91 Chevy pickup kuluttaa aivan liikaa

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja jiiz, 14.4.2007.

  1. jiiz

    jiiz Gearhead

    Moro,

    Nyt ongelmat sitä luokkaa, että voi lopettaa töissäkäynnin, koska joka reissulla tulee persnettoa.

    Auton 91 Chevy w/t1500 4.3tbi:llä (VIN Z) kulutus on noussut pikkuhiljaa 11:sta yli kolmentoista. Mut parissa päivässä kulutus hyppäsi kahteenkymppiin ja päällekin. Tämä motariajossa, mittari laski suorastaan silmissä.

    -Ei vikakoodeja (voiko kone jäädä open looppiin jolloin vikakoodeja ei tule, viallisen cts:n vuoksi?)
    -bensankäryä aina välillä, muttei havaittuja vuotoja alla eikä konehuoneessa
    -laiskentuvaa menoa
    -huonontuva tyhjäkäynti, kone värähtelee
    -tulpat melko uudet kuten pyörijä ja kansi, mutta joskus korjaamon mukaan joku säheltäny jakajassa silikonilla ja saanut aikaan korroosiota. Sytkäongelmaa on ennenkin sisi korjattu putsaamalla jakajaa
    -yritin tihrustaa suuttimista tulevaa suihkua, mutta pimeässä näin vaan tbi:n seiniin osuvat pisarat, en mitään jäätelöpuikkoja. Ja taju meinasi lähteä höyryistä :)

    Ideoista kiitetään, ettei tarvii rakasta ajokkia tämän takia hukata.

    EDIT: lambda ei ole montaa tuhatta km vanha ja brake cleaneria suihkuttelin tbi:n juureen, ei mitää vaikutusta käyntiin.

    EDIT2: tähän samaan syssyyn kulutuksen nousun kanssa on tullut huomattua, että kone käy lämpimämpänä kuin aikaisemmin. Ajettu aamuisin, jolloin ei lämpimät päivät ole vielä vaikuttaneet. Yrittääkö ruisku lämmittää konetta?
     
  2. jj72

    jj72 1st gear

    -bensankäryä aina välillä, muttei havaittuja vuotoja alla eikä konehuoneessa

    Ei hajuja ilman vuotoa!
     
  3. jiiz

    jiiz Gearhead

    Joo, kiitos

    Hiukka pelottaa, että täs on monta vikaa päällekkän
     
  4. turjake

    turjake 3rd gear

    Tyhmä ehdotus, mutta saahan kone kunnolla ilmaa?
     
  5. jiiz

    jiiz Gearhead

    Hmmm... eliminoidaan sekin eli uus ilmanputsari kehiin.

    Tänään vaihtui cts, tulpanjohdot ja iac. Meno parani ja lämmöt tuntuvat termarin avautumisen jälkeen pysyvän aivan paikallaan kun ennen seilasivat. Vaan kone vielä värähtelee, josko jakajan vaihto auttais.
     
  6. Quest

    Quest Gearhead

    Uusikin tulppa voi olla pimeä.
    Twineissä NGK tulppia voi kesässä mennä repullinen jos ei niitä "karkaise" ensin.
     
  7. Anti-Midas

    Anti-Midas Gearhead

    kulutus

    Hyvin yleinen vika TBI:ssä: Ilmavuoto läppärungon alla, niin tietokoneparka yrittää korjata annostelemalla lisää polttoainetta.
     
  8. jiiz

    jiiz Gearhead

    Tuli kokeiltua kytkeä vekotin winaldl:n. Skriinshottia ei ikivanhalta läppäriltä saanu pois, mutta ihmetytti että coolantin noustua yli +75, ei kone flag data -sivun mukaan kone mennyt closed looppiin ja rich flag vilahteli ajoittain.

    EDIT: BLM oli 130. Arvot mitattu tyhjäkäynnillä.
     
  9. swedu

    swedu 1st gear

    arvataan Lambda anturia.
    jos kone arpoo rikkaita seoksia jos lambda ei kerro totuutta miten soppa palaa....kulutus vaan kasvaa kun soppaa tarjotaan liikaa.
     
  10. jiiz

    jiiz Gearhead

    Kiitos!

    [​IMG]

    Tossa on nyt muutaman minuutin winaldl-data lambdan volteista ja j-nesteen lämmönnoususta. (nousee 69 astetta -> 78). Eihän nämä ny käsikädessä mene, mutta eikö ton o2:nkin voisi olettaa alkaa lämpimään ja muuttamaan arvojaan enemmän?
     
  11. tka

    tka 1st gear

    Lambda lienee syypää - arvon pitäisi vaihdella 0,1V - 1V välillä muutaman minuutin lämpenemisen jälkeen, sulla on 0,5 - 0,55 tuo vaihteluväli. Liittäisin kuvan tekemästäni logista, jos keksisin miten... Mutta lämmöt ei olleet vielä kolmessakympissä, kun lambda jo toimi täysillä.
    Open loopissa pysyminen varmaan johtuu samasta syystä. Toimiiko SES-valo? Pitäis herjata koodia 13.
    Oliko tuossa anturissa yksi vai useampi karva? Monempi karva tarkoittaa lämmitettyä anturia, jonka pitäisi toimia nopeammin. Voi myös sijaita pidemmällä pakosarjassa, jossa lämmittämätön anturi ei toimi ollenkaan.
    Kaikki liitokset kunnossa? Saahan referenssi (eli anturin johto) ilmaa vapaasti? Eristysnauhat + kutinasukat tässä kohdassa on no-go.

    Ilman lambdaa pata pysynee tosiaan ikuisesti open loopissa, bensaa syötetään "riittävästi" ja ennakot on turvallisen pienet etc... "Limp mode"

    Tuomas
     
  12. Van350

    Van350 1st gear

    Mulla oli -91 Pick Upin kanssa sama ongelma ja syypää oli just toi lambda. Lambdan jännite vaihteli just 0,48v - 0,56v. Vikakoodia ei tullut ja testerit ei havainnut mitään poikkeavaa. WinALDL näytti jännitevaihtelun ja siitä pystyi päättelemään vian. Vaihdon jälkeen ongelma poistui.
     
  13. jiiz

    jiiz Gearhead

    Tallentelin työmatkan verran winaldl-dataa ja tuli huomattua, että tämä biili käy aina tyhjäkäyntiä open loopissa. Hetki kun lähdettiin liikkeelle,niin closed loop. Samointein kaikkien anturien (lambdakin herää eloon, se on parisen vuotta vanha yksipiuhainen malli, joka luumuilee juuri ennen kattia) voltit näyttää järkeviltä kuten blm ja int arvot (molemmat 126-133). Eli veikkaan, että ongelma sytkäpuolella, joka ennenkin on kiukutellut. Sieltä puolelta menee jakaja ja moduuli vaihtoon.

    Aikaisemmin oli varmasti myös cts rikki, niin paljon korjaantui kulutus sen vaihdolla. Tuolloin ei vaan ollut winaldl:ää keräämässä todisteita.

    Kiitos avustajille!
     
  14. jiiz

    jiiz Gearhead

    Täs vielä Winaldl:n skriinshotit jos joku haluaa antaa näistä lausunnon, mun mielestä ihan ok.

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
  15. Justus_24

    Justus_24 1st gear

    vähän offtopiccia, mutta paljonko tommonen 10 pykälää blm:ssä on, eli jotain noin 120 arvoja oon logittanu omastani. siis onko muutaman pykälän virhe jo "paljon" vai ei ?
     
  16. jiiz

    jiiz Gearhead

    Taas parani meininki kun sai jakajan vaihdettua. Vanhaa voi kuivailla sisältä lähinnä homeiseksi.
     
  17. jiiz

    jiiz Gearhead

    Moottori pitäis olla ihan iskussa, päästöt leimalla:

    CO 0, HC 11 ja 02 0,81
     
  18. Chevy V8

    Chevy V8 1st gear

    Kannattaa tarkastaa vielä alipaineletkut!
     
  19. WTF

    WTF Gearhead

    Samaa mieltä.
    Omaan vaihdoin tarvike lambdan ja aloin epäilee ettei oikein toimi kunnolla vaikka uusi olikin ja tuohon autoon tarkoitettu.
    Läppärin kanssa suhailua niin takimmaisen lambdan arvoja ei saanut ikinä yli 525mV vaikka miten yritti kaasupohjassa kiihdytellä.

    Tilasin ja vaihdoin Delcon sinne ja taas läppärin kanssa ajelee niin nyt kaikki lambdat toimii kuten pitääkin, eli lambdojen arvot vaeltelee 0-999mV.

    En ole mittailut kulutusta, mutta luultavasi sillä on sinnekin vaikutusta.
    Mitään vikailmoituksia ei antanut vaikka OBD2 hässäkkä onkin.
     
  20. moottorinlohko

    moottorinlohko Gearhead

    toimiiko sytkän säätö
     

Kerro tästä muillekin!