Tiivisteliimat?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Anonymous, 7.8.2003.

  1. Anonymous

    Anonymous Guest

    Lyhyesti ja ytimekkäästi, onko tiivistesotkuilla paljon eroa?

    Eli onko aihetta kovastikin vaivata päätään minkämoisella liimalla moottorin tiivisteet tahmaa kiinni paikoilleen?

    -Putte-
     
  2. Forvolet

    Forvolet 1st gear

    Ainakin brittipyörissä tiivistysaineella on väliä. Hylomar tai Wyrthin sininen ovat esimerkiksi ohuena kalvona molemmin puolin tiivistettä huomattavasti parempi vaihtoehto, kuin silikonit, jotka pahimmissa tapauksissa tukkivat irronneina makkaroina öljykanavat ja epäkeskoöljypumput. (Sanoo äijä, joka joutuu mopoillessaan käyttämään öljynsuojalaseja ja omistaa useita pareja ajossa syntyneitä öljykangashousuja... "Hyvä tavara vuotaa aina", vanha pohjal. sananlasku.)

    Silikonitkin ovat monissa paikoissa hyviä kohtuullisissa määrissä annosteltuina ja riittävästi kuivatettuina ennen osien asennusta. Kikkana voi voidella toisen tiivistapinnan öljyllä ennen liimausta, näin samaa silikonitiivistystä voi käyttää useita kertoja. Täten kannattaa menetellä varsinkin, jos kyseessä on jokin hiukan toisaikainen britti yms.

    Mm. Wyrthillä on 343 astetta kestävää silikonia. Vanha perinteinen liima tiivisteen kanssa on kyllä tyylikkäämpi ratkaisu, kuin nykyaineet, mutta ei välttämättä purettavissa tiiviste terveenä, kuten silikonilla liimattu. Nämä perinteiset vain vaativat yleensä paperin yms. liiman lisäksi.
     
  3. Anonymous

    Anonymous Guest

    Hyviä vinkkejä, kiitokset!

    Juuri mm. niitä silikonimakkaroita mietinkin, tuleeko niistä riesaa (ainakin moottoria purettaessa oli...).

    Pitääkin testata noita "oikeita" liimoja ja sitä öljyä!

    -Putte-
     
  4. Olds-homo

    Olds-homo 1st gear

    Lisäisin tuohon kaupallisen tiedotteen, että niitä vanhan ajan kunnon liimoja on esim. Permatex n:eek: 3. Nykyisin Loctite xxxx , kuitenkin semmonen valkee purkki pensselillä levitettävää herkkua. Ei voi olla huonoo kun ite GM suositteli 50-luvulla käytettäväksi joka paikassa.
    Sitä vois kokeilla vaikka vuotavan "ryppynarun" tiivistämiseen.
     
  5. Anonymous

    Anonymous Guest

    ainakin hermeliten punainen on perseestä, ei tahdo kestää hyvin öljyä, mutta tosin hylomar ja lociten tuotteet on hyviä.
     
  6. Karva

    Karva Gearhead

    Tohon vois nyt heittää sellaisen kommentin tynkän jotta tota silikoni kamaa en laita enään ikuna minnekkään siitä ei ole kuin harmia ...

    Ainut jota suotun itte enään noista liimoista käyttämään on toi Loctite Form a casket super 300 tai olikos jotain sinneppäin se kun tuntuu olevan ainut noista liimoista / lakoista joka pelaa eri tiiviste materiaalien kanssa ja pysyy elastisena, voidaan poistaa tärpätillä tai maalin ohenteella mutta ei liukene öljyyn tai kaasarissa bensaan tai höyryihin ...

    Totakin sitten vain lisänä oikeiden tiivisteiden tai itse tehtyjen kanssa tosin ollaan käytetty jopa kuparilevy-kannetiivisteen apuna ... Toimii

    :-o :-o :-o
     
  7. pannupää

    pannupää Gearhead

    Loctiten, Permatexin ja Gasgacinchin tuotteista on kans hyviä kokemuksia. Etupäässä mäkin käytän erivahvuisia tiivisteliimoja esim. paperitiivisteiden apuna. Joissakin harvoissa kohteissa olen laittanut Permatexin rtv-silikonia, viimeksi muistaakseni slantin venakoppaan, kun ei tiivistettä siihen hätään saanut. Tota silikonia täytyy vaan pistää niin älyttömän ohut rantu, ettei se lähtis seikkailemaan öljynkiertoon.. eikä sittenkään voi aina olla varma. (Näyttää monet ruuvaaja-ranet ja meisseli-mikot olevan sitä mieltä, että enemmän on aina parempi.) Mutta silikonilla on tosiaan rikottu koneita, parempaa välinettä öljykanavien tukkimiseen ei lie keksitty.
     
  8. herrakani

    herrakani 1st gear

    Locktiten ruskee mömmö tuntuu olevan super hyvää. ei pissi öljyä ei vettä mistään.
     
  9. Anonymous

    Anonymous Guest

    >Mm. Wyrthillä on 343 astetta kestävää

    nyt tarkkana pojat niiden lämpöjen kanssa... helvetti on irti jos pääsee 344 asteeseen
     
  10. -TH-

    -TH- Gearhead

    joskus oli kaupan loctite n:eek: 2 - tahnaa, se oli huippuaine. nykyään samaa myydään kuulema uudella nimellä - en ole vielä löytänyt puljua joka kauppaa sitä.
    väri oli tumman vihreä. hyvää tököttiä esim. chevyn kansipultteihin.
     
  11. Transam

    Transam 1st gear

    Miksi kannen pultteihin tarvitsee laittaa tiiviste mömmöä?
     
  12. pannupää

    pannupää Gearhead

    Joissakin koneissa osa pulteista menee vesitilaan - siksi. Voipi muuten tulla geysirinpoikanen, tai no, suonsilmäke.
     
  13. Holley

    Holley Gearhead

    Itse Letukan öljypohjan tiivisteen joitakinkin kertoja vaihtaneena olen
    EHDOTTOMASTI Lochtiten merkkifanaatikko.
    Ainakin kun ei ole autonkippauslaitetta ts.
    saan sen "kätevän" 4-osaisen ö-p-tiivisteen pysymään lohkossa ihan nätisti Lochtitellä painovoimaa uhmaten, ja sitten laittamaan öljypohjan kiinni ilman turhaa itkua, toisin kuten aiemmin: öjypohjan hipaistessa tiivisteistä jotain, tippui
    se öljypohjaan ja eikun kaikki uusiksi.
    Samoin venttiilikopassa olen Lochetiteä käyttänyt. On muuten tullut huomattua,
    että korkkitiivisteet muutenkin vaativat
    pitkän kuivausajan ja vedän vielä jälkikiristyksetkin. Näitä juttuja ei mainittu korjauskirjassa, joka oli ainoa
    tietolähteeni, mutta onneksi Soini Car Partsin kaveri kerran kertoi, kun harmittelin
    joka paikasta vuotavia tiivisteitä.
     
  14. Anonymous

    Anonymous Guest

    Plastic paddingin punainen silikoni on toiminut monessa paikkaa ei moittimista.
     
  15. Dart GT 64

    Dart GT 64 1st gear

    Joo kyllähän nuo Loctiten tuotteet on ainakin päteviä joskus sillon kun oli PV mulla oli sinistä Hylomar merkkistä se oli ihan toimivaa myös Saabin kansissa. Mulla on tallilla muuten tuota Loctiten No2 Vuodelta miekka ja kirves simmosta tumman vihreetä tököttiä kierteisiin tosi pätevää.
     
  16. mpjaprotopaja

    mpjaprotopaja 1st gear

    Hylomar toimii ku tauti paitsi sitte ku se tarttis putsata pois jostain, se pysyy silloinki hyvin kiinni.
    Loctitelta saa nykyään liimat ja tiivisteet jokalähtöön. Prätkän lohko tarttee saada täysin naamat vastakkain ku siinä on laakereita välissä joten silikoni ei sinne sovi (varoituksen sana, sumeko käyttää tässä kohassa silkkarii ja pilas mun lohkon) vaan loctiten siistin vihree mömmö joka ei kovetu yli 0,20mm raossa, ohutta tavaraa josta ylimääräinen pursuu pois ja jonka voi vaikka pestä pois lohkosta ja öljy huuhtelee sisältä ylimääräiset.
    Jos taas tahtoo paikata jonku pienen oljyvuodon purkamatta mitää ni kentin silikoni liima paikkaa sen.
     

Kerro tästä muillekin!