Akkua vanin takaluukkuun...

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja O.J., 21.2.2007.

  1. O.J.

    O.J. 3rd gear

    Alkaa nuo omat akut olla jo vähän loppuunajettuja, ja kesäkin olisi tulossa ja auto reissukäytössä... Uutta virtaa tekisi vähän mieli, tuolta netistä löytyi Exiden 180Ah kurma-autoakku. 8) Akkuliikkeessä kyselin samaisesta akkusesta, ja myyjä kehui parhaimmaksi raskaan kaluston akuksi, jota heillä on. Pointti kuitenkin olisi tämä, kummatkin vakioakut pois, ja takatilaan tämä jööti. (painaa muuten aika kivasti, pitäisi peränkin pysyä tiessä...) Ongelmana on siis tietenkin se, millaista kaapelia laitan, että virta riittää ETEEN asti... Akkukaupan kaveri neuvoi vetämään miinuksenkin eteen asti, ei kuulemma saata antaa hyvää tulosta maadoittamalla runkoon perässä... Ok, kummatkin piuhat lattista läpi, ja suojaputkea pitkin eteen asti, jossa nostetaan konehuoneeseen. Sitten jakoblokit ja laturi ja muut hilppeet kiinni siihen.

    Riittääkö 35mm2 piuha...? Isompaa...? :eek: Autossa on valoja ja lisälaitteita melkoisesti... Mitähän sitä matkaa tulisi, 2-2,5m/piuha...?

    Porukat, jotka näitä peräkonttiakkuja harrastaneet, voisi kertoa myös ihan käytännön kokemuksiaan...?

    Ja siihen ehkä ensi talveksi tietenkin C-Tek 7000 kiinni..... :)
     
  2. HRTP

    HRTP Gearhead

    tuo 35neliömillin piuha ei kuulosta ollenkaan hyvältä :soosoo: :mad:
    Parempi olla järeämpää tavaraa,itellä oli kanssa Diesel Vanissa kontissa 180Ah kuorma-auton akku ja kaapelien vahvuus oli 70neliömilliä ja silloinkin vielä hukkui osa virrasta kovilla pakkasilla taivaan tuuliin(ei jaksannut antaa virtaa enää läpi -38 pakkasissa)
    Mutta jos keli oli lämpimpää kuin -30 niin aina jaksoi pyörähtää tulille yllättävän helposti 8)
    Eli tehkäähän ne piuhat AINA tarpeeksi järeästä tavarasta niin ei tule onkelmia pakkasilla...
    ja ainiin autossa oli 95a laturi ja todella paljon ylimääräisiä sähkölaitteita(4xlisävalot,telkkari,cd-soitin jääkaappi ym.sellaista tilpehööriä) ja jos akun meinas saada täyteen varaukseen niin sillä piti ajaa väh. puol tuntia ennenkuin oli akku täydessä varauksessa
     
  3. thomaso

    thomaso Gearhead

    ei riitä toi 35 neliöinen lähellekään, eiks vanissa ole (ainaskun mun diesel) noin 70 neliöiset tai mikä se jenkkien mitotus systeemillä nyt onkaan. Mä vedin piuhat uusiksi viime kesänä näin: Vanhat akut ja kaapelit pois ja uusi akku(100 Ah) takapenkin alle. Kaapelit lattiasta läpi vasemman kyljen puolelta kulkien vanhan akkukotelon kohdalta kohti etukelkkaa jossa maakaapelin pulttasin laatikon kiinnityspultin alle ja pluskaapelin vedin startille asti. Startilta haaroitus 35 neliöisellä hifipiuhalla sitten konehuoneen junction blockiin. Lisämaadoitukset laitoin akulta runkoon ja Koneesta runkopalkkiin. Käytin kaapeleina alkuperäisiä autossa olleita kaapeleita jotka näyttäin olevan luokkaa 60-70 neliötä. Vanhan lattian alla olevan akkukotelon kohdalle tuli ainoa jatkos. Hyvin on pelittänyt.
     
  4. O.J.

    O.J. 3rd gear

    Eli siinä kakkosakulta tulii sitten jo valmiiksi aika järeää tuubia, jota voisi käyttää...? on 50-70mm2 aika tyyristä kamaa... :eek: no, kaikkihan näissä vehkeissä maksaa... :rotfl:
     
  5. thomaso

    thomaso Gearhead

    Viimeksi kun äkkisältään laskin niin taitaa kaapelit maksaa yhtäpaljon ellei ennemmän kuin akku!
     
  6. SamiL

    SamiL Gearhead

    Ne lisälaitteet, olipa niitä melkein kuinka paljon hyvänsä, tuskin vaativat kaapelilta mitään yli 35 neliön läpimittaa. Startti se on, joka eniten virtaa syö. Ja miinusnapahan kannattaa maadoittaa myös takaa akun vierestä, vaikka sen kaapelilla eteen veisikin. Se vähentää kaapelin kuormitusta. Paksu hitsauskaapeli on aika hyvää näihin tarkoituksiin. Joku sähköä enemmän opiskellut voi varmaan kertoa, minkä poikkipinta-alaista kaapelia tämmöinen neljän metrin matka oikeasti vaatii kohtuullisella jännitehäviöllä. Montako sataa ampeeria se 6.2:n startti muuten käytännössä ottaa?
     
  7. HRTP

    HRTP Gearhead

    tuossa on hyvä laskuri noille kaapelien vahvuuksille http://www.adita.fi/laskuri.asp

    Ja tosiaan ei mikään muu sähkölaite tarttee noita "jumalattoman" järeitä kaapeleita kuin tuo startti...yhdet startin piuhat on palannut iteltä kun tein liian ohkasesta "narusta" kaapelit... sen kokeilun jälkeen on mun autoissa joihin on startinkaapeleita joutunut tekemään on tehty tarpeeksi järeästä ja apuna olen käyttänyt just tuota kaapelilaskuria ja ite laittanut aina varmuuden vuoksi vielä vähän järeämmän kaapelin kuitenkin kulkemaan.
    Vaikka ne paksut kaapelit maksaakin äkkiä enemmän kuin akku mutta kannattaa ne mun mielestä kuitenkin tehdä tarpeeksi järeästä varsinkin jos itelle vielä tekee(mulle maksoi tuo 70neliömillinen 6metrin pätkä muistaakseni jotain 60-70e kun osti firman nimissä sen)
     
  8. thomaso

    thomaso Gearhead

    Sehän se mullakin oli ideana. Mittailin että piuhat riittää mainiosti kun laittaa niin kuin laitoin. Ei oikein hotsittanut enään uusiin kaapeleihin sijoittaminen kun samalla meni uusiksi startti ja akku. Laskin lisäksi että startilta konehuoneeseen 35 neliöinen on varmasti riittävä. Startin virrankulutuksesta mulla on se käsitys että alennusvaihdestartti vie vähemmän amppeereita kun suoraveto. Tiedä sitten onko mutua.
     
  9. SamiL

    SamiL Gearhead

    Mitä luultavimmin alennusvaihdestarttti vie vähemmän. Ja pyörittää myös hitaammin. Kävin katsomassa kirjoista, mutta en löytänyt kuin 6.2 suoravetostartin virran ilman kuormaa. Se on maksimissaan 210 A. Ehkä joku, jolla on pihtimittari, mittaa mikä on todellinen virrankulutus kylmää konetta pyöritettäessä. Silloin saa tuolla laskukaavalla tietoon sen oikean kaapelinpaksuuden. Kaapelia ostettaessa kannattaa myös katsoa, tuleeko halvemmaksi vetää kenties pari puolta ohuempaa rinnan yhden paksun sijaan. Hinnat kun eivät kaapeleissa(kaan) aina ole johdonmukaisia :lol:
     
  10. kojo

    kojo Gearhead

    Joskus tuli mitattuakin paljon menee kesäkelillä startille, mut kun on lahopää niin ei muista, mut toi 210 ei riittäny alkuunkaan, ja mitä kylmempää eli kankeemmin oyörivä kone sen enemmän menee virtaa..
    Mun pitääkin mennä tonkiin varastoa, jos en ihan väärin muista niin siellä vois olla joutilasta *PAKSUA* kaapelia, ei oo sit ihan notkeetakaan, mut menis varmaan ihan jees tollasessa kontista eteen vedossa kun ei tarvi hirveesti joustaa..
     
  11. GMC-96

    GMC-96 1st gear

    Arvioisin ihan lonkalta (perustuen kokeiluihin eri akkuilla, joissa eri starttivirrat), että välittämättömän startin virran tarve on lähempänä 1000A kuin 500A. Esim. 360A starttivirralla ei startti pyörinyt enää riittävällä nopeudella, kun lämpötila laski alle +10 asteen :-?
    Eräältä korjaamolta kuulin, että 600A on minimi millä auton saa edes käyntiin vähänkin kylmemmillä keleillä.
     
  12. O.J.

    O.J. 3rd gear

    35mm2 saisin tuosta paikallisesti 8€/m (sis.alv)... Täytyypä alkaa sitten kyselemään kai sitä 50mm2:sta.... :eek: Jotai reilua kymppiä metri varmaan... Ja mulla kun on PAKSU väliseinä vanissa (15-20cm...), ja sellainen pitkien tavaroiden kuljettamiseen tarkoitettu luukku siinä alhaalla keskellä, niin sinne sitä meinasin, mahtuu luultavasti kuin nyrkki silmään... Akku jotain 25x25x50... Eli siitä ei pellin alle matkaa kuin n.2m... Asialla ei vielä kiire, kun ei ole tallia tai mitään suojaa missä edes alkaa tekee..... :oops: Mut kesää kohti ajattelin...
     
  13. sakkeus

    sakkeus 1st gear

    Akku

    Onko akkujen vakiopaikoille tulossa jotain kun ne sieltä pitää poistaa :eek: ?? Kyllä kahdella hyvällä akullakin pärjää siinä missä tolla "jöötillä" ja ei tarvitse niihin kaapeleihin käyttää aikaa ja rahaa.
     
  14. 6.2vani

    6.2vani Gearhead

    se ala akku on yleenss pellin surma ne akku höyryt tupaa lahotaan peltejä. itellä ollut vuoden akku 180ah perä kontissa ja virta ei ole loppunut.siinä kahden akun systemissä on muuten johtoa aika pitkästi kun ne purin pois.ja monta liitosta jotka tuppaa aina hapetuun.siitä mootoritilan akulta startille lähtevän johdon jätin ja laitoin sellasen kumi tyynyn jossa pultti molemissa päissä siitä virta muulle kulutukselle.siitä on myös hyvä antaa/ottaa lisävirtaa käykkäreillä.
     
  15. thomaso

    thomaso Gearhead

    Yksi järeä akku on paljon halvempi ratkaisu kun 2 pientä kun tarvitaan myös paljon paukkua niistä. Noi kuorma-autojen isokokoiset ja tehokkaat akut on yllättävän halpoja. Isolla akulla takakonttiin tai penkin alle sijoitettuna ei ole koolla merkitystä. Lisäksi kun akku on auton sisällä talvella on sillä aina paremmat oltavat kun konepellin tai lattian alla olevalla. Toi lattian alla oleva akkuboksi oli mullakin niin laho että ihme ettei ollut pudonnut tielle.
     
  16. buick8791

    buick8791 1st gear

    Nii,

    oli sitten yksi tai kaksi akkua mietinnässäsi, niin osta vaikka 70 mm2:n hitsikaapelia. Kuuskymmpinenkin riittää. Kysele vähän eri paikoista, niin voit saada muutaman euron säästöön.
     
  17. HRTP

    HRTP Gearhead

    Joo kannattaa kysellä liikkeistä ensin mihin hintaan toinen myy.itekkin tein silloin vertailun ja hintahaitari oli aikas laaja ainakin JKL:n seudulla...
     
  18. SamiL

    SamiL Gearhead

    Hitsikaapelia saattaa löytyä myös romukaupoista.
     
  19. O.J.

    O.J. 3rd gear

    Täytyy katsoa, heti kun nosturille auton saa, et minkä paljon sitä piuhaa sillä on... Kiitti vinkistä. Laskeskelin itsekin tuolla laskurilla, taitaa tosiaan jäädä kolmevitonen auttamattoman pieneksi... :oops: 50-70mm2... Katsoo mitä niistä alkuperäisistä saa aikaan, ja ostaa tarvittaessa metrin kaksi lisää... ja tosiaan tuon happanemisen, kahden akun huoltovaikeuden, jne, jne, takia hommaan tuon ison 180Ah:n jötkylän... Se on Exide, ja hintaa 150€ :eek: :eek: :eek:
     
  20. JAZZU80

    JAZZU80 Gearhead

    mulla oli auton alla tommonen siinä vakio paikalla,tein vaan uuden telineen, ja hyvä oli. Ei kannatata laittaa pitkiä piuhoja kun tulee häviöä virrassa.
     

Kerro tästä muillekin!