Takasumuvalo/Camaro -95

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja jenkkijussi, 27.3.2007.

  1. jenkkijussi

    jenkkijussi Gearhead

    Löytyisikö keneltäkään kaaviota kyseisen valon järkevästä/laillisesta kytkennästä?
    Nimim. Neuvoista kiitollinen.
     
  2. O.J.

    O.J. 3rd gear

    Tarvikelamppu kiinni, ja vedät plussan eteen katkaisijalle, jossa on merkkivalo...? :eek:
     
  3. Jasca

    Jasca 1st gear

    Parempi ois kyl katkoo maata, oikosulkuvaaran takia nääs. Eli ottaa virtaa kytkemällä rinnan takavalojen kanssa ja sit vetää miinuksen katkasimelle. Sinne taas saa valon palamaan tuomalla sille katkasimelle jostain läheltä virtaa. Siis sille merkkivalolle. Vaik virtaa katkasimelle lopulta siis tuleeki, on oikosulun riski jollain 5-10 sentin johdolla paljon pienempi ku 2-3 metrin piuhalla.
     
  4. O.J.

    O.J. 3rd gear

    On muuten hyvä pointti! :eek: ja samalla, kun ottaa takavalolta virran, ei tarvii huolehtia, että jää päälle kun auton sammuttaa...
     
  5. Jasca

    Jasca 1st gear

    Hyvä pointti toiki! :lol:
     
  6. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    Eihän se voi jäädä päälle, kun ohjaus pitää joka tapauksessa ottaa valoilta!!!
     
  7. puusilmä

    puusilmä Gearhead

    Onkos tuossa Camarossa etusumuvalot vakiona, ohjaus on helpoin ottaa niiltä.
     
  8. Dragonfly

    Dragonfly 1st gear

    Mutta kannattaa muistaa, että etu-ja takasumuvalon kytkentä on erilainen pykälien mukaan.
    Takasumuvalo saa palaa vain ajovalojen kanssa. Etusumuvalot saa palaa seisontavloilla. Eli takavaloilta virran ottaminen on ihan hyvä idea, mutta sen alkuperäisen sumuvalokytkimen käyttö ei.
    Ettei tarvitse sitten valittaa jos katsastusmies ei hyväksykään kytkentää.
     
  9. puusilmä

    puusilmä Gearhead

    Meneekö pykälä tosiaan noin? Mikähän idea siinä on, takanahan valot palaa joka tapauksessa, on päällä parkit tai ajovalot. Tuota etusumarikytkentää on kyllä käytetty, mutta näköjään siinä voi tulla sitten leimalla vaikeuksia.
     
  10. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    Ja takasumari saa palaa vain jos edessä olevat sumarit palaa (siis jos edessä on sumarit, takasumari ei saa palaa ilman että etusumarit palaa, jos edessö ei ole sumareita, sitten takasumari saa palaa kunhan ajovalot palaa)!!!
     
  11. puusilmä

    puusilmä Gearhead

    Ja menisi kytkentäkin hankalaksi jos takavalolta virran ottaminen on hyvä idea, mutta ei saisi palaa kuin ajovalojen kanssa. Miten se parkeilla palaminen estettäisiin?
     
  12. impala1968

    impala1968 Gearhead

    ???? Ainakin paikallinen katsuri oli sitä mieltä että takasumaria pitää pystyä käyttämään ilman etusumareita, esim. lumipöllyssä kun keli muuten ei edellytä etusumareiden käyttöä.

    Aika monessa on tehdastekoisesti noi sumarit kytketty tuolleen kun sanoit mutta nehän onkin tyypitetty ja siten ihan toinen juttu.
     
  13. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    Tuo vaan sattui Finnlexistä silmään, kun yritin etsiä koska takasumari on tullut pakolliseksi (ei muuten löytynyt, piti kysyä konttorilta, 1.10.1994 alkaen on ha:ssa pakollinen)!!
     
  14. WTF

    WTF Gearhead

    Omassa on vaan sulake ja kytkin.
     
  15. jenkkijussi

    jenkkijussi Gearhead

    Kiitos vinkeistä. Taidanpa kytkeä sen niiden etusumuvalojen rinnalle toimimaan samasta kytkimestä.
     
  16. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Sen kun vaan mutta saatat joutua hieman selittelemään konttorilla.
     
  17. kira

    kira 1st gear

    Jees,

    Menee nyt pikkasen ohi aiheen mutta pakko kysästä onko kellään kokeiltu katsastuksen yhteydessä sumuvaloja?

    No mitä mää nyt olen käynyt katsastamassa kotteroita niin ei sumuvalot ole kiinnostaneet mitenkään katsastuskaveria.

    Toisaalta en edes tiedä mistä ne saa päälle (esim tossa -95 Z28 on edessä "alkuperäisen oloiset" sumuvalot ja takana Suomessa lisätty patti puskuriin :( joka ottaa meinaan pattiin.. (puskuriin puhkastu nyrkin mentävä reikä))
    Ajovalojen korkeussäädön kytkinhässäkkä näyttäisi olevan lisätty jälkikäteen. Ja muita kytkimiä en ole kokeillut/ihmettellyt/pistänyt vielä silmään.

    - Kimmo
     
  18. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    Pitäishän niiden suuntauskin tarkistaa!! Tosin ei välttämättä kaikki asiat katsuria kiinnosta, mutta ottaa sitten päätöksestään vastuun!!
     
  19. kooma-kalle

    kooma-kalle 1st gear

    Muuten olen sitä mieltä, että koko takasumuvalo on yksi maailman turhimmista kapistuksista! :x Varsinkin pääasiassa kesäkäytössä olevassa harrasteautossa.
     
  20. O.J.

    O.J. 3rd gear

    No ehkä harrasteautossa on turha, mut takasumuvalo on OIKEASTI todellinen turvatarvike lumipyryssä tai muuten huonossa kelissä ajaessa... näkyy muuten sitä käyttävä auto piiiitkälle, ennen kuin takapuskuri tulee lumipöllyssä vastaan...
     

Kerro tästä muillekin!