turvavyö

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja Annie Mopar, 16.2.2007.

  1. Antti P

    Antti P Gearhead

    Saa laittaa eikä tarvii muutoskatsastaa. Olen laittanut moneen ja yleensä vielä irroittanut ne jostain vanhasta japsista. Niissä ku se kori tahtoo loppua aika äkkiä... Sit oli yllätys kun 2002 Ducaton ostin uutena ja vein verhoomoon, ei saanu lisäpenkille vöitä laittaa rekisteröinti katsastukseen. On näissä uusissa oltava se joku vetolujuus juttu.. Laitettiin lantiovyöt uudet tarvikeliikkeestä rekisteröinnin jälkeen ja kaikki vuosikatsastukset meni vyöt paikallaan läpi. Vaan onneks on jo ducato hävitetty ja parempaa kalustoa tilalla.
     
  2. janne75

    janne75 1st gear

    Kirjottelin tossa aiemmin ettei turvaistuin saa olla liian kovin kiinni, mutta isofix kiinitteiset penkit ovat kyllä suoraan korissa kiinni.
    Voi olla että isofix penkkejä ei ollut vielä silloin kun tm teki kolaritestejä turvaistuimille.

    Itse kun aikoinaan kysyin konttorilta että saako laittaa turvavyöt takapenkille? Inssi antoi pitkän selvityksen että pitää olla lujuuslaskelmia, vetokokeita ja vöiden pitää täyttää kaikki uusimmat määräykset.
    Selvityksen kuultuani kysyin sitten uudestaan että kuinka tässä käytännössä toimitaan? Inssi sano että pistä vyöt asiallisesti kiinni niin ne kelpaa.
    Mitään merkintää niistä ei ole rekisteriotteessa.
     
  3. WSE

    WSE 1st gear

    Metrivoortissa on ollut tasan yksi vyö joka katsastuksen ajankin asennettuna ja näkyvillä; lantiovyö takana keskellä. Juurikin turvaistuinta varten. Tuossa nyt oli jo valmiina orignaalit kiinnityspaikat vöille (muillekin) ei muuta kuin ruuvasi pultit reikiin.
    Eihän noiden tarvitse muuta pykälää virallisestikaan täyttää kuin auton valmistusvuoden mukaiset vaatimukset. Jos ko. mallissa ei ole vöitä ollut ollenkaan saatavilla niin ei ole vaatimuksiakaan. Maalaisjärki käyttöön kiinnityksiä mietittäessä sitten. Tosin aika monessa kuuskytlukuisessa löytyy jo originellit kiinnityspaikat (myös takana!) oli vöitä autossa tai sitten ei- johtuen eri maiden erilaisesta lainsäädännöstä tuohon aikaan.
     
  4. Chevy ´53

    Chevy ´53 Gearhead

    Saa laittaa mutta vaatii törmäystestin? :rotfl:
     
  5. Ahis

    Ahis Gearhead

    Mulla on ollut kuormaliinoilla muksujen jakkarat buickissa kiinni, turvaistuimien vaan täytyy olla sellaista mallia jotka saa pelkällä lannevyöllä kiinni. Ens kesänä tuleekin sen vuoksi ongelmia kun vanhimmalle ostettiin uusi jakkara joka vaatii kolmipistevyöt autoon, kun noissa isompien lasten korokkeissa ym ei omia vöitä ole vaan auton kolmipistevöillä köytetään kakarat kiinni...
     
  6. Annie Mopar

    Annie Mopar 1st gear

    Juu ja pahasti :rotfl: :rotfl: :rotfl:
     
  7. RB-440

    RB-440 1st gear

    Mä muistelen jostain lukeneeni, että 80km/h olisi raja, jonka jälkeen turvavyöt alkaa aiheuttaa vammoja aikuisellekin. Ei niistä tosin tule yhtä pahoja kuin ilman vyötä tulisi, mutta tulee kuitenkin. Eli ei matkan mittavuus, vaan vauhti turman tuo. (Rautavaaran äänellä)

    Mulla ei ole vanhimmissa autoissa vöitä ja toisinaan on tullut mieleen, että pitäisi asentaa semmoiset. Enpa sitten tiedä, että kiinnostaako ne konttorilla ketään sellaisessa autossa, jossa niitä ei ole pakko olla.

    Mitä tulee tohon, että erimoisia autoja on vöillä ja ilman, niin eihän tätä turvavyöpakkoa ole aina ollut ja vissiin pakuihin ja ainakin kuorma-autoihin ne tuli pakolliseksi myöhemmin kuin henkilöautoihin. Jos ei ole vöitä aikanaan vaadittu, eipä vaadita nytkään.
     

Kerro tästä muillekin!