5h ja lopuksi 5kw eber rinnalla 40min. Sisäpuhallin kakkosella.
    Auto oli sisältä kuin sauna, pipo ja hanskat pois heti ja takista vetoketju auki ettei läkähdy...todellakin kuin palmun alta 8)

    Koneen lämmöt pomppas yli 160F heti, ja hehkutusaika oli sama kuin juhannksena. Lootakin tuntui notkealta heti startissa...miksei kun lämmitystehoja oli yhteensä jotain 7-8kW, ja lootankin öljypohjaa lämmittää sekä eber että sähkö.

    P.S.
    Mikä se jenkkiläinen tarvikefirma oli josta saa mm. siirtopumppuja edukkaasti?

    Rockauto tai jotain?
    Jos tilais sen pumpun varalle, ja samalla löpöfiltterin pohjaan sen vesihaistajan/tyhjennyspropun, oli kussut/kusee vähäsen startin päälle. Olisko ollut jäätynyt vesi josta ottanut kipeää, mene ja tiedä.
    TAI tietääkö joku mikä sen pohjapropun kierre on niin voisi vaikka tulpata hätätilassa?



    Termariasiaa, lainaus aiemmin kirjoitetusta:

    "Sen 63mm termarin osanumero on 3928499 ja kulkee nimellä "T-Stat".

    Ymmärrän allaolevan niin että numero 3934373 on korvannut vanhan termarin?
    Tämä on siis TSB:n mukaan korjaus konelämpöjen isoon vaihteluväliin.
    Silti tuolla vanhalla(?) osanumerolla oli Machinery ainakin yhden myynyt n. vuosi sitten hepulle jolta numeron sain. hmm.
    Machinery tarjosi siis vissiin mullekkin tuota "vanhaa" kun tänään soittelin, lämpöarvoakin on saatavana vain yhtä eli 180F/82C.
    Lainauksesta tosin pääsee siihen käsitykseen että bensakoneisiin tarkoitettu 192F/89C numero 3418459 passaisi kyllä muuten...mene ja tiedä.

    "Wide fluctuations of the temperature gauge"

    * the result of a large radiator, it is relatively harmless and normal
    * Cummins has released a revised T-stat that does fix the "problem".
    The revised T-stat Cummins part number is 3934373. (The old T-stat Cummins Part number is 3928499. )
    * This solution has been reported by Gerry Willomtzer <dax@yukon.net>: 195 degree t-stat Dodge PN 3418459 intended for a 1973 or so gas engine (From Gene's Chrysler in Fairbanks)
     
  17. juice

    juice 3rd gear


    Rockautolta löytyy hintaan 153,79$ Carterin pumppu.
     
  18. jylppy

    jylppy Gearhead

    Ensimmäinen kova pakkaspäivä kun oli ja tarttasin laitteen, niin mullakin valui löpöä filtteristä vallan runsaasti!! Epäilin kanssa että se vedenhaistelija olis jäätynyt halki, mutta aine valuikin helvata filtterin tiivisteen raosta? Avasin filsun ja ruuvasin kiinni, ei valunu enää?? Pakkanen oli vissiin kutistanu kumitiivisteen ja se oli sitten lurpsahtanu huonoon asentoon... Muuta en keksinyt tähän hätään...
     
  19. Gaz m69

    Gaz m69 1st gear

    Vaihdoin kesällä termostaatin. Ongelmat olivat ja pysyivät samankaltaisina lämmöt nousevat puoleen väliin käyttöaluetta hitaasti ja romahtavat ihan muutamassa sekunnissa käyttöalueen alarajalle ja tämä toistuu mutta heilahtelualue pienenee ajon jatkuessa. Itselläni vaan Gatesin termari 33888 joka on ainut mitä gates edes tarjoaa kyseiseen moottoriin. Moottorin lämpiäminen nopeutui huomattavasti, jopa näillä pakkasilla ilman pahvia. Ilmeisesti se on haettava Machineryltä kolmas ja toimiva termostaatti. Kerkisin tuossa jo miettiä kannen irti repimistä. Suunnitelmissa oli vaihtaa samalla pakoventtiilien jouset jäykempiin, jotta sais 4000-rpm governoorin jouset laittaa. Nyt ilmeisesti helpoiten sais jouset vaihdettua kansi kiinni ja paineilmalla suuttimien reijistä. Onko kellään kokemusta moisesta projektista?
     
  20. Mäxä

    Mäxä 3rd gear

    Kun ei ollut kompuraa/liittimiä moiseen tarkoitukseen, ite vaihtelin nuoruudessa noita kaakelin laatoitukseen tarkoitetulla saumanarulla, myös lipputangon naru ajoi saman asian. Mäntä alakuolokohtaan -> sylinteriin suuttimen/tulpan aukosta niin paljon narua kuin vain saa meneen -> kampiakselin päästä käännetään mäntää yläkuolokohtaa kohti kunnes naru on pakkautunut piukkaan sylinteriin -> ei varmasti putoa venttiili sylinteriin venttiilinjousen vaihdon aikana -> vaihdon jälkeen käännetään mäntää alaspäin ja vedetään naru pois...
    8)
     

Kerro tästä muillekin!