Saksalaista moottoriteknologiaa

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja kcl, 4.8.2003.

  1. kcl

    kcl 1st gear

    Ois kiva tietää millä ilveellä kaks'litrasista otetaan tommosia hevosmääriä? Kenelläkään vinkkejä tuollaisen toteuttamiseen :wink: Okei, uskoo ken tahtoo, minä en ainakaan...Paljonko palstalaiset on saaneet ihan oikeita tehoja kahden litran härpättimistä, vaparina tahikka ahtamalla?
    http://tinyurl.com/ipsb
    http://tinyurl.com/ipsi
    http://tinyurl.com/ipsk
     
  2. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    Aika huimia lukemia, varsinkin yli 400 km/h Astralla. Kyllä noista ehkä tommosia tehoja saa mutta toinen asia on kuinka kauan kestää nipussa, luulis että alakerta antautuu aika pian?
     
  3. KajS

    KajS Gearhead

    http://tinyurl.com/ipsi

    ooppeli, joo:

    759 PS = siis hevosta

    0-200:6,4sec.
    407km/h
    4x4
    2,7L porattu, mikä lie enää sylinterin seinämien vahvuus???

    Moottorin viritykseen laitettu DEM 115000

    Tosi investointi ja harrastepeli. Tollasen koneen kun laittais mun kadettiin, niin ruoste pöllähtäisi, auto jäisi siihen, ja moottori olisi jo puolivälissä matkaa Tampereelle.
     
  4. Karva

    Karva Gearhead

    Toi hepposten puristus ei ole niinkään vaikeata, se jotta noilla voi ylipäätänsä ajaa vaati sitten jo enemmän, jousitus, jarrut, vakaajat jne, kaikki uusiksi ...

    Tollasen vokkelon nelikon voi porata 2,4 L jolloin siihen saapi viellä jollain hellävaraisilla paineilla turbon kanssa helposti noi 300+ hepoa, se jotta kestääkö tollasena pitkään on sitten toinen juttu ...

    :-o :-o :-o
     
  5. NHRA

    NHRA 1st gear

    "VR6 Turbo, 385 PS" Onhan Suomessakin rakennettu Golfiin VR6 tuplaturbo. Auto oli keväällä esillä jossain näyttelyssäkin. Dynolappuja tms. en ole myllystä nähnyt.

    Alla kuitenkin dynolappu VW:n 1.8 turbokoneesta:

    http://photo.jippii.fi/fi/image//data/p ... 97871.jpeg

    Reilut 220 Kw eli noin 300 hevosvoimaa. Eli osataan sitä Suomessakin.
     
  6. Driver81

    Driver81 2nd gear

    Hieman vaatii taustatyötä, mutta otan selvää. WV Golf:sta kiskaistu irti noin 950+ Hevosta dyno ei mitannut ylemmäksi, netistä löytyy videoita aika reilusti, en muista minkä pajan tekemä, mutta kuten jo sanoin otan selvää. Pohjautui muistaakseni 2,4L WV rivi-5 lohkoon. Epäilen vahvasti NO2-Metanoli yhdistelmää.
     
  7. kcl

    kcl 1st gear

    No toi vr6-häksätin vielä menee, mut noi ooppelit kiinnitti huomioni. Minkälaisia teho/vääntölukemia omista kaksilitraisista on saatu irti ilman typpioksiduulia?
     
  8. Slas

    Slas Gearhead

    Suomessa ei ole järin fiksua retostella näyttävästi julkisuudessa katuvehkeillä ja isoilla teholukemilla, etenkään dynolappujen kanssa. Kateellinen kaveri kyllä keksii vihjata virkamiehelle joka taas keksii että ei vehje ihan vastaa sitä millaisena on rekisteriin esitetty. Kel onni on, se onnen kätkeköön.
     
  9. Rubberduck

    Rubberduck 1st gear

    Tehohan on aika suhteellinen käsite - saattaa tuommoisilla viritysasteilla tulla se neljäs ulottuvuus eli aika vastaan melkoisen joutuisasti...

    Porschen pojat kokeilivat silloin turbojen alkuaikana uutta konettaan dynossa. Timmi tiskiin ja silmät kohti tehoviisaria. No, tekniika kun oli vähän uutta, ei tuo ahtopaineiden rajoittaminen tullut kellekään mieleen. Kun muutama sekunti oli kulunut, oli dynossa neula tapissa ja taas hetkeä myöhemmin soiteltiin siivooja paikalle lakaisemaan koneen osat seiniltä. Dynon asteikko riitti kuulemma 1000 hevosvoimaan...
     
  10. Driver81

    Driver81 2nd gear

    http://www.dahlbackracing.com Ei lähellekkään niitä tehoja mitä muistelin, mutta tarpeeksi. Ja koneenakin oli 2,1L Audin, eli volkkarin.
     
  11. Anonymous

    Anonymous Guest

    Minä nauran! :lol:
     
  12. Anonymous

    Anonymous Guest

  13. Rubberduck

    Rubberduck 1st gear

    Eikös se moottorin virittäminen koostu kahdesta osa-alueesta:

    1: tehon lisääminen
    2: porsimisen estäminen

    Turbokoneilla on helppo brassailla hetkellisillä hirmutehoilla, mutta varttitunti täysillä ahdoilla kierrokset punaviivalla onkin jo vähän eri asia...
     
  14. Riku123

    Riku123 1st gear

    Olinpa tuossa joku aika sitten kyydissä 2.0 turbo koneisessa kikottimessa josta mitattu pyöristä 304hp, eikä ole edes viimeisilleen viritetty. Muistelisin lukeneeni myös Suomessa välikoppa eskosta Cossun koneella 600hp. Kuten edellä mainittu ei se tehon saaminen ole ongelma vaan koneen kestävyys...
     
  15. Saku

    Saku 3rd gear


    Tämä on totta. Eri juttu on milloin konetta tarvii käyttää pitkiä aikoja täydellä teholla jollei ajeta ratakisoja. Kun täysi teho on käytössä 10s, vauhtia on 200km/h ja tehon käyttö on lopetettava. Käytännössä koneella, joka on täysi pommi ja kestäisi vain 1min täyttä tehoa, voi ajella kadulla ja varttimaililla 10 kesää ilman ongelmia jättäen raidat joka risteykseen.

    Turbokone rasittaa konetta vähemmän kuin samantehoinen ja/tai vääntöinen vapari, mekaanisesti ahdettu tai ilokaasukone. Voimaa on käytössä vain kun tarvii ja esim. varttimailin kokeiluja varten lisää tehoa saatavilla jos haluaa ottaa riskin - turboahdettu on ehdoton katuauton moottori. Varsinkaan painavaan automaattiaskiseen jenkkiin sitä ei vain kannata tehdä laiskasta koneesta, menee hermot kun voimaa ei ole alakierroksilla.

    Vähän tämä menee vapari - turbo väittelyksi, mutta ainakaan itsellä ei tulisi mieleenkään tehdä vaparikonetta katukäyttöön kun kerran turbojen makuun on päässyt.

    Alkuperäisestä viestistä:
    Saksan pörssissä on useita hupi-ilmoituksia. Osa noistakin voi niitä olla, mutta eivät ne mahdottomia ole jos rahaa on käytetty siten kun mainitaan. Kotimaassahan Street B:ssä tehot ovat 700-800hv jos ajetaan 9s tienoilla ja huippuautoilla 800-1000hv kun mennään 8.5 tasolla. Sylintereitä 4, tilavuutta 2-2.3l.
     
  16. Rubberduck

    Rubberduck 1st gear

    Joo, tottakai, koneet rakennetaan ja säädetään käyttötarkoituksen mukaan. Eikä mikään laki käske ilmoittamaan suurinta jatkuvaa tehoa - kuten ilmailumoottoreissa... :grin:
     

Kerro tästä muillekin!