Oktaanit Usa / Suomi

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Turbosuzuki, 22.4.2007.

  1. Turbosuzuki

    Turbosuzuki 1st gear

    Olisko kellään tietoa mitä vastaa Usa:n yli 92 näillä meidän bensoilla ? ? :pinup:
     
  2. Mutku

    Mutku Gearhead

    Kaverin vuosia vanhaa e-mailia aiheesta:


    "Shellin asiakaspalvelun selvitys Suomen ja USAn bensojen eroista. Ero on lähinnä laskentatavassa. RON (research octane) ei ilmoiteta Suomessa vaan MON (motor octane). USA:ssa ilmoitettavat oktaanit ovat RON+MON/2=USA octane. Jenkit siis pelaa keskiarvolla.

    Suomi 95= (RON 85 + MON 95/2)= 90 U.S.A.

    Suomi 98= (RON 88+ MON 98//2)= 93 U.S.A.

    Käytännössä juttu ei ole kuitenkaan ihan näin yksinkertainen. Jenkit aloittaa lantraamisen alempioktaanisesta bensasta. Lisäaineilla nostatetaan oktaaniluka keinotekoisesti ja se taas johtaa huonompaan energia-arvoon. Kun on huonommalla energia-arvolla olevaa bensaa, niin seoksen pitää olla rikkaampi. Monesti suositellaankin Euroopassa ajettavilla varsinkin kaasarillisille USA-autoille pienempiä suuttimia paremman seoksen saavuttamiseksi."

    Go figure?
     
  3. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    http://en.wikipedia.org/wiki/Octane_rating

    (Lainattu yllä olevasta linkistä)

    In most countries (including all of Europe and Australia) the "headline" octane that would be shown on the pump is the RON, but in the United States, Canada and some other countries the headline number is the average of the RON and the MON, sometimes called the Anti-Knock Index (AKI), Road Octane Number (RdON), Pump Octane Number (PON), or (R+M)/2. Because of the 8 to 10 point difference noted above, this means that the octane in the United States will be about 4 to 5 points lower than the same fuel elsewhere: 87 octane fuel, the "regular" gasoline in the US and Canada, would be 91-92 in Europe. However most European pumps deliver 95 (RON) as "regular", equivalent to 90-91 US (R+M)/2, and even deliver 98 (RON) or 100 (RON).
     
  4. Turbosuzuki

    Turbosuzuki 1st gear

    Oktaaniarvot ? Usa / Suomi

    KIITOS Asia selvisi tosi nopeasti
     
  5. Tylsä Rautasaha

    Tylsä Rautasaha 3rd gear

    viilataan nyt hieman, se on juuri toisinpäin, Suomi oktaanit ovat RON (research octane number) lukuja.

    OT: itänaapurista löytyy vieläkin, varsinkin syrjäkylillä vanhaa kunnon 76:sta, haiseekin melkein kuin petrooli...ja GAZ:in bensakasi (kuorma-autossa) kehrää sillä kauniisti...
     

Kerro tästä muillekin!