Vääntösauva poikki

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja kickdown, 29.3.2007.

  1. kickdown

    kickdown Gearhead

    Napsahti sitte Dartista vääntösauva poikki. Onko kokemusta pitääkö joku putka noita hyllyssä vai joutuuko tilaamaan jostain kauempaa? Mittasin tönärillä et paksuus oli reilu 22mm eli onks se sit 0,89"? Auto on alkuperänen 318cid. Ootteko uusinu molemmat kerralla vai uskaltaako vaihtaa vaan toisen??
     
  2. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    vaihda kummatkin. toisen päällähän on ollut se 400 kiloa viimeiset 20-40 vuotta. se mikä nyt on ehjä on todennäköisesti jo päässyt veltostumaan.
     
  3. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Meniks oikeesti poikki? Ihmettelen vaan kun meillä ei oo noita ikinä ketkennut, enkä oo ikinä nähnyt tai edes kuullut, että olis A-koppasissa katkennut, on todella luotettavia. Uudemmissa B-korisisssa, joissa ISO jousitus, toi on yleisempää. Oiskohan saanut joskus väärää kohtelua jos on katkennut? No liekö tolla niin väliä, kumpikin uusiks (tai käytetyiks) vaan. Suomiautoissa on yleensä 0.87" heavy duty vääntösauvat motista riippumatta.
     
  4. kickdown

    kickdown Gearhead

    Kyllä se kuskinpuolelta poikki meni jotain 20cm ennen takapäätä. Olin just vaihtanu oikeelle puolelle uuden takapakan ja kääntämäs autoo toisin päin ku se pamahti, liekö ottanu itteensä ku kuitenki aika paljon auton painosta oli jonkun aikaa siinä vasemmassa etunurkassa... Joo 0,87" tosta taitaa tulla ku tarkemmin laskee.
     
  5. jaketin

    jaketin Gearhead

    jos haluat toisen, mulla löytyy varastossa nos vääntösauvoja, vasemman puolisia...
    5 egellä lähtee
     
  6. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Ei jousen pitäis mennä painosta poikki, vaikka sen päällä olis kuinka paljon painoa, toi sauva ei kuitenkaan kauheen montaa astetta pääse kiertymään nromaalilla joustovaralla. Siinä on varmaan ollut joku vika, uutta suoleen vaan.
     
  7. kime2

    kime2 Gearhead

    Erittäin harvinaista on kyllä noiden vanhempien vuosimallien vääntösauvojen katkeaminen,kerran eräs pitkään purkualalla ollut vanhempi kaveri sanoi et niitä ei ikinä jenkeistä saanut myytyä vaikka muuten ne kaluttiin hetkessä tyhjiksi muista osista,tämä siis joskus -70luvulla ja kyseessä ei ollut mitään harvinaisia malleja!
     
  8. Artturtle

    Artturtle 1st gear

    Pamahtaa poikki jos vaihtaa puolta, eli jos on sekoittunut ja vääntö menee toisin päin. En koskaan itsekkään kuullut, että olis jonkun muun asian takia mennyt.
     
  9. kime2

    kime2 Gearhead

    Aivan,hiukan samoin kun vetoakselin saattaa käydä!
    Tosin niitähän voi mennä kyllä muutenkin :oops:
     
  10. kickdown

    kickdown Gearhead

    Nyt kun on uus jousi ja vanhat jämät lähti helposti irti niin kuka osaa kertoa mitä tosta tarvii purkaa et uuden saa paikalleen? En kauheesti ehtiny tänään aiheeseen perehtyä mutta ihan helposti ei tunnu tukivarren ankkuriin menevän, sitä pitäs saada aika paljon käännettyä alaspäin. Säätöpultti on löysätty, vaatiiko vielä iskarin ja yläpallon irrotuksen? Niin paljoa ei saa siitä nokasta, mihin säätöpultti vastaa, kangettua et jousen sais pesäänsä.
     
  11. JTE3

    JTE3 Gearhead

    Ylätukivarren pohjaanisku kumi on irroitettava, silloin
    alatukivarsi tipahtaa alemmaksi
     
  12. kickdown

    kickdown Gearhead

    Se on irti mut ei tuntunu riittävän...
     
  13. GARAGE_INC

    GARAGE_INC Gearhead

    hmm

    kyllä sen pitäis olla senne pujotettavissa. Kaverilta meni orig.318 valiantista sauva poikki samaan tapaan..
     
  14. Tomaso

    Tomaso 3rd gear

    Jos sulla on väärän puolen jousi? Parilliseen päättyvä on oikean puolen (=apparin puoli). Se numeropää tulee taaksepäin (suunnalla ei ole varsinaista merkitystä, mutta niin ne on ollut tehtaalta tullessaan).
     
  15. kickdown

    kickdown Gearhead

    Tossa oli semmonen homma että se tukivarren ankkuri ei päässy kääntymään tarpeeks ennen ku löysäs sen mutterin mikä kiristää tukivarren palkkiin.
     
  16. Le Mans

    Le Mans 1st gear

    Jos auto tunkilla korista,ja säätö nollassa kylä varmaan lähtee.
     
  17. ajoo

    ajoo 1st gear

    Mistähän firmoista kannattaa vääntösauvoja kysellä Suomesta? Lappeenrannan omien liikkeiden kautta ei pystynyt tilaamaan. Kyseessä Plymouth Satellite -73 ja apparin puolelta katkes.
     
  18. Tomaso

    Tomaso 3rd gear

    Uusia ei tehdä. Nossina ei löydy. Käytettyjä jostain.... Siis jos autosi on oikesti '73 vuosimallia 43,6" pitkillä jousilla. Vuosimalliin '72 ja vanhempaan 41" pitkää löytyy uustuotantona.
     
  19. ajoo

    ajoo 1st gear

    Vääntösauvan pituus tosiaan 43,6"... Purkaamot soitettu läpi ilman tulosta.
    "Holkkien" siirtoa suunniteltu lähemmäs keulaa, jotta kävisi 41" pitkät. Ajatukset toteutuksesta tervetulleita, kuten myös vinkit keneltä tuollaiset oikean pituiset sauvat löytyisivät käytettyinä.
     
  20. Tomaso

    Tomaso 3rd gear

Kerro tästä muillekin!