Takapään pitkittäistukivarret?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja Stone, 15.2.2007.

  1. Stone

    Stone 3rd gear

    Eihän GM-STW:n takapään pitkittäisten tukivarsien vaihtaminen ole kummoinenkaan homma? :odroll: rengas pois, pultit irti, puslat paikalleen ja uusi varsi paikalleen ja pultit kiinni?

    Olisko muuten kellään myydä paria hyväkuntoisia tukivarsia, GM-farkku siis, 80-90?
     
  2. *Telvis*

    *Telvis* 1st gear

    Kantsii varata uudet pultit ja mutterit kun ne voi olla aika huonossa hapessa ne vanhat. Omassa autossa oli rungon sisällä oleva pultin pää jo niin syöpynyt että joutu katkasee pultin. Ja niit on caprisessa sit ylemmät ja alemmat tukivarret takana. Alemmat niistä kai aina ruostuu.
     
  3. Stone

    Stone 3rd gear

    Joo alemmista on kyse.
    Mitähän tarvii tunkilla tukea ("nose of differential") ettei mene homma vituralleen ("...to keep axle housing from pivoting when the control arms are removed") ??? Ei kai taka-akseli siitä mihinkään voi muljahtaa jos ylempi tukivarsi on kiinni?
     
  4. Tero.Rutanen

    Tero.Rutanen Gearhead

    Minä ajoin oman lullan takarenkaat vain kiilapuiden päälle, niin jäi hyvin tilaa olla auton alla. Kun käsijarru oli päällä, ei akseli suuremmin mihinkään liikkunut kun otti pultit irti. Laitoin varulta kuormaliinan banjosta, vaihteiston palkkiin, niin sain vetää akselia eteenpäin kun pultteja laitoin takaisin. Tietysti etupyörien eteen vois kiilat laittaa.

    Takemmat pultit jouduin korvaamaan purkuosilla, Ja runkopalkin sisällä oleva mutteri on kaiken paskan peitossa, numeroa pienemmän hylsyn sain hakattua siihen.
    Kallistuksen vakaaja ei kai varsinaisesti haittaa, mutta kaikki välipalat ja kilkkeet pitää vain rassata irti, ja laittaa uusiin tukivarsiin. Eli lisäaskartelua.

    *PauliP:ltä vinkki, että pultit pitää kiristää paikalleen normaalissa ajoasennossa, tai siis niin että auto on jousiensa varassa, ettei puslat jää jännitykselle.*

    Noita tukivarsia kun saisi jostain ihan uusia ja tukevampia, uusilla puslilla, niin olisi helppo renemontti.
     
  5. Tomaso

    Tomaso 3rd gear

    Hotchkis. Saa mm. Racers Placen kautta.
     
  6. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    Mä ostin omani ihan US-Partsista, GM-merkkivaraosat. Odottelevat tosin edelleen asennusta...
     
  7. Stone

    Stone 3rd gear

    Saatko kaivetuksi varaosanumeron jostain?

    Edelleenkin vähän ihmettelen, että onko kuitenkaan Chevyssä ja Oldissa samanlainen peräripustus, koska Oldsissa ei ainakaan mitään kallistuksenvakaajaa alatukivarsiin kiinnity...enkä ole edes ylemmistä tukivarsista kovin varma, ei ainakaan erityisen hyvin nävy :odroll:
     
  8. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    Tosta en osaa sanoa onko samat, joskus kuulin jotain huhua että noita olis eri mittaisia... Tosiaan Chevyn tukivarsissa on valmiiks kiinnitysreijät kallistuksenvakaajaa varten, uusissakin. Täytyy kattoa löytyiskö varaosanumero jostain, mä vaan luulen että se lappu mikä niissä oli kiinni on menny roskiin jo...
     
  9. Stone

    Stone 3rd gear

    Perkale, taidan ottaa ja hitsata vanhoihin varsiin lisää tavaraa, kaikista 1nkertasimmin käy luultavasti...
    Mutta milla halavatalla sinne palkin sisään saa avaimen sitä pulttia pitämään? :mad:
     
  10. Tero.Rutanen

    Tero.Rutanen Gearhead

    Ois pitänyt sanoa, että kohtuu hintaisia tukivarsia.

    On ainakin chevyn, oldsin ja buikin tukivarsissa reijät gallistuksen vakaajalle, en ole koskaan nähnyt semmosta, muussa kuin korjauskirjan kuvissa. Onkohan jäpäkkä ajella?

    Omaan STW buikkiin laitoin 88 deltan tukivarret, ja ne oli saman mittaset, kun vierekkäin vertasin. Uudet puslat muutti kulkua kummasti, suosittelen.

    Hylsy sinne palkin sisää pitää tunkea, semmonen pieni nivel jatkovarren päässä pitää muistaakseen olla. Ei kauhean kovassa yleensä ole, kun saa vain pitävän otteen.
     

Kerro tästä muillekin!