Dieselgurut auttakaa, 350DX

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja cartman, 20.4.2007.

  1. cartman

    cartman 1st gear

    Mikä tätä vaivaa? Ravistaa ja käy seitsemällä tyhjäkäynnillä ja pienillä kierroksilla. Välillä yrittää käydä kaikilla ja matka-ajon jälkeen saattaa käydä pidemmänkin hetken tasaisesti. Vika kutospytyssä. Kun löysään suutinputkia kaikista muista sylinteristä niin kone meinaa sammua ja polttoainetta suihkii kunnolla. Mutta kun löysää 6. pytyn suuttimen putkea niin ei vaikuta käyntiin mitenkään eikä polttoainettakaan tule kuin valumalla ja siinä näyttäisi olevan ilmakuplia. Ajattelin, että suutin kusee läpi ja vaihdoin sen, mutta ei vaikutusta. Vika pakko olla pumpussa mutta miten se pätkii vain yhtä sylinteriä? Ja mistä se voi vetää ilmaa vain yhden sylinterin suutinputkeen? Ulkoisia vuotoja ei mielestäni ole. Pumppua en ole vielä avannut. "Uusi" suutin on testaamaton eikä kunnosta tietoa, joten voihan sekin olla paska, mutta epätodennäköistä kuitenkin.
     
  2. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Ja se suutinputki on tietenkin ehjä ja kiinni molemmista päistä kunnolla? Tosin eiköhän senkin hajusta jo viimeistään huomaisi :-?
     
  3. cartman

    cartman 1st gear

    Jep putki on ehjä eikä vuoda pumpun päästä, ruiskisihan se kai polttoainetta ulospäin jos vuotaisi.
     
  4. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Niinhän se tekisi ja taisit jo laittaakin ettei ulkoisia vuotoja ole havaittavissa.
     
  5. W201

    W201 3rd gear

    Vaihda se kutospytyn suutin ristiin jonkun muun pytyn suuttimen kanssa, jos vika siirtyy mukana on vika siinä "uudessa" suuttimessa.
     
  6. Antti P

    Antti P Gearhead

    Kyllähän tuo voi olla pumppu vikakin. Jos ei evästä tule samalla tavalla kuin muille. Mut jos tulee ja suutin kunnossa niin voihan olla venttiilivika tai männänrengas poikki. Ei syty polttoaine jos ei puristusta.
     
  7. Scotty

    Scotty 1st gear

    Jos pumpun puoli on kunnossa eikä saa ilmaa pumpun puolen liitoksesta tai ettei putki tai se nippa pumpun päässä ole tukossa ( kutonen on se paskin putki joka on pumpun alimmaisena). Se voi vuotaa uloskin sieltä mutta kun imusarjan altaassa on se poistoputki takapäässä joka valuttaa naftat sinne alipainepumpun juureen niin ei näy kuin kylmänä ja aika massiivisella märkäpään tiivisteen vuotona kun on lämpimiä pintoja haihduttamassa..
    Mutta seuraava vaihe:
    Sammutin solenoidin johto irti.
    Hehkutulppa pois viallisesta pytystä.
    Apuri pyörittää startilla, pidä sormea hehkun reijän päällä. Jos painetta niin on rutut kotona jos ei niin venakopat auki ja tutki nostajan tanko , nostaja ja keinuvivut. Jos ei oo ruttuja vettiilikoneiston tarkistuksen jälkeen niin sitten on mahdollista mäntävika, kansivika tms.
    Oldsin diesel ei normaalisti "kuole" vähiin öljyihin, se lopettaa käymisen Näkun nostajat eivät saa tarpeeksi öljyä niin että vipat liikkuisivat. Voisi veikata kulunutta vippapukkia koska ne ovat alumiinia ja kuluvat alta päin ( koska voitelu tulee työntötankoa pitkin keinuvivulle). Kulumista ei näy kuin nostamalla vippapukit ylös. Kyl se siitä. D ja DX ovat Maailman kauneimmin käyviä Dieseleitä jos ei oteta huomioon Detroitin 2 tahtisia.
     
  8. cartman

    cartman 1st gear

    Suutinputket oli kokonaan irti ja venakopat pois, kaikki venttiilit aukee normaalisti, ei nostajavikaa. Kutosen suutinputkea löysäämällä ei ruiski polttoainettakaan kunnolla niinkuin muista putkista eli ei tee painetta. Paluulinjan oon kokeillu irrottaa -> ei vaikutusta. Sitten otin koko nipan pois -> tyhjäkäyntikierrosluku nousee mutta käynti ei tasoitu. Paluulinjan reikä sormella tukkoon -> sammuu. Huomenna jatkan tutkimuksia, täytyy vielä tsekata se suutinputken tiiviys pumpun päästä, vaikka en ainakaan aikaisemmin mitään vuotoja havainnut. Ikävästi juurikin toinen alimmaisista se kutosen putki...
     
  9. cartman

    cartman 1st gear

    No perhana. Kyllä se vika sittenkin oli suuttimessa. Vaihdoin kutosen ja nelosen suuttimet ristiin ja vika siirtyi nelospyttyyn. Sitten vaihdoin tilalle toisen suuttimen ostamistani kahdeksasta suuttimesta. Käynti tasoittui selkeästi, mutta edelleenkin ravistaa hieman. Nyt on suutinputken löysäämisellä selkeä vaikutus käyntiin, mutta polttoainetta sieltä ei ruiski yhtä voimakkaasti kun muista. Ilmeisesti tämäkään suutin ei ole ihan kunnossa, onkohan noista ostamastani kahdeksasta suuttimesta yksikään ehjä :rotfl:

    Voiko noissa suuttimissa muuten olla eroja, kyse on siis kynäsuuttimista. Kone on -81 pikkarin DX ja nää "uudet" suuttimet on vanhemmasta D:stä. Onko avautumispaine sama?
     
  10. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear

    260 ja 350 koneissa on eri avautumisarvot omaavat suuttimet. Oli kyse sitten kynäsuuttimista tai uudemmista mikrosuuttimista. Eli tarkista ovatko suuttimet 260 koneesta..
     
  11. cutlass cruiser

    cutlass cruiser Double Gearhead

    Erittäin suositeltavaa, vie ne suuttimet diisselikorjaamoon ja anna tehdä niihin säätö.

    Se että syöttöä pimeeseen sylinteriin ei tunnu tulevan yhtä paljon kuin muihin on harha.
    Sylinteri joka ei käy ei huomaa eroa jos putken löysää, mutta kun löysäät käyvältä pytyltä putken kierrokset laskevat ja syöttöpumppu lisää syöttöä, ja sen takia tuntuu kuin pimeä pytty ei saisi ainetta yhtä paljon.
    Jos et usko, koitahan avata se pimeä ja käyvä yhtä aikaa, kyllä pitäisi molemmat ruiskia yhtä paljon.
    ja niitä kynäsuuttumia on ainakin kaksi ja kolmereikäisiä, vaikkakin niissä on sama avautumispaine, joka tapauksessa vanhat suuttimet kannattaa säätää.
     
  12. cartman

    cartman 1st gear

    Suuttimet on 350 D:stä. Ja 2 reikäisiä näyttäis olevan kaikki.

    Vaihdoin kolmannen suuttimen uudesta sarjasta, ei muuttunut mihinkään edellisestä. Vieläkin ravistaa hieman mutta kuitenkin selkeästi vähemmän kuin ennen. Ei kai siinä kolikko tarvi pystyssä pysyä putsarin päällä, pysyis ees lompakko :D

    Ulkoisesti kun katsoo niin nuo ruuvit joilla jousen kireys säädetään, on uusissa suuttimissa sisempänä kuin vanhoissa. Voishan tuota vielä kokeilla onko suuttimen avautumispaineen säädöllä vaikutusta käyntiin. Ennakkoa kokeilin säätää käynnissä, ei muuttunut paremmaksi kumpaankaan suuntaan, jätin takaisin merkkeihin.

    Kahta putkea ei kyllä tyhjäkäynnillä pysty avaamaan yhtä aikaa, sammuu kun yhdenkin löysää. Ja tuntuu että tuon täysin kuolleen suuttimen vaihdon jälkeen sammuu paljon helpommin, ei tarvi kun vähän löysätä. Nelosta (jossa on nyt uusi suutin) saa löysätä hieman pitemmälle.

    Miten tuollainen vanha täysin mekaaninen jakajapumppu lisää itestään syöttöä kun kierrokset laskee?
     
  13. cutlass cruiser

    cutlass cruiser Double Gearhead

    Pumppu säätää nimenomaan kierrosten mukaan sitä syöttöä, kaasuvivullakin säädetään oikeastaan kierrosnopeutta ei syötönmäärää suoraan.
    Siellä on keskipakosäädin joka säätää syötön määrän, kaasuvipukin vaikuttaa keskipakosäätimeltä tulevaan tankoon jousen kautta, jousivoima vetää syöttöä suuremmalle, keskipakosäädin taas pienemmälle.
    Jos kaasua painetaan lisää jousivoima lisää syöttöä, kierrokset nousee kunnes keskipakosäädin vetää syötön pienemmälle, ja vivusto asettuu tasapainoon.
     
  14. cartman

    cartman 1st gear

    Jep jep.

    Suuttimen avautumispainetta nostamalla käynti tasoittui vielä entisestään, nyt käy jo melko tasaisesti. Ja samalla tuli esiin uusi sivuääni. Toiselta puolelta konetta kuuluu sellainen terävän oloinen pöt pöt pöt pöt. Tämä kuului kyllä ennenkin muttei niin selvästi kun käynti oli muutenkin melkoista pötpöttämistä. Mutta kuulukoon, ei jaksa enää ressata, nyt se saa vähän aikaa ajoa. Ja jos kilahtaa niin vaihetaan sitten nisunasu tilalle :rotfl: Seuraavaksi täytyy varmaan rakennella pumppu jolla voi mitata suuttimien avautumispaineet, sais kaikki kohalleen.
     
  15. cutlass cruiser

    cutlass cruiser Double Gearhead

    Mahtaako jonkun suuttimen tiiviste vuotaa.
    Siis se tiivisterengas joka on suuttimen varressa.
     
  16. cartman

    cartman 1st gear

    Sitä itsekin epäilin, voipi olla. Taskulampun kanssa ei näkynyt mitään pössäyttelyä tai kuplintaa, täytyy kokeilla letku korvassa paikallistaa ääni. Pimeä pytty kuitenkin heräsi ja ravistus katosi lähes olemattomiin, kiitoksia kaikille vinkeistä!
     

Kerro tästä muillekin!