Taas udellaan Ford 302 koneesta

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja klasu, 22.4.2007.

  1. klasu

    klasu 1st gear

    No niin taas aletaan kyselemään kaikkea mitä mieleen tulee...

    Mäntien päällä on merkintä 030, eli moottori on vissinki joskus porautettu.
    Paljonko tollasta konetta on varaa porata? Mikähän sen tilavuus mahtaa olla tossa ylikoossa? :oops:

    Oon ymmärtäny et imusarjan alla lukee yleensä moottorin koko (esim. 289, 302, 351) omassa koneessa en vielä nähny muuta kuin jakopään puolella 80 ja toisella puolella 3. Eli missähän on tuon koneen koko tunnisteet? koneen pitäis olla -82 LTD:stä.

    Kansia äkkiseltään vähän silmäilin ja mun mielestä pakokanavat näytti aika pieneltä.
    Kuin paljon tollasen koneen kanavista voi/kannattaa ottaa pois? Ja ketä ja missä työstää hyvin ja halvalla kansia?

    Onko tollasen koneen kansia järkeä alkaa laskemaan? Jos on niin kuin paljon?


    Siinä taas miettimistä viisaammille...


    KIITOS!!! :D
     
  2. kime2

    kime2 Gearhead

    Porattupa hyvinkin ensimmäiseen yleisesti mäntiä saatavaan ylikokoon!

    Tilavuutta taitaa olla nyt 306cid!

    En kyllä suosittelis 040 enempää poraamista sen kummemmin mittaamatta sylinterien seinämävahvuuksia,kyseessä kun ei ole se kaikkein vahvin fordin lohko...

    Halvalla noita kansia ei porttaa kukaan ja ei tarvitsekaan sillä onhan siinä hommaa noita alkaa jyrsimään,suosittelisin tekemään itse sen porttaustyön jonkin mallin mukaan ja teettää sitten venttilityöt jossain koneistamolla!
    Järkeä tai ei siinäpä kysymys,ehkäpä ei kannata tehdä mitään noille 302:n vakiokansille vaan katsella eri valmistajien luetteloista oman tarpeen mukaiset kannet ja todeta et ei ne maksaneetkaan oikeastaan juuri ollenkaan enempää kuin vakiokansien muokkaus koneistuksineen,jousineen,venttiileineen ym!
     
  3. klasu

    klasu 1st gear

    Mistä noita kansia tuollaseen koneeseen kannattaa katsella ja missähän hinnoissa ne suunnilleen on?

    Äkkiä katsottuna ton koneen sylinterit vaikuttaa hyvältä, mäntiä en oo vielä repiny pois, mut noin muuten tarkkailtuna vaikuttais ihan hyvältä.

    Mites noitten alakerran pulttien kans? kestääkö vakio pultit hyvin, vai pitäiskö siihen laittaa ARP:t??
     
  4. klasu

    klasu 1st gear

    Ai niin. mites ne moottorin tunnisteet?? mistä löytyy??
     
  5. Tahavo

    Tahavo 1st gear

    Startin takana pitäisi olla moottorin numero. Alukansia saa suunilleen 1200e/pari. Alukansien ostossa pitää huomioida, että tulee myös muuta ostettavaa mm. lämpökäsitellyt työntötangot, uusi keinuvivusto jne. Pientä virihommaa miettiessä kannattaa varautua yllätyksiin, rahan menoon, epätietoisuuteen, kantapään kautta oppimiseen, aikataulun pettämiseen ym. varsinkin jos on yhtä amatööri kuin minä :eek:
    Helpommalla ehkä pääsisi ostamalla kerralla uusi valmis moottori, mutta tekemällä oppii jotain vaikka hermot meinaa välillä mennäkkin.
     
  6. kime2

    kime2 Gearhead

    Kansia löytyy vaikkapa us-partsista hyllytavarana ja Racers Placehan sitten hommaa sinulle juuri sellaiset kuin tarvitset ja sanotaan et hiukan alle tonnista lähdetään liikkeelle!

    Kestäähän ne vakiopultitkin ihan hyvin,riippuu vähän tietysti miten konetta muuten muuttelet ja onhan ne ARP:n pultit tietysti eräänlainen varmistus...

    Mä varmistaisin koneen koon tuossa vaiheessa iskun pituuden mittauksella!
     
  7. Arto65FB

    Arto65FB 1st gear

    Aika hyvin on sulle vastattu. Sulla on farmiauton motti piste. Ei siitä kilpuria halvalla tehdä. Kannet on silkkoa sisältä jo tehtaalta tulleessaan mutta silti ekana katsoisin tuon lohkon kunnon. Tuon ikäiset foordit oli sellaista kevytvalua, eli joissakin jopa .040 od on liikaa pervormanssikäyttöön. Eli jos lohko on käypäinen ja kansissa seetit ja ohjurit ok, niin siitä vaan vähän porttaamaan, varsinkin ne pakokanavat on niin huonot, ettei niitä huonommaksi saa, kunhan työkalujen hienostuneisuusaste on lekaa ja jääkairaa parempaa.

    Justiinsa pyörii joku 85 farmi-302 motti tallissa ja ettii majapaikkaa, mutta siinä idea onkin ettei jeninpenniä siihen laiteta kiinni, mitä ei siitä pois saa tarvittaessa.
     
  8. garagektc

    garagektc Gearhead

    Juu ja jos ei toimivaa osapakettia saa kaikesta netti-informaatiosta/ lehdistä kasattua 5.0 pataan niin johan on lukihäiriötä.
    Siks verta kaikenlaisia kombinaatioita on tehty ja kokeiltu.
    Kansien porttaamisen osalta taitaa olla että paljon saa tehdä töitä mutta palkinto joka odottaa on aika pieni. Toki harrastusmielessä ja harjoitteluun nuo kannet on oivalliset. Ei putoa korkealta ja niinkuin arto tossa löpisi, ei niitä huonommaksi saa :D
    Sanoisin kuitenkin että jos tehoja tavoittelet niin pelkkä kansien hierominen ei tuossa aihiossa riitä.
    Jos pultteja auot niin samahan ne on sitten vaihtaa parempiin, vaikka vaan mielenrauhan takia.
    Työn iloa!!
     
  9. Dragonfly

    Dragonfly 1st gear

     
  10. klasu

    klasu 1st gear

    Hyvin pukkaa vastauksia, kiitos siitä.
    Eipä tosta koneesta oo tarkoitus mitään hirveetä tykkiä tehdä.
    Yksi syy tuon konee pieneen piristykseen on se et pitää vähän tutustua noihin kasi koneisiin. Tähän saakka on tullu pelattua noitte euro kuutosten parissa ja ne tuntuu olevan vähän niinkuin rutiini hommia.

    En oo vielä konetta ihan muttereiks laittanu, eli täysin varma ei vielä olla koneen todellisesta kunnosta.

    Ensi silmäyksellä katselin laakeripukkejen alle ja kk:n kaulat ja niiden pinnat näytti hyvältä.

    Toisen kannen otin pois ja sylinterit näytti ihan ok:lta, eli ei pykälää havaittavissa.

    Alkuperäinen ajatus oli et kansien kanavia vähän siistis, kireempi nokka, toinen imusarja ja kaasari (esim. 600) ja peltisarjat sekä jotain muutosta sytkäpuolelle.

    Tehotoive olis 250-300hp:n luokaa, onniistuuko??

    Viisaammat voisi neuvoa vähän siinä et mikä imusarja ja kaasari paketti olis hyvä, ite kuoon noista asioista vähän pihalla.

    Kiitos!
     
  11. kime2

    kime2 Gearhead

    Ihan realistinen tehotavoite ja eiköhän siihen haarukkaan osu!

    Itsellä valinta osuis varmaan jonnekin performer paketin ja rpm-paketin välimaastoon tai ehkäpä jopa jompi kumpi,riippuen siitä millaiseen koriin tuo kone tulee?

    Ja jos minulta kysyttäis niin joku n.600:n tuplapumppu,joka tietenkin tyrmätään täällä vacuum-palstalla,mut ei se mitään :wink:

    Tuohon järkevyyteen nyt ei hirveesti voi vedota,mut jos itellä olis tuollainen projekti menossa ja jos ei tulis korkeapuristemäntiä niin kylläpä niistä siivu pois lähtisi ja joka tapauksessa lohkotasot laskisin nollaan eli silleen et männät tulis lohkon tasalle!
     
  12. köyhä

    köyhä 3rd gear

    Laita koneen päälle 289 vm-65 kannet , halpoja heppoja 8) Muista lisäaine jos et pakoseetejä rengasta :poff:
     
  13. klasu

    klasu 1st gear

    Mites tuollasten kansien saatavuus/ hinta??

    Onks tollasissa kansissa paljonkin parempi virtaus?
     
  14. klasu

    klasu 1st gear

    Tuollasta 600:sen luokkaa ajattelinkin lähinnä ilman vacuumia, et kaikki läpät heti seljälleen :lol:
     
  15. kime2

    kime2 Gearhead

    8)
     
  16. lucky13

    lucky13 1st gear

    Tai vielä parempi: 351W pre -72 isompivenaiset kannet... :D
     
  17. klasu

    klasu 1st gear

    Sopiiko noi tohon 302:seen? :oops:
     
  18. kime2

    kime2 Gearhead

    Sopii,mut hommaisin suosiolla uudet alukannet ennen kuin alkaisin 60/70-luvulla valettuja kansia "kengittämään"!
     
  19. pizzamake

    pizzamake Gearhead

    Öö,mimmoseen pirssiin toi ny tulis?
    Meinaan auton paino ja se sun käyttöalue(RPM) olis kans ihan kiva tietää?
    Meinaan ei se HP-määrä välttämättä ole määräävä tekijä ihan kaikessa !
    Jos mä en hokannu kaikkea lukea ni sori? :oops:
     
  20. Arto65FB

    Arto65FB 1st gear

    Sopii, mutta kannenpultit tarvitsee holkit, koska 351W lohkossa pykälää isommat pultit. Esim. Arpilla n. $75.
     

Kerro tästä muillekin!