Automaatti dieselin perään

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja anttikristus, 9.5.2007.

  1. anttikristus

    anttikristus Gearhead

    Hermo mennyt tohon kankeaan laatikkoon, ja nyt 6.2 dieselin perään pitäisi saada automaatti manuaalin tilalle. Varteenotettavia vaihtoehtoja ovat th-350, 400 ja 700-R4. Joko käytettynä, kunnostettuna tai uutena.
    Tarvelistalla olisi siis ainakin vetolevy, turbiini, itse loota, shifteri, jäähdytin putkineen/letkuineen ja mahdollisesti kardaani. Lisäksi täytyy virittää kickdown/tv-vaijeri ja jos päädyn 350seen/400seen, on hommattava kaasun mukaan säätyvä alipainesysteemi ja alipaineputki. Niin ja sitten vielä kiinnityskohdissa rungon poikkipalkkiin on eroja. Unohtuiko jotain oleellista?

    Ja kysymyksiä: 5.7D:n persiissä on ilmeisesti olds-jako ja 6.2:ssa chevy-jako, eli esim. vanhemmasta pickupista ei th-400 käy ilman adapteria? Kaikkiin noihin lootiin on ilmeiseti olemassa eri turbiini dieseliä varten? 350 ja 400 ilmeisesti käy sama turbiini? Mitenkäs kussakin laatikossa tehdään vaihtokohtien aikaistaminen dieseliä varten, keskipakosäätimelläkö? Onko muita oleellisia eroja bensaversioihin verrattuna?

    Tuossa näemmä tulikin jo 700:sesta jotain bensa vs. diesel -juttua: http://www.overdrive.fi/forum/viewtopic.php?t=109524.
     
  2. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear

    [quote="anttikristus"Mitenkäs kussakin laatikossa tehdään vaihtokohtien aikaistaminen dieseliä varten, keskipakosäätimelläkö? Onko muita oleellisia eroja bensaversioihin verrattuna?
    [/quote]

    Joo govenorilla, mutta ennenkaikkea sillä alipaine modulaattorilla. Jos se on paskana, vaihdot tulevat kovaa ja korkealla..

    Ja varmaan ymmässät, että dieselissä ei ole alipainetta, eli pelkällä letkulla et
    saa Th350 tai 400 askia toimimaan. tarvitset ehjän alipainepumpun + alipaineen kompensoitiboksin ruiskupumpun kylkeen.. manuaalissa moista ei varmasti ole.
     
  3. anttikristus

    anttikristus Gearhead

    Laatikoiden eroistahan on tietty juttua kaikki paikat täynnä, mutta saa siitäkin kommenttia laittaa nimenomaan tähän tapaukseen liittyen, jos kiinnostaa. Auto on takavetopickuppi. Yleensä tulee ajettua tiestä ja liikenteestä riippuen n. 90 - 110 km/h. Nelivaihteinen th-700 olisi mukavampi, mutta toisaalta sen ei voida olettaa kestävän painavassa autossa yhtä kauaa, kuin th-400. Ainakin seuraavat parikymmentä vuotta pitäisi päästä ongelmitta etenemään!

    Nykyinen loota on nelivaihteinen manuaali, jossa kolmonen on suora ja nelonen ylivaihde. Perävälitys on 3.42:1. Nelosella satasen vauhdissa kiekkoja on vasta 1800. Jos ajelee maantietä muun liikenteen seassa ja on hiukankin mäkiä, niin vaihtotarve on aika kova. Nelivaihteisen kanssa voisi siis ajatella hieman tiuhempaakin välläriä, 3.73 voisi olla hyvä. En tosin nyt ole välitystä vaihtamassa, mutta ehkä joskus sitten tulevaisuudessa..

    Jos ajattelee, että tuota nelosta ei olisi, niin joku 90 olisi maksimi maantienopeus. Silloin kiekkoja on kolmosella yli 2200. 3.08-välityksen kanssa kolmonen olisi hyvä maantievaihde, silloin 80 vauhdissa olisi kierroksia 1780 ja 100:ssa 2230. Mutta tällöin paikaltalähtö voisi olla liian tunkkaista. Joka tapauksessa 3-vaihteisella täytyisi opetella ajamaan vähän hiljempaa. Vituttaisihan se olla tientukkona, mutta toisaalta sakkovaara olisi pienempi.

    Pistäkääs vaikka vähän omia ajokokemuksia ja arvioita 3- ja 4-vaihteisista truckeista. Mitä lootia ja perävälityksiä (ja renkaita) muilla on ja miltä risteyksestä lähtö, kiihdyttäminen ja maantieajo tuntuvat?
     
  4. Gary Grand

    Gary Grand Double Gearhead

    välitykset

    Minulla on K10:ssä 3.73:1 välitykset, 33"-kumit ja TH350 laatikko luistavalla turbiinilla(ei lock up:ia).
    6.2 dieselille kierroksia on ihan liikaa matka-ajossa, vaikka 80-lätkä on luukussa. Meteli on rasittava :mad: Ihan mielellään ajelee rajoituksen mukaan... Tuntuu tuo 350:n turbiini luistavan jonkin verran, jos vastusta tulee yhtään enemmän kuin tasamaalla... TH350C voisi olla ihan hyväkin jo, ilman luistoa.

    Nyt olen hommannut TH700:sen tallin nurkkaan ja taidan laittaa 4.1:1 akselit autoon :lol: , jatkossa saattaa tulla ajankohtaiseksi päivittää rengastuskin 35":in, niin että vähän suuntaan ja toiseen ollaan menossa. :odroll:

    Noilla 33" renkuloilla ja TH700-laatikolla pääsisi huomattavasti pienempiin matkakierroksiin, eikä tiheämmillä akseleilla sitä etua vielä paljon ulosmittaisi.
    Miten sitten kävisi 35":en kanssa, kävisikö jo laiskaksi? Varmaan puhallinta alettava sitten joskus harkitsemaan, jos se kovin pahaksi menisi.
     
  5. anttikristus

    anttikristus Gearhead

    Jos vaihdat 4,1 välityksen ja 35" renkaat, niin kyllä kokonaisvälitys vielä hieman tiheämmäksi jää, kuin nyt. Siihen sitten tietysti nelonen vielä päälle.

    Jos ei luistoa huomioida, niin nyt sulla on 90 vauhdissa kiekkoja kolmosella n. 2125.
    Th-700-r4, 4.1:1 välitys ja 35" renkaat -> kolmonen 90km/h 2200, nelonen 100km/h 1717. 110kin menee vielä alle 1900rpm. Eli kannattanee kyllä vaihtaa välitys, ihan hyvä suunnitelma. Nuo on sellasia laskennallisia arvoja, ei varmasti todenmukaisia, mutta voi niitä keskenään vertailla. Turbiiniluisto tulee tietysti päälle, jossei ole lukkoa.

    Mullakin on ongelmana just se, että matka-ajon kannalta kolmevaihteinen vaatisi vähän harvemman välityksen, mikä sitten taas toisi laiskuutta. 4-vaihteinen taas vaatisi tiuhemman välityksen. Mitenkäs sulla muuten nyt tuo paikaltaanlähtö? Lähteekö risteyksestä kevyesti savuttamatta, vai onko väkisinvääntämisen maku, niinku mulla tuon manuaalin kanssa?
     
  6. 4x4_76

    4x4_76 1st gear

    Mikäs manuaali sun autossa on?
     
  7. anttikristus

    anttikristus Gearhead

    A-833. Kyllä sen myyn sitte, kun irti saan.. Kytkinremppa on muuten tehty tuossa vuodenvaihteen tienoilla, jos joku kytkintä tarvii. Mutta tosiaan harkinta vielä käynnissä, että mikä loota tilalle.
     
  8. Gary Grand

    Gary Grand Double Gearhead

    välitystä...

    Just, joo...
    Kyllä tuon koneen kierrokset nytkin olisi ihan mukavat, jos ei olisi luistoa... Kulkee kevyesti ja kun kaasua polkaisee, niin vastaa erittäin hyvin(Kone, autohan ei heti kiihdy...)
    Millä muuten laskit nuo kierrokset? Minä sain 2258rpm/90kph:
    http://www.grimmjeeper.com/metric_gears.html
    Tuo on kyllä jo liikaa 6.2 koneelle... :soosoo:
    Mutta, mutta, kun on vastamäkeä/tuulta/kuormaa niin kone kiertää aivan liikaa ja kun työmatkaa on 80km/päivä, niin alkaa tuo jo polttoaineen kulutuksessakin tuntua. Laatikko ei luista, olen sen tarkistanut jo moneen kertaan ja öljyt pysyy hyvänä luistosta huolimatta.

    Tuosta paikaltaanlähdöstä; syöttöä voisi surutta ruuvata lisää. Savua ei synny yrittämälläkään, mutta kyllä se silti kiihtyy, ainakin kaasu pohjassa.
    En ole tuon kanssa niin hirveästi tuntenut tarvetta kepittämiseen... Kone kun ei kierroksia hirveästi ota. Tuo sinun takavetoautohan on jonkin verran kevyempi rullaamaan, kuin jatkuva neliveto, niin en usko että siitä hirveän laiska tulisi pitemmilläkään välityksillä. Automaatti antaa paljon anteeksi kiihdytyksissä.
    Houkutteleehan tuon laatikon kanssa myös tiheämpi ykkösvaihde, kun metsässä tulee ulkoiltua silloin tällöin.
    Marssijärjestys osien vaihdossa tulee joka tapauksesa olemaan laatikko->akselit->mahdollisesti renkaat. Laatikko ja akselit kun on jo nurkassa odottamassa.

    Mulla oli aikanaan Valiantti A-833:lla, enkä tykännyt laatikosta siinä(kään) korissa: Vaihteet oli aivan liian lähelkkäin. Kun olisi tarvinnut ripeää lähtöä, pienin ei ollut tarpeeksi pieni ja pitkällä matkalla kovemmassa kyydissä koneesta alkoi kierrokset loppua... :wc: Tuossa tosin oli suora nelonen! Nykyään ongelmaa tuskin tulisi, kun tulee ajeltua järkevämpiä matkanopeuksia... :rotfl:

    Aikanaan tuli sillä vedettyä iltalomilta palatessa keskinopeudeksi Petäjävesi-Mikkeli 137km/h... Oli tankki tyhjänä perillä ja auto oli kuulemma naksunut vielä tuntia myöhemmin parkkiksella.
     
  9. anttikristus

    anttikristus Gearhead

    Itse väsännyt vastaavan laskurin exceliin, saa käyrät näkyviin samalla.. Renkaiden vierintäympyrän laskutapa tuossa sitten aiheuttanee eroja. Kumma kyllä että luistaa turbiini häiritsevästi vielä noilla kierroksilla. No, onhan siinä tietysti massaa ja ilmanvastusta, ja diisselissä ne kierrokset kuulee.

    Tossa ylivaihteisessa versiossa taas on vaihteet liian kaukana toisistaan, ainakin dieselille raskaassa autossa. Tosi on kyllä, että turbiini auttaa huomattavasti liikkeellelähdössä.
     
  10. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear

    Onko toi joku TI-paketti? Itse olen kepittänyt 1990 (?) mallista 6.2 D + 5v. manuaalia tehtaan kunnossa. Eli joku vänkännyt Mopen -lootan Letukkaan? Vai saiko tollaista tosiaan tehtaalta 1991?
     
  11. keimo

    keimo 3rd gear

  12. anttikristus

    anttikristus Gearhead

    Ei ole itsevärkätty hommeli, vaan kyllä noita tehtiin tosiaan ihan tehtaan toimesta. Olikohan vielä niin, että tuota lootaa ainakin aluksi sai vain 6.2 dieselin kanssa. Ja auto on '84 GMC 1500. En nyt muista mihin asti noita tehtiin, mutta ei varmaan enää 91.
     
  13. 4x4_76

    4x4_76 1st gear

    Mä ajattelin että olis ollu SM465. Eipä tuolle A-833:lle ole käyttöä, ykkösen välitys ihan liian harva mun käyttössä.
     

Kerro tästä muillekin!