Buick Grand National -juttu Mobilistissa

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja PauliP, 10.5.2007.

  1. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    OT: saakos tänne semmoista tietyn nimimerkin kirjoittamien juttujen skippausta, niinkuin esim. newsgroupeissa? Joillakin keskusteluforumeilla olen sellaiseenkin ominaisuuteen törmännyt. Hirvee kelaaminen...

    Sain justiinsa näppeihini tuon kyseisen Moblan, pitää alkaa tavailemaan juttua. Heti kun olen lukenut sen '46 Chryslerin tarinan.
     
  2. Rinnewood

    Rinnewood 3rd gear

    Onhan ne corvettet ihan ookoo omalla tavallaan mutta onhan se hienoa että tehtaalta on lähteny tuollaisia Buickin kaltaisia vauhtisedaneja 80- luvulla.
    Ja vielä hienompaa että niitä on tänne suomeenkin tuotu!

    Onhan meitä toki moneen junaan mutta kun tapahtumissa näkee Corvetteja rivissä nii ne on kaikki mun silmään ihan samaa peruskauraa.
    Buick GN:n kun näkee nii se herättää kyllä isompia tuntemuksia!

    Tuntuu kuitenkin nykyään nuo amerikan lasikuituautot herättävän hyvinkin suuria tunteita näissä nettikeskusteluissa.. :wink:
     
  3. PauliP

    PauliP 1st gear

    Mulla kun ei ole varaa Vetteen eikä GN:ään, voin ihan rauhassa pitää niitä molempia haaveilun kohteina. Jos tarjolla olisi jompikumpi, niin hetkeäkään miettimättä valinta olisi GN. Onneksi pihassa on vitivalkoinen samankoppainen turbo Regal Sport Coupe (se lehmänhenkäys turbo). Se on vaan hieno korimalli.

    Onhan kyse ihan eri tarkoitukseen valmistetuista autoista, toinen on jenkkiurheiluauto ja toinen tyly amerikkalaisen identiteetin kohottaja. erikoisversio perheautosta.

    Ihan turhaa vertailua. Eikä tuosta GN-diggareiden sloganistakaan kannata hernettä nekkuun vetää, varmasti on nopeampia ja rataominaisuuksiltaan GN:ää parempia Vettejä vaikka kuinka paljon. Ja hyvä niin.
     
  4. GN 87

    GN 87 1st gear

    Itella aikoinaan oli Suomessa GN ja siina autossa kieltamatta oli "jotain" vaikkei se mihinkaan pysahtynyt eika mikaan mutkien kuningas ollut myoskaan. Siita loytyi jotain mystista, mita monesta muusta autosta ei loydy. Auton arvostusta kuvaa hyvin se, etta taalla jenkeissa niiden hinta alkaa olla pilvissa, (ainakin hyvien) vertaa niita sitten saman aikakauden vetteihin tai lahes mihin tahansa muuhun. Ainut auto, joka on tuonut vastaavia fiiliksia kuin GN on nykyinen kayttoauto, Dodge Magnum SRT8, josta loytyy jotain samaa kuin GN:sta. Vahan sama ideahan noissa SRT malleissa on kuin Buickissa aikoinaan. SRT tosin pesee vanhan Buickin kaikissa ominaisuuksissa, mutta nyt puhutaankin 20 vuotta nuoremmasta konstruktiosta. Vahissa ovat hyvat GN:t taalla Floridassakin ja aina kun sellaisen harvoin liikenteessa nakee niin ihme autokuume iskee...
     
  5. Zandmann

    Zandmann Gearhead

    Kuten Rinnewood tuossa mainitsi, on Vette sellaista peruskauraa. Sarviksen pulkka... Ei herätä mitään sen suurempia "wau"-fiiliksiä toisin kuin GN. Vettejä on joka nurkalla mutta nuo Buickit on "hivenen" harvinaisempia... Ja onhan niissä munaa ihan toisella tavalla kuin jossain Vetessä.
     
  6. Tuplawee

    Tuplawee Gearhead

    Minkähän takia siihen Buikkiin oli turvaurat hiottu hölmön korkealle?
    Onko pyyhkimissä joku ihme-mekanismi, vai eikö hiomakone mahtunut muualle? :odroll:
     
  7. FA18

    FA18 3rd gear

    Ne taitaa jäädä tihkuasennossa korkeammalle parkkiin. Ainakin Corsicassa oli näin.
     
  8. onbuicks

    onbuicks Gearhead

    Just näin. Kysymyksen tulisikin kuulua: Miksihän siihen on hiottu turvaurat yleensäkään?
     
  9. MadMike

    MadMike Gearhead

    Sellainen harkintaan heti kun 87 kovakattoinen ilmaantuu.
    (T-Type tosin sopisi paremmin ympärivuotiseen ajoon nykyään.)
    Niitä ei ollut 10v sitten eikä nyt täällä.
    Lammisellekkin asiasta on informoitu enemmän kuin kerran.
    Ja on sanomattakin selvää että olisin itsekkin saanut faijan leikiten ylipuhuttua (ainoa taivuttelu olisi ollut V6 moottorivalinta..) ostamaan uuden GNän jos niitä olisi ollut kovakattoisena myynnissä, koska niitä ei ollut ei asiaa haikailla meidän suvussa.
    Aikanaan kun noita GNiä oli liuta myynnissä niin eipähän vaan napannut suomi GNät.. suurimmat syyt oli targakatot ja se mittaristo jonka itse kyllä korvaisin jollain muulla ja laittaisin orkkiksen hyllylle kuten moni jenkeissä on tehnytkin.
    Ehkä vielä manuaali tilalle niin Nam nam.
    *ostin käyttöautoksi 5.7 GTAn kovakattoisena enkä ole päivääkään katunut koska sekin on yksi 828 valmistetusta ja vieläkin löytyy kotoa.
    Choo choo SSn ostin hetken mielijohteesta ja pahimpiin loskakeleihin mutta se perkele oli huonompi talviauto kuin GTA..GTA pääsi liikkeelle paremmin ja lämpesi huomattavasti nopeammin vaikka Caminosta niin lämppärin kuin syylarin kennot uusia termaria myöden.
    Ehkä F-bodyn painojakautuma vaan on parempi kuin G-bodyn?

    Ps mitä tulee natiseviin pusliin niin näköjään sä et vaan osaa tehdä sellaisia jotka ei natise.
    Mä tein omani itse ja ei natise yhtään kun tekee oikein ja käyttää oikein.
    Homman nimi on liukulaakerointi...
     
  10. MadMike

    MadMike Gearhead

    Syy että Vette tuntuu näkkileivältä on että niitä on täällä kiitos YK-sotilaiden ja muiden...olihan heilläkin aikanaan mahis ostaa GNiä
    Kaveri harkitsi GNää (suunnilleen sekunnin) mutta toi (punaisen) ZR-1n....näyttäähän se leivältä mutta suorituskyky ei.
    Ja moni paluumuuttaja toi Corveten ihan myynitarkoituksessa ja siihen tarkoitukseen Vette pitää paremmin kutinsa kuin GN.

    Se että lasikuitupulkat herättää keskustelua johtuu siitä että moni pitää niitä kalliina/hankalina mitä ne EI ole.

    Toinen on se että urheiluauto kuitenkin on Hankala mataluutensa takia ja siksi naisväen soraäänet saa määräysvallan monessa taloudessa ja sitten kun näkee joinkun ajavan sellaisella iskee suomalainen ihailu.
    *Buickkia voi ajaa reumapotilaskin.

    GN on ilo silmälle parkissa sen myönnän, sen huomaa aina ja sitä onkin siinä tavoiteltu.
    T-Typen voikin moni ohittaa ihan kuten Vettenkin... mutta T-typesta saisi oivan Nascar Replican ja se onkin tyylillisesti aidompi Buick kuin GN.
    Numerot kylkiin Bart Wheelsit alle ja se ois kutakuinkin siinä.
    Tehdä se Darth Vaderille olis pyhäinhäväistys.
    *Pitää muistaa että GNXäänkin ympättiin "Trans Amin" hunajakennovanteet..mutta miksi mustalla keskiöllä..miksei kultaisena?
     
  11. mhj

    mhj 1st gear

    Aika pätevä ja tyly vannevalinta Buikkiin?
    Kenen lieneekään, mutta omaa silmää miellyttää suuresti 8)
     
  12. MadMike

    MadMike Gearhead

    Ei mun mielestä...näyttää liian mustalta.
    Aidot Nascar peltivanteet vaikka valkoisena tilalle (Vitsi) Barteissa ja American Racingin Nascareissa on kantissa pieni raita..Bartissa lila ja AM Racingissa punainen :)
    AutoDragit on aina pomminvarma valinta

    Kuten kultaisen keskiön omaavat hunajakennot
    Musta/kulta kombinaatio sopii aina.
    [​IMG]
     
  13. MadMike

    MadMike Gearhead

    Onkohan toi sen miespariskunnan ex auto?
    Puuppelipoikiakin siis maskuliininen GN miellytti...
     
  14. mhj

    mhj 1st gear

    Melkein pitäis nähdä luonnossa, mutta sopivan synkkä mun makuun ainakin tossa kuvassa.
    IMHO parhaiten autoon sopii ne GN:n omat vanteet tai GNX:n kennorinkulat just sillä mustalla keskiöllä. Ei toi kultakaan toki paha ole, auto vaan ei mielestäni kaipaa lisää väriä, menee alkuperäinen idea hiukan pilalle.
    Kyllä mulla pää kääntyy nopeammin GN:n perään, kuin jos vaikka näkisi samanikäisen Veten. Toki auton harvinaisuus vaikuttaa myöskin, kaikkeen turtuu, kun usein näkee.
     
  15. MadMike

    MadMike Gearhead

    No mä olen noita nähnyt kokonaan mustilla vanteilla.
    Tulee liian synkkä mun mielestä ja ne vanteet ja renkaat hukkuu sinne pyöränkoteloon vaikka olisi millainen nakki alla.
    Renkaiden ja vanteiden pitää näkyä /erottua mun mielestä.

    Noi GNXn rinkulat on suoraan perus Trans Amin 16" pääpiirteittäin, ne oli keskeltä mustat. GTAssa oli kultaiset.
    Mutta mulla onkin toi kullitettu hunajakennofetissi...kuten hyvin itedät mähän olen upottamassa niitä joka autoon, kuten Skylineihin. :)
    Jos et muuta keksi niin Gran Turismo (olikos se nyt GT4) siinä taitaa olla GNX ostettavissa ja sillä vannekauppaan tsekkailleen mikä sopii.
    *Kumma kyllä pää ei käänny ulkonäöllisesti samanlaisen Volvon 700 sarjan perään vaikka musta olisikin?
    GNän omat vanteet on ihan jees...miksei nostalgiapläjäyksenä GSn vanteet (hetko, mullahan on noita kaksi settiä...hmmm ;-) )
    Mutta parhaat alla on mun mielestä ollut Auto Dragit. Sellaisethan Jukallakin on Daddy´s Toy´ssa (?).
    Ne vaan jotenkin istuu myös Regaliin, mun mielestä.

    Mitä tulee pään kääntymiseen niin kun C4 Vettestä on kyse niin eihän se mikään erikoinen ole ulkonäöllisesti eikä ollut sitä edes ilmestyessään. Vanhemmat ja C5 up kääntää enemmän päätä.
    Mutta sen nojalla että niillä ajetaan nätisti siviilissä ja ei pahemmin elvistellä ei sovi kenenkään alentaa sitä faktaa että C4 oli ensimmäinen jenkki jossa oli maailmanluokan ajo-ominaisuudet,
    Väittäisin että siitä syystä alettiin sitten laukomaan että se on paska ajaa kun ei tunareilla pysy käsissä taikka ei ymäärrä auton mittausuhteita/rajattua näkyvyyttä joita tollasissa vehkeissä on.
    Sellaisen ihmisen pitääkin pysyä takapenkillisissä tötteröissä.
    Kovaa vietäessä C4 pistää kiemuraisella tiellä lähes kaikelle luun kurkkuun. Muistetaan kuitenkin että se pieksi kaikki italot sun muut aikanaan rata-testeissä ihan vakioversionakin.

    Turbo Regal on sitten T-type tai GN (Itseasiassa normaali harrastajakaan ei mustaa intercooler T-Typeä erota GN Regalista) on siinä mielessä hauska että se kuuluu ns. Q-ship kategoriaan eli isoihin sleeppereihin kuten MB 300 SEL 6.3, MB 450 SL 6.9 etc mutta amerikkalaisella karuudella mitää tulee hienostuneisuuteen joten se ei ihan yllä samalle tasolle eikä sitä pidä myöskään verrata tuon tason laitteisiin.
    Ihan sama asia oli GMCn Typhoonilla ja Syclonella ns ZR-1/Ferrari tappajana, yhdessa tai kahdessa hassussa testissä pärjättiin stripillä ja se oli siinä.
    Mutta tottakait siitä legenda syntyi.
    Syclone pääsi kerran ZR-1n ajan alle, se testi oli legendaarinen CarCraftin numero, aika oli 13.06 kun ZR-1set meni 12.8-13.4 aikoja.

    Itse Typhoonissa kyydissä olleena voin sanoa että kaukana nautinnosta eikä ollenkaan vakuuttanut millään osa-alueella. Helvetin huono autona kun painpiste on pilvissä alusta on surkea ja jarrut taas sitä samaa Jenkki Scheissea.
    Kun näitä laitteita on saanut livenä tutkiskella niin ymmärrän kyllä että "Liha Salminenkin" piti ZR-1ä kuolemaan asti mutta ei GNää.
    ZR-1 kun kuitenkin oli tuolloin se King of the Hill.
     
  16. mhj

    mhj 1st gear

    No kullitetut kenno-BBS:t sopiikin aikalaisvanteina vaikka just R32:seen. Vrt V-specin orkkisvanteet. Erittäin hyvin sopii esim valkoiseen autoon. Gunmetaliin ei niinkään, pronssi sopii taas siihen kuin sormi sieraimeen.

    GN-topicciin palataksemme, niin ainakin mulla henk. koht. tietyillä autoilla on järkisyistä kohtalaisen irrallaan oleva "se jokin"-faktori. Tässä GN on erittäin vahvoilla. C4 ei juurikaan, poikkeuksena ZR1 jota harva uskaltaa ostaa, vaikka kohtuuhintaan saisikin (kuten vaikka Ruotsista alkaen 200kSEK). Tosiasiat on sitten erikseen ja silloin alkaa C4 pärjäämään jo paremmin. Pääasia kai on, että järki- ja tunnesyyt riitävät oikeuttamaan juuri niiden omien autojen seisomisen tallitilaa viemässä. Muutenhan auto menee kiertoon.

    Typhoonista ei ole kokemusta, mutta Syclonea kävin koeajamassa ja jätin kauppaan. Tosin se yksilökään ei ollut tekniikaltaan uuden veroisessa kunnossa.

    Pistinpä kuitenkin isäukon taas asialle hommaamaan mulle tuon topicin aiheena olevan Moblarin.
     
  17. MadMike

    MadMike Gearhead

    Mun mielestä noi kullanväriset sopii väriin kun väriin...esim juuri Gunmetal Gray Skylleenkin kerran mulla on samanvärinen GTA myös...

    GN on ihan kiva mutta pitkän päälle itseni tuntien se mittaristo saisi vaihtua johonkin aikalaiseen GM tuotteeseen jossa pyöreät mittarit varvi etc kelloineen. Tyyliin vaikka SS Camino/MonteCarlo.
    GNXssähän taasen on pyöreät mittarit.
    Ja jarrutkin on kiva olla olemassa jos kiihdyttelyä tulee harrastettua muuallakin kuin radalla...
    Toisaalta taitaa 1LE Camaron levyt sopivan suoraan GNään ja siihen kunnon satulat ...vaikka Volvosta tai Alfasta nelimäntä Brembot jos ei Porschen satuloita löydy.
    ei mitään mullistavaa mutta kun elettiin vuotta 1987 ja autojen jarrut oli samaa kokoa ja tehoa kuin 1967, (GS400, nelimäntä Delco Morainen "corvette" satulat ja isommat levyt edessä ja samankokoiset rummut takana)

    Hauskaa on maininta GNXän high tech alustasta laddereineen...F-bodyissa Ja Vegassa on samanlainen ratkaisu ja C4 Vettessä vielä erillisjousituksen lisäksi...
    Noh tuo artikkeli on tyypillistä kerrontaa Moblalle...sopii taviksille.
     
  18. heikkisj

    heikkisj Gearhead

    Jep, minä ainakin tykkäsin kovasti jutusta! En muuten muista suoralta kädeltä mieleen kovinkaan montaa GN-juttua lukeneeni vaikka tuota kirjallisuutta on jo jonkin verran kertynyt..
     
  19. MadMike

    MadMike Gearhead

    Toki jos ei ennestään ole seurannut alusta asti GN-tarua (suomessa) niin tuo kaikki on uutta ja ihmeellistä.
     
  20. Rinnewood

    Rinnewood 3rd gear

    Tuosta vannekeskustelusta puheenollen, olen itse lähiaikoina laittamassa omaan kokomustaan GM-midsizeen ihan kokomustaksi tervatut alumiinivanteet.. :wink: Eihän siitä voi tulla muuta ku hieno?! :lol: :poff:
     

Kerro tästä muillekin!