Sinkkiä ruuveihin ja muihin hiluihin...missä?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Mika Torilla, 26.4.2007.

  1. Mika Torilla

    Mika Torilla 1st gear

    Tietääkö joku missä tehtäisiin sinkitystä n. ämpärilliseen hiluja? l. ruuveja, prikkoja, jousia jne.. Ei isommin väliä missäpäin suomea sillä postihan kulkee.
     
  2. kabu

    kabu 1st gear

  3. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Petäjäveden metalli.
     
  4. Multislayer

    Multislayer 3rd gear

    Lapuan sinkitys... Pikkukamaa siellä ainakin käsitellään että menee varmaan aika kepeästi samassa satsissa...
     
  5. tomimk

    tomimk 1st gear

    Sinkki...

    Teren kaikille!

    Sinkityksen lisäksi voi olla järkevää ottaa keltapassivointi, tämä antaa paremman korroosiosuojan.

    Tampereella (hervannassa) toimii ainakin Tamcorro.

    Nokialla:
    Niklaamo Murtoniemi Oy
    Pikkukorventie 6, 37150 NOKIA

    Heillä palvelu oli nopeaa kiireistä huolimatta, suosittelen!!

    Pitkää tavaraa (altaat muistaakseni 4,5m) voi sinkitä esim.
    Reikko Oy nakkilassa. Heillä kuulemma onnistui jopa odottaessa!!!

    Myös Metalli-Piiroinen Salossa pinnoittaa kaikenlaista. Heiltä saa myös ihan oikean kultauksen jos haluaa!!! (tai rahaa jäi vaikka kaikki mahdollinen tuli jo ostettua...) (;
     
  6. Buddy

    Buddy 1st gear

    Keltapassivointi on ruman näköinen! Mun mielipide.
    Entisöidessäni kerran Caddyä, niin jätin tarkoituksella keltapassivoinnit pois, koska enhän halunnut konehuoneeni näyttävän kultakaupan tiskiä kaikkine metallisävyjen kirjoineen... :rotfl:
     
  7. skyhigh

    skyhigh Gearhead

    Re: Sinkki...

    Sinkitykseen kuuluu aina joku passivointi, se passivoimattoman näköinen on sinipassivointi, joka nykyisin on korroosionkestävyydeltään samaa tasoa keltapassivoinnin kanssa.
    Multislayer: turhaa olet mennyt merta edemmäs kalaan: Vaasassa AuraCoat Strömberg Parkissa.
     
  8. tomimk

    tomimk 1st gear

    Sinkitys

    Omakohtaisesti olen havainnut että "sinisisinkitty" kappale on huomattavasti herkempi ottamaan sormenjälkiä kuin keltapassivoitu. (Tampereen teollisuusniklaamo Oy;n käsittelyn jälkeen)

    Sävyvaihtelut ovat ilmeisesti kappaleesta ja käsittelystä riippuvaisia koska vain hyvin harvoissa, lähes käsittelemättömissä kappaleissa, olen saanut "riemunkirjavia" lopputuloksia.

    Reikko Oy antoi taannoin tällaisen tiedoitteen:

    REIKKO OY / TIEDOTE

    MAAILMA MUUTTUU - EU EDELLYTTÄÄ
    SIIRTYMISTÄ POIS VANHOISTA 6-ARVOISEEN KROMIIN
    PERUSTUVISTA MYRKYLLISISTÄ KELTAPASSIVOINNEISTA.
    JUURI NÄIN OLEMME TEHNEET.

    UUSI
    KELTAPASSIVOINTI 3 F-N SUPRA:

    A. EI SISÄLLÄ MYRKYLLISTÄ 6-ARVOISTA KROMIA
    B. TARJOAA PAREMMAN KORROOSIOSUOJAN, KUIN
    VANHAT MENETELMÄT

    LISÄTIETOA SINKITYSPALVELUISTAMME:
    www.reikko.fi

    En ole vielä kokeillut näitä uusia heidän toimestaan.
     
  9. Multislayer

    Multislayer 3rd gear

    skyhigh: Joo varmasti vaasassakin on mutta minun tapauksessani lapua on (tai oli) lähempänä. Ja tarkoituksenani oli sanoa että siellä sinkitään paljon pikkuosaa että jos on ämpärillinen tavaraa niin helposti menee joukkoon.
     
  10. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Itse kylläkin sinkitin turvavöiden metalliosat ko. puljun vieressä sijaitsevassa PeMessa (prkl nappis sekosi kesken lauseen totaalisesti, aakkoset ja erikoismerkit ihan hukassa). Hyva ja halpa, mutta en tieda tuosta postin kulkemisesta, ukko lupasi ja lupasi postittaa parin kuukauden ajan, mutta jouduin lopulta kayda itse hakemassa...
     
  11. ebalen

    ebalen Gearhead

    Yit ylivieskassa eikä oo kovin kallista belairin runko 140 euroa
     
  12. tomimk

    tomimk 1st gear

    Halpa!

    No et joutunut ylihintaa maksamaan... Mikä oli esikäsittely? Ulkopuolinen hiekkapuhallus...?

    Mietin millä sisäpuolinen suojaus onnituu koska sähkösinkki ei ikinä tartu sisäpuolelle??

    Happokylpy kyllä irroittaa paljon ruostetta...
     
  13. juko7

    juko7 Double Gearhead

    Re: Halpa!

    Oisko tuossa runkohommassa ollut kyseessä kuumasinkitys ( = kappale upotetaan sulaan sinkkiin, kts esim Aurajoki Oy:n sivut ). Ja silloin sinkkiä on kyllä varmasti joka puolella. Kuumasinkityksessä on kemialliset esikäsittelyt, mutta ainakin suurimmat kököt kannattaa varmasti poistaa etukäteen.

    Jos vie osia kuumasinkitykseen, niin pari asiaa kannattaa muistaa:
    a) osan pitää pystyä valumaan tyhjäksi sinkistä kun se nostetaan pois padasta
    b) ei saa olla umpipäätyisiä poteroita jotka muodostavat ilmalukon
    c) ei saa olla täysin umpinaisia koteloita ( räjähdysvaara kun ilma laajenee , lämpötila esim Aurajoella 460 astetta ).

    Yleisesti ottaen kuumasinkitys sopii isoille ja järeille osille ja sähkösinkitys pienemmille. Kuumasinkitty ei pinnaltaan ole yhtä hieno ja tasainen kuin sähkösinkitty.
     
  14. jaska83

    jaska83 1st gear

    Käytin viimetalvella lincolnin rungon aurajoella Nummelassa, ja sen jälkeen pulveriväri pintaan. Itse olen todella tyytyväinen pinnan laatuun, kaikki kierteet tosin joutuu avaamaan käsittelyn jälkeen.
    Varoittelivat alkuun et hepposemmat rungot saattaa vääntyä kuumassa sinkkipadassa, mut ainaskin linkin runko oli sen verran järee et ei ollut vaaraa.
     
  15. RAL9005

    RAL9005 Gearhead

    Ai, että Lincolnista se runko oli. Meillä se TJR-Pinnassa maalattiin mustaksi. Meidän työsuoritusta kehtaa jopa hieman kehua, eikä Aurajoen jälkikään huonoa ollut. Ihmettelin itsekin kun se runko näytti vielä sinkin jälkeen niin suoralta. :rotfl:
     
  16. Mika Torilla

    Mika Torilla 1st gear

    No niin. Nyt on soiteltu muutamaan ja vielä senkin jälkeen pariin alan yritykseen. Pelkkiä kieltäviä vastauksia, kun kyse on yksityisasiakkaan muutaman kilon sinkkauksesta ja passivoinnista. Tietääkö joku yrityksen joka ottaa vastaan toimeksiannon myös yksityisasiakkaalta? Kyseessä on edelleen tuo n. ämpärillinen pulttikamaa yms. teräsroinaa. Tuntuu hölmöltä että pitäisi ruotsiin asti lähettää romut sinkkauksen takia.
     
  17. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    No joko tuosta PeMe:stä kysyit? Minulle ainakin teki, eikä maksanut paljon (olikohan 5e n. ½ kg osia). Mutta niinkuin sanoin, niin tuon takaisinlähetyksen kanssa oli "vähän" hankaluuksia.
     
  18. Campala

    Campala Gearhead

    Suomen Elektropinta Oy Kuopiosta palveli erinomaisesti ainakin minua ja muitakin tuntemiani "pienasiakkaita". Tosin ko. työt on tehty ns. välitöinä jolloin toimituspäivä ei ole ollut "huomenna".
     
  19. hölmö

    hölmö 1st gear

    tekeekö toi tamcorro sinkkihommia? nettisivuilla mainostavat lähinnä pulverimaalausta....
    ja tekeeköhän myös yksityishenkilöille?
    Murtoniemi ei ainakaan suostunu ottaan mun osia, tarkoitus olis saada mp:n etuvanne+pinnat keltapassivoitua tampereen lähistöllä
     
  20. AteV8

    AteV8 Gearhead

    Eikös sinkitystä nykyään tehäkkään kotona? :eek:
     

Kerro tästä muillekin!