manuaalista automaattiin....

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja 66monaco, 12.2.2007.

  1. 66monaco

    66monaco Gearhead

    elikkä oiskos kellään kokemusta automaatin vaihdosta manuaalin tilalle ? kyseessä on 1989 dodge ram D-100 pickup...318 ruutta ja 4-v manuaali. manuaalii pitäis koht puolee tehä remppa ja pikkusen automaatti kiinnostais laittaa tilalle...eli miten "suoraan" mahtais käydä? sopiiko vetolevy? en meneekö 904 tai 727 koneesee, vaihteiston taka tuenta, mitä muutoksia? kardaanin ja yoke käykö? jne.......? ratti pylvästä en aatellu laittaa ku on jo lattiassa reikä niin laittaisin jonkun sifterin...
     
  2. coupemopar

    coupemopar 1st gear

    Mikä manuaali sielä nyt on? niiku onko malli esim. vastaava kun a-833... Jos on, niin automaatin vaihto tilalle pitäs olla suht helppo...
     
  3. 66monaco

    66monaco Gearhead

    juu a-833 pitäis olla... 4 vaihteinen ja sivusta menee vaihteensiirto hässäkät....
     
  4. Beenari

    Beenari 3rd gear

    Kokemusta on mutta ei juuri kyseisestä mallista.

    Mutta merkistä riippumatta proseduuri ja tarvittavat osat on suunnilleen samat.

    Tarvitset itse laatikon, turbiinin vetolevyn, yoken, shifterin tietenkin olit jo huomioinut, laatikon öljyn jäähdytin sekä tarvittavat putket jäähdytintä varten ja kickdown/TV vaijerin.

    vanha laatikko pois
    vauhtipyörä veke
    vetolevy kiinni
    turbiini kiinni vetolevyyn
    laatikko kiinni
    huomataan että laatikon kannatinpalkki ei sovi
    turataan uutta palkkia hitsipillin kanssa ja juodaan kaljaa ja kiroillaan
    palkkiviritys kiinni
    kiroillaan ja juodaan kaljaa kun jäähdyttimelle ei meinaa löytä paikkaa
    viritellään jäähdytin jotenkuten kiinni (nippusiteillä)
    huomataan että jäähdyttimen putket olisi pitänyt laittaa jäähdyttimeen kiinni ennen jäähdyttimen asennusta
    juodaan lisää kaljaa ja revitään jäähdytin irti
    asennetaan jäähdytin putkineen paikalleen (taas nippusiteillä)
    sovitellaan yoke kiinni ja huomataan että kardaani on viisi sentti liian pitkä/lyhyt
    otetaan taas kaljaa vitutukseen
    viedään kardaani pajalle lyhennettäväksi/pidennettäväksi
    juodaan kaljaa
    käydään hakemassa kardaani pajalta ja asennetaan autoon
    kiinnitetään shifteri ja suoritetaan ensimmäinen koeajo
    kirjoitellaan OD:lle kysymyksiä miksi vaihteisto toimii epämääräisesti ja saadaan asiantunteva vinkki kickdown/TV vaijerin tarpeellisuudesta
    kiroillaan ja juodaan kaljaa kun etsitään kissojen ja koirien kanssa tallista kyseistä vaijeria
    löydetään vaijeri ja laitetaan laatikkoon kiinni ja sitten ihmetellään kaljaa juoden miten se saadaan kaasuvivustoon kiinni
    turataan MIGillä lattaraudasta sopiva kiinnike ja vihdoin päästään koeajolle
    viikko vedetään naama näkkärillä automaattivaihteisella autolla kunnes laatikko menee rikki väärin säädetyn kickdown/TV vaijerin takia
    laitetaan nettiautoon ilmoitus myydään laatikkovikainen auto
    juodaan lisää kaljaa


    Vaikka noita on muutama tullut tehtyä ja joka kerta opittua lisää niin jokatapauksessa kaava toistuu enemmän tai vähemmän murheellisissa merkeissä (johtuen kaljanjuonnin aiheuttamasta krapulasta)
     
  5. 66monaco

    66monaco Gearhead

    :lol: :lol: :lol: melkeimpä kandee remppaa manuaali :lol: :lol: :lol:
     
  6. DS 325

    DS 325 Double Gearhead

    Tai myy se Parsa ja osta koko rahalla Kaljaa eli KOFFia :rotfl:
     
  7. Cheyenne

    Cheyenne 1st gear

    Ja omakohtaisesta kokemuksesta (ei tosin tässä kysytyssä aiheessa) ilman kaljaa on sama lopputulos ilman Auton myymistä...
     
  8. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    manuskaali on varmaan lyhyt häntäinen, eli sen yoke pitäs mennä 904 lodjuun. kardaani käy sellaisenaan.

    tarttet tod.näköisesti lootan, turbiinin, vetolevyn, kikkerivaijerin, shifterin, ö-jäähyn, letkut, liittimet, kasan pultteja, lisätköön joku muu mitä vielä tarttee mut noi nyt tuli mieleen ekana
     
  9. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Laatikon kannatainpalkin ja kumin pitäis olla sama, samoin käsittääkseni ton manuaalin pituus sama kuin 727:ssa, ja joukki sama myös? Ei ton pitäis olla yhtään pahan rasti. Aftermarket shifterin joudut tietysti hommaamaan. Huomattavasti työläämpi on vaihto toisinpäin.
     
  10. PauliP

    PauliP 1st gear

    Ja Moparissa on oikeasti tärkeää saada se kaasuasentovivuston liikerata oikeaksi. Ei riitä ainoastaan että kick-down vipu on pohjassa kun kaasu on pohjassa.
     
  11. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Vaihdoin vuonna 198x? Vaillinanttiin tollasen 4v väkisinvaihettavan tomaattiin ja hämärä muistikuva kertoo että 904 meni "heittämällä" sen tilalle!! Ainoa murhe mikä itelle tuli oli turbiinin pilotti joka ei sopinu kampuraan kun vuosmallit oli niin paljon erit. Siitä selvittiin ite tehdyllä "aarporalla" :rotfl: .
     
  12. pölhö

    pölhö 1st gear

    Eikös ne pilotit menny näin, 67 ja vanhemmat halkasija n. 1,57" ja 68 ja uudemmat 1,82" :odroll: ja kampuran takapään reiän koot vaihtuvat myös. 67-68 :lol:
     
  13. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Ja koskee kai nimenomaan 904 lootaa, mun muistaakseni 727:ssa on vanhemmissakin iso pilotti? A-koppasessa on lyhythäntänen 833, sitä en osaa sanoa mikä tollasessa pikkarissa on. Mut joukki käsittääkseni kuitenkin on iso, eli sama kun 727:ssa?
     
  14. 66monaco

    66monaco Gearhead

    hahahaha :D
     
  15. 66monaco

    66monaco Gearhead

    kiitoksia tiedoista hieman auttaa kun saa enempi tietoo :) täytyy varmaa tos kesäl yrittää (jos jaksaa) :D vaihtaa, kun on noi kesäbiilit ajossa :)
     
  16. coupemopar

    coupemopar 1st gear

    Pistä yyveellä vaikka ku oot vaihtanu tomaatin manuaalin tilalle niin voin ostaa sen manuaalin sulta pois... :)
     
  17. 66monaco

    66monaco Gearhead

    juup, sitä onkin muutamat kyselleet :D saan ny nähä mitkä fiilikset kesäl, voi ol et taian vaihtaa autoo :D
     
  18. coupemopar

    coupemopar 1st gear

    No moon siitä kiinnostunu jos on myytävänä, siis v-laatikko:) pitäs viä ainaki yks löytää, niin sais neljännenki v8 manuaali jenkin talouteen 8) 8) 8)
     
  19. Dragonfly

    Dragonfly 1st gear

    Ja eikös tietokoneboksikin pitäisi vaihtaa samalla automaattimallin vastaavaan.
    Ja asentaa vaihdevivustoon vaihteen asennontunnistin.
     

Kerro tästä muillekin!