Moottorin hankinta

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja katastrofi, 7.3.2007.

  1. katastrofi

    katastrofi 1st gear

    Moro,

    Mikä olis järkevin tapa hankkia ehjä Chevyn/Oldsin peruskone apulaitteineen? Nykyinen pata on 305.

    Kyllähän näitä näkyy olevan myynnissä vähän siellä sun täällä, mutta vähän on sellanen fiilis että joutuisi ostamaan sian säkissä. Varsinkin kun puuttuu se aisti jolla erottaa rikkinäiset ja ehjät romut toisistaan niiden olleessa irti autosta :)

    Myykö mikään kotimainen pulju tarkastettuja tai peräti takuulla varustettuja käytettyjä koneita?
     
  2. kime2

    kime2 Gearhead

    Eipä taida kukaan noita enään myydä?

    Mut tule hakemaan minulta ehjä 350:nen kone joka on kevyesti piristetty(performer nokka ja imusarja yms.) ja vaikka avataan ja katsotaan koneen kunto.
     
  3. tapio

    tapio Gearhead

    Kannattaako noita käytettyjä koneita enää ostaa, kun GM:n uuden perusmyllyn saa niin älyttömän halvalla? Uuden koneen mukana tulee takuukin, joka antaa ainakin mielenrauhan.

    Kysy vaikka Laakkoselta tai omalta vauhtikauppiaaltasi, mikä on päivän hinta?
     
  4. kime2

    kime2 Gearhead

    Noista takuistahan on täälläkin väännetty et toimiiko ne sit meillä täällä suomessa?
     
  5. Denny Crane

    Denny Crane 1st gear

    Pitäis toimia , jos kotomainen firma sen sulle myy ja sanoo että takuu toimii. Tuotevastuulain mukaan ne vastuuhommat hoidellaan sinun ja sen myyjän välillä. Myyjä joutuu itse hoitelemaan hommat sinne ulkomaille. Eli eivät voi sanoa, että ota itse yhteyttä meren taa.

    Ja jos ei ole takuuta, niin tuotevastuulaki sanoo kestokulutustuotteissa, jotka ostetaan kotimaisista firmoista, että tuotteen on kestettävä tuotteen luonteen mukaisesti kohtuullisen ajan. Eli jos kotimaasta oatettu tehdascrate-kone kilahtaa katukäytössä ekana tai tokana kesänä (materiaali/kokoamisvirhe), eikä syy ole käyttäjän laiminlyönti (ei öljyä koneessa yms.), niin joutuvat vastaamaan huutoon.
     
  6. kime2

    kime2 Gearhead

    Pitäishän sen toki kuluttajan kannalta toimia,mut ne kun taidetaan myydä ulos viritysosina joille ei myönnetä takuuta...
     
  7. Anssi

    Anssi Gearhead

    Kun sillä takuulla ole mitään merkitystä! Takuulla ei voi heikentää kuluttajan normaalia suojaa. Kuten Denny Crane tuossa jo kertoi, tuotteen myyjä vastaa kuluttajalle siitä, että tuote kestää oikein käytettynä sen oletetun eliniän ja siten, kuin myyntitilanteessa tuotteen kestosta on kerrottu.

    Älkää hyvät ihmiset menkö tähän iänikuiseen takuuhuijaukseen..
     
  8. kime2

    kime2 Gearhead

    Eipä niille viriosille mitään takuuta anneta,ainoastaan silloin jos niissä huomaa jonkun selvän virheen tai puutteen.
     
  9. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Kyllä niihin pätee toi kuluttajasuoja ihan samalla tavalla kun kaikkeen muuhunkin. Mut mikä kannattaa ja mikä ei, on sitte henkilökohtanen ongelma. Mä oon jonku tollasen "goodwrenchin" vähän ajettuna läpikäynyt, ja ehkä läpikävisin myös jos ostaisin sellasen uutena, ja vaihtaisin tiettyjä osia. Mut noi riippuu ihan siitä millasta moottoria hakee, silti heittäisin sinne heti mm paremman jakopään ja tarkastelisin ehkä muutenkin vähän miltä jutut näyttää.
     
  10. Cheyenne

    Cheyenne 1st gear

    Järkevyys on suhteellista...
    Joko luotat mitä myyjä sanoo...
    Tai viet olemassaolevan koneen luotettavaan korjaamoon (mielellään jenkkeihin erikoistueeseen) ja käsket tekemään täys remontin...
    Tai ostat sen tehtaalta tulevan uuden koneen...
     
  11. katastrofi

    katastrofi 1st gear

    Jeah, tämä aihehan pukkasi viestiä enemmänkin kuin odotin :)

    Paljon "täysremontti" suunnilleen maksaa?
     
  12. jylhä

    jylhä 1st gear

    se on tietty kiinni paljon mitä koneistuksia joutuu tekemään. poraus/hoonaus , kampiakselin linjahooni ja kiillotus/hionta, mahdollinen mäntien vaihto veiveihin, nokkalaakerien vaihto,kansitasot ja venttilien hionta+ joku unohtunut askare, kaikki noi 40-250e per työ. purku/pesu 100-300e. niin ja pitää se kootakkin. osat 500-1000e. nuo on päästä revittyjä hintoja, riippuu paljon korjaamon/koneistamon hinnoitteluista, mutta 1000-2500e menee suht helposti moottoriin.
     

Kerro tästä muillekin!