Volvon kannen momentti

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja malonari, 7.6.2007.

  1. malonari

    malonari 1st gear

    Eli 240 sarjan alukannen kiristys momentti , mihin kiloon väännetään ?
    Kansipahvi antoi periks mut ei lämmöt noussut pahasti , pitääkö
    plaanata ?
     
  2. Multislayer

    Multislayer 3rd gear

    Samaan topicciin voisin kysyä joltain tietävältä että onko haittaa jos kannenpultit kiristää liian kireälle? Tai siis eikö ole parempi että ne on liian lujaa kiinni kuin liian löysällä? Mietin kun Volvon pyöräkuormaajan kansia olen kiristänyt ja ei ollut oikeen tietoa mille kireydelle ne olisi pitänyt jättää...
     
  3. DX

    DX Double Gearhead

    Momenttia en muista, tiivisteen pakkauksessa se luki, mutta ei jäänyt mieleen.

    Jos kansi tuntuu suoralta eikä siinä ole liekkirenkaiden alueella syviä syöpymiä niin ei sitä pakko oikasta ole, voi toimia maailman tappiin ilmankin.

    Mulla Volvon vinokoneesta koneesta paukahti rätti kesken kiivaimman kilvanajon.

    Viivaimella kantta sitten vähän tsuumailin ja näytti ihan kelvolta, laitoin vain uuden tiivisteen. 500 km sillä koneella vielä ajoin kaasu pohjassa eikä merkkejä vuodosta näkynyt, sitten tuhoutui kori, enkä jaksanut pataa nostaa talteen, en sitten tiedä kuinka hyvin tiiviste kesti Kuusankosken murskaimen käsittelyn. :lol:
     
  4. Sherlock

    Sherlock 1st gear

    Venyvillä pulteilla 20Nm, 60Nm + 90 astetta. Venyvät pultit on siis hylsyllä kiristettäviä ja näkee että on ohuempi kannan ja jengan välistä. Venymättömät on kuusiokolokannalla muistaakseni. Niille en muista momenttia, mutta venymätön vaati vissiin jälkikiristyksen.

    Edit. Ei se välttämättä plaanausta vaadi, pari vinokoneen kantta laittanut puolen vuoden sisän ilman plaanausta. Omalla rempan jälkeen yli 10tkm jo, toisella vasta reilu tonni, mutta kestää.
     
  5. wili

    wili 3rd gear

    Kerro koneen koodi & vuosimalli niin katson Autodatasta... 8)
     
  6. tomimk

    tomimk 1st gear

    Volovo

    Teren!

    Volvon B230ET -koneessa vaihdoin kannentiivisteen. Pultit täytyi ohjekirjan mukaan vaihtaa, ostin sarjan Motonetistä pilkkahintaan.

    Mittasin kannen kierouden, se oli lähes hylkäysrajalla.

    Laitoin nimenomaan ohjeiden vastaisesti hylomaria (kovettumaton tiivisteliima) joka pintaan. Tämä kone ei vaatinut jälkikiristystä.

    Tämän jälkeen 50tkm ei ole ollut mitään ongelmia. Tosin tämä ei ole mikään kisakone.

    En ole varma voinko suositella, itse teen epävarmassa tapauksessa aina näin!!
     
  7. awo

    awo Gearhead

    momentit

    korjaus käsikirjan mukaan 1vaihe ...........6kpm 2vaihe............11kpm
    oikasusta sen verran että kattoo teräsviivaimella et onko suora jos on ni ei tarvi plaanata. jälki kiristyksestä lukee kirjas että.käytä moottoria ja anna jähtyä 30min. tarkista momentit et on 11kpm
     
  8. Sherlock

    Sherlock 1st gear

    Re: momentit

    Niin tämä koskee VAIN venymättömiä vanhoja pultteja...
     
  9. tomimk

    tomimk 1st gear

    Jälkikiristys

    Tarkoitin jälkikiristyksellä koneen kuumaksiajamisen jälkeen tapahtuvaa kiristystä, Tällainen on korjauskäsikirjassa speksattu yhdelle moottorityypille. Vaiheittaiset kiristysarvot ovat moottorityyppikohtaisia.
     
  10. Todi

    Todi 1st gear

    Mä oon aina pistänyt Volvon B20:eissä eli valukansisissa tappikoneissa 9.5kg ,pultit hylsyllä kiristettävät.
    Ja jälkikiristänyt kun jaksaa eli vaikka parin päivän ajelun jälkeen tai 30min käynnin tms.
     
  11. malonari

    malonari 1st gear

    Joo homma on jo hanskassa , thänks 8)
     

Kerro tästä muillekin!