Kommentteja Jenkkiautoista...

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja Mr.Speed, 24.5.2003.

  1. Chevy V8

    Chevy V8 1st gear

    Onkos se ruisku vai kaasari volvo?
     
  2. HRTP

    HRTP Gearhead

    On itelläkin ollut noita vanhoja 240 bensa volvoja 2.0 kaasari koneella. Matka-ajossa pääs 4-lovisella manuaali askisella ruotsinlautalla kun rauhallisesti ajeli sellaisiin kulutuslukemiin kuin 7,4l/100km(keskinopeus noin 90km/h) ja toinen samanlainen oli 3-lovisella automaattilla niin se vei matkassa 8,7l/100km(keskinopeus noin 95km/h)

    Kaupunki kulutus oli sitten vähän karumpaa todellisuutta,manuaalilla pääs 11-13l/100km kaupungissa ja tuo tomaatti askilla oleva vei sitten 13-15l/100km :odroll:
     
  3. Chevy V8

    Chevy V8 1st gear

    Joo joo. Maantiellä ne sit menee yllättävänkin pienellä :eek: Mut kaupunki kulutus on aika huima kakslitraselle :D
     
  4. niklas_

    niklas_ 1st gear

    mekaaninen ruisku ja 5 v manuaali.

    mutta kaverilla on kaasarikoneella ja vie about saman verran
     
  5. Chevy V8

    Chevy V8 1st gear

    Joo sitä mä vähän miettisinkin, että ruisku koneella se varmaan on ku niin pieni ruokanen on :)
     
  6. moottorinlohko

    moottorinlohko Gearhead

    itellä oli 740 2L 5 v vei 7,5/100km,sitten 760 v6 autom 10L/100km mek,ruisku,ei lisääntynyt vaikka oli kattopellit kärrissä perässä.nyt chevy 88 305+700(3,08perä)talvella ilman l.lämmitintä 13Lnyt meni alle kympin
     
  7. GS RIVIERA 68

    GS RIVIERA 68 3rd gear

    Ei tarvi vetää herneitä,mutta en oo tavannu kun yhden rehellisen Volvomiehen!Asuin Linnavuoressa 19 vuotta semmosen naapurissa,se sano aina kun puhuttiin kulutuksista että Volvo viä 12-19 sataselle!! :lol:
     
  8. Mrs Käkkylä

    Mrs Käkkylä 1st gear

    Mieheni mielestä minun ajotyylissä on jotain vikaa. Minun ajossa on -98 Golf 1,6 bensa ja vie sen 7,8 - 7,9 litraa sataselle. Aikaisemmin oli pari vuotta vanhempi Mondeo 2,0 bensa ja sillä teki tiukkaa, että jäi alle kympin kulutus. Kateellisena kuuntelen, kun kuulemma jotkut opelit syö viis litraa sataselle. Onko sellaisia olemassa?

    No sitten tuo harrasteauto onkin ihan eri juttu, minusta on parempi kun sen kulutuksia ei ala edes laskemaan. Sitä paitsi ei siinä toimi matkamittarikaan, joten mitään tarkkoja lukuja ei saiskaan. Nopeuskin täytyy sovittaa muun liikenteen mukaan. :)
    Mutta sitä tunnelmaa ei voi mitata rahalla, mikä Cadillacissa on.
     
  9. R.H

    R.H 1st gear

    Minä oon ihmetelly samaa asiaa. Minun käyttö autot on aina vieny varmaan melkein puolet enemmän bensiiniä kuin muiden vastaavat. Ja ajotyylini on vähintäänkin rauhallinen. Olen hämmästellyt kun yli 20v ooppeli omega vie 6-7l sataselle ja viereisen kaverin sorsa vie 6l, vaikka ajaa lämätiskissä japsiautoista nyt puhumattakaan, jne.
    Ilmeisesti minun autoissa on jotain vikaa, tai muut pyöristelee vähän nuita lukujaan. :wink:
     
  10. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    Oon samaa mieltä kuin noi tossa edellä kirjoittavat eli ite tulee ajeltua suht reippaasti mut silleen että hyödyntää mahdollisimman paljon auton rullaamista, ajelee sopivilla vaihteilla yms. eli periaatteessa pitäis mennä ihan järjellisen taloudellisesti. Mut sen mitä erilaisia autoja on ollu käyttöpelinä niin kyllä jo joku 2.0 ooppelikin vie sekalaisessa ajossa 7-8 l/100 km, kakslitrasella volvolla huiteli helposti lähempänä kymppiä, kutosjenkeillä n. 12 luokkaa, kasikoneisilla 15-20 jne.
    Eli mä en keksi noin pienille kulutuksille kuin kaks ideaa: koneet on säädetty todella jo liiankin laihalle ja/tai nää kuskit on sit niitä jotka himmailee kaikki kiihdytyksetkin niin että hyvä jos esim. valoista ehtii niiden perässä kukaan muu samoilla vihreillä :wink: Tollasten valoista ja risteyksistä madellen lähtevien perässä muuten menee hermo, jotkut todellakin "kiihdyttelee" niistä niin hiljaa että väkisinkin meinaa ajaa perään kun eihän sitä omalla tuulennopealla oo helppo edes lähteä niin mummoilemalla :poff:
     
  11. Lepakko

    Lepakko Gearhead

    Mä olen noita omista käyttöpeleistä mittaillut.

    Volvo 244 -76 2l, Strömbergi-kaasarilla: Matka 9, ISO kärry perässä + 4 henkeä sisällä, n. 500km matka, kulutus 18. Kaupunki ja taajama n. 10-13. Öljyn loppumisen kaasarista huomasi aina, kun kulutus nousi normaalista noin 5l satasella...

    Volvo 745 -87, 2.0TIC, 9,9-11l, vuodenaika, kuorma tai mikään muukaan ei juuri tuntunut vaikuttavan kulutukseen. Neljä vuotta tuolla ajelin ja taisi illa aika tarkalleen joku 10,5 keskikulutus.

    Opel Omena farkku -90, 2.0i, kulutus noin vuoden aikana välillä 7,6-8,6. Yhdelläkään tankillisella ei rikkoutunut 9l/100km raja. Taloudellinen peli ikäisekseen ja kokoisekseen.

    Suzuki Swift 1,3i -93 :oops: , kolme tankillista ajettu nyt, kulutus joka tankillisella 5,9.

    Seat Ibiza 0,9, -90 :oops: :oops: , 5,7-7,0l/100km. Ja tätä pitää ajaa lusikka lattiassa, muuten ei edetä...
     
  12. Aku P

    Aku P 1st gear

    Ja alkaahan se vähän rykiäkin jossain kohdassa... :x

    Nää kulutukset on kyllä, oma Mersu-farkku aikanaan vei 3-litran bensakoneella minimissään 11l ja ylärajaa ei ollut.
    Ainoa, jota meidän perheessä kulutuksesta ulkopuolisten toimesta kauhisteltiin, oli broidin Vandura 6,2 l dieselillä. Joka söi sen 9-10 l halpaa naftaa satkulle... :eek:
     
  13. Kustom STW

    Kustom STW Gearhead

    Hä..? :eek:
     
  14. isäntä

    isäntä 1st gear

    Römpöttimen kalvokaasari kysessä selkeästi. Ei sen kummallisempaa, eli siellä on kelvoton kalvo ja myös öljyä.
     
  15. AstroUser

    AstroUser Gearhead

    Meillä käyttiksenä '89 Vectra ja oli keli mikä vaan niin kulutus pyörii 6 litrassa. On maksanu ittensä takaisin kilometrikorvauksilla moneen kertaan :)
     
  16. Terosu

    Terosu 1st gear

    "Kunnon rauta!" kommentoi taksikuski Aspenia kun haki isää vietäväks Poriin ensiapuun. :-?
     
  17. Aku P

    Aku P 1st gear

    Sehän se volvossa.

    Mutta ei se huono kaasari ole vaan aika hienostunut oikeastaan.
     
  18. Lepakko

    Lepakko Gearhead

    Joo, kaasarin päältä korkki auki ja ATF:ää pari senttilitraa sisään. Toimintaa en opetelut ymmärtämään, mutta ilmeisesti toi öljy vaimentaa kalvolla toimivan läpän liikkeitä, muuten läppä heiluisi ja saisi pienessä mittakaavassa aikaan saman efektin, kuin jos pienellä liikkeellä pumppaisi kaasupoljinta koko ajan, eli kulutushan siinä nousee, nykimään tuo ei sentään koskaan alkanut?

    Lisäystä vielä kulutuslukemiin: faijalla oli tuollainen -97 paripyöräinen, kuorkiksi rekisteröity iso Ivecon umpipaku, koneena oli 2.8TDIC, kulki raskaassakin ajossa karvan alle kympillä. Taloudellista ajoa tilamäärään ja kokoon nähden.
     
  19. Mäksä

    Mäksä 1st gear

    ohitin tänään tuossa 9tiellä noin 10km ennen auraa todella hitaasti ajaneen henkilöauton, ja menin sit auraan tankkaamaan. Kuinka ollakkaan niin tämä samainen henkilöauto tulee sinne, ja huuteli kauempaa et loppuiko bensa ku täyty polkasta kaasua mua ohittaes, huusin vaan takas et ainahan tästä bensa loppu on ku dieselillä käy.

    oli muuten taas 10,2l/100km kulutus, vaikka on täyskorkee vani ja 100:sta ajellu ja motarilla 130 lasissa
     
  20. Tuukka

    Tuukka 1st gear

    Aika usein vanhalla jenkillä kun ajaa johonkin parkkiin niin joku tulee kysymään että minkä vuosimallin auto tuo on. Suunnilleen yhtä yleinen kuin kysyä kulutuksesta. Kun joku kysyy vuosimallia niin seuraava kysymys usein on juuri kulutus tai onko kutosella vai kasilla
     

Kerro tästä muillekin!