Harrastusterveys ja ammattitaudit

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja hannux, 7.6.2007.

  1. mpihtola

    mpihtola 1st gear

    Minulla kädet eivät oikein kestä myrkkyjä, jos yhtään enemmän altistuu. Siksi pidänkin hanskoja ja muita suoja välineitä päällä. Kun on sopivat hanskat ja kunnolliset suojaimet niiden käyttökään ei ole vastenmielistä. Näillä jollain alemakasiini hengitys suojaimilla ei ole käyttömukavuuden kanssa mitään yhteistä, hengittäminen raskasta ym.

    Kannattaa siitä työturvallisuudesta pitää huolta omissakin puuhissa, niin saattaa vielä nähdä useamman harrastevuodenkin.
     
  2. hannux

    hannux 1st gear

    Joo, työkaverit ihmetteli miksi sulla on vaan toinen silmä punainen. Vastasin että vain siihen tippu ATFää.
     
  3. KaapoLöllö

    KaapoLöllö 1st gear

    Miulla veti molemmat silmät punaseks ku lorahti penksaa...puolen tunnin sokeen hetken jälkeen ei oo tullu mentyy enää tankin alle makaamaan.. :rotfl:
     
  4. Buddy

    Buddy 1st gear

    Jouduin taannoin lopettamaan koko autonasentajan ammatin haaveilun, koska räpylät ei kestäny.,..
     
  5. Rinnewood

    Rinnewood 3rd gear

    Olin aikoinaan ensimmäisessä "oikeassa" työpaikassa eräässä monikansallisessa laivanmoottoreita valmistavassa yrityksessä, ja siellä altistuin Lensitil merkkiselle pesuaineelle.
    Oli sitä ennenkin sormille roiskahtanut mutta altistuminen kohdallani tarkoitti sitä että työhanskat olivat muutaman tunnin ajan läpimärät tuosta aineesta.. :-?

    Seuraavana päivänä kädet oli ihan ruvella ja lääkäri määräsi pari viikkoa saikkua ja kirjoitti reseptit kunnon hoitorasvoille. Parin viikon päästä räpylät olikin hiukan paremmat kun menin takas töihin. Siitähän se rumba alkoi, pari päivää kesti ja pienestäkin käsien likaamisesta (öljy, metallipöly) iho räjähti uudelleen.. Pari viikkoa saikkua, pari päivää töitä, uudestaan ja uudestaan tätä kiertoa. Lopuksi kun olin ollut perusteellisimmissa tutkimuksissa niin tapaus todettiin ammattitaudiksi.

    Siihen loppu se työura, kun vakuutusyhtiön piikkiin menin uudelleenkoulutukseen. Ja omat harrasteetkin elivät jonkin aikaa syvää hiljaiseloa.. :wc:

    Mutta näin ne vuodet karaisee että kun tarpeeksi ottaa oireen aiheuttajaan etäisyyttä niin vaiva saattaa parantua. Nyt on voinu jo monta vuotta lotrata rasvojen ym öljyjen kanssa eikä mitään vaivaa ole näkynyt. :lol:

    Mutta kyllä sitä oppi hiukan varovaiseksi. Varsinkin kunnollisten suojaimien käyttöä suosittelen itseni lisäksi myös muillekin! :soosoo:
    Myös silmien ja kuuloaistin suojaaminen pitää tehdä ennakkoon! Monesti tuntuu että joillakin on jotain näyttämisen halua ku "kyllä mä oon ennenki tehny, pikkasen silpasen vaan tosta poikki..!" Ja sitten irvistellään ja kärsitään kun kipinäsuihku pyyhkii halki tallin.
    Kunnollisilla suojaimilla työskentelykin on paljon miellyttävämpää!
     
  6. Jape105

    Jape105 Gearhead

    Mulla on lentäny pensaa,jarrucleaneria,tiivisteenpoisto ainetta,nitromorssia,jne..Ja nämä suurimmaksi osaksi töissä sillon ku olin autohommissa..
    Ku on vaan aina niin vitun tyhmä.. :(
    Tiivisteenpoisto sprayn ja nitromorssin jälkeen ajatteli että tuleekohan enää silmästä kalua mut on tullu..tai koskaan ei tiedä se saattaa aiheutua vasta kymmenen vuoden päästä se näön menetys..
    En voi hitsata enää ollenkaan edes maski päässä kun tulee silmät heti kipeeks sen jälkeen..
    Muutaman kerran tehny sillai että en mä mitään maskia tarvii vähän vedän nööliä vaan tohon.. :oops:
     
  7. C-mies

    C-mies Gearhead

    Hanskoja tulee nykyään käytettyä poikkeuksetta melkein joka hommaan. Nuorempana kun esim laivalla pesi separaattorin levyjä polttöljyllä ei edes tajunnu pyytää suojaimia, kun ei ne muutkaan :odroll:. Ja kädetkin kyllä oli sen näköiset. Nykyään ei tulisi edes mieleen.

    Ihmetyttää välillä vaan vanhempien heppujen asenne, kuten entisessä työpaikassani eräässä hydrauliikkafirmassa. Suojaimien käyttämistä lähinnä naurettiin.

    Itelle kuulo ja näkö ovat sen verran tärkeitä etten ole valmis niitä uhraamaan työnantajan tai harrasteiden vuoksi.
     
  8. JJ

    JJ Gearhead

    Hitsatessa auton alla kannattaa kyllä käyttää korvatulppia.Tässä yksi paikallinen ralliharrastaja sai maata sairaalassa liikkumatta useamman viikon,kuuma hitsausknööli tippui suoraan korvaan.
     
  9. WSE

    WSE 1st gear

    Tuo on paha paikka. Itellänikin meni kerran korvaan, ilmeisesti ei ollut tarpeeksi iso tai mennyt riittävän syvälle, kun säikähdyksellä selvittiin. Ton jälkeen on tullut varottua vaikka ei ole käynyt mielessäkään että sairaalareissu saattaisi tulla.
    Muutoinhan on ikä alkanut opettaa suojaimien käyttöä. Hanskat kädessä pitää vielä yritellä opetella tekemään.
     
  10. DX

    DX Double Gearhead

    Mikä ihme siinä muuten on kun korviin pitää saada tinnitus, lastuista silmiin taittovirhe, mömmöistä krooninen ihottuma, kyllä mä ton nostan jutskista välilevytyrän jne.
    ennen kuin aletaan uskoa ettei kruppi ihan kaikkea kestä. :eek:

    Mullakin se on kans mennyt vähän tota rataa, nykyään järki sanoo jo jotain, onneksi,
    vielä olen "ehjä".
    Mitä nyt pientä tinnitusta, pientä taittovirhettä... :-? :rotfl:
     
  11. hannux

    hannux 1st gear

    terveys

    Mulla kävi niin, että tulin rengasliikkeestä onnellisena käsissäni kaksi pyörää lähes uudet nastarenkaat vaihdetuilla vanteilla. Kompastuin ja kämmen aukes nastoihin ja pyörä putos jalkaterän päälle. Kun olin vasta tulossa tallille, ei ollut hanskoja eikä turvakenkiä siinä vaiheessa. Kämmen pakettiin, ja seuraavana aamuna menin terveyskeskukseen näyttämään jalkaani kaiken varalta. Tekivät täysin ylimitoitetun lastan ja antoivat kyynärsauvat sekä viikon sairaslomaa. En käyttänyt kuin sen sairasloman.
    Kerran putos vaihteisto(pieni C3) sormen päälle, antoivat tk:ssa kans hirveen lastan kämmeneen. En saanut sairaslomaa, kun oli vasen käsi.
    Mutta joku 10v takaperin sain kuukauden sairasloman oikea käden takia, kun jätin sen perävaunun aisan ja rekisterikilven väliin. Nimetön murtui ja taas hurja lastoitus. Oli hyvä sairasloma oikein kesällä.
    Eli siis pienillä oon selvinny tähän asti.
    Vaimo kyselee välillä, että ethän mene auton alle ilman pukkeja! Kun olen yksin tallilla ei kukaan pelastaisi. Käytän siis AINA pukkeja kun menen alle.
    Olis kiva lukea näitäkin tapaturmatarinoita.
     
  12. Justus_24

    Justus_24 1st gear

    juu, ja silmiä kannattaa todella varoa. pari viikkoa sairaslomaa sarveiskalvon ruhjeesta ja helvetinmoiset säryt. taysissa sanottiin että jos vielä näemme asian tiimoilta emme enään kohta näe enää :lol:
    suojalasien käyttö on tehostunut huomattavasti ..
     
  13. ZYN-5

    ZYN-5 Gearhead

    Ite kans yrittänyt silloin tällöin töis käyttää hanskoja ym suojaimia roiskeiden ja pitkäaikaisen kosketuksen välttämiseksi. usein ei vaan jaksa lähteä hakemaan hallin toisesta päästä hasikkaita ja sit tulee kädet öljys oltua koko päivä. Lasit on onneks omasta takaa ettei tartte aina kaivaa suojalaseja pienten hommien takia...rälläköidessä sitten eri.

    Mutta vaikuttaa siltä että autoala on suht tapaturma altis. Meilläkin töissä saikulla jatkuvasti joku kun teloo sormen tai muuta vastaavaa.


    Hydrauliikka hommis olin erääs firmas tovin ja totesin että täällä jos missä saa sen ihottuman käsiin. Koko päivä oltiin kädet hydrauliöljyssä kun kasattiin vehkeitä ja öljyttiin niitä ja sitten testattiin toimintaa ja taas kädet öljys.
     
  14. WTF

    WTF Gearhead

  15. Arto65FB

    Arto65FB 1st gear

    Kaverille tippui kanssa korvaan, mutta huvittavampaa oli sen sijaan, kun kyykki hitsatessaan. Vaikka oli maski, hanskat ja haalarit, niin silti tuli uv-rusketusta. Meinaan kyykkiessä haalarien napitusten väli aukes ja navan ympäristö paloi. :lol:
     
  16. ZYN-5

    ZYN-5 Gearhead


    ja vieläkin ilkeämpää kun istuu jalat ristissä ja räkii peltiä niin tippuu haaroväliin kipinä ja syttyy haalarit haaroista palaan... :odroll:
     
  17. Antti P

    Antti P Gearhead

    joo ja hitsatessa vain puuvillaa.. kaverilla oli haalarin alla verkkarit ja paloi reikä haalariin, sit alla paloi melkein koko housut. Oli ilkeän näköistä kun suli jalkaan kiinni.. :cry:
     
  18. V.Kutvonen

    V.Kutvonen 1st gear

    harrastesairaus

    Halpatuonti(Biltema) jousenpuristimilla joskus 10 vuotta sitten Vauxhallista jousta irrottelin ja kun ei oikein mahtunu lähtemään niin aattelin jotta jos vielä kerran lenkillä pyöräytän tiukemmalle.Kuulu vaan ihan helvetillinen pamaus ja jotain tuli otsaan.Äkäpäissäni viskoin kaikki työkalut pitkin seiniä ja lähin kahville sisälle.Ulos päästyäni huomasin että on otsa lämmin, hipasin sormella niin verta tuli ku härän otasta.Eikun äkkiä lekuriin ja viis tikkiä.Kaks senttiä silmän yläpuolella. Kaveri halus ne puristimet joku aika sitten lainaan lisäks kun ei omat riittäny, vaihto Oldsin jousta.Kaks vielä jotain kesympää ja kaks noita ihan ulkonäöltään kunnollista puristinta eli neljä yhteensä.Toinen niistä minun puristimista väänty ja koukuistahan se anto periks jo sillon Vauxhallin alla.Saatananmoinen pamaus ja mies auton alla. Onneks selvittiin säikähyksellä.Sillon usko jo kaverikin ettei ne ole kunnossa vaikka väkisin halus ne alunperin lainaan.Pitikin säilyttää ne, ois voinu käydä pahastikin.Nyt niistä onneks jo tehty uutta "rautaa".
     
  19. cuda69

    cuda69 Gearhead

    olin lääkärintarkastuksessa ja tohtori katsoi korvia ja totesi että taidat tehä metallihommia , minä kysyin että korvistako sen näkee? lekuri et kyllä näkee ku korvat on taynnä rautaa. :rotfl: minä olen rälläköinyt jotain 25 vuotta ilman kuulosuojaimia ja nyt alkaa olla kuulo sillä mallilla ettei taho saada muitten puheista selvää jos on hieman taustamelua.
     
  20. tero76

    tero76 1st gear

    Mulla suli joku vuosi sitten hitsausknööli tärykalvoon kiinni. Luulin hetken että palaa aivoon asti. Kroppa on nykyään niin herkkä että jos kädet on koko päivän öljyssä niin seuraavana päivänä on olo kuin pikku flunssassa; nenä tukossa ja kuumottaa. Kädet ja varsinkin niiden iho kyllä kestää tautisesti, välillä vaan menee voima ja tunto.
     

Kerro tästä muillekin!