Auton pohjanmaalaus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Kori', aloittaja MongoloiD, 15.5.2007.

  1. MongoloiD

    MongoloiD 1st gear

    Autonpohja on siis hierottu kirkkaalle pellille ja paikat korjailtu. Mutta millä maalata pohja, ettei ruoste pääsisi iskemään ? Ferrexillä, automaalilla vai mitä suosittelisitte ja miksi ?

    Jotta pääsisi pian ajelemaan 8)
     
  2. samip

    samip 1st gear

    Kyllä se toi meidän automaalauksen opettaja puhuu epoksi-pohjamaalista namu pohjina eli jos sen sipaiset puhtaalle kirkkaalle pellille ja sen päälle joku akryyli pintamaalin jämä (ostat halvalla vaikka maalikaupasta virhesekoituksia ja yhdistät) ja sit vielä kiveniskumassa niskaan niin avot ei pitäis ruostua.
     
  3. Cheyenne

    Cheyenne 1st gear

    Juuei ferrexi ruostetta poissa pidä kuin hetken...
    Ja jos sitä vetää paksusti, jää ruoste aluksi vain alle lisääntymään.
    Jos epoxi tuntuu kalliilta vaihtoehdolta, niin vaikka vaan joku tavallinen (miranol,sadolux tms.) metallimaali jonka päälle massaa...
     
  4. kime2

    kime2 Gearhead

    Ei nuo epoksimaalit ole kalliita ja ne kun ovat melkein takuutavaraa niin ei muuta kuin sellainen niskaan vaan :D
     
  5. msjn

    msjn 1st gear

    tema

    Temadur maali o aika kova juttu!
     
  6. Batmobile

    Batmobile Double Gearhead

    kaveri veti autoon ensin ruosteensyöjämaalin, sitten välihinota. Tämän jälkeen vielä happopohjamaali+välihionta. Kai ne noinpäin meni.
     
  7. Tylsä Rautasaha

    Tylsä Rautasaha 3rd gear

    No pannaan nyt lusikka tähän soppaan: Epoksipohjamaali on hyvä, mutta oikeestaan se tahtoo pintamaalin päälleen. Siksipä, koska en tykkää lutrata erilaisten aineiden kanssa, siirryin käyttämään paksukalvouretaanimaalia (esim. Temadur SC) jolla nykyään esim. työkoneet ja perävaunut maalataan. Ei tarvii erillistä pohjamaalia. Kerralla valmista!
     
  8. pekkaV

    pekkaV 1st gear

    Tämä on PAKKO oikaista: "Tavallinen" miranol, sadolux ei kertakaikkiaan kuulu automaalaukseen missään nimessä. Joka tilkka kiehuu ylös siinä vaiheessa kun pintaan ruiskataan akryyli. Siis joka haluaa tehdä homman kahteen kertaan todella kalliisti ja isolla vaivalla, kokeilkoon miranolia.

    Lisäksi pari vähemmän oleellista Miranolin ominaisuutta:
    - maksaa enemmän kuin raskaan kaluston epoksipohjaväri
    - kuivumisaika pintakuivaksi useita vuorokausia, läpikuivaksi kuukausia(???)

    Ja lopuksi oma vinkkini:
    Epokseja on tarjolla eri käyttötarkoituksiin:
    - ns. autopohjamaali (kallein ja ohuin)
    - raskaan kaluston pohjamaali (itse käytän tätä kaikkeen)
    - teollisuusepoksit (edullisin, sopii myös autopohjiksi)
     
  9. Todi

    Todi 1st gear

    Itte oon vetänyt standoxin 1k hafprimeriä ,sen päälle teknoksen teknolak 50 :iä tai kilikali kiiltävää mustaa,sit kotelosuojaa ohuesti,sit massaa.
     
  10. Qtka

    Qtka 1st gear

    Oisko hyvä jos vetäs alle happomaalin ja siihen pintaan epoksin suojaamaan kosteudelta? Mitenkäs tuommonen laikukas pohja josta osa pellillä ja osassa vanhaa maalia, mitä sinne kannattaa sutia?
     
  11. Cheyenne

    Cheyenne 1st gear

    Mutta tässä olikin kyse pohjan maalaamisesta?
    Ei sinne kai sitä "oikeaa" pintaväriä juurikaan tarvitse ruiskuttaa...

    Itse kun olen käyttänyt "toisarvoisiin" maalauksiin (massan alle tai muuten näkymättömiin) sellaisia miranooleja joita myydään poistohinnoilla(50% tai yli alennettuna) Ja hyvin on toiminut...
    Sitten toiseksi että osan noitten "oikeitten" maalien hankinnan "kalleutta" aiheuttaa se että niitä pitää etsiä...
    Jos ei asu jonkun isomman paikan vieressä, niin on maalien tarjontakin heikompaa...
    Ja vähän myös vaikuttaa sekin mitä siltä maalaukselta odottaa...
    Itse olen(ja moni muukin on) ihan pintaankin vetänyt Miranolia, Sadoluxia, jotain muuta kalustemaalia, (pelti-)kattomaalia yms. ja usein on tehtävänsä ajanut (jopa vuosia kestänyt)...
     
  12. janzamar

    janzamar 1st gear

    Telakalta laivamaalia,luulis olevan pitkäikänen kun laivatkin meressä kestää.
     
  13. pekkaV

    pekkaV 1st gear

    Jep. Myönnän, että harhauduin ajattelemaan korin maalausta, mutta myös pohjaan on teollisuusepoksi oivallista: Ei päästä läpi vettä eikä suolaa, ei tarvi välttämättä pintaväriä, iskunkestävyys parempi kuin muilla maaleilla. POR15 on nyt brändituote, mutta sairaan kallista.
     
  14. Cheyenne

    Cheyenne 1st gear

    Mistähän paikasta tämmöisiä epoxeja kannattaisi kysellä?
    Mielellään vaikka Tampereen suunnalta...
     
  15. tomimk

    tomimk 1st gear

    Maalia

    Ykkösväri Ylöjärvellä, Shellin takana...

    Itse laittaisin alle esim. sinkkifosfaattimaalia ja sen päälle esim. Koba (tai vastaava) hiontavaäri...
     
  16. pekkaV

    pekkaV 1st gear

    Ostin neljän litran paketin (3+1) PPG Delfleet F365 epoksia (raskaan kaluston pohjaväri) ihan automaalikaupasta. Maksoi muistaakseni 55 EUR 2 kk sitten, eli alle 14,-/litra.
     

Kerro tästä muillekin!