Sika irti, mutta millä?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja GRA-55, 10.6.2007.

  1. GRA-55

    GRA-55 1st gear

    Mitenköhän tota sika-flexiä pystyis irrottamaan. Mun autossa on edellinen omistaja liimannu venttiilikopat sillä kiinni eikä ole ihan heti lähdössä auki, olis kiva päästä venttiilivälyksiä katsomaan.
    Millään työkalulla on turha yrittää sen verran on paha väli.
    Olisko jotain irrotusainetta tai muuta keinoa? :odroll:
     
  2. w9816

    w9816 1st gear

    "Cured Sika sealants/adhesives can only removed mechanically"

    Valmistajan sivuilta.
     
  3. GRA-55

    GRA-55 1st gear

    Joo, mä olen ton nähnyt, mutta on vähä epätoivosta tää. Pitääkö hyvät venakopat pistää rälläkällä paskaks ja sitte vaihtaa kannet kun ei saa niitä loppujämiä irti. Kukahan kuspå on keksinyt laittaa sitä joka paikkaan. Kun termarissa ja vesipumpussakin on sitä. :mad:
     
  4. make_110

    make_110 3rd gear

    Töissä sattumoisin huomattiin että tuo sika pehmiää jonkun verran loctiten super clean vai olikohan se tiivisteen poistajalla.Mut se auttas asiaan joka tapauksessa ,koitan kahtoo huomenissa kumpaa se oli.
     
  5. ViLU

    ViLU Gearhead

    Jos vaan jotenkin mahtuu sinne väliin joku ohkanen "metallipuikko" niin ei muuta, kun kolviin kiinni se puikko ja "polttaa" sikaflexin pois?
     
  6. tomimk

    tomimk 1st gear

    Sikavex

    Yleisesti ottaen sikaa ei saane irti... Metyleeni voisi tosi vahvana liuottimena kokeilla tähänkin. Tosin se irroittaa kaikki maalit ympäristöstä (esim. NitroMors -maalinpoistajan tehoaine on Metyleeni).


    Miten olisi kuumailmapuhallin? Maalit kärsii mutta sika pehmenee? Ymmärtääkseni ei kestä kovin kuumaa.
     
  7. Rinnewood

    Rinnewood 3rd gear

    Joku tasakärkinen ruuvari väliin, jos venttiilikopan reunasta löytyy joku ulkonema jonka alta vois kammeta. Mikäli on ahdasta paikkaa niin sitä ruuvarin kärkeä voi taivuttaa hieman L-muotoon.
    Kun vain saa pienen alun aikaiseksi niin kyllä se siitä voimaa käyttämällä lähtee..luulisin?!
    Ja sitten ne jämät tiivistepinnoilta pois ensin mekaanisesti skaavarilla, mattopuukolla taltalla tms ja viimeinen silaus vaikkapa asetonilla.

    On muuten hyvää liimamassaa tuo sika! Varsinkin oikein käytettynä.. :lol:
     
  8. tjl

    tjl Gearhead

    ajatuksena??? ei kokemusta ohut vahva rautalanka, esim. kitarankieli väliin ja nahkahanskat käteen ja eiku hinkkaamaan???
     
  9. sakkeus

    sakkeus 1st gear

    Sika

    Kyllä olisin myös lämmittämisen kannalla. Varovasti vaan pillillä lämpöä ja sammalla kampeamaan irti. Taitaa olla aika paha sinne mitään litkuja saada väliin.
     
  10. Rusty

    Rusty Double Gearhead

    Mähän tätä kyselin kanssa joskus vuosi-puoltoista takaperin kun piti saada venttiilikopat irti. Yritin puukolla ja ruuvarilla kammeta mutta istuivat kiinni kuin täi tervassa. Ratkaisu ongelmaan oli koneen käyttäminen lämpimäksi (90c) ja sitten kuminuijalla kopautus koppien päihin. :p Helppoa kun tietää mitä tehdä. Oma hommansa on sitten sian jämien puhdistus kansista ja kopista..
     
  11. JaKaEr

    JaKaEr 1st gear

    Jos on mitään mahdollisuutta "venttiiliikopan rakenteesta riippuen" päästä kannen väliin niin kuumenna vaikka kuumailmapuhaltimella teräslastan terä kuumaksi ja sillä pikkuhiljaa leikkaamalla saat sauman poikki. Homma toimi ainakin oman autoni listojen kanssa jotka oli mustalla sikalla kiinni.
     
  12. GRA-55

    GRA-55 1st gear

    Mä tuota olen miettinyt, vois olla helpoin tapa varsinkin kun nyt on autossa juuri lämpöongelmia ja kuumenee liikaa. Sikaflex valmistajan mukaan muuttuu mössöksi 80 asteessa. Täytyy koitaa. Eikä tuo kuumailmapuhallinkaan ole huono keino, varsinkaan kun ei maalilla väliä (ei semmosta ole). Meisselillä tonne ei kyllä pääse.
    Kopan reunat on käännetty vielä alaspäin siitä kannesta.
     
  13. ZYN-5

    ZYN-5 Gearhead

    jep eli lämpöä annat niin että käry käy ja sika kuplii ja samalla joku kaveri kampee koppia irti.
    Ja kyllä lähtee.
     
  14. make_110

    make_110 3rd gear

    Joo sillä loctiten 7200 tiivisteen poistajalla on saatu sikaa vähä pehmiimään mut se myös vie maalit mukanaaan et saattaa olla tuo lämmittäminen parempi idea.
     
  15. GRA-55

    GRA-55 1st gear

    Lähtipäs. Oli kyllä silti kovaa kiinne, eikä vaatinu kun yhen meisselin (biltema :rotfl: ) ja oikean käden peukalon, mutta irti lähti.
     
  16. Piru

    Piru 1st gear

    Mistäpä ne lämpöongelmat johtuu?oliko termarissa sika vikaa vai mikä maksaa?
     
  17. GRA-55

    GRA-55 1st gear

    Sitä en oo vielä ehtiny selvittää tuon tarkemmin, ensin pitää jarrut saada kuntoon, mut epäilen että joko mulla on jäähdytin niin paska (silläkin ikää jo 33 vuotta, kennot alkanu lähteen irti) tai Termari on talvitermari tai rikki. Vaan seistessä kohoaa lämmöt ei ajaessa.
     

Kerro tästä muillekin!