6.2d öljynlauhdutin

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja choppers, 12.6.2007.

  1. choppers

    choppers 3rd gear

    löytyiskös suoraan kymysykseen suora vastaus!? meinasin repiä vuotavat moottorin öljynlauhduttimen putket hitoilleen,mutta voiko lauhduttimen lähdöt tulpata? olen kuullu kahta mielipidettä...kun vaan joku ASIANTUNTIJA kertois miten se ny on!! :argue:
     
  2. RAL9005

    RAL9005 Gearhead

    Mun mielestä ei voi tulpata. Tee siihen varmuudeksi lenkki kennon tilalle tai osta uusi.

    Ja se on öljynjäähdytin. :rotfl:
     
  3. choppers

    choppers 3rd gear

    putkea/letkua koko matkan, ei kennoa!
     
  4. Rusty

    Rusty Double Gearhead

    No tulihan se sieltä.. :lol:
     
  5. jj72

    jj72 1st gear

    Onse ihme miten sitkeessä se "lauhdutin" sana on, jotain on pahasti
    pielessä jos autossa sellaisia tarvitaan :rotfl:

    Eihän moottoriveden jäähdytinkään ole lauhdutin vaan jäähdytin, niin
    miksi ihmeessä öljyn jäähdytintä kutsutaan niin usein virheellisesti
    lauhduttimeksi :eek:
     
  6. choppers

    choppers 3rd gear

    juu juu...ei nyt takerruta siihen lauhduttaa/jäähdyttää hommaan. :wc: eiköhän kaikki tiedä mistä puhutaan! :) mutta voiko lähdöt tulpata suodattimen luota?
     
  7. SököMotors

    SököMotors 3rd gear

    Aineen täytyy kiertää, ei tulppia.
     
  8. anttikristus

    anttikristus Gearhead

    Osaisko joku sanoa, että minkälainen systeemi tollaiseen diisselöityyn jäähdyttimettömään kannattaisi sitten laittaa?

    Ensinnäkin, minkälaiset liitännät tuolla koneessa on niille lähdöille? ('91-'93 6.2)

    Ja sitten, minkälaiset letkut/liittimet tuolla menestyvät? Öljynpainehan on aika kova (60 psi = yli 4 bar), pysyykö klemmareilla nipussa?

    Nurkissa olisi yksi uusi vaihteistoöljynjäähdytin, joka olisi ainakin parempi kuin ei mitään, ongelma on jäähdyttimen ja koneen liittäminen toisiinsa..tuohon jäähyyn ei taida saada kuin klemmareilla letkut kiinni.

    Olisiko parempi vaihtoehto hommata puretusta 6.5:sta jäähdytin ja letkut (niissä on vissiin joissain erillinen jäähdytin)? Luultavasti vaan nekin vuotaa. Onkohan liitännät kaikissa 6.2/6.5 koneissa samat?
     
  9. anttikristus

    anttikristus Gearhead

    juu ja vielä lisää utelua:
    tossa on kolme tulpattua reikää öljynsuodattimen yläpuolella. Mitkä niistä on jäähdytinkierron reiät ja mikä sen yhden virka on?
     
  10. janiluo

    janiluo Gearhead

    Viime kesänä tappelin ihan saman ongelman kanssa ja Mudracerilta (kiitos vaan!) sain hyvät neuvot eli suora vastaus kysymykseen:
    "Lähdöt voi vetää umpeen jos ottaa tulpan pois öljynsuodattimen alta!"

    Se on semmoinen vesipropun näköinen johon löin pienen alkureiän ja sitten ulosvetäjällä reiästä yhdellä nykäisyllä.
    [​IMG]
    - Jani -
     
  11. anttikristus

    anttikristus Gearhead

    Hyvä tietää, kiitoksia tiedosta! Pitääpä tarkistaa, onko otettu. Ja sitten uusi proppu kun laittaa jäähdyttimen. On vaan noita akuutteja murheita niin pirusti ja tili kohta nollilla, että siinä on hyvä ensiapu, jos ei ole jo tehty.

    Ennen kevättä sitten isompi syyläri ja kunnon öljynjäähdytin kunnon linjoilla. On kuitenkin karmea homma, jos sieltä ajossa syöksyy ölpät pihalle, niin ei kannata mitään rautalankavirityksiä laittaa.

    On se kumma, kun pistetään vanhaan halpaan autoon kallis, hyväkuntoinen dieselikone, niin miksei asioita voi tehdä kerralla kunnolla... :eek:
     
  12. PauliP

    PauliP 1st gear

    Muutaman dieseliin olen myös nähnyt jossa oli ihan vaan tulpattu öljynjäähdytyskierto. Yhdessä näistä oli pari vuotta sitten uusittu kaikki keinuvivut ja laakerit. Kaikki oli täysin paskana, korjauskelvotonta rautaa.

    Eli samaa mieltä kuten edellä kirjoitettu. Jos sen tulppaa avaamatta ohituskanavaa, niin öljy kiertää puutteellisesti hätäohituksen kautta.
    Miten jollakulla voi edes tulla mieleen, että dieselmoottorin voitelua voi heikentää tulppamalla öljynkierrron?
     
  13. Kartsu

    Kartsu Double Gearhead

    On muuten erittäin huonolaatusia nuo kiinanpoikien tekemät putkiletkut. :mad:
    Vuoden päivät kesti ennenkuin rupesi taas tihkumaan. On pirun ohutseinäistä
    alumiinia se krymppi millä kumiletku liittyy aluputkeen. Sieltä välistä alkaa näköjään tiputteleen...
     
  14. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Noi alkuperäisetkin alumiiniputket on suolesta ja niiden takia on mennyt täälläkin kymmeniä koneita tuusan paskaksi. Joko tulppaa kierron tai sitten teettää kunnon letkut jossain!!
     
  15. anttikristus

    anttikristus Gearhead

    on noihin sitten maailmalla kaikennäköistä suolaisen hintaista parannussarjaa. Pitäisi jenkkifoorumeilta etsiskellä käyttäjäkokemuksia niistä, kun meinaa jäähdytintä alkaa asentaa...
     
  16. dumbovan

    dumbovan Gearhead

    lohkosta kun ottaa kaikki originaali lähöt pois sinne jää 3/8" kartio reiät siihen 3/8" kaksosnippa ja pätkä letkua väliin jossa sisäkierteet molemmis päis ja pituutta niinku haluaa jos haluaa,ja letkuksi käy 1 tai 2 kudoksinen hyrauli tai teflon letku,teflon kestää paremmin lämpöä ku tavallinen
     

Kerro tästä muillekin!